2014-06-23, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R00kie
Ska jag lägga om min sving?

Är så att om 3 veckor har jag min livs största tävling. Den är inte så stor. Men för mig är den enorm. Är galet taggad. Nu till ett problem. Var ute och lirade med en pro i dagarna och han var inte allt för nöjd över vad han såg. Han sa att jag tar i så sjukt mycket för varje slag. Han sa det börja om hitta tekniken och nöt. Testade att köra mer lugn sving men det funka inte alls då det ej blev någon acceleration igenom svingen. Han sa att jag behöver träna på hålla releasen och vinkeln i handleden för att snärta iväg och sätta fart på klubborna. Just nu kompenserar jag den teknik missen med kraft och det gör att jag ej orkar fokusera och jaga i 18 hål. Han ville att jag skulle lära mig att ej ödsla så mycket energi på varje slag utan hitta en sving som är lugn och harmoniskt men ändå att jag bibehåller längden i mina slag.

Nu till frågan. Ska jag lägga om svingen och träna mer på tekniken inför tävlingen eller ska jag köra på? Har aldrig haft så många greenträffar som jag hade på den rundan på hela säsongen. Så är väldigt kluven.

3 veckor är fortfarande en relativt lång period. Hade varit annorlunda om tävlingen var nästa vecka. Har du mycket tid för att träna de närmaste veckorna hade jag helt klart gjort ändringarna nu. Krävs ungefär 1000 bollar på rangen så är du någorlunda van det nya.
Citera
2014-06-24, 08:29
Medlem
KinG-NothinGs avatar
3 veckor är både mycket och lite tid för att göra en förändring, det beror väldigt mycket på hur mycket tid du är villig att lägga ner och även hur mycket hjälp du får att genomföra det. Är du villig att träna två timmar dagligen är det fullt möjligt, har du inte tiden eller orken till det blir det tufft. Har du hjälp av din pro hela tiden eller är det att boka in lektioner som gäller?

Å andra sidan om du nu aldrig haft så många greenträffar tidigare så hade jag ine tyckt att det är en vidare bra idé att fokusera på svingtekniken utan snarare målträning och närspelsträning. Men det är ju utan att ha sett dig svinga.
Citera
2014-06-26, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R00kie
Ska jag lägga om min sving?

Är så att om 3 veckor har jag min livs största tävling. Den är inte så stor. Men för mig är den enorm. Är galet taggad. Nu till ett problem. Var ute och lirade med en pro i dagarna och han var inte allt för nöjd över vad han såg. Han sa att jag tar i så sjukt mycket för varje slag. Han sa det börja om hitta tekniken och nöt. Testade att köra mer lugn sving men det funka inte alls då det ej blev någon acceleration igenom svingen. Han sa att jag behöver träna på hålla releasen och vinkeln i handleden för att snärta iväg och sätta fart på klubborna. Just nu kompenserar jag den teknik missen med kraft och det gör att jag ej orkar fokusera och jaga i 18 hål. Han ville att jag skulle lära mig att ej ödsla så mycket energi på varje slag utan hitta en sving som är lugn och harmoniskt men ändå att jag bibehåller längden i mina slag.

Nu till frågan. Ska jag lägga om svingen och träna mer på tekniken inför tävlingen eller ska jag köra på? Har aldrig haft så många greenträffar som jag hade på den rundan på hela säsongen. Så är väldigt kluven.
¨
Hmm, jag hade struntat i det, för kort tid helt enkelt. Osäkerheten kommer komma som ett brev på posten också när du sen funderar på din nya teknik på tävlingen. Jag ska lägga om min sving under vinterhalvåret har jag bestämt mig för, så ska man nog hinna få ordning på den tills nästa säsong börjar i vår
Citera
2014-06-26, 18:42
Medlem
Fick ÄNTLIGEN mina grejer från Goflstoreeurope idag. Tog endast 40 dagar inkl frakt... Förbannat tråkigt menmen, nu när jag har grejerna i handen är jag nöjd.
Citera
2014-06-26, 19:28
Medlem
Tja! Jag började för ett tag sen att spela golf. hcp 48 atm. Är medlem i en brevlådeklubb detta året och hade tänkt ta några lektioner. Spelar ingen roll om det är privatlektioner eller inte. Är det någon som har tips på någon bra pro/klubb med kurser i Göteborgsområdet?
Citera
2014-06-27, 22:27
Medlem
R.B.Scotts avatar
Godkväll.

Jag ska deltaga i Femdagarsgolfen i Värmland med start på måndag och tänkte be om lite tips om några av banorna som ingår i tävlingen. Tre av dem har jag ej lirat förut, Kil,Arvika samt Kristinehamn, och om någon har råd och tips om hur man bäst besegrar dessa så tas de tacksamt emot.
Tack på förhand.
Citera
2014-06-28, 15:23
Medlem
trisslottens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.B.Scott
Godkväll.

Jag ska deltaga i Femdagarsgolfen i Värmland med start på måndag och tänkte be om lite tips om några av banorna som ingår i tävlingen. Tre av dem har jag ej lirat förut, Kil,Arvika samt Kristinehamn, och om någon har råd och tips om hur man bäst besegrar dessa så tas de tacksamt emot.
Tack på förhand.

Kil är en bana jag har stor koll på. På de första nio bör du spela väldigt smart det är smalt med raviner på sidorna på många hål. Så det bästa tipset är väl att lägga bort drivern och spela mycket järn. På de första ni brukar jag bara köra drivern på hål 3,6 och 9. De sista nio blir betydligt lättare då du har stort spelutrymme på de flesta hål.

Fin bana för övrigt hade den som hemmaklubb ett antal år och trivdes väldigt bra.
Citera
2014-06-29, 13:12
Medlem
Jag ska börja lägga om svingen totalt i höst/vinter. Hur är bäst att gå tillväga? Att ha en tränare förstår jag givetvis men hur många gånger i veckan osv måste man träna för att det ska ge något? Hinner man lägga om svingen totalt om man börjar i säg Oktober och sedan fram till vår när säsongen börjar med regelbunden träning?

Har alltså bestämt mig för att göra en stor satsning på golfen och se hur bra man kan bli, har kass sving och teknik nu så steg nummer 1 måste ju vara att få ordning på svingen, sen börja träna närspel osv.
Senast redigerad av mckenzy 2014-06-29 kl. 13:18.
Citera
2014-06-29, 13:34
Medlem
Puckotts avatar
Fick en dam-bag som pris i en tävling, så nu tänkte jag sälja den. Vad tror ni man kan få ut för den, och vart är bästa stället att sälja?
Blocket? Gå till lokala golfshoppen och höra om dom vill köpa den? Annat sätt?

Bagen är en Cobra BiO: http://ecx.images-amazon.com/images/...L._SL1000_.jpg (Nypris ca 190 dollar)
Citera
2014-06-29, 17:04
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Jag ska börja lägga om svingen totalt i höst/vinter. Hur är bäst att gå tillväga? Att ha en tränare förstår jag givetvis men hur många gånger i veckan osv måste man träna för att det ska ge något? Hinner man lägga om svingen totalt om man börjar i säg Oktober och sedan fram till vår när säsongen börjar med regelbunden träning?

Har alltså bestämt mig för att göra en stor satsning på golfen och se hur bra man kan bli, har kass sving och teknik nu så steg nummer 1 måste ju vara att få ordning på svingen, sen börja träna närspel osv.

Allt beror på hur mycket tid du lägger ner på egen träning - tränar du tre till fyra timmar om dagen skulle jag säga att du behöver träffa en tränare nästan varannan dag. I början bör ni kika på grunderna och då är det sådant som går att repetera utav bara helvete hemma eller på rangen utan någon feedback, men ju mer detaljerat det blir desto mer feedback kommer du behöva. Pratar vi då som sagt 3-4 timmars träning "i svingen" så varannan dag.

Mitt tips hade varit att gå till en tränare som du vet är omtyckt och respekterad av vänner eller bekanta, hör dig för om han eller hon gör paketlösningar inklusive introduktionssamtal, träningsscheman med mera. Det bör vara en tränare som har det som vana för att resultatet ska kännas bra. Tyvärr gör inte alla i branschen det.
Citera
2014-06-29, 21:40
Medlem
R.B.Scotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trisslotten
Kil är en bana jag har stor koll på. På de första nio bör du spela väldigt smart det är smalt med raviner på sidorna på många hål. Så det bästa tipset är väl att lägga bort drivern och spela mycket järn. På de första ni brukar jag bara köra drivern på hål 3,6 och 9. De sista nio blir betydligt lättare då du har stort spelutrymme på de flesta hål.

Fin bana för övrigt hade den som hemmaklubb ett antal år och trivdes väldigt bra.

Kollade lite på banguiden och det såg ganska smalt ut så det är nog klokt att drivern får slumra lite då och då. Tack för infon.
Citera
2014-06-29, 23:56
Medlem
ErPupones avatar
Fått greenfeecheckar på skinnarebo utanför jkpg, ngn som lirat den och kan berätta om det är värt att nyttja dem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in