2011-05-16, 23:23
Medlem
Heeths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Samma här. Det jag ville få fram är att stå och bara slå på rangen är ganska meningslöst. Bollarna är annorlunda, du slår från en matta osv. Bättre att träna på ett övninsfält med chip osv. Eller om man kan hitta något ställe att slå från gräs på.

Min hemmabana har vi både matta och gräs. Finns även vissa mål du kan sikta på så ser det inte helt meningslöst då det alltid finns saker att förbättra med alla klubborna, i alla fall i mitt fall. Men visst ger det mer ute på banan. På rangen gör det ju inget om man slår bort 10 bollar. Koncentrationen höjs ju ute på banan!
Citera
2011-05-17, 09:41
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Tycker dock det är viktigt att poängtera att träna mycket närspel. Man ser allt för ofta nybörjare som är på green på 2-3 slag men väl där 3-puttar de eller chip och sen 3-puttar. Det är på greenen man kan tjäna de lätta slagen.

Absolut - Närspelet, framför allt puttningen går ju aldrig att träna för mycket. Jag spelar själv med en kompis som började ifjol och han slår boll lika bra som jag gör nästintill men behöver åtminstone det dubbla antalet puttar på green. Och som Heeth säger så borde tvåputt alltid vara målet, speciellt om du har en eller två chip/pitch-slag först.

Citat:
Samma här. Det jag ville få fram är att stå och bara slå på rangen är ganska meningslöst. Bollarna är annorlunda, du slår från en matta osv. Bättre att träna på ett övninsfält med chip osv. Eller om man kan hitta något ställe att slå från gräs på.

Jag skulle gärna vilja veta vad det är du tränar på när du står på rangen om du har den inställningen?
Citera
2011-05-17, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Absolut - Närspelet, framför allt puttningen går ju aldrig att träna för mycket. Jag spelar själv med en kompis som började ifjol och han slår boll lika bra som jag gör nästintill men behöver åtminstone det dubbla antalet puttar på green. Och som Heeth säger så borde tvåputt alltid vara målet, speciellt om du har en eller två chip/pitch-slag först.

Jag skulle gärna vilja veta vad det är du tränar på när du står på rangen om du har den inställningen?

Jag siktar ju på skyltarna men det är både tråkigt och långt ifrån verkligheten
Citera
2011-05-17, 10:16
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Jag siktar ju på skyltarna men det är både tråkigt och långt ifrån verkligheten

När du står på rangen har du ett par val, antingen tränar du teknik - En ändring i svingen ska fås till och hur eller var bollen går skiter du. Du måltränar, alltså är det ditt sikte som gäller, bolllen ska till ditt mål utan att bry dig om hur. Att slå samma klubba om och om igen utan ett mål eller utan koncentration blir bara ett slöseri med tid och du tränar egentligen bara på att bli sämre. Kan du inte slå bollen till ditt mål på rangen när det bara är träning, hur har du tänkt att göra det när det gäller ute på banan?
Citera
2011-05-17, 10:59
Medlem
Citat:
När du står på rangen har du ett par val, antingen tränar du teknik - En ändring i svingen ska fås till och hur eller var bollen går skiter du. Du måltränar, alltså är det ditt sikte som gäller, bolllen ska till ditt mål utan att bry dig om hur. Att slå samma klubba om och om igen utan ett mål eller utan koncentration blir bara ett slöseri med tid och du tränar egentligen bara på att bli sämre. Kan du inte slå bollen till ditt mål på rangen när det bara är träning, hur har du tänkt att göra det när det gäller ute på banan?

Som jag sa så siktar jag på skyltarna så visst tränar jag målträning, rangen kanske ger lite trotts allt. Men jag har gått över till att spela mycket mycket mer på banan och träna chip och puttar mer, fine?
Citera
2011-05-17, 12:52
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Som jag sa så siktar jag på skyltarna så visst tränar jag målträning, rangen kanske ger lite trotts allt. Men jag har gått över till att spela mycket mycket mer på banan och träna chip och puttar mer, fine?

Jag ville bara påvisa att range-träning är mycket effektiv, om den görs på rätt sätt Att träna teknik och nya slag ute på banan brukar annars vara ett mycket effektivt sätt att förstöra en runda! Själv sitter jag nu och tittar ut på regnet och kylan och försöker bestämma mig för ifall det blir två timmar träning eller inte idag...
Citera
2011-05-17, 13:28
Medlem
Citat:
Jag ville bara påvisa att range-träning är mycket effektiv, om den görs på rätt sätt Att träna teknik och nya slag ute på banan brukar annars vara ett mycket effektivt sätt att förstöra en runda! Själv sitter jag nu och tittar ut på regnet och kylan och försöker bestämma mig för ifall det blir två timmar träning eller inte idag...

Ja har du faktiskt rätt i. Haha samma här, är uppehåll nu men funderar på att åka och spela i alla fall 9 hål
Citera
2011-05-17, 14:31
Medlem
svartros avatar
Rangeträning kan ju vara väldigt givande om man känner att ett speciellt slag inte stämmer, var annars ska man få ordning på sin hemska slice med drivern? även fulla slag med pitch är ju ganska svårt att öva nån annanstans.
Min hemmabana har inga tramsmattor på rangen vilket är värt lika mycket som alkohol för en 14-åring.

Enda problemet jag själv ser med rangeträning är just det att åtminstone jag kan ha en tendens att börja dunka iväg bollarna utan att tänka efter och då tappar man ju hela grejen. Förutom på försäsongen då det behövs ett antal hinkar innan man känner sig hemma i sina skor.

Nu när solen lyser går jag mest och väntar på att bli pensionär så jag kan flytta ner till spanien och bo brevid en golfbana
Citera
2011-05-17, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartro
Rangeträning kan ju vara väldigt givande om man känner att ett speciellt slag inte stämmer, var annars ska man få ordning på sin hemska slice med drivern? även fulla slag med pitch är ju ganska svårt att öva nån annanstans.
Min hemmabana har inga tramsmattor på rangen vilket är värt lika mycket som alkohol för en 14-åring.

Enda problemet jag själv ser med rangeträning är just det att åtminstone jag kan ha en tendens att börja dunka iväg bollarna utan att tänka efter och då tappar man ju hela grejen. Förutom på försäsongen då det behövs ett antal hinkar innan man känner sig hemma i sina skor.

Nu när solen lyser går jag mest och väntar på att bli pensionär så jag kan flytta ner till spanien och bo brevid en golfbana

Jag har ett bra ställe nära min bostad där det finns ett grönområde, där står jag väldigt ofta och övar pitch. Det har gett otroligt bra resultat, sätter många pitchar från 80-100 meter nära flagg nu
Citera
2011-05-17, 15:23
Medlem
Hur långt slår ni med respektive klubbor? Jag har ju inte ens spelat ett år så slår inte så långt än. Men i alla fall:

Sand: 50 meter
Pitch:100
9:an: 120
8:an 130
7:an 140
6:an: 150

Slår nästan aldrig med 5 och 4, hybriderna så vet ej riktigt.

Driver:180, upp till 200 vid en bra träff. kanske..

Men att slå rakt är ju viktigast, det jag jobbar mest på
Senast redigerad av mackeeee 2011-05-17 kl. 15:25.
Citera
2011-05-17, 16:07
Medlem
dethalvabarnets avatar
mina slag varierar lite :/ har inte hunnit spelat mycket i år
LW: 20~70
S: 70 ( pitch ~ 20~30)
P: 90-120
9: 110
8: 110-120
7: 115-130
6: 125 - 140?
5: 130-160
h: 150-200
T-5: 150 - 220~(längsta jag slagit med den e 250 en gång)
Driver: 180-230~
Citera
2011-05-17, 16:40
Medlem
Tablettans avatar
58Graders Wedge ~75m
54Graders Wedge ~90m
52Grades Wedge ~105m
Pitch ~115m
Järn 9 ~125m-130m
Järn 8 ~135m-145m
Järn 7 ~145m-155m