Kan hända jag snackar ganska mycket skit här, mer kunniga får gärna rätta, det här är bara min uppfattning som nuvarande beväring i Drakan (2/18 347, TJ 284 fyfaaan). Försöker nu svara på några av dina frågor bäst jag kan.
B-klassificering betyder man har B-papper, vilket betyder sjukdomar, skador, eller andra orsaker till att man inte kan tjänstgöra i tyngre uppgifter. B-män sänds oftast till underhåll eller liknande "lätta" uppgifter, av vilka alla (så vitt jag vet) är halvårsuppgifter.
För övrigt så existerar inte längre 2 Kustkompaniet, den där artikeln är ordentligt föråldrad, B-män far nuförtiden till Stabs- och Signalkompaniet, vilka utbildar signalister, militärpolismanskap, och olika sorters underhållsmanskap.
Det finns nog olika inriktningar/vapenslag inom manskapsutbildningen att välja på, t.ex. kan man bli kustjägar- eller stridspionjärmanskap. Nästan alla är 165 dagar, undantagen är "specialmanskap", dvs sanitärer, militärpoliser, och chaffisar.
Vad gäller intressanta inriktningar för halvårsmän så vet jag inte så mycket, det beror nu ganska mycket på vad man vill göra och tycker om. Om ens högsta önskan är att springa runt i Syndalen och den finska skärgården och skjuta blåpittar åt alla håll är väl typ kustjägare ett intressant val, men om man bara önskar att sitta på brigaden och dricka sotkukaffe och äta sputnik så finns t.ex. möjlighet att fara till B-chaffis eller rustisriddare.
Vad gäller signalmanskaputbildningen, så förstår jag det så (kan inte säga med någon auktoritet, det här är mulliradio som jag har hört på brigaden) att det i huvudsak innebär att man springer runt i skogen och drar telefonkabel, alternativt släpar på en radio. Mer "ordentlig" signalistutbildning är något man får på signal-AUK, vilket förstås innebär att man blir skolans man.