2018-09-09, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 22a
-snip-

Kan hända jag snackar ganska mycket skit här, mer kunniga får gärna rätta, det här är bara min uppfattning som nuvarande beväring i Drakan (2/18 347, TJ 284 fyfaaan). Försöker nu svara på några av dina frågor bäst jag kan.

B-klassificering betyder man har B-papper, vilket betyder sjukdomar, skador, eller andra orsaker till att man inte kan tjänstgöra i tyngre uppgifter. B-män sänds oftast till underhåll eller liknande "lätta" uppgifter, av vilka alla (så vitt jag vet) är halvårsuppgifter.

För övrigt så existerar inte längre 2 Kustkompaniet, den där artikeln är ordentligt föråldrad, B-män far nuförtiden till Stabs- och Signalkompaniet, vilka utbildar signalister, militärpolismanskap, och olika sorters underhållsmanskap.

Det finns nog olika inriktningar/vapenslag inom manskapsutbildningen att välja på, t.ex. kan man bli kustjägar- eller stridspionjärmanskap. Nästan alla är 165 dagar, undantagen är "specialmanskap", dvs sanitärer, militärpoliser, och chaffisar.

Vad gäller intressanta inriktningar för halvårsmän så vet jag inte så mycket, det beror nu ganska mycket på vad man vill göra och tycker om. Om ens högsta önskan är att springa runt i Syndalen och den finska skärgården och skjuta blåpittar åt alla håll är väl typ kustjägare ett intressant val, men om man bara önskar att sitta på brigaden och dricka sotkukaffe och äta sputnik så finns t.ex. möjlighet att fara till B-chaffis eller rustisriddare.
Vad gäller signalmanskaputbildningen, så förstår jag det så (kan inte säga med någon auktoritet, det här är mulliradio som jag har hört på brigaden) att det i huvudsak innebär att man springer runt i skogen och drar telefonkabel, alternativt släpar på en radio. Mer "ordentlig" signalistutbildning är något man får på signal-AUK, vilket förstås innebär att man blir skolans man.
Citera
2018-09-09, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Du behöver inte oroa dig över att vara i dålig kondition så mycket. Jag var också i dåligt skick vid inryck men sprang 3000 i cooper efter typ ett halvår, och jag var inte unik i det.

EDIT: Däremot skadar det ju inte att vara i så bra skick som möjligt innan inryck. Man lider som en hund i början om man bara gör 2200 i cooper, och det är aldrig kul att vara bland dom sista som kommer i mål.

Citat:
Ursprungligen postat av henkka
Bara 2200 meter på 12 minuter är ärligt talat sjukt dåligt för någon som antagligen är mellan 18 och 20 år ung. Din militärtid blir mycket enklare om har en någorlunda ok kondition från början.

Du har fortfarande tid på dig att få upp konditionen. I din ålder går det hyfsat fort att bättra på resultaten.
Jag är medveten om att min kondition är mycket dålig, jag har jobbat på den senaste månaderna och det är 4 månader kvar, så jag hoppas kunna bättra en bit åtminstone. Men jag undrar vad man gör utöver cooper test, det är ett test men i vilka sammanhang gäller "god kondition" annars", alltså att endast försöka komma längre på 12 minuter kanske inte är det bästa man bör "öva" på? eller innebär 3000 meter cooper test("Utmärkt") att man kan göra allt? med tanke på att Sinkomies skrev "man lider som en hund" menar jag. nåväl, jag förstår att det blir svårt för mig men inte mycket till alternativ.

Citat:
Ursprungligen postat av NapalmSticksToKids
text
tack för svar, innebär det att alltså att Signalutbildning är för "b-män" som du skriver eller ingår Signalutbildning på något sätt även i övriga alternativ? När du säger manskapet och som exempel stridspionjärmanskap - är det också ett val? Jag såg i "Drakan" att någon listade upp vilka som blev valda till 1 år, 9 månader och övriga fick alltså 165 dagar (utan att någon sa vad de skulle göra?), de som fick dessa 165 dagar är det mer generellt? du skrev stridspionjärmanskap vilket jag antar är "Pionärkompaniet".. ja jag förstår inte eller är det så vissa önskar att bli tex stridspionärmanskap?
f.ö vad innebär TJ 284? 284 dagar kvar? vad står TJ för?

Egentligen behöver jag inte veta allt nu förstås men när jag läser i tråden har vid tillfällen det pratats om vad som är hårdast och då nämns e.x "KjK" vilket jag kan anta innebär "Kustjägarkompaniet"? under 1. Kustjägarkompaniet finns det inga underrubriker medan under 2. Kustjägarkompaniet finns det Spaningsutbildningen och Kustrobotutbildningen, kan någon förklara vad det innebär (varför finns inte de rubrikerna för 1. Kustjägarkompaniet)? Om någon gör "Spaningsutbildningen" är det alltså en del av 2. Kustjägarkompaniet, har inte 1. Kustjägarekompaniet några "underubriker"? är inte båda "KjK"? "stridspionärmanskap" är ingen underrubrik till "Pionärkompaniet", innebär det att ingen kan specifikt söka till det? söker man till kompani?

ja säkert låter frågorna dumma, jag har ingen koll på hur det fungerar och det är vad jag försöker förstå lite bättre, men det kanske inte är någon mening, jag lär mig det nog när jag kommer dit..!

en sista fråga för detta inlägg, någon skrev tidigare att svenskar brukade vara ensamma kvar på helgerna, får folk därmed åka hem varje helg? isåfall är permissioner något man får för vardager? eller var det en överdrift?
Senast redigerad av 22a 2018-09-09 kl. 17:02.
Citera
2018-09-09, 17:46
Medlem
Citat:
Jag är medveten om att min kondition är mycket dålig, jag har jobbat på den senaste månaderna och det är 4 månader kvar, så jag hoppas kunna bättra en bit åtminstone. Men jag undrar vad man gör utöver cooper test, det är ett test men i vilka sammanhang gäller "god kondition" annars", alltså att endast försöka komma längre på 12 minuter kanske inte är det bästa man bör "öva" på? eller innebär 3000 meter cooper test("Utmärkt") att man kan göra allt? med tanke på att Sinkomies skrev "man lider som en hund" menar jag. nåväl, jag förstår att det blir svårt för mig men inte mycket till alternativ.
Du bör klara av att bära en ryggsäck marscherandes några mil utan att det är ett problem. Det är iaf lätt att träna. På med kängor och ryggsäck och ut och traska. Observera att löpning och marsch är två olika saker. Jogga/spring utan ryggsäck, marschera med den (börja riktigt lätt).

Armhävningar, situps osv är en indikation på din fysiska form. Klarar du inga armhävningar alls så blir det riktigt jobbigt i början, riktigt jobbigt.

Här har du ett förslag på hur du hinner få upp din kondition och styrka till en acceptabel nivå innan du rycker in i januari. Byt ut simning mot cykel (två gånger så länge som simningen) om du inte har tillgång till en bassäng.

https://www.bodybuilding.com/content...l-workout.html
Strunta i att det heter nåt "tacticool" som navy seal workout. Det är ett utmärkt program för att gå från i princip noll kondition till acceptabel på nio veckor. Därefter finns det 9 veckor till för att få ännu bättre kondition. Givetvis behöver du inte vara stålmannen för att klara av en militärtjänst men varför inte köra på ordentligt när du ändå håller på? Skaffa dig förutsättningarna för att vara stark livet ut.

Citat:
TJ = Tänään Jäljellä. Finska för "idag kvar" menandes antal dagar kvar till "ohi on", muck på svenska.

/ En gång kustjägare, alltid kustjägare.
Citera
2018-09-09, 17:58
Medlem
0.999...s avatar
Har en fråga. Om man har barn i Finland som har finska som modersmål men dubbla medborgarskap samt en svensk pappa. Spelar det då in något eller hamnar man per automatik på finskspråkiga förband?
Citera
2018-09-09, 18:17
Medlem
Citat:
Olika sorters konditionstest, bla Coopers test och styrke- och uthållighetstest. Bra kondition är till stor nytta för dig själv, men det är nog inget som i större skala påverkar. Eller visst, vissa vapenslag (utbildningar) väljs man väl till beroende på ens kondition. Är du klassad som A-man, dvs frisk och utan några allvarligare kroniska sjukdomar så kan du få vilken tjänstgöring som helst.
Citat:

TJ=Tänään jäljellä, alltså dagar kvar idag, precis som du gissade.

Citat:
Egentligen behöver jag inte veta allt nu förstås men när jag läser i tråden har vid tillfällen det pratats om vad som är hårdast och då nämns e.x "KjK" vilket jag kan anta innebär "Kustjägarkompaniet"? under 1. Kustjägarkompaniet finns det inga underrubriker medan under 2. Kustjägarkompaniet finns det Spaningsutbildningen och Kustrobotutbildningen, kan någon förklara vad det innebär (varför finns inte de rubrikerna för 1. Kustjägarkompaniet)? Om någon gör "Spaningsutbildningen" är det alltså en del av 2. Kustjägarkompaniet, har inte 1. Kustjägarekompaniet några "underubriker"? är inte båda "KjK"? "stridspionärmanskap" är ingen underrubrik till "Pionärkompaniet", innebär det att ingen kan specifikt söka till det? söker man till kompani?

Nu vet jag inte hur urvalsprocessen fungerar innan inryckningen, men man får på förhand en blankett som man fyller i och skickar in. Hur ens svar på blankett sedan påverkar var man blir placerad vet jag inte. Så nej, man söker väl inte direkt till något kompani, utan man blir snarare placerad där som "den finska staten anser en vara lämplig".

Citat:
ja säkert låter frågorna dumma, jag har ingen koll på hur det fungerar och det är vad jag försöker förstå lite bättre, men det kanske inte är någon mening, jag lär mig det nog när jag kommer dit..!
Det enda du egentligen behöver veta på förhand är när du ska infinna dig på brigaden, sen får du lära dig allt du behöver veta.

Citat:
en sista fråga för detta inlägg, någon skrev tidigare att svenskar brukade vara ensamma kvar på helgerna, får folk därmed åka hem varje helg? isåfall är permissioner något man får för vardager? eller var det en överdrift?

Då jag var inne 9mån 2/05 som sjukvårdsman så var jag väl ca 12 veckoslut "fast" på brigaden eller på något läger. Resten av veckosluten hade jag permission (VL, veckoslutsledighet) och kunde åka hem. Hur många helger man "sitter inne" är svårt att veta, vissa helger gör man det, men allt som ofta har man permission på helgerna.
Permissionerna förklaras ganska bra här på sidan 52.
Citera
2018-09-09, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0.999...
Har en fråga. Om man har barn i Finland som har finska som modersmål men dubbla medborgarskap samt en svensk pappa. Spelar det då in något eller hamnar man per automatik på finskspråkiga förband?

Den värnpliktiga torde ha möjlighet att kunna påverka valet till vilken brigad man "hamnar". Mer info om hur man kan påverka valet av tjänstgöringsplats finns på https://varusmies.fi/sv/fore-uppbadstillfallet
Finns det någon speciell orsak varför du sku villa ha ditt barn till Dragsvik (Nylands Brigad)?
Senast redigerad av heebu 2018-09-09 kl. 21:48.
Citera
2018-09-10, 15:38
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0.999...
Normalt hamnar man in på ett finskspråkigt förband, men man kan önska vid uppbådet (motsvarar mönstring men är inte lika omfattande) vart man vill hamna.

Om man är svenskspråkig har man rätt att få utbildningen på svenska och lika så om man är finskspråkig har man rätt att få utbildningen på finska, men man kan önska sig till ett truppförband med det andra språket.

[Här kan man dessutom styra det genom att gå till närmaste magistrat och byta språk. Inget test är inblandat,det är bara ett anmälningsärende. Det betyder att man får myndighetspost på andra språket i fortsättningen. Man kan när som helst byta tillbaka]

I Dragsvik är numera 10-15% av beväringarna finskspråkiga. De vill oftast bli bättre på svenska genom att välja en utbildningsplats där utbildningen går på svenska och majoriteten av beväringarna är svenskspråkiga.

Citat:
Ursprungligen postat av heebu
Den värnpliktiga torde ha möjlighet att kunna påverka valet till vilken brigad man "hamnar". Mer info om hur man kan påverka valet av tjänstgöringsplats finns på https://varusmies.fi/sv/fore-uppbadstillfallet
Finns det någon speciell orsak varför du sku villa ha ditt barn till Dragsvik (Nylands Brigad)?

Är inte att lära sig svenska mera än skolans obligatoriska, ofta dåliga, svenskutbildning ger, en tillräckligt bra orsak, särskilt om man vill kommunicera med sin far?
Citera
2018-09-12, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
Är inte att lära sig svenska mera än skolans obligatoriska, ofta dåliga, svenskutbildning ger, en tillräckligt bra orsak, särskilt om man vill kommunicera med sin far?

Visst tycker jag att det är orsak nog. Det framgick dock inte av frågan om det var pappans eller barnets önskan att "hamna" till Dragsvik.
Citera
2018-09-13, 22:40
Medlem
Punaviivas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heebu
Försvarsmakten har samma attityd till den här saken som till det mesta, de bryr sig kanske om vad du tycker om de råkar ha lust.
När jag var i Dragsvik fanns t.ex Åbo-bor som ville till Säkylä och Tammerforsare som ville till Parola, men på uppbådet fick de höra blankt "nej, du kan svenska så du far till Dragsvik".

Har inga personliga erfarenheter av detta eftersom jag själv aldrig planerade annat än att tjänstgöra vid Nylbr.
Citera
2019-09-04, 18:26
Medlem
Ördögs avatar
Åhå, har den här klassikertråden torkat in? Nästan ett år sedan sista inlägget.

Jag vill uppmärksamma alla på att Svenska Yle just nu gör en granskning av värnplikten i Finland, och gärna tar emot berättelser och synpunkter av all de slag!

Ett meningslöst helvete eller en vettig utbildning - Svenska Yle granskar värnplikten, dela med dig av din berättelse

https://svenska.yle.fi/artikel/2019/...a-yle-granskar
Citera
2019-09-30, 18:30
Medlem
Det har varit mycket skriverier om militären i Finland under den senaste tiden.. mycket av det som skrivs känns vinklat och svårt att kategorisera som "seriös journalism".
Citera
2019-10-01, 06:12
Medlem
goin-xxxls avatar
Hur går boenden i sverige till väga för repmånad? Inte fått en kallelse på sisådär 10 år~.
Är Duncker kvar? Fortfarande inte tackat ja till premiärlöjtnant ?
Turkka?
Tielinen?
Melin?
Viisteensaari?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här