2013-10-26, 00:24
Medlem
Såja. Är på min första permis i RUK (jävligt skönt efter 3 veckor utan..)

Sammanfattningsvis är det hårt. Kraven är mycket hårdare än i Keuruu, vilket jag dock ser mest positivt på. Vi har dock inte vart ute i skogen än enda gång hittils, och så som ryktena går är stridsövningarna i RUK ett helvete

Våra skappare är jävligt konstiga, speciellt LTN Martiskainen... Snubben har fan inget liv, springer runt och klagar på allt och alla hela tiden som en jävla Hitler. Dessutom ställer han helt sanslösa krav, och beteer sig på sätt som aldrig hade accepterats i keuruu...

Ett till stort plus är mannarna från Dragsvik! Äntligen har jag någon att tala svenska med!

Om nån har några frågot om RUK svarar jag gladeligen, kommer med rapport efter första stridsövningen kan jag lova...
Citera
2013-10-27, 02:59
Medlem
origamis avatar
Hörde av en finsk polare om någon som skriver finsk blogg... Vet inte om det tillhör hit, men när vi talade om militär i Finland så hade han berättat om en sånhär post som lär sig ha att göra med moralitet bakom armén

http://aleksitolvanen.puheenvuoro.uu...en-instituutio
Citera
2013-11-15, 20:29
Medlem
Tjo igen! Hemma på permis igen, vi hade stridsövning förra veckan. Sov i snitt 2h/natt, var riktigt jävla uttröttande att minera mitt i regniga novembernätter...

Nästa vecka har vi YTH1, som innebär samarbete med Jägare och andra delar av armén. Ska faktiskt bli riktigt intressant att planera stridsplaner tillsammans, och få en bättre storhetsbild av försvarsverksamhet.

Ganska ensidig tråd det här
Citera
2013-11-26, 11:06
Medlem
rayprices avatar
Hur fungerar TJ-kalendern? Man kryssar ju av för varje dag men kryssar man av typ helgen också även om man skulle va hemma på permis? Eller är det bara för dom dagar man verkligen är fysiskt på plats och tjänstgör?

Jag bor på Åland och ska till Dragsvik den 6:e januari, hur ofta kan jag förvänta mig att få fara hem på permis?
Citera
2013-11-26, 14:25
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterWindu
Tjo igen! Hemma på permis igen, vi hade stridsövning förra veckan. Sov i snitt 2h/natt, var riktigt jävla uttröttande att minera mitt i regniga novembernätter...

Nästa vecka har vi YTH1, som innebär samarbete med Jägare och andra delar av armén. Ska faktiskt bli riktigt intressant att planera stridsplaner tillsammans, och få en bättre storhetsbild av försvarsverksamhet.

Ganska ensidig tråd det här

Här i tråden postar ju
- de som skall in i finska lumpen eller funderar på det
- de som är innne (sparsammare)
- de som varit inne

En del som kommer från Sverige gör knappa 6 mån, en del året, men eftersom ca. 5 % av alla beväringar kommer in i RUK, skulle jag anta att procenten är en hel del lägre för de som kommer från Sverige, dels pga. att språket i RUK är finska, dels pga långa avståndet till Fredrikshamn osv. Det betyder att det är rätt få som kan relatera till vad du håller på med. Det blir därför ensidigt från ditt håll.

Jag tycker emellertid att det är fint att du lite öppnar hur det numera är på RUK, också för andra än de som varit där.
Citera
2013-11-27, 10:52
Medlem
JerryCottons avatar
Gött att jag skippade RUK, vet inte vad man skulle ha haft för nytta av det i det civila? Har ju inte ens någon nytta av AUK.
Citera
2013-11-27, 11:11
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayprice
Hur fungerar TJ-kalendern? Man kryssar ju av för varje dag men kryssar man av typ helgen också även om man skulle va hemma på permis? Eller är det bara för dom dagar man verkligen är fysiskt på plats och tjänstgör?

Jag bor på Åland och ska till Dragsvik den 6:e januari, hur ofta kan jag förvänta mig att få fara hem på permis?

En dag är en dag, oavsett om det är vardag, helg, i tjänst eller ledig. Det är bara att kryssa av varje morgon.

Vad jag vet brukar nog ålänningarna ta sig hem varje veckoslut de har ledigt. Blir ju en del båtande och tågåkande, men det kanske man kan leva med.
Citera
2013-11-28, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Gött att jag skippade RUK, vet inte vad man skulle ha haft för nytta av det i det civila? Har ju inte ens någon nytta av AUK.

Vad jag har hört om ålänningar så får ni åka hem varje ledig permis (nästan varje helg). Ni hinner ju med kvällsbåten så kan bli endel festande där

RUK går på helt ok just nu. Är jävligt segt att det har regnat på ALLA lägerdagar dock...
Citera
2013-11-28, 18:06
Medlem
rayprices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
En dag är en dag, oavsett om det är vardag, helg, i tjänst eller ledig. Det är bara att kryssa av varje morgon.

Vad jag vet brukar nog ålänningarna ta sig hem varje veckoslut de har ledigt. Blir ju en del båtande och tågåkande, men det kanske man kan leva med.

Fan va bra!

Färjorna är man ju van med iaf, bara man får det att passa med färjavgångar och busstider och sånt men det borde väl va uttänkt, är det nån här som har erfarenhet av det?
Citera
2013-11-28, 18:07
Medlem
rayprices avatar
Citat:
Vad jag har hört om ålänningar så får ni åka hem varje ledig permis (nästan varje helg). Ni hinner ju med kvällsbåten så kan bli endel festande där

RUK går på helt ok just nu. Är jävligt segt att det har regnat på ALLA lägerdagar dock...

Perfekt ju!
Citera
2013-11-29, 14:42
Medlem
ballings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayprice
Fan va bra!

Färjorna är man ju van med iaf, bara man får det att passa med färjavgångar och busstider och sånt men det borde väl va uttänkt, är det nån här som har erfarenhet av det?

Jag är också från Åland och har tj20 i nuläget så ha blivit en del båt- och tågåkande för min del. Du far ju på permission vanligtvis fredag kl 16.00. Tåget från Dragsvik tågstation avgår 16.40, så du har gott om tid att ta dig från garnisonen till stationen. En sväng via soldathemmet (café) brukar vara standard.

Sedan är tåget framme i Karis kl 16.50 ca, och tåget till Åbo avgår 17.03. Man hinner alltså även ta en platsbiljett på tåget om man vill det, även fast det inte brukar vara nödvändigt. Vissa biljettkontrollanter brukat va gnälliga om man åker med civilkläder och har littera ifrån Dragsvik, men sålänge du har ditt beväringskort behöver du inte oroa dig.

Tåget är framme i Åbo kl 18.00, där du sedan tar tåget till Åbo hamn. Det kan hända att du behöver byta tåg när du är vid centralstationen. Där har du ca 10-12 minuter på dig att byta tåg. Men var inte orolig, missar du tåget tar det inte länge att gå heller, ca 30 min. Du är framme i Åbo hamn 18.30 ungefär, med andra ord mycket tid att slå ihjäl då incheckning till Viking Grace öppnar först 19.00.

Viking Grace avgår 21.05 och är framme 01.05. Där tar du anslutningsbussen till Mariehamn. Därifrån tar du dig på egen hand dit du nu bor.

Om du inte har längre permission än den vanliga så åker man tillbaka söndag med Viking Grace 14.25, som är framme 19.50. Från hamnen går det tåg till Centralstationen. Du behöver inte byta denna gång då det tåget från hamnen går mot Helsingfors (alltså via Karis). Du är framme i Karis 22.00, och regionaltåget mot Hangö avgår kl 22.10. Dragsvik är första stoppet på linjen. Sedan bara promenad till porten och du är hemma på området 22.30. Du har reseförlängning då du reser till Åland så det är inget att oroa sig för.

Har du fler frågor svarar jag gärna här eller via PM.

Var beredd på att du kommer snabbt tröttna på dendär båtjäveln. Jag räknade ut att jag under 2013 har suttit på Viking Grace 2 veckor. Då räknar jag inte in tågresorna...
Citera
2013-12-07, 17:44
Medlem
Poro_poikas avatar
Citat:

Miinaesteitä, miinaesteitä kaikkialle! Roligt att höra från en Pionjärbroder! Men du kan slänga dig i väggen med dina påståenden om att dragsvik är en lättare brigad att fullgöra sin tjänstetid på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in