Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-06-18, 19:29
Medlem
Quwerrt93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stezt
Är svarta bönor och svarta sojabönor samma sak?
Nej
Citera
2021-06-18, 20:09
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Är svarta bönor och svarta sojabönor samma sak?
Nej.

Svarta bönor heter Phaseolus vulgaris. En form av kidneyböna med mörkare färgat skal.

Sojabönan heter Glycine max. De kan vid sidan av svarta vara bruna, blå, gula, gröna eller fläckiga.
Citera
2021-06-20, 21:40
Medlem
Efter googling så verkar det som att corn flour och corn starch är två olika saker

Har ett paket http://cdn.olioex.com/uploads/photo/file/XxajDhvr6x4mrxyhm8icXg/large_image.jpg

står corn flour på framsidan men på baksidan på svenska översättningen står det "majsstärkelse"

varför döper dom det till corn flour när det inte är det?
Citera
2021-06-20, 22:25
Medlem
Quwerrt93s avatar
Citat:
Efter googling så verkar det som att corn flour och corn starch är två olika saker

Har ett paket http://cdn.olioex.com/uploads/photo/file/XxajDhvr6x4mrxyhm8icXg/large_image.jpg

står corn flour på framsidan men på baksidan på svenska översättningen står det "majsstärkelse"

corn flour=majsmjöl
corn starch=majsstärkelse

Majsmjöl är gult medans majsstärkelse är helt vitt.

Angående namngivningen har det att göra med från vilket land produkten kommer ifrån. Det är väldigt förvillande men i vissa länder används namnet corn flour när de egentligen pratar om corn starch.
Senast redigerad av Quwerrt93 2021-06-20 kl. 22:32.
Citera
2021-06-21, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quwerrt93
Angående namngivningen har det att göra med från vilket land produkten kommer ifrån. Det är väldigt förvillande men i vissa länder används namnet corn flour när de egentligen pratar om corn starch.

Ja, mer specifikt används ordet cornflour för majsstärkelse på brittisk engelska[*]. Belbake är Lidls varumärke, och deras engelskspråkiga marknad består väl främst av de brittiska öarna (plus att brittisk engelska brukar vara det man lär sig i skolan i andra europeiska länder). På Internet underförstås däremot ofta amerikansk engelska och terminologi utan att göra det särskilt tydligt.
[*] https://en.wikipedia.org/wiki/Corn_starch#:~:text=cornflour%20(British%20English )
Citera
2021-06-21, 10:12
Medlem
klybans avatar
Citat:

Sen har du ett tredje majsmjöl som heter masa harina som man frätt bort ytterskalet på majsen och sen malt.
Citera
2021-06-21, 12:35
Medlem
Sereenas avatar
Även Polenta kallas ibland cornflour istället för cornmeal, sett det ibland på obskyra märken av tveksamt ursprung hos mina lokala Turk-livs.
Citera
2021-06-22, 13:32
Medlem
Ratis avatar
Vad är egentligen skillnaden mellan att köpa en fiskpincett av märket Global för 300:- och en vanlig pincett av märket Apotea för 20:-?
Har testat både och och jag märker då ingen skillnad förutom priset.
Citera
2021-06-22, 14:20
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Vad är egentligen skillnaden mellan att köpa en fiskpincett av märket Global för 300:- och en vanlig pincett av märket Apotea för 20:-?

Ingen skillnad alls sålänge den har lämplig utformning för jobbet.

Jag använder en liten peang dom få gånger jag behöver bena ur fisk.
Citera
2021-06-22, 15:44
Medlem
klybans avatar
Citat:
Lärt mig att funktion kan vara konstigt, men betyder inte att den billiga är dålig alltid, kan var precis tvärtom.

Annars är "chopsticks" modell stora väldigt bra.
Eller IKEA`S stekpincett för 15:-, den brukar vara rätt brukbar, ser dock att modellen ändrat sig lite.
Men om den är lite som förr så duger den till det vardagliga i stekpannan.
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Ingen skillnad alls sålänge den har lämplig utformning för jobbet.

Jag använder en liten peang dom få gånger jag behöver bena ur fisk.
Kör oftast en laxbens plockare eller en helt vanlig spetsig plattång ifrån verktygslådan.
Citera
2021-06-22, 16:09
Bannlyst
Citat:

Globals fiskbenspincett är jävligt snygg, det är skillnaden.
Citera
2021-07-10, 22:58
Medlem
Har en jävla massa senapsfrön men vill inte göra senap av det

Kan jag käka dom "råa" som dom är?

Kanske mixa dom till ett pulver och blanda ut i en smoothie?

Senapsfrön är ju ganska hälsosamt trots allt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in