2014-01-25, 11:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Som jag påtalat tidigare så är göteborg en ganska liten stad jämfört med tex stockholm i den mån att vi har förhållandevis få företag som är stora motorer i ekonomin i göteborg. Volvo, SKF, AstraZenica. Dessa företag är beroende av en bra infrastruktur för att ha kvar konkurrenskraftig industri i västsverige.
Både Volvo, AstraZenica, StenaMetall, Schenker etc har gått ut och varnat för konsekvenserna om västsvenska paketet försenas. Märk väl - försenas. Medan du hoppas på att det inte skall bli av över huvud taget

Uppenbarligen har dessa stora företag nytta av paketet. Och det är detta du menar med att en försvinnande liten del har nytta av saken. Är det korrekt uppfattat?

Ni miljöpartister har väldigt konstig logik. För det första så hatar ni Volvo och övrig industri, men samtidigt låter ni er bli manipulerade av samma företag för att stärka er egen självbild som i det här fallet. Att ni inte har någon som helst förstånds för realpolitik och samband mellan stat och kapital är antingen skrämmande eller upprörande, jag vet inte vad jag ska välja. Sedan att ni och era systerpartier i EU har förespråkat pedofili och att sälja droger till barn är inget annat än skandal.

Jag vet många företag i gbg som är positiva till VL, men det är fräst för att dom tar del av exploateringskakan, inget annat.
Citera
2014-01-25, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QARevenge
Ni miljöpartister har väldigt konstig logik. För det första så hatar ni Volvo och övrig industri, men samtidigt låter ni er bli manipulerade av samma företag för att stärka er egen självbild som i det här fallet. Att ni inte har någon som helst förstånds för realpolitik och samband mellan stat och kapital är antingen skrämmande eller upprörande, jag vet inte vad jag ska välja. Sedan att ni och era systerpartier i EU har förespråkat pedofili och att sälja droger till barn är inget annat än skandal.

Jag vet många företag i gbg som är positiva till VL, men det är fräst för att dom tar del av exploateringskakan, inget annat.

Hur blir man miljöpartist för att man föreslår marknadsekonomiskt tänk även för infrastrukturen?

Hur ser du på järnröret? Begränsning i varors och tjänsters fria rörlighet på den inre marknaden?
Citera
2014-01-25, 20:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Hur blir man miljöpartist för att man föreslår marknadsekonomiskt tänk även för infrastrukturen?

Hur ser du på järnröret? Begränsning i varors och tjänsters fria rörlighet på den inre marknaden?

Det blir man genom att applicera marknadsekonomiskt tänk på en offentligt finansierad tillgång/tjänst som i detta fallet med TS. Den dagen vägar är privata, den dagen stödjer jag TS. Tills dess så är marknadsmotiveringen enbart lögn och förbannad dikt hopfantiserad av de röda och gröna kommunisterna. Förstår man inte det här så är man antingen i förnekelse eller så är man en bedragare/politiker. Din och fucking vanillas mission här i tråden är inget annat än att sprida proletariatets diktatur till massorna utan att dom själva förstår det. Så med all respekt, far åt helvete.
Citera
2014-01-25, 20:19
Medlem
Citat:

Du är tamefan du i huvudet. Har du verkligen inga bättre argument än att slänga in än miljöparasit och pedofili när räkneverket där uppe har stannat? Den enda som saknar förståelse är du. Du saknar totalt förståelse för utmaningar problematik som industri står för idag för att kunna fortsätta verka i en konkurrensutsatt global värld.
Inom de närmsta decennierna kommer transportbehovet i världen öka med ca 10 ggr. Något som betyder att vi antingen kommer behöva bli 10 ggr mer effektiva eller hitta 10 ggr mer energi.

Det är inte svårt att räkna ut att planering av infrastruktur för de närmsta decennierna inte bör byggas på tesen att alla skall köra egen bil. Det kommer helt enkelt bli så att man inte har samma ekonomiska möjlighet att köra egen bil på det sätt vi gör idag. Istället för att vända ditt medvetande mot detta så gnäller du om att trängselskatten på 18 kr är det som kommer skapa vårt elende.
Citera
2014-01-25, 23:29
Medlem
Gbg har mycket få statliga verk och myndigheter, i proportion till Sthlm är det rent löjeväckande. Västlänken och västsvenska paketet skapar massor med välbehövda jobb i regionen.
Citera
2014-01-26, 10:13
Medlem
Citat:
Det blir man genom att applicera marknadsekonomiskt tänk på en offentligt finansierad tillgång/tjänst som i detta fallet med TS. Den dagen vägar är privata, den dagen stödjer jag TS. Tills dess så är marknadsmotiveringen enbart lögn och förbannad dikt hopfantiserad av de röda och gröna kommunisterna. Förstår man inte det här så är man antingen i förnekelse eller så är man en bedragare/politiker. Din och fucking vanillas mission här i tråden är inget annat än att sprida proletariatets diktatur till massorna utan att dom själva förstår det. Så med all respekt, far åt helvete.

Snarare på en offentligt subventionerad företeelse så som infrastruktur?

Eller så handlar det om att man via empirisk forskning faktiskt ser vilka typer av styrmedel som påverkar människors resvanor? Eller har alla transportforskare fel i sina slutsatser och du som lekman har rätt?
Citera
2014-01-26, 14:36
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mhean
Gbg har mycket få statliga verk och myndigheter, i proportion till Sthlm är det rent löjeväckande. Västlänken och västsvenska paketet skapar massor med välbehövda jobb i regionen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Parable_of_the_broken_window
Citera
2014-01-26, 16:52
Medlem
tjenare.knugens avatar
Idag damp det ner en tilläggsavgift på 500 spänn för andra gången. Göteborgspolitiker, jag älskar er! Varför inte bara ta ALLA mina pengar?
Citera
2014-01-26, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjenare.knugen
Idag damp det ner en tilläggsavgift på 500 spänn för andra gången. Göteborgspolitiker, jag älskar er! Varför inte bara ta ALLA mina pengar?
Varför inte hålla koll på räkningarna och betala de i tid?
Bör möjligtvis vara billigare att ta ett SMS lån och betala innan sista datum än sådana tilläggsavgifter.

Sen så går ju förseningsavgiften till staten istället för komunen, medans trängselskatten går till komunen. Så det är riksdagspolitikerna du ska klaga på.
Citera
2014-01-26, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjenare.knugen

Autogiro kanske kan vara en idé
Citera
2014-01-26, 17:49
Medlem
tjenare.knugens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skinksallad
Varför inte hålla koll på räkningarna och betala de i tid?
Bör möjligtvis vara billigare att ta ett SMS lån och betala innan sista datum än sådana tilläggsavgifter.

Sen så går ju förseningsavgiften till staten istället för komunen, medans trängselskatten går till komunen. Så det är riksdagspolitikerna du ska klaga på.

Ja, det klart det är lätt att vara efterklok. Har köpt och sålt massa bilar senaste månaderna och då har den väl kommit bort i virrvarret.
Oavsett var pengarna går så är ändå trängselskatten Göteborgspolitikernas fel. FÖr det andra är tilläggsavgiften helt absurt för hög.

Citat:
Autogiro kanske kan vara en idé

Signade upp för det i december och trodde det var lugnt och att jag skulle slippa oroa mig. Denna fakturan var från i november och då drogs det inte.
Citera
2014-01-26, 23:04
Avslutad
Citat:
Du är tamefan du i huvudet. Har du verkligen inga bättre argument än att slänga in än miljöparasit och pedofili när räkneverket där uppe har stannat? Den enda som saknar förståelse är du. Du saknar totalt förståelse för utmaningar problematik som industri står för idag för att kunna fortsätta verka i en konkurrensutsatt global värld.
Inom de närmsta decennierna kommer transportbehovet i världen öka med ca 10 ggr. Något som betyder att vi antingen kommer behöva bli 10 ggr mer effektiva eller hitta 10 ggr mer energi.

Det är inte svårt att räkna ut att planering av infrastruktur för de närmsta decennierna inte bör byggas på tesen att alla skall köra egen bil. Det kommer helt enkelt bli så att man inte har samma ekonomiska möjlighet att köra egen bil på det sätt vi gör idag. Istället för att vända ditt medvetande mot detta så gnäller du om att trängselskatten på 18 kr är det som kommer skapa vårt elende.

Jag delar absolut inte din vision och ideologi där du tvingar folk att bryta upp ifrån hem och ort för att tvingas in i den röda zonen där alla tänker grönt och älskar miljöpartiet. Du spottar konsekvent här i tråden på de människor som valt en livstil som innebär boende i lantlig miljö i kranskommuner. Du spottar konsekvent på de som inte har råd att bosätta sig i Vasa eller på Otterhällan. Du saknar fullständigt respekt för andra människors situation och beter dig konsekvent i det yttersta empatilös och nedvärderande mot människor som inte har råd att låna 4 miljoner kronor på banken för att uppfylla ditt ideal.

Det faktum att du sitter här och spyr ur dig dina indoktrinerande och totalitära åsikter visar inget annat än debattklimatet i staden Göteborg är på en längre nivå än någon kunde tänka sig. Kritik mot de styrande får bara inte existera.

Jag kallar mig liberal, eller möjligen konservativ, och det är inget liberalt eller för den delen konservativt med att via staten i det yttersta kontrollera människor i så stor del av deras liv att DU får möjligheten peka finger åt majoriteten av regionens befolkning. Du hatar människor som säger emot dig, och du vill allra helst sätta dom på plats, något som du konsekvent visat genom ditt agerande i denna tråden.

Om du som du nu gör ställer dig med en galgsnara i ena handen och pekar på oss andra med den andra så får du räkna med lite mothugg, för vi är många som inte kommer sitta still och låta dig och dina kommunistkompisar förstöra våra liv.

Hade jag träffat dig i verkligheten i en mörk gränd hade jag gett dig en fet jävla smäll ditt imbecilla kommunistkräk!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in