Jag tänkte att jag skulle passa på att besvara frågeställning som finns på första sidan av detta forum.
Mina klubbor:
Järnset: J3-W Ping i3 (blå prick, Stiff)
Driver: Ping Karsten 8,5, X-Stiff
FW: Big Bertha Steelhead III FW3
Wedge: Cleveland 53 + 60
Putt: Odyssey 330 Mallet
Jag har spelat golf i 13 år nu men haft uppehåll de senaste 2 åren. I år bestämde jag mig för en ny satsning som hittills har gått ganska bra. Jag är ganska lång och har sen början spelat med standardlängd, vilket har medfört att jag har en väldigt brant nedsving. När jag spelar som jag ska har jag alltid en ren bollträff och en fade på ca 3 meter med de högre järnen.
Min favoritgolfare är Angel Cabrera. Tiger Woods i all ära men Cabrera har enligt mig ett helt fantastiskt tryck i sina järn när han slår.
En liten frågeställning: Ni andra golfare på FB som är lite längre (över 190), har ni fortsatt att spela med standardlängd eller har ni förlängt klubborna och ändrat klubbornas lie? Hur tycker ni att det fungerar? Jag förstår att man kan ha en rakare hållning och få bättre bålrotation, men för mig t.ex. har det blivit naturligt att böja lite mer på knäna. Ni får gärna berätta och motivera.
Hej! Har precis hittat hit jag med!
Till din frågeställning: Jag ligger på ca 186-187 cm, och jag kör med en halv tum förlängda klubbor och några grader förändrad lie. Kommer inte ihåg exakt hur många grader jag behövde förändra vinkeln dock. Vet inte vilket hcp du har men du har ju spelat golf länge, så jag kan varmt rekommendera att du ser till att få rätt mått på nästa set. Du kommer märka skillnad!
Mina klubbor:
Järn: J3 - Pw (Stiff-skaft med mer tyngd) Callaway X-forged (2009)
Driver: (Stiff) Callaway Hyper X
Wedgar: Callaway X-forged
FW: Callaway X Fairway
Putt: Scotty Cameron
Till din frågeställning: Jag ligger på ca 186-187 cm, och jag kör med en halv tum förlängda klubbor och några grader förändrad lie. Kommer inte ihåg exakt hur många grader jag behövde förändra vinkeln dock. Vet inte vilket hcp du har men du har ju spelat golf länge, så jag kan varmt rekommendera att du ser till att få rätt mått på nästa set. Du kommer märka skillnad!
Mina klubbor:
Järn: J3 - Pw (Stiff-skaft med mer tyngd) Callaway X-forged (2009)
Driver: (Stiff) Callaway Hyper X
Wedgar: Callaway X-forged
FW: Callaway X Fairway
Putt: Scotty Cameron
Jag gillar det märket, ja
Jag har varit nere på hcp 3.9 och vänt, efter gårdagens tävling höjde jag mig till stabila 5.7. Callaway är fina grejer, så länge man kör på forged, vill minnas att jag hade X-12 ett tag, riktigt sköna klubbor men j9 gick lika långt som j5
Jag kan tänka mig att det räcker med 1 grad upright om det är förlängda med en halv tum, jag körde på 1 tum förlängda och 2 grader upright, det var inte min grej. Jag är väldigt lockad att prova ut ett nytt sätt. jag är 193cm lång förresten.
Jag provade Titleist MB710 för några veckor sen, de klubborna gör mig verkligen våt.
Vad spelar du på för hcp? Kan du förklara vad som blir bättre med förlängda klubbor eller blir det bara bättre?
Jag har varit nere på hcp 3.9 och vänt, efter gårdagens tävling höjde jag mig till stabila 5.7. Callaway är fina grejer, så länge man kör på forged, vill minnas att jag hade X-12 ett tag, riktigt sköna klubbor men j9 gick lika långt som j5
Jag kan tänka mig att det räcker med 1 grad upright om det är förlängda med en halv tum, jag körde på 1 tum förlängda och 2 grader upright, det var inte min grej. Jag är väldigt lockad att prova ut ett nytt sätt. jag är 193cm lång förresten.
Jag provade Titleist MB710 för några veckor sen, de klubborna gör mig verkligen våt.
Vad spelar du på för hcp? Kan du förklara vad som blir bättre med förlängda klubbor eller blir det bara bättre?
Det är ju bara bättre att ha rätt längd på klubborna. Speciellt om du spelar på lågt hcp så tror jag du kommer märka skillnad. Du får ju känna efter själv också, men skulle tippa på att det bästa är att få en ordentlig custom fit hos någon. 193 är ju ändå en bra bit över medellängd Jag spelar på 4.5 förresten.
Edit: Ja Titleist gör bra klubbor! Det stod mellan dem och Callaway när jag köpte
Jag har alltid varit lite smått intresserad av golf, men aldrig tagit steget och börjat spela. Finns det några bra klubbar i Stockholmsområdet om man aldrig förut stått på en golfbana? Hur gör man till en början med utrustning och liknande, hyr? Vad kostar det att ta ett grönt kort och behöver man spela ett visst antal rundor per år för att behålla kortet eller räcker det med att man en gång tagit det? För mig skulle det främst vara ett avslappnande nöje med polarna och en öl i handen, så kostnaderna får helst inte rinna iväg.
Nu har jag fått för mig att byta träklubbor ännu en gång, är det någon som har erfarenhet utav Callaways Razr-serie, speciellt drivern har jag börjat gilla utseendet på men har inte provslagit någon av dem än?
Nu har jag fått för mig att byta träklubbor ännu en gång, är det någon som har erfarenhet utav Callaways Razr-serie, speciellt drivern har jag börjat gilla utseendet på men har inte provslagit någon av dem än?
Tyvärr, har inte testat dessa. Vet att Dormy har något erbjudade i dagsläget om just Razr-serien. Köper du en driver kan du vinna en Lamborghini! Haha
Visst ser den snygg ut men föredrar Taylor Mades R11 och Burners utseende!
Idag så spelar jag på Cobra SSi (ca: 8år gamla) med grafitskaft, custom fit.
Jag är ca: 162 cm, 60 kg och har en ganska lugn sving. Har varit nere på singel HCP men ligger idag på 11,5 och är jämn på det HCP´t.
Någon som har tips på vilka klubbor som kan passa. Jag vill inte betala så mycket, ca: 4500-5000. Jag är inte feg för att lira med hybrider/rescues/UC´s...
Jag har alltid varit lite smått intresserad av golf, men aldrig tagit steget och börjat spela. Finns det några bra klubbar i Stockholmsområdet om man aldrig förut stått på en golfbana? Hur gör man till en början med utrustning och liknande, hyr? Vad kostar det att ta ett grönt kort och behöver man spela ett visst antal rundor per år för att behålla kortet eller räcker det med att man en gång tagit det? För mig skulle det främst vara ett avslappnande nöje med polarna och en öl i handen, så kostnaderna får helst inte rinna iväg.
Nybörjarkurs, varierar från klubb till klubb givetvis, men runt 1500-2000 skulle jag gissa på. Ett nybörjarset köper du på blocket 1000 kr, och nej, det räcker att du tar ditt gröna kort så har du det sen. Har ingen koll på stockholmsområdet dock.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!