2015-08-07, 12:13
Medlem
SheiiZus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av City69
Tacka för svaret. Hittar ingen SW i samma serie, men det spelar väl mindre roll

Kan en 58 graders wedge vara ett bra komplement?

58 graders är ju princip en SW (brukar ligga på ca 56 grader). Som du ser på denna sida http://m.clevelandgolf.com/CA_cg16-b...rod_irons.html ligger PWn på 44 grader. Jag har kompletterat setet med 3 wedgar (50,56,60) men det bör nog räcka med en 50 gradare och en 56/58.
Citera
2015-08-07, 12:19
Medlem
City69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SheiiZu
58 graders är ju princip en SW (brukar ligga på ca 56 grader). Som du ser på denna sida http://m.clevelandgolf.com/CA_cg16-b...rod_irons.html ligger PWn på 44 grader. Jag har kompletterat setet med 3 wedgar (50,56,60) men det bör nog räcka med en 50 gradare och en 56/58.

Ok, så en 56/58 kan "ersätta" en SW? Ursäkta dumma frågor men jag senast köpte så köpte man (jag) komplett sett med allt hade ingen aning om grader etc

//Peder
Citera
2015-08-07, 12:20
Medlem
SheiiZus avatar
Citat:
Ok, så en 56/58 kan "ersätta" en SW? Ursäkta dumma frågor men jag senast köpte så köpte man (jag) komplett sett med allt hade ingen aning om grader etc

//Peder

Korrektum
Citera
2015-08-07, 12:56
Medlem
kaempfers avatar
Citat:

//Peder

Ersätta och ersätta. Vad vill du ha klubban till? Vad är ditt behov?
Citera
2015-08-07, 13:26
Medlem
Citat:

//Peder

Det bästa är att se till att du har ungefär lika stora gap mellan alla wedgar. Eftersom PW på det settet du är ute efter har 44 grader kan du välja att köpa t ex:

Två wedgar: 50 grader (gap wedge) och 56 grader (sand wedge). Då får du 6 grader mellan alla klubbor.
Tre wedgar: 48, 52, 56 (om du vill ha 4 grader mellan klubborna) eller 50, 56, 60 (om du vill ha någon mer loftad)

Edit: Men var uppmärksam om du skulle välja något annat järnset, det kan skilja en hel del på loften mellan olika modeller och tillverkare. Då kan det vara andra uppsättningar wedgar som passar bättre.
Senast redigerad av RegaJ 2015-08-07 kl. 13:34.
Citera
2015-08-07, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av janssons87
Hur lägger man upp träningen dagen före KM?

Ut och dunka range <3
Citera
2015-08-10, 08:44
Medlem
Tjena! Jag tog grönt kort nu i maj och har spelat ner mig till 21,2 i hcp och har spelat med maxfli revolution klubbor vilket mina vänner säger är bladklubbor som jag köpte av min kompis farsa. Jag har nu blivit erbjuden utav en kompis att köpa hans gamla järnset som är ett väldigt nybörjarvänligt järnset Nike slingshot järnklubbor och en hybrid för 1500 kr. Frågan är om det är för vänliga klubbor för mig att utvecklas med och jag kanske ska satsa på något lite mindre förlåtande än så kanske? Har provspelat dem och dem känns bra men får inte samma längd på dem som med mina maxfli järn när jag får fina träffar. Nackdelen med maxfli är att jag slicar dem en del så jag tänkte byta för att för att höja mitt spel!

Mvh Vladin
Citera
2015-08-10, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrushanVladin
Tjena! Jag tog grönt kort nu i maj och har spelat ner mig till 21,2 i hcp och har spelat med maxfli revolution klubbor vilket mina vänner säger är bladklubbor som jag köpte av min kompis farsa. Jag har nu blivit erbjuden utav en kompis att köpa hans gamla järnset som är ett väldigt nybörjarvänligt järnset Nike slingshot järnklubbor och en hybrid för 1500 kr. Frågan är om det är för vänliga klubbor för mig att utvecklas med och jag kanske ska satsa på något lite mindre förlåtande än så kanske? Har provspelat dem och dem känns bra men får inte samma längd på dem som med mina maxfli järn när jag får fina träffar. Nackdelen med maxfli är att jag slicar dem en del så jag tänkte byta för att för att höja mitt spel!

Mvh Vladin
Låter bra med ett lite mer förlåtande set, det finns många proffs som spelar relativt förlåtande set. Gällande din slice så kan du behöva mer offset.
Citera
2015-08-11, 15:57
Medlem
Iam-Varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrushanVladin

Mvh Vladin

Citat:
Ursprungligen postat av AOhlsson
Låter bra med ett lite mer förlåtande set, det finns många proffs som spelar relativt förlåtande set. Gällande din slice så kan du behöva mer offset.

Vilken årsmodell är det på slingshotjärnen? Är det gamla slingshotsen så skulle jag inte köpt dom, nyare så är dom helt ok!

Sen om du är ny så tycker jag verkligen inte att du ska köpa offsetklubbor för att stävja slicen... Det är inte jättesvårt att som ny träna bort den, antigen genom filmer på youtube eller 1-2 lektioner med pron.
Citera
2015-08-12, 20:02
Medlem
En snabb fråga från en nybörjare Jag är högerhänt och har spelat hockey/innebandy i hela mitt liv från vänster, helt naturligt med andra ord. Nu när jag ska börja spela golf så bör man ju enligt 99% av alla personer byta håll och slå från höger istället. Grejen är att jag just nu känner mig mycket mer trygg i vänstersvingen, något jag gjort i hela mitt liv i tex brännbollen i skolan så körde jag alltid från vänster när mina högerhänta kompisar bytte sida.

Jag vill egentligen bara ha er lite mer rutinerade åsikter om det här. Bör jag byta håll direkt för att inte slösa bort massa tid eller är det bara en smaksak egentligen? Finns det många proffs som kör åt "fel" håll tex?
Citera
2015-08-12, 20:11
Medlem
Iam-Varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clevz
En snabb fråga från en nybörjare Jag är högerhänt och har spelat hockey/innebandy i hela mitt liv från vänster, helt naturligt med andra ord. Nu när jag ska börja spela golf så bör man ju enligt 99% av alla personer byta håll och slå från höger istället. Grejen är att jag just nu känner mig mycket mer trygg i vänstersvingen, något jag gjort i hela mitt liv i tex brännbollen i skolan så körde jag alltid från vänster när mina högerhänta kompisar bytte sida.

Jag vill egentligen bara ha er lite mer rutinerade åsikter om det här. Bör jag byta håll direkt för att inte slösa bort massa tid eller är det bara en smaksak egentligen? Finns det många proffs som kör åt "fel" håll tex?
Kör på det som känns bäst! Känns det mer naturligt att slå från vänster så finns ingen anledning att byta, förutom då att begagnatutbudet är betydligt bättre för högerspelare
Citera
2015-08-12, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iam-Varfor
Kör på det som känns bäst! Känns det mer naturligt att slå från vänster så finns ingen anledning att byta, förutom då att begagnatutbudet är betydligt bättre för högerspelare

Okej. Men ponera att jag vill bli bäst i världen i golf, kommer jag då under något stadie att bli missgynnad av att slå från "fel" håll? Det är lite så jag tänker, för om så är fallet så kan jag lika gärna börja öva från rätt håll från start även om det kommer ta lite längre tid i början Om det däremot inte gör någon egentlig skillnad så kommer jag köra vidare från vänster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in