Citat:
Ursprungligen postat av
dePaul
1. Friterade scampihalvor med sötsur sås är en av favoriterna. Dock är detta bara en rätt i en lång rad både salta och söta så frågan är så gott som omöjlig att svara på. Det enklaste svaret är att det är godast med det som man är mest sugen på just för tillfället

.
2. Det är inte nödvändigt att sträva efter den traditionella formen med hål i mitten. Om du trots allt vill envisas med den så finns det en uppsjö av diverse maskiner:
https://www.google.se/search?q=doughnut+maker&espv=2&source=lnms&tbm=isc h&sa=X&ei=MqyqU8fmO8TmywObk4GQDQ&ved=0CAYQ_AUoAQ&b iw=1600&bih=787
Det finns också speciella stansringar men själv använder jag två ringar med olika diametrar, likt den i artikeln här:
http://www.frugal-foodie-recipes.com/Baked-Doughnut-Recipe.html#.U6qt7fktyyQ
~Paul~
Tack för svaret!
Jag är ju relativt nybörjare på fritering och experimenterar friskt, har misslyckats med en hel del saker eftersom jag testat först och sen googlat och läst i efterhand.

Men har lärt mig nu att kryddor och smaker med fördel fixas genom marinering av det som ska täckas med frityrsmet istället för att försöka krydda upp frityrsmeten då den extrema upphettningen lätt bränner sönder kryddorna i smeten, och att det också går utmärkt att pudra/krydda det färdigfriterade med t.ex. hetta osv. Ja, det där vet väl alla som hållit på ett tag med fritering..

Och jag har självklart försökt doppa en fryst glasskula i enkel frityrsmet och lagt ner i oljan och hunnit bli väldigt orolig av den explosionsartade händelsen av glass som kokar ut och förorenar all olja och frityrskalet som lägger sig slappt på ytan. Och har även lärt mig att vissa saker man friterar ger smak åt efterföljande saker man friterar.
Har friterat kycklingnuggets osv med gott resultat. Men Om man funderar på t.ex. kycklingben/klubbor osv och vill ha frityrsmet på. Är det bäst att göra dom som vanligt först och göra dom *nästan* färdiga i ugn/spis, men inte riktigt och sen låta dom kallna och sedan bara doppa i frityrsmet och köra så att paneringen är klar? För det lär väl vara svårt att få till så att både innehåll och frityrsmet blir färdigt samtidigt annars? Speciellt om man har klubbor där det är olika tjocklek på allt?