Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-07-04, 15:49
Medlem
Ratis avatar
Vad är egentligen skillnaden på röd- och vitvinsvinäger? Går det att ersätta den ena med den andra?
Citera
2014-07-04, 16:22
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Vad är egentligen skillnaden på röd- och vitvinsvinäger? Går det att ersätta den ena med den andra?

Det skulle jag tro, föredrar du den ena eller den andra så går det nog att använda din favorit i matlagningen trots att receptet föreskriver vitt eller rött.

Lite som att man skall dricka vitt vin till fisk och rött vin till kött. Man dricker det vin man tycker är gott och som passar, allt annat är bara snobberi eller väldig märkliga generaliseringar.
Citera
2014-07-04, 16:29
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati

Olika smak, precis som vitt vin vs rött vin.
Citera
2014-07-05, 19:46
Medlem
irrblosss avatar
Jag råkade "koka" mer än dubbelt så många gröna ärtor som gick åt till dagens middag. Förslag på vad man kan använda överskottet till? I morgon blir det kalops, och till det vet jag inte om ärtor passar så bra...
Citera
2014-07-05, 20:50
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Jag råkade "koka" mer än dubbelt så många gröna ärtor som gick åt till dagens middag. Förslag på vad man kan använda överskottet till? I morgon blir det kalops, och till det vet jag inte om ärtor passar så bra...
I England gillar man göra pure och ha det till fish 'n chips.
Ingen favorit för mig dock, då tar jag mycket heller och gör mig en remulad.
Citera
2014-07-05, 20:51
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Gör grön ärthummus på de överblivna ärtorna. Mums på nattmackan.

Mixa bara ärtorna med vitlök, persilja, olivolja, citronsaft och eventuellt lite sesamfrön eller sesampasta och salt och peppar. Mixa med fördel med stavmixer till en grynig eller till en helt slät hummus. Du kan även blanda i jordnötter eller valnötter eller lite kikärtor.
Citera
2014-07-05, 21:48
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
I England gillar man göra pure och ha det till fish 'n chips.
Ingen favorit för mig dock, då tar jag mycket heller och gör mig en remulad.
Har nog aldrig ätit remoulad med ärtor, fast remoulad kanske är mer än det där klassiska man har till fisk? Älskar remoulad(sås) med smak av curry och pickles annars.

Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Gör grön ärthummus på de överblivna ärtorna. Mums på nattmackan.

Mixa bara ärtorna med vitlök, persilja, olivolja, citronsaft och eventuellt lite sesamfrön eller sesampasta och salt och peppar. Mixa med fördel med stavmixer till en grynig eller till en helt slät hummus. Du kan även blanda i jordnötter eller valnötter eller lite kikärtor.
Tack! Låter riktigt gott, så får det nog bli. Får köra lime istället för citron då jag inte har någon citron hemma, men det borde ju funka också.
Citera
2014-07-05, 21:52
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Tack! Låter riktigt gott, så får det nog bli. Får köra lime istället för citron då jag inte har någon citron hemma, men det borde ju funka också.
Funkar hur bra som helst. Hade du inte haft lime, så hade även lite vitvinsvinäger eller äppelcidervinäger även funkat.
Citera
2014-07-05, 23:29
Medlem
klybans avatar
Citat:
Har nog aldrig ätit remoulad med ärtor, fast remoulad kanske är mer än det där klassiska man har till fisk? Älskar remoulad(sås) med smak av curry och pickles annars.

Nä, menade inte remulad med ärtor, utan att jag föredrar detta framför ärtpuré.
Citera
2014-07-06, 19:06
Medlem
RonnyRasks avatar
Hur i helvete äter man tacos? Det här är ett problem som följt mig under många år nu. Jag klarar verkligen inte av att äta en taco utan att få brungul sås över hela ansiktet och händerna. Det går alltid åt minst en halv rulle hushållspapper när jag ska ägna mig åt att äta denna maträtt. Oekonomiskt och dåligt för det svenska trädbeståndet minst sagt.

Nu lagar jag aldrig tacos själv, men titt som tätt så sitter man på någon middag med halvt okända tacoälskande människor. Sist satt jag en lördag med tre vänner samt två stycken väldigt smäcka blondiner och skulle äta taco innan förfesten. Studerade noggrant hur min vän la innehållet i brödet och vek ihop skiten med stor precision och kärlek. Jag kopierade hans stil och allting verkade gå vägen tills jag kom till tredje tuggan.

Innehållet i mitt bröd hade nu bestämt sig för att smita bakvägen och innan jag ens hade hunnit reagera hade den brungula sörjan lagt sig som en hundskit på min tallrik, och mina fingrar hade fått sig ett stänk dessutom. Jag försöker snabbt styra upp situationen men det slutar bara med att jag, mina byxor och i princip allt inom en 10 centimeters radie är nerkladdat. Folket runtom mig hade nu slutat prata och satt bara och stirrade på mig med det här ansiktsuttrycket, .

Så åter till frågeställningen, - Hur fan äter man tacos utan att framstå som en förståndshandikappad femåring?
Citera
2014-07-06, 20:03
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyRask
Hur i helvete äter man tacos? Det här är ett problem som följt mig under många år nu. Jag klarar verkligen inte av att äta en taco utan att få brungul sås över hela ansiktet och händerna. Det går alltid åt minst en halv rulle hushållspapper när jag ska ägna mig åt att äta denna maträtt. Oekonomiskt och dåligt för det svenska trädbeståndet minst sagt.

Nu lagar jag aldrig tacos själv, men titt som tätt så sitter man på någon middag med halvt okända tacoälskande människor. Sist satt jag en lördag med tre vänner samt två stycken väldigt smäcka blondiner och skulle äta taco innan förfesten. Studerade noggrant hur min vän la innehållet i brödet och vek ihop skiten med stor precision och kärlek. Jag kopierade hans stil och allting verkade gå vägen tills jag kom till tredje tuggan.

Innehållet i mitt bröd hade nu bestämt sig för att smita bakvägen och innan jag ens hade hunnit reagera hade den brungula sörjan lagt sig som en hundskit på min tallrik, och mina fingrar hade fått sig ett stänk dessutom. Jag försöker snabbt styra upp situationen men det slutar bara med att jag, mina byxor och i princip allt inom en 10 centimeters radie är nerkladdat. Folket runtom mig hade nu slutat prata och satt bara och stirrade på mig med det här ansiktsuttrycket, .

Så åter till frågeställningen, - Hur fan äter man tacos utan att framstå som en förståndshandikappad femåring?

1: Skit i vanliga skal och kör med tubs istället

2: Kan man inte köra med tubs så är nyckeln att ha lagom mycket fyllning i skalet och att inte trycka ihop det ojämnt, precis som med hamburhgare.
Citera
2014-07-06, 21:41
Medlem
Iloveludas avatar
Varför blir gulan grön i ägg som legat några dagar kokta i kylskåpet för?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in