2014-06-09, 14:02
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjebbosten
Ja absolut, dock kan jag inte ta lektion varje gång jag inte sänker mig.

Naturligtvis inte - men "jag vet vad jag behöver jobba på och det går sådär" tror jag verkligen en lektion hade fått dig på rätt spår för att lösa
Citera
2014-06-09, 14:30
Medlem
Gud vad irriterande golf är ibland. Igår satt utslagen som ett smäck hela rundan, men självklart kan inte närspelet(framförallt puttningen fungera samtidigt.) När drivern inte fungerar så brukar puttning m.m givetvis fungera ganska bra

Till något annat, vem tror ni vinner US-Open?
Citera
2014-06-09, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av preben12
Mitt första mål var att spela 10 rundor i år. Är redan uppe i 7-8 så det målet lär jag uppfylla utan problem.

Handikappsmässigt så vill jag väl under 20. Började på 24 i år efter 5-6 års uppehåll och är nu nere på 22.

Nytt mål för resten av säsongen är att lyckas spela jämnare. Kan gå första 9 på 3-4 slag över banans par för att sedan sista 9 totalt kollapsa och spela som jag aldrig hållt en golfklubba i mitt liv.

Om det är någon specifik del i mitt spel att förbättra så är det utslagen. Spelar okej ute på banan när bollen väl är i spel (vilket tyvärr är alldeles för sällan). Närspelet har alltid varit min starka sida, speciellt puttandet. Så lyckas rädda många hål tack vare bra puttning. Kan jag bara få ordning på utslag och slagen i allmänhet så känns det som jag kan rusa rätt snabbt neråt i hcp.

Känner igen det där, alltför väl. Höga toppar och djupa dalar kan man sammanfatta mitt spel med tyvär.
Citera
2014-06-09, 14:37
Medlem
Jag är en humörspelare. Går det skit i början slarvar jag sen för att jag skiter i det. Någon mer humörspelare som har några bra tips?

Nu kan det ju funka ändå när man blir bättre men när det väl händer kan det vara skönt att ta till något knep.
Citera
2014-06-09, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av janssons87
Jag är en humörspelare. Går det skit i början slarvar jag sen för att jag skiter i det. Någon mer humörspelare som har några bra tips?

Nu kan det ju funka ändå när man blir bättre men när det väl händer kan det vara skönt att ta till något knep.

Samma sak här, ger upp alldeles för lätt. Har skärpt mig nu och bestämt mig för att kämpa till 100% varje slag hela rundan oavsett hur det går, och faktiskt så har jag märkt att man verkligen kan hitta flytet igen efter en dålig start om man verkligen försöker. Lägga sig ner och dö är ett säkert sätt att misslyckas

Så tipset är mycket enkelt, full fokus VARJE slag , oavsett hur det går. 1-poängare är inte så farligt alltid, sträcken måste undvikas till varje pris.
Citera
2014-06-09, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Samma sak här, ger upp alldeles för lätt. Har skärpt mig nu och bestämt mig för att kämpa till 100% varje slag hela rundan oavsett hur det går, och faktiskt så har jag märkt att man verkligen kan hitta flytet igen efter en dålig start om man verkligen försöker. Lägga sig ner och dö är ett säkert sätt att misslyckas

Så tipset är mycket enkelt, full fokus VARJE slag , oavsett hur det går. 1-poängare är inte så farligt alltid, sträcken måste undvikas till varje pris.
Ja, varje poäng blir viktigare när man kommer neråt. Lite snopet att stå med 36 poäng efter rundan och veta att man gjorde en klantmiss som kostade en sänkning.

Ska försöka att inte vara alltför resultatfixerad heller utan försöka få till slagen så bra jag kan som du sa. Blir man för resultatfixerad krampar spelet lätt.
Citera
2014-06-09, 15:48
Medlem
Citat:
Ja, varje poäng blir viktigare när man kommer neråt. Lite snopet att stå med 36 poäng efter rundan och veta att man gjorde en klantmiss som kostade en sänkning.

Ska försöka att inte vara alltför resultatfixerad heller utan försöka få till slagen så bra jag kan som du sa. Blir man för resultatfixerad krampar spelet lätt.

Håller med, svårt det där med att inte vara resultatfixerad. Mitt spel tenderar att kollapsa sakta men säkert när jag ligger bra till, svårt som fan att inte tänka på scoren, framförallt när medspelarna vill vara "vänliga" och påminna en.. Det är sjukt små marginaler i golf, hade nog haft en riktigt bra score igår men tappade räkningen på hur många koppsnurrar man hade haha.

Hur har det gått för dig, vilket Hcp ligger du på? Tränar du mycket?
Citera
2014-06-09, 15:51
Medlem
kaoriblasts avatar
Det är svårt med mål för säsongen när man haft fem års uppehåll. Men tänkte försöka mig på att göra par eller bättre på alla klubbens hål under säsongen, och rulla i 5-10 birdies. Men svårt att veta hur det kommer gå, idag vet jag inte ens vilket spel-Hcp jag kommer ligga på. Blir företagstävling på fredag och mitt hcp är alldeles för lågt jämfört med den bollkontroll jag har för tillfället, egentligen borde jag få höja mig till runt 20 i alla fall så att jag har nån chans.
Citera
2014-06-09, 16:20
Medlem
Citat:
Håller med, svårt det där med att inte vara resultatfixerad. Mitt spel tenderar att kollapsa sakta men säkert när jag ligger bra till, svårt som fan att inte tänka på scoren, framförallt när medspelarna vill vara "vänliga" och påminna en.. Det är sjukt små marginaler i golf, hade nog haft en riktigt bra score igår men tappade räkningen på hur många koppsnurrar man hade haha.

Hur har det gått för dig, vilket Hcp ligger du på? Tränar du mycket?
Jag ligger väl på 13,9 i dagsläget och började säsongen på 16,7. Varierar spel och träning då jag tycker båda är väldigt kul. Närspel gillar jag att träna och har inga problem att stå och nöta det.

Spelar golf de flesta av veckans dagar. Försöker att variera spel och träning för att undvika skador. Ibland får det räcka med närspelsträning för att undvika överbelastning.
Du då?
Senast redigerad av janssons87 2014-06-09 kl. 16:23.
Citera
2014-06-09, 16:26
Medlem
Citat:
Jag ligger väl på 13,9 i dagsläget och började säsongen på 16,7. Varierar spel och träning då jag tycker båda är väldigt kul. Närspel gillar jag att träna och har inga problem att stå och nöta det.

Spelar golf de flesta av veckans dagar. Försöker att variera spel och träning för att undvika skador. Ibland räcker det med närspelsträning för att undvika överbelastning.
Du då?

Okej härligt, inte långt ner till singel alltså Har 17,8 nu, puttar uselt, är säker på att ja kan gå ner rätt många hack bara genom bättre puttning. Så ska träna puttning, chippning väldigt mycket nu framöver så kommer jag sänka mig ganska mycket tror ja. I svingen så kommer jag hur tråkigt det än låter att kolla över grunderna mest för att bli mer jämn, slår ofta bra men i fel riktning, siktar dåligt

Måste spela lite mer också, spelade massor i början av säsongen men varit dåligt med både träning och spel på banan på sistonde..
Citera
2014-06-09, 16:39
Medlem
Citat:
Okej härligt, inte långt ner till singel alltså Har 17,8 nu, puttar uselt, är säker på att ja kan gå ner rätt många hack bara genom bättre puttning. Så ska träna puttning, chippning väldigt mycket nu framöver så kommer jag sänka mig ganska mycket tror ja. I svingen så kommer jag hur tråkigt det än låter att kolla över grunderna mest för att bli mer jämn, slår ofta bra men i fel riktning, siktar dåligt

Måste spela lite mer också, spelade massor i början av säsongen men varit dåligt med både träning och spel på banan på sistonde..
Ja, spela ofta gör det sannerligen lättare. Puttningen är för övrigt det viktigaste inom golf enligt mig.
Träna på det och du kommer dala, en lektion är inte heller fel att ta ibland. Jag fick skjuts rejält av en lektion jag hade i början på säsongen.
Citera
2014-06-09, 17:07
Medlem
Whatevahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iam-Varfor
+1 Hade problem med pullhooks, trodde jag tränade rätt för att få bort det, efter 2 veckor utan resultat så tog jag 1 lektion och vips så slår jag inga pullhooks mer eller nästan iaf

Vad var problemet? Spelade tävling i helgen och jag slog hookade spoons på varje hål 49 slag första 9 varav 6 var utslag+pliktslag och 4 var utspel från trängda lägen (dvs jag låg bakom träd eller i meterhög ruff). Totalt gick det åt 8 bollar (1 pitch, 1 wedge, 1 J7 och 5 spoon), jag kom tvärsist. Största spridningen var på 1 hål där jag outa 1 boll höger och en boll vänster, 107m mellan skärningspunkterna.
På dom hålen jag hade rent läge på andra slaget gick jag +2.

Om man har stiffskaft och inte satsar så mycket, ger det en hook?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in