2014-01-26, 23:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Snarare på en offentligt subventionerad företeelse så som infrastruktur?

Eller så handlar det om att man via empirisk forskning faktiskt ser vilka typer av styrmedel som påverkar människors resvanor? Eller har alla transportforskare fel i sina slutsatser och du som lekman har rätt?

Hitler utövade en otroligt effektiv metod för att utrota judarna. Han lyckades nästan. I mångt och mycket och i empirisk observation kan man säga att hans mål och utförande visade både slagkraft och nästan total framgång. Vem är jag att klaga på en sådan effektiv och lysande genomförd plan? Självklart, med ditt resonemang så Måste jag tycka att det var bra och något att eftersträva, för att "empirisk" forskning säger så.

Ni kommunister har haft lekstuga länge nog i stan.
Citera
2014-01-27, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QARevenge
Hitler utövade en otroligt effektiv metod för att utrota judarna. Han lyckades nästan. I mångt och mycket och i empirisk observation kan man säga att hans mål och utförande visade både slagkraft och nästan total framgång. Vem är jag att klaga på en sådan effektiv och lysande genomförd plan? Självklart, med ditt resonemang så Måste jag tycka att det var bra och något att eftersträva, för att "empirisk" forskning säger så.

Ni kommunister har haft lekstuga länge nog i stan.

För trafikforskning har absolut ingen legitimitet i din inskränkta världsbild?

Frågan är hur det sett ut om du haft lekstuga... Bara bilvägar överallt, inga offentliga platser, alla ytor till gratisparkeringar...

Kan även rekommendera följande avhandling:
http://www.uctc.net/papers/351.pdf
Citera
2014-01-27, 11:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Autogiro kanske kan vara en idé

Aldrig i livet!!!! Det kostar en hel del att skicka ut dessa fakturor och det är därför detta är den ända fakturan som jag INTE har autogiro på!
Citera
2014-01-27, 11:47
Medlem
Citat:

Frågan är hur det sett ut om du haft lekstuga... Bara bilvägar överallt, inga offentliga platser, alla ytor till gratisparkeringar...

Jag själv hatar att höghus ska ha stora innergårdar som absolut ingen använder under dagarna. Hellre förtäta husen och anlägg en ordentlig lekpark(likt Plikta). Då har folk en samlingspunkt och ungarna får det lite roligare än två stycken gungor och en sandlåda som det brukar finnas på en vanlig innergård.

Jag har gärna bilfria gator, men då ska det finnas ordentliga vägar i närheten och med bra parkeringsmöjligheter. Ingen åkte ju längs med Avenyn frivilligt eftersom att Södra Vägen fanns som alternativ(nu har dom ju dessvärre förstört Södra Vägen med bussfiler och annat trams). Man parkerade på Heden eftersom att det fanns parkeringsplatser till ett rimligt pris, sen så vandrade man längst med Avenyn eller in till själva innerstaden.

Jag betalar gärna några få kronor för att få en riktigt smidig och bra parkering om den ligger väldigt nära butiken man ska besöka, men nu så kostar ju även värdelösa parkeringar 30 kronor i timmen!
Redan vid ungefär 6-8 kronor i timmen så försöker man tänka igenom hur länge man ska stanna eftersom att redan vid det priset så svider det i plånboken! Vid 30 kronor i timmen så drar man ju inte ens dit pga att det är så hutlöst dyrt! Gärna P-automat framför butikerna så att folk inte ockuperar den hela dagen och avgiftsfria parkeringar vid sidogatorna.

Vännerna som bor väldig centralt vill ingen umgås med på vardagarna eftersom att man måste betala vägtullar, absurt dyr parkering och det finns få parkeringar nuförtiden! Man vill ju inte åka kollektiv till dom, eftersom att det tar sån lång tid. Med bil så hinner man umgås med vännerna på vardagarna. Nuförtiden så samlar sig hos dom som har gratis parkering och en smidig bilväg dit!
Citera
2014-01-27, 11:49
Bannlyst
Citat:
För trafikforskning har absolut ingen legitimitet i din inskränkta världsbild?

Kan även rekommendera följande avhandling:
http://www.uctc.net/papers/351.pdf
Visst ser det bättre ut nu med igenkorkade filer som står stilla och avgaser som spys ut helt i onödan medan den andra filen är helt tom 99.8% av tiden....
Citera
2014-01-27, 13:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Det är klart att det sticker extra i ögonen när det är samhällets stöttepelare som missgynnas när de försöker ta sig till den verksamhet som finansierar all sjukvård och alla socialbidrag i landet.

Är du ironisk nu? Hur får du det till att det är höginkomsttagarna som är "samhällets stöttepelare" och "finansierar all sjukvård"?

Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Jag är delvis positiv till iden om gratis kollektivtrafik. Men att västtrafik skulle finansieras av skattebetalarna ser jag som problematiskt. Västtrafik omsätter ca 7 miljarder och om detta skulle finansieras av invånarna i storgöteborg så skulle detta betyda ca 14 000 i extra skatt per år. Skulle invånarna i västragötaland få finansiera detta så skulle det betyda ca 4500 i extra skatt per år.

Det blir ju inte vare sig mer eller mindre pengar (billigare eller dyrare) beroende på om du kallar det för "skatt" eller "avgift". Jag stör mig t.ex. som fan på när man (politiker) säger att "50% av biljettpriset är självfinansierat, resten är skattefinansierat"...jaha....och vem fan betalar skatterna då?

4500kr är ju ett vad ett månadskort kostar per år. Så du slipper köpa månadskort, och får 4500kr extra i skatt istället. Och då säger du "men alla använder ju inte kollektivtrafiken"....och så är det ju.

Men igen, jag/vi/alla betalar ju för sjukvård, barnomsorg, osv, med skatten, oavsett om vi använder den eller inte.
Senast redigerad av AndersJoh 2014-01-27 kl. 13:24.
Citera
2014-01-27, 13:35
Medlem
tjenare.knugens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJoh

4500kr är ju ett vad ett månadskort kostar per år. Så du slipper köpa månadskort, och får 4500kr extra i skatt istället.

Är inte så insatt i diskussionen, men vad köper du för månadskort egentligen? Här i Göteborg kostar ett månadskort ca 12000kr om året.
Citera
2014-01-27, 13:39
Bannlyst
Citat:
Är du ironisk nu? Hur får du det till att det är höginkomsttagarna som är "samhällets stöttepelare" och "finansierar all sjukvård"?

Det blir ju inte vare sig mer eller mindre pengar (billigare eller dyrare) beroende på om du kallar det för "skatt" eller "avgift". Jag stör mig t.ex. som fan på när man (politiker) säger att "50% av biljettpriset är självfinansierat, resten är skattefinansierat"...jaha....och vem fan betalar skatterna då?

4500kr är ju ett vad ett månadskort kostar per år. Så du slipper köpa månadskort, och får 4500kr extra i skatt istället. Och då säger du "men alla använder ju inte kollektivtrafiken"....och så är det ju.

Men igen, jag/vi/alla betalar ju för sjukvård, barnomsorg, osv, med skatten, oavsett om vi använder den eller inte.

De betalar ju 4-5 ggr mer till samhället än vad en låginkomstagare gör i alla fall....
Citera
2014-01-27, 13:42
Medlem
Göteborg Extra 30 dagar 610 kr * 12 = 7320 kr
Göteborg kommun 30 dagar 545 kr * 12 = 6540 kr
Göteborg kommun 365 dagar 4685 kr / 12 = 390 kr
Göteborg+ 30 dagar 955 kr * 12 = 11460 kr
Göteborg++ 30 dagar 1230 kr * 12 = 14760 kr
Göteborg+++ 30 dagar 1550 kr * 12 = 18600 kr
Citera
2014-01-27, 15:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tjenare.knugen
Är inte så insatt i diskussionen, men vad köper du för månadskort egentligen? Här i Göteborg kostar ett månadskort ca 12000kr om året.

Månadskort för kommunen kostar väl typ 550kr? Jag tyckte inte det var så jättenoga, utan jag utgick ifrån dom siffror som gavs, eftersom dom låg i rätt härad.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalasbyxmannen
De betalar ju 4-5 ggr mer till samhället än vad en låginkomstagare gör i alla fall....

Ekonomin fungerar ju inte på det sättet. Du kan ju inte titta på intäkterna i ett företag, och säga "500kr är mer än 300kr" utan att också titta på härrörande utgifter.

Dom betalar 4-5 ggr mer (igen, jag utgår ifrån dom siffror jag får) men dom kostar ju 10 ggr så mycket.

Ta en läkare t.ex, du ser på honom som att han betalar 40.000kr i skatt, och är mer lönsam än någon som betalar 20.000kr i skatt. Men samma läkare kostar ju kommunen/landstinget 100.000 varje månad.
Citera
2014-01-27, 16:48
Medlem
Citat:

Jag har inte skrivit något om höginkomstagare. Däremot är det precis som jag skriver så att all offentlig verksamhet finansieras av cirka 2 miljoner anställda i det privata näringslivet, varav många nu alltså inte ens får behålla sin buss för att ta sig till det jobb som sen finansierar alla andras kollektivtrafik, sjukvård, skola och rättsväsende. Är du så dum att du tror att den skatt som anställda i offentlig sektor betalar på något sätt skulle finansiera offentlig sektor?
Citera
2014-01-27, 17:26
Medlem
Citat:
Jag delar absolut inte din vision och ideologi där du tvingar folk att bryta upp ifrån hem och ort för att tvingas in i den röda zonen där alla tänker grönt och älskar miljöpartiet. Du spottar konsekvent här i tråden på de människor som valt en livstil som innebär boende i lantlig miljö i kranskommuner. Du spottar konsekvent på de som inte har råd att bosätta sig i Vasa eller på Otterhällan. Du saknar fullständigt respekt för andra människors situation och beter dig konsekvent i det yttersta empatilös och nedvärderande mot människor som inte har råd att låna 4 miljoner kronor på banken för att uppfylla ditt ideal.

Vad är din poäng? Att folk har råd att bosätta sig i vasa om man tar bort trängselskatten? Eller att jag spottar på folk som bosätter sig i kranskommunerna?

Jag tycker snarare att det är din ideologi som tvingar fram det du beskriver ovan. I en stad där det inte finns fullgoda möjligheter att ta sig in till stan utan bil skapar automatiskt en bostadssituation där alla vill bo inne i stan, vilket därmed driver upp priserna.

Jag spottar inte på något annat än dina åsikter som innebär att man upphör med fungerande infrastruktur och tvingar bort företag och driver ut folk i arbetslöshet.

Citat:
Det faktum att du sitter här och spyr ur dig dina indoktrinerande och totalitära åsikter visar inget annat än debattklimatet i staden Göteborg är på en längre nivå än någon kunde tänka sig. Kritik mot de styrande får bara inte existera.

Indoktrinerade åsikter? I vad?
Jag har en master inom ämnet logistik och transport och bygger mina åsikter utifrån den.

Citat:
Jag kallar mig liberal, eller möjligen konservativ, och det är inget liberalt eller för den delen konservativt med att via staten i det yttersta kontrollera människor i så stor del av deras liv att DU får möjligheten peka finger åt majoriteten av regionens befolkning. Du hatar människor som säger emot dig, och du vill allra helst sätta dom på plats, något som du konsekvent visat genom ditt agerande i denna tråden.

Jag accepterar andra åsikter än mina egna, men då du gör anspråk på kunskap som du inte har och slänger in halmgubbar i diskussionen så kan du räkna med att jag sätter dig på plats.
Du påstår att jag hatar de ena och de andra, att jag är indoktrinerad etc etc.
Bevisligen har du inte kunskapen och argumenten för att föra en vettig diskussion så jag är inte förvånad att alla som har motsatt åsikt än din är dumma, indoktrinerade, miljöpartiser, undercoverpolitiker etc etc.

Du vet mycket väl som jag att detta handlar om att du inte vill betala TS, och för att vinna diskussionen slänger du in allehanda argument i tron att du just kommit med något genomtänkt.

Citat:
Om du som du nu gör ställer dig med en galgsnara i ena handen och pekar på oss andra med den andra så får du räkna med lite mothugg, för vi är många som inte kommer sitta still och låta dig och dina kommunistkompisar förstöra våra liv.

Hade jag träffat dig i verkligheten i en mörk gränd hade jag gett dig en fet jävla smäll ditt imbecilla kommunistkräk!

Ja det hade varit en intressant process
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in