Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-06-25, 08:07
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Bland det godaste jag gjort i klyftpotatisväg var när jag lagade en anka på egyptiskt sätt men bl a sumak. Jag tog tillvara fettet och använde till klyftpotatis dagen därpå. Det fettet var otroligt kryddigt och satan vad gott det blev.
Ja, det måste ha smakat riktigt gott.

Sumak är också en av mina favoritkryddor. Oumbärlig på bl a kyckling . Dock är det stor skillnad mellan de olika märkena när det gäller kvaliteten.

~Paul~
Citera
2014-06-25, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Ja, det måste ha smakat riktigt gott.

Sumak är också en av mina favoritkryddor. Oumbärlig på bl a kyckling . Dock är det stor skillnad mellan de olika märkena när det gäller kvaliteten.

~Paul~

En fin sak med sumak är också att den tål lite högre temperatur så det är en fin ytkrydda till mat som friteras. Har också märkt att det är skillnad på olika märken, den jag köpte från Willys slängde jag, den var inte så god.
Citera
2014-06-25, 11:48
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
1. En fin sak med sumak är också att den tål lite högre temperatur så det är en fin ytkrydda till mat som friteras.

2. Har också märkt att det är skillnad på olika märken, den jag köpte från Willys slängde jag, den var inte så god.
1. Ja, exakt.

2. Jag hade en burk med utsökt Sumak. När den tog slut så slängde jag tyvärr burken utan att lägga på minnet vilket märke det rörde sig om . Det var ett litet udda märke, således inte Santa Maria, Knorr, Spice Islands, Kockens och liknande.

~Paul~
Citera
2014-06-25, 12:47
Medlem
StefanHeterJags avatar
Har två snabba frågor:

1. Vad är det godaste du gjort med hjälp av fritering?

2. Jag brukar göra munkar av vanlig enkel frityrsmet (mjöl, bubbelvatten, bakpulver), den är ju ganska så rinnig så det blir ju munkar i form av "bollar" som man droppar ner i oljan och ja det är stor skillnad på det och riktiga munkar, men jag gillar både smak och konsistens på den varianten (med lite kanel, socker och sirap ringlat över).

Jag vet att man kan göra en "deg" som är fastare som då går att forma till ringar och sen lägga ner i oljan. Men det är inte det jag är ute efter, utan finns det något knep man kan göra, typ tillverka nån form av smet-utpyttsare, likt sprits, som droppar ner en ring i någorlunda munkaktig form? Alla idéer om hur man kan tillverka en sådan hemma med inte allt för mycket specialverktyg eller om det kanske till och med finns att köpa nån sån för billig penning tas tacksamt emot.
Citera
2014-06-25, 13:11
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Har två snabba frågor:

1. Vad är det godaste du gjort med hjälp av fritering?

2. Jag brukar göra munkar av vanlig enkel frityrsmet (mjöl, bubbelvatten, bakpulver), den är ju ganska så rinnig så det blir ju munkar i form av "bollar" som man droppar ner i oljan och ja det är stor skillnad på det och riktiga munkar, men jag gillar både smak och konsistens på den varianten (med lite kanel, socker och sirap ringlat över).

Jag vet att man kan göra en "deg" som är fastare som då går att forma till ringar och sen lägga ner i oljan. Men det är inte det jag är ute efter, utan finns det något knep man kan göra, typ tillverka nån form av smet-utpyttsare, likt sprits, som droppar ner en ring i någorlunda munkaktig form? Alla idéer om hur man kan tillverka en sådan hemma med inte allt för mycket specialverktyg eller om det kanske till och med finns att köpa nån sån för billig penning tas tacksamt emot.
1. Friterade scampihalvor med sötsur sås är en av favoriterna. Dock är detta bara en rätt i en lång rad både salta och söta så frågan är så gott som omöjlig att svara på. Det enklaste svaret är att det är godast med det som man är mest sugen på just för tillfället .

2. Det är inte nödvändigt att sträva efter den traditionella formen med hål i mitten. Om du trots allt vill envisas med den så finns det en uppsjö av diverse maskiner: https://www.google.se/search?q=doughnut+maker&espv=2&source=lnms&tbm=isc h&sa=X&ei=MqyqU8fmO8TmywObk4GQDQ&ved=0CAYQ_AUoAQ&b iw=1600&bih=787

Det finns också speciella stansringar men själv använder jag två ringar med olika diametrar, likt den i artikeln här: http://www.frugal-foodie-recipes.com/Baked-Doughnut-Recipe.html#.U6qt7fktyyQ

~Paul~
Citera
2014-06-26, 16:32
Medlem
Kan jag använda flytande margarin istället för vanligt när jag gör bearnaisesås i pulverform? Blir såsen tunnare?
Citera
2014-06-26, 16:36
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaCrap
Kan jag använda flytande margarin istället för vanligt när jag gör bearnaisesås i pulverform? Blir såsen tunnare?

Det blir ingen egentlig skillnad
Citera
2014-06-28, 15:45
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
1. Friterade scampihalvor med sötsur sås är en av favoriterna. Dock är detta bara en rätt i en lång rad både salta och söta så frågan är så gott som omöjlig att svara på. Det enklaste svaret är att det är godast med det som man är mest sugen på just för tillfället .

2. Det är inte nödvändigt att sträva efter den traditionella formen med hål i mitten. Om du trots allt vill envisas med den så finns det en uppsjö av diverse maskiner: https://www.google.se/search?q=doughnut+maker&espv=2&source=lnms&tbm=isc h&sa=X&ei=MqyqU8fmO8TmywObk4GQDQ&ved=0CAYQ_AUoAQ&b iw=1600&bih=787

Det finns också speciella stansringar men själv använder jag två ringar med olika diametrar, likt den i artikeln här: http://www.frugal-foodie-recipes.com/Baked-Doughnut-Recipe.html#.U6qt7fktyyQ

~Paul~
Tack för svaret!

Jag är ju relativt nybörjare på fritering och experimenterar friskt, har misslyckats med en hel del saker eftersom jag testat först och sen googlat och läst i efterhand. Men har lärt mig nu att kryddor och smaker med fördel fixas genom marinering av det som ska täckas med frityrsmet istället för att försöka krydda upp frityrsmeten då den extrema upphettningen lätt bränner sönder kryddorna i smeten, och att det också går utmärkt att pudra/krydda det färdigfriterade med t.ex. hetta osv. Ja, det där vet väl alla som hållit på ett tag med fritering.. Och jag har självklart försökt doppa en fryst glasskula i enkel frityrsmet och lagt ner i oljan och hunnit bli väldigt orolig av den explosionsartade händelsen av glass som kokar ut och förorenar all olja och frityrskalet som lägger sig slappt på ytan. Och har även lärt mig att vissa saker man friterar ger smak åt efterföljande saker man friterar.

Har friterat kycklingnuggets osv med gott resultat. Men Om man funderar på t.ex. kycklingben/klubbor osv och vill ha frityrsmet på. Är det bäst att göra dom som vanligt först och göra dom *nästan* färdiga i ugn/spis, men inte riktigt och sen låta dom kallna och sedan bara doppa i frityrsmet och köra så att paneringen är klar? För det lär väl vara svårt att få till så att både innehåll och frityrsmet blir färdigt samtidigt annars? Speciellt om man har klubbor där det är olika tjocklek på allt?
Citera
2014-06-28, 16:08
Medlem
Ratis avatar
Var sugen på färska kanelbullar så tänkte baka det imorgon bitti. Enligt receptet ska det vara 1 pkt jäst men jag har bara 3/4 av ett paket kvar. Det borde väl räcka ändå?
Citera
2014-06-28, 16:34
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Var sugen på färska kanelbullar så tänkte baka det imorgon bitti. Enligt receptet ska det vara 1 pkt jäst men jag har bara 3/4 av ett paket kvar. Det borde väl räcka ändå?

Det tror jag nog, du får dock längre jästid. Ett alternativ är ju att minska receptet till 75% (men inte ungsvärmen )
Citera
2014-06-28, 17:07
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Det tror jag nog, du får dock längre jästid. Ett alternativ är ju att minska receptet till 75% (men inte ungsvärmen )

Ja det får nog bli originalreceptet med mindre jäst då. Färska kanelbullar är nog svårt att misslyckas med. Det smakar alltid gott.
Citera
2014-06-28, 17:17
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Ja det får nog bli originalreceptet med mindre jäst då. Färska kanelbullar är nog svårt att misslyckas med. Det smakar alltid gott.

Kolla inlägg #4 http://matbrod.ifokus.se/discussions/4d7139b5b9cb4622440510dd-jasa-over-natten

Kanske det inte blir bullar förrän i morgon om du nattjäser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in