2013-11-14, 22:53
Medlem
Langsdales avatar
Nästa år fyller jag så jag kommer få betala maxsumma, dock fyller jag inte när golfsäsongen börjar så om jag betalar tidigt i vår, räknas då åldern jag är just då eller räknar man från 1 januari så att alla som ska fylla den åldern får betala max?!

Hoppas ni förstår vad jag menar.

EDIT:

Gör ett exempel..

Alla 26 + måste betala in årsavgift på 5 500 kr samt ett reversbelopp på 15 000 kr.
De som är 25 och yngre behöver bara betala 2700 kr och inget reversbelopp.

Kalle är 25 men fyller 26 till sommaren, den 1 juni säger vi. Kalle betalar in årsavgiften i april, får han då betala som 25 åring eller 26 åring?
Senast redigerad av Langsdale 2013-11-14 kl. 22:59.
Citera
2013-11-15, 03:20
Medlem
InTheBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Langsdale
Nästa år fyller jag så jag kommer få betala maxsumma, dock fyller jag inte när golfsäsongen börjar så om jag betalar tidigt i vår, räknas då åldern jag är just då eller räknar man från 1 januari så att alla som ska fylla den åldern får betala max?!

Hoppas ni förstår vad jag menar.

EDIT:

Gör ett exempel..

Alla 26 + måste betala in årsavgift på 5 500 kr samt ett reversbelopp på 15 000 kr.
De som är 25 och yngre behöver bara betala 2700 kr och inget reversbelopp.

Kalle är 25 men fyller 26 till sommaren, den 1 juni säger vi. Kalle betalar in årsavgiften i april, får han då betala som 25 åring eller 26 åring?

Ganska säker på att Kalle räknas som 26 åring.
Citera
2013-11-16, 13:29
Medlem
Jag kollade på Gunde Svans Tvprogram häromdan när han var hos Annika Sörenstam, dom använde ett träningsredskap i form av ett rep eller dylikt med en typ av boll i ändan.

Gunde stod med ryggen mot väggen och svingade från sida till sida.

Är det någon som vet var man kan köpa denna typ av redskap ???
Citera
2013-11-16, 17:19
Medlem
fiddeflumms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ale
Jag kollade på Gunde Svans Tvprogram häromdan när han var hos Annika Sörenstam, dom använde ett träningsredskap i form av ett rep eller dylikt med en typ av boll i ändan.

Gunde stod med ryggen mot väggen och svingade från sida till sida.

Är det någon som vet var man kan köpa denna typ av redskap ???

Snabb Googling http://gymkompaniet.se/tornadobollar-2-5-kg-jordan tror de kallade den för tornadoboll iaf. Ingen aning om detta är ett seriöst företag eller inte.
Citera
2013-11-21, 18:06
Medlem
E.Merckxs avatar
Fick tips på en övning för att få mer "snap" vid bollträffen.

https://www.youtube.com/watch?v=q0jalJ-3e7U

Synpunkter?
Citera
2013-11-21, 18:28
Medlem
InTheBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx

Synpunkter?

Bra övning, explosivitets övningar går ej att göra för mycket av om du letar efter distans.
Kört denna sen säsongen tog slut och gymträningen tog fart igen. Såg den när Jason Zuback(Long drive kille) var med i någon TPI workout.

Se bara till att ha ryggen rak, då det är en övning med ganska stor skaderisk om den utförs felaktigt.

Den går även att göra med en hand åt gången.
Citera
2013-11-21, 21:30
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:

Synpunkter?

Som sagt - jättebra för explosiviteten. Men vadden skullegöra just vid bollträff förstår jaginteriktigt
Dessutom hade jag sökt en annan video som visar för jag tycker hon utför det riktigt dåligt i överkropp och armpartiet.
Citera
2013-11-21, 22:19
Medlem
InTheBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Som sagt - jättebra för explosiviteten. Men vadden skullegöra just vid bollträff förstår jaginteriktigt
Dessutom hade jag sökt en annan video som visar för jag tycker hon utför det riktigt dåligt i överkropp och armpartiet.

Håller med om att tjejen gör övningen extremt dåligt.

Här visar Jason hur man ska göra den + ett par andra övningar, hela videon är definitivt sevärd.

Vid 13.40 ungefär:

http://www.mytpi.com/tpitv/shows/gol...h_jason_zuback
Citera
2013-11-22, 06:25
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
KinG-NothinG skrev

Kraft, speed = Ground up. Man skall bara kasta upp klubban i luften med hjälp av ben och höfter.
Citera
2013-11-22, 06:29
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
InTheBack skrev

Håller med om att tjejen gör övningen extremt dåligt.

Här visar Jason hur man ska göra den + ett par andra övningar, hela videon är definitivt sevärd.

Vid 13.40 ungefär:

http://www.mytpi.com/tpitv/shows/gol...h_jason_zuback

Ok. Tack!

Skall köpa en sådan 16 kilos.

Det är svårt att hitta bra övningar för just swing speed, det är ju lätt att allt blir så fel.
Citera
2013-11-22, 10:58
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Kraft, speed = Ground up. Man skall bara kasta upp klubban i luften med hjälp av ben och höfter.

Explosiva styrkan skulle jag säga är effektivare att bygga med lite styrkelyftsövningar.
Citera
2013-11-23, 15:04
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
KinG-NothinG skrev

Explosiva styrkan skulle jag säga är effektivare att bygga med lite styrkelyftsövningar.

Då måste jag gå på gym. Svårt att hitta tid för det.

Prio 1 är att slå bollar, slår 2000+ i veckan för närvarande. Tänkte öka det. Min sving börjar bli så solid, kan verkligen panga på bollen om jag känner för det, men mer explosivitet i höft och ben skadar ju inte.

Stretchövningarna på tpitv länken är väldigt bra, skall köra mer stretching.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in