Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-11-07, 23:08
Medlem
TheSituations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunkyCatso
Ok.

Vad säger du om det här med viltkött och trikiner förresten?

Köttet man köper i butik ska ju vara besiktigat, men man blir ändå lite nojig ibland när man läser om vilken fruktansvärd sjukdom trikinos faktiskt är. Tänkte nämligen experimentera lite och byta ut kalvfärsen mot viltfärs. Runt 70 grader ska ju räcka för att vara helt säker, fast eftersom det är mycket grädde med i spelet så kanske det inte gör så mycket om det blir ännu lite varmare i köttet? Tänkte först bryna dem gyllenbruna i panna och sedan köra dem i ugnen på 180 grader i 10 minuter, det borde väl räcka för att få upp dem till 70 grader. Får väl kontrollmäta innertemperaturen med sondtermometer för att vara säker...
Det gäller inte allt vilt utan främst vildsvin och björn.
Citera
2010-11-07, 23:54
Citat:
Ursprungligen postat av TheSituation
Det gäller inte allt vilt utan främst vildsvin och björn.

Ja, jag vet. Det var faktiskt precis den typ av kött jag tänkt använda mig av. Jag är lite nervig faktiskt... Kanske oroar jag mig för mycket. Men trikinos verkar hemskt.
Citera
2010-11-07, 23:56
Någon som vet förresten hur lång tid det kan tänkas ta att tina upp ett halvt kilo djupfryst köttfärs i kylskåp?
Citera
2010-11-08, 08:36
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunkyCatso
Ja, jag vet. Det var faktiskt precis den typ av kött jag tänkt använda mig av. Jag är lite nervig faktiskt... Kanske oroar jag mig för mycket. Men trikinos verkar hemskt.
Är det inte så att trikiner dör redan vid 54°C?
Citera
2010-11-08, 09:15
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
Är det inte så att trikiner dör redan vid 54°C?
Snarare närmare 70 grader, varvid temperaturen bör hållas i minst 10 minuter. En viss infrysning hjälper också men då gäller det att frysen klarar temperaturer närmare -30 g C. Under 20 är knappt någon idé. Det smartaste är väl att både frysa och tillreda eftersom denna metod bekämpar alla typer av trikiner.

~Paul~
Citera
2010-11-08, 09:20
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Snarare närmare 70 grader, varvid temperaturen bör hållas i minst 10 minuter. En viss infrysning hjälper också men då gäller det att frysen klarar temperaturer närmare -30 g C. Under 20 är knappt någon idé. Det smartaste är väl att både frysa och tillreda eftersom denna metod bekämpar alla typer av trikiner.

~Paul~
Men jag är säker på att jag har läst det någonstans, att den officiella gränsen ligger som du skriver vid ca 70°C men att de egentligen redan vid 54°C börjar dö av. Om jag bara kunde dra mig till minnes var jag har läst det så skulle jag kunna referera till källan. Det kommer nog under dagens gång.
Citera
2010-11-08, 09:24
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Men jag är säker på att jag har läst det någonstans, att den officiella gränsen ligger som du skriver vid ca 70°C men att de egentligen redan vid 54°C börjar dö av. Om jag bara kunde dra mig till minnes var jag har läst det så skulle jag kunna referera till källan. Det kommer nog under dagens gång.
Jo, jag har läst liknande rapporter, liksom att salmonellabakterier dör vid ca 64 grader. Men vågar man chansa på det? Och hur mycket längre tillagningstid kräver de här låga graderna jämfört med de högre dito?? Till det krävs en ekvation. Personligen anser jag det inte värt risken.

~Paul~
Citera
2010-11-08, 09:26
Bannlyst
Det här fick jag nog aldrig svar på.

Hur får man t.ex. en fläskfilé att bli så platt att man kan rulla den?
Citera
2010-11-08, 09:31
Medlem
dePauls avatar
Wallenbergare var det.

Jag kör på ca samma mängdförhållanden som Funky C. För mycket grädde i smeten tillför i min mening inget speciellt till rätten mer än att den riskerar att bli fetare och inte lenare. En hel del fett rinner också ut. I stället för ströbröd så kör jag oftast med Maizena som inte har någon direkt smak. Detta framhöjer köttets delikata smaknyanser. Jag har slutat att använda Epice Riche eftersom denna blandning i min mening tar över alldeles för mycket. Kör nu endast på vitpeppar och en aning muskotnöt.

I stället för vanligt salt så kör jag på gourmetsalt. Jag har några droppar W-sås i också, liksom en knivsudd cayenne. Det skall bara vara så lite att man får fram en viss smakbrytning, absolut inte så mycket att det börjar brännas på tungan! Och så till det viktigaste. En nypa socker!!

~Paul~
Citera
2010-11-08, 09:37
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davey
Det här fick jag nog aldrig svar på.

Hur får man t.ex. en fläskfilé att bli så platt att man kan rulla den?
Det här är en fransk metod. Den går ut på att du med en vass kniv skär in ca en halv cm in i köttet och därefter går runt hela köttstycket i en spiral. På det viset får du fram ett helt platt stycke kött som du sedan bankar ut ytterligare (försiktigt) mellan två plastfolier med en köttklubba. Nu har du ett stycke kött som passar utmärkt till att rulla in massa gottegoljs i.

Observera att det här på inget sätt är något för en nybörjare. Ta god tid på dig och var noga. Skulle du råka skära igenom så måste du använda råvaror som inte har en benägenhet att rinna ut.

~Paul~
Citera
2010-11-08, 09:41
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jo, jag har läst liknande rapporter, liksom att salmonellabakterier dör vid ca 64 grader. Men vågar man chansa på det? Och hur mycket längre tillagningstid kräver de här låga graderna jämfört med de högre dito?? Till det krävs en ekvation. Personligen anser jag det inte värt risken.

~Paul~
Visst är det tämligen meningslöst att hålla sig på ett så lågt gradantal bara för att det är möjligt, dessutom om tillagningstiden ökar avsevärt. Jag skulle nog heller inte våga tillaga ett vilt svin på 54°C, inte ens om det hade gått en timme. Men jag skulle nog inte heller hålla mig slaviskt till exakt 70°C. Det finns nog inget som smakar så illa som ett riktigt torrt vildsvin.

(Jag säger inte att ett vildsvin blir torrt för att man värmer det till 70°C i temperatur.)
Citera
2010-11-08, 09:52
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Visst är det tämligen meningslöst att hålla sig på ett så lågt gradantal bara för att det är möjligt, dessutom om tillagningstiden ökar avsevärt. Jag skulle nog heller inte våga tillaga ett vilt svin på 54°C, inte ens om det hade gått en timme. Men jag skulle nog inte heller hålla mig slaviskt till exakt 70°C. Det finns nog inget som smakar så illa som ett riktigt torrt vildsvin.

(Jag säger inte att ett vildsvin blir torrt för att man värmer det till 70°C i temperatur.)

Är vildsvinet köpt i affär är det besiktigat och då spelar temperaturen ingen roll - annars är det tydligen 66 grader som gäller för att vara helt säker: http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Startsida/Artiklar/Viltet-efter-skottet/18-fragor-och-svar-om-trikiner/

Vildsvin kan dock ha lite säregen smak, och färsen man köper i vanliga affärer kommer knappast från de bästa djuren. Jag tror inte att wallenbergare på vildsvinsfärs blir särskilt god om man stannar på en temperatur under 70 grader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in