2015-01-21, 20:10
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
Vart har du tänkt söka?

Måste säga att jag är mest sugen på 1. KJK! Men militärpolis verkar också väldigt intressant.
Citera
2015-01-22, 03:02
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Måste säga att jag är mest sugen på 1. KJK! Men militärpolis verkar också väldigt intressant.
"Militärpolis" är på riktigt motSpetznaz, men du hamnar hänga på porten i slö vakttjänst för mycket

Satsa på 1 KJK i stället. Då torde du veta att du lever.
Citera
2015-01-22, 12:58
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
"Militärpolis" är på riktigt motSpetznaz, men du hamnar hänga på porten i slö vakttjänst för mycket

Satsa på 1 KJK i stället. Då torde du veta att du lever.

Militärpolisernas krigstida uppgifter verkar väldigt intressanta men just det där med vakta porten verkar inte så spännande. Då får man i och för sig 9 månader som manskap istället för 5,5.
Citera
2015-01-22, 16:35
Medlem
Citat:

Militärpolis har väl enligt mig såhär i efterhand den mest intressanta utbildningen, med många olika typer av vapen som får testas och intressanta övningar i överlag. Vakta porten är väl naturligtvis inte så kul, men tycker inte du ska välja bort det bara pga den detaljen.

Du har inte funderat på att gå ledarutbildning då? Om du har vad det krävs så rekommenderar jag det iaf, var väldigt lärorikt för mig. Växte mycket som person när jag fick leda min pluton.

I övrigt är KJK säkert ett bra val!
Citera
2015-01-23, 00:19
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Militärpolisernas krigstida uppgifter verkar väldigt intressanta men just det där med vakta porten verkar inte så spännande. Då får man i och för sig 9 månader som manskap istället för 5,5.
Dom kör ju vaktrundor till t.ex. förråden, så det är inte bara en massa stillasittande. Skjutövningarna som MP hade såg intressanta ut...

Vi "vanliga" värnpliktiga fick utbildning på:
¤ handgranat
¤ RK 62
¤ KvKK
¤ itKK

Militärpoliserna fick utöver detta utbildning på:
¤ pistol 80? (Glock 17?)
¤ TKIV 2000 "sniper"
¤ hagelgevär, måste vara denna: [länk]
¤ säkert nått annat kul...

Som vapennörd var det ju givetvis tråkigt att konditionen inte räckte till just då så jag fick inte bli MP, fick dock hålla i vapnen när någon tuffing ville visa upp vad han bar på inne på regementsområdet. Kunde även vara våra värnpliktiga befäl som "stylade" med vad dom hade fått hämta ut på förrådet. Någon hävdade att hagelgeväret var av samma modell som Arnold hade i Terminator-filmerna, mumlade någonting om "magnum" med det vette fan... stod kanske Magnum på den?

På vårt regemente hade alla värnpliktiga den vanliga RK62:an med fast kolv -förutom de värnpliktiga befälen(som gått AUK). De flesta befäl(anställda) som bar på detta vapen samt MP hade TP-varianten med fällbar kolv. Såg väldigt smidig ut när man t.ex. skulle krypa in/ut ur tälten! Vilken lyx...
Citera
2015-01-23, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Dom kör ju vaktrundor till t.ex. förråden, så det är inte bara en massa stillasittande. Skjutövningarna som MP hade såg intressanta ut...

Vi "vanliga" värnpliktiga fick utbildning på:
¤ handgranat
¤ RK 62
¤ KvKK
¤ itKK

Militärpoliserna fick utöver detta utbildning på:
¤ pistol 80? (Glock 17?)
¤ TKIV 2000 "sniper"
¤ hagelgevär, måste vara denna: [länk]
¤ säkert nått annat kul...

Som vapennörd var det ju givetvis tråkigt att konditionen inte räckte till just då så jag fick inte bli MP, fick dock hålla i vapnen när någon tuffing ville visa upp vad han bar på inne på regementsområdet. Kunde även vara våra värnpliktiga befäl som "stylade" med vad dom hade fått hämta ut på förrådet. Någon hävdade att hagelgeväret var av samma modell som Arnold hade i Terminator-filmerna, mumlade någonting om "magnum" med det vette fan... stod kanske Magnum på den?

På vårt regemente hade alla värnpliktiga den vanliga RK62:an med fast kolv -förutom de värnpliktiga befälen(som gått AUK). De flesta befäl(anställda) som bar på detta vapen samt MP hade TP-varianten med fällbar kolv. Såg väldigt smidig ut när man t.ex. skulle krypa in/ut ur tälten! Vilken lyx...

Hagelgeväret är ett Remington 870 Magnum Express, helt vanlig bössa från USA
Citera
2015-01-24, 20:35
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Nä, nu utbildas det även gruppbefäl o plutonbefäl inom militärpoliserna, vilket betyder att du gör 11,5 mån.
Se sida 18 i denna färska publikation för kontingent 1/15 http://www.puolustusvoimat.fi/wcm/7d...5fefb64b69c1cc

I princip kan du göra din grundutbildning (8 veckor) på vilken enhet som helst och under den tiden ansöka att byta till en annan. Ingen garanti att ansökan bifalls.

Ca. vid 6 veckor besluts vem går vidare till ledarutbildning. Dina testresultat och stampersonalens samt vänpliktiga chefernas bedömningar ligger som grund till huruvida du kommer in i ledarutbildningen. Vissa minimivärden behövs i testerna för att komma in på underofficerssolan och lite högre värden för att komma in på reservofficersskolan RUK.

I Sverige görs personlighetstesterna vid mönstring, men i Finland först efter inryck. I Finland behöver du heller inte dra något snack med en psykolog, utan du bedöms under grundutbildningens ca. 6 första veckor av både de anställda och värnpliktiga förmännen. Vad tror du är effektivare, en timmes diskussion med en psykolog som försöker ta reda på hur du är funtad eller 6 veckors iakttagande av lekmän (värnpliktiga) och lite mera erfarna ledare (stampersonal) ?

------

Vad tycker de som gjort svensk värnplikt om anmälningarna på sida 37 ;-)
Citera
2015-01-25, 03:12
Medlem
REALINs avatar
Det jag menade var att vanliga militärpoliser gör 9 månader och chefer mer än så.

Det finska systemet verkar bättre men återstår att se vad jag tycker om det "live"!
Citera
2015-01-26, 17:50
Medlem
Bakteriens avatar
Är inne som militärpolis jägare och kan säga att vara i vakt är en upplevelse i sig. Kommer komodoren till porten ska du ge en hälsning "Herr komodor, kasernportens vaktpostkarlar jägare <namn> samt Jägare <namn>.
Kommer han till staben anmäler du bara "Herr komodor brigadstabens vaktpostkarl jägare <namn>.
Alla dåliga skämt skämt man sagt vid porten. Alla vaktrundor man promenerat/cyklat på natten i fittigt väder med den satans knappläsaren. En runda är 8km, dom gör man minst 2 gånger per natt. Har du otur för du göra dom 3 gånger.
Man bor på övervakningscentralen medans är man är på vakt. Det är helt chill.
Som militärpolis får du definitivt en mer varierande militärtjänstgöring. Vi får ju till o med hissa upp flaggorna i brigadområdet
skriver nu från mobilen o allt blev väl lite osammanhängande, men jag ångrar definitivt inte att jag blev militärpolis
Citera
2015-01-26, 21:34
Medlem
ballings avatar
Som föregående talare. Var US och MilPol och jag tyckte vi hade mycket intressanta övningar och läger jämfört med de andra vapenslagen. Visst, att vara i vakt är kanske inte så kul alla ggr men det kan också vara skönt om man haft en intensiv period att bara vakta brigaden en vecka. Har man tur sitter man i vakt när det ösregnar i dagar och man vet att resten av brigaden är ute i skogen och lider...

Någon som är där i Dragsvik nu som vet ifall ÖS X-man är kvar på 1KustK?
Citera
2015-01-27, 00:23
Medlem
REALINs avatar
Vad övar militärpoliserna på i de stora övningarna i slutskedet av värnplikten? Skydd av ledningsplatser?
Citera
2015-01-27, 07:48
Medlem
ballings avatar
Citat:
Vad övar militärpoliserna på i de stora övningarna i slutskedet av värnplikten? Skydd av ledningsplatser?
Om du menar slutkriget? Kommer inte ihåg de exakt rätta termerna nu men vi övade iallafall skydd av person, trafikkontrollpunkter, gripande av personer, pluton i anfall, pluton i försvar, grupp i anfall, uppläggande av fångplats osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in