Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-18, 09:26
  #3805
Medlem
ArneIIIs avatar
Flytta till kranskommunerna och lämna detta sjunkande skepp till stad! Ta bussen och slipp trängselskatterna. Ta bilen gratis på helgen, gärna mycket tomgång så att de rödgröna väljarna i Göteborgs kommun får lite extra avgaser.
Citera
2016-02-07, 23:17
  #3806
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurgelmaz
Ett problem som du missar är att trängselskatten inte är någon avgift som tillfaller göteborgs kommun, det är en statlig skatt, och skattepengar kan inte öronmärkas till särskilda ändamål.

Alltså finns det inga garantier att trängselskatten kommer att finansiera västsvenska paketet.

Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Ja visst det är fakta. Ursäkta mig. Men jag ser inte problemet i resonemanget. Staten har klargjort att det fattas 14 miljarder för att bekosta VSP. Pengarna kommer in och regionen får sitt VSP.

Åter till exemplet. Om du betalar mig 100 kr, varför är det viktigt för dig att det just är dessa pengarna som jag köper varan för? Om jag super bort pengarna och sedan tar dom ur egen ficka för att köpa varan åt dig. Vad är då problemet?

Jag var visst synsk, nu lånar trafikverket pengar till VSP och trängselskatten rullar in i statskassan.
Citera
2016-09-18, 13:34
  #3807
Medlem
Är inte så bekant med området så jag undrar om man kan undvika trängselskatt när man åker tex från Selma Lagerlöfs Torg till Bäckebol (Ikea, typ).
Jag har bara kört ett par gånger och då har det blivit överfarten vid Tagene (tror jag det heter bortanför SLT). Kan man köra över tidigare och på Bäckebolssidan utan att passera en vägtull?

Hatar att behöva betala för att bara köra över en bro som inte ens är rikligt trafikerad.
Var det inte nåt förslag om att Hisingsbor inte ska behöva betala för att åka och handla?
Citera
2016-09-18, 14:26
  #3808
Medlem
onnyts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alternativa
Är inte så bekant med området så jag undrar om man kan undvika trängselskatt när man åker tex från Selma Lagerlöfs Torg till Bäckebol (Ikea, typ).
Jag har bara kört ett par gånger och då har det blivit överfarten vid Tagene (tror jag det heter bortanför SLT). Kan man köra över tidigare och på Bäckebolssidan utan att passera en vägtull?

Hatar att behöva betala för att bara köra över en bro som inte ens är rikligt trafikerad.
Var det inte nåt förslag om att Hisingsbor inte ska behöva betala för att åka och handla?

http://www.transportstyrelsen.se/sv/...pp-i-Goteborg/
Citera
2016-09-18, 14:51
  #3809
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alternativa
Är inte så bekant med området så jag undrar om man kan undvika trängselskatt när man åker tex från Selma Lagerlöfs Torg till Bäckebol (Ikea, typ).
Jag har bara kört ett par gånger och då har det blivit överfarten vid Tagene (tror jag det heter bortanför SLT). Kan man köra över tidigare och på Bäckebolssidan utan att passera en vägtull?

Hatar att behöva betala för att bara köra över en bro som inte ens är rikligt trafikerad.
Var det inte nåt förslag om att Hisingsbor inte ska behöva betala för att åka och handla?
För tillfället så är det trängselskatt, men det finns en lagrådsremiss på ett undantag just i Backaområdet:
http://www.regeringen.se/rattsdokume...et-i-goteborg/

Karta över betalstationerna:
http://www.transportstyrelsen.se/glo...k-20130107.pdf

Förslaget handlar om betalstationerna 17-21.
Citera
2016-09-18, 15:01
  #3810
Medlem
goran744s avatar
De lägger på en extra avgift också efter att du betalat.
Kallas då infrastrukturavgift. Kommer i separat räkning och är på skamligt löjliga summor som 5 eller 7 kronor. Nytt från i somras.
Jag har fått två sådana räkningar efter att ha betalt tullavgifter (trängselskatten), så att säga.
Gulligt!
Betalar du inte 5 kronor före ett visst datum så får du en straffavgift på 300 kronor.
Citera
2016-09-18, 16:41
  #3811
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onnyt
http://www.transportstyrelsen.se/sv/...pp-i-Goteborg/


Jag försökte kolla på den kartan men kunde inte få upp den interaktiva så jag hajade inte var de olika stationerna låg då den kartan som finns på sidan inte går att förstora. Kan inte ens läsa vad som står på den.
Sen vet jag av erfarenhet att en del har kommit på hur man kan kringgå tullarna genom en liten omväg på andra håll genom gator som inte är utsatta. Därav min fråga.
Citera
2016-09-18, 17:06
  #3812
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
De lägger på en extra avgift också efter att du betalat.
Kallas då infrastrukturavgift. Kommer i separat räkning och är på skamligt löjliga summor som 5 eller 7 kronor. Nytt från i somras.
Jag har fått två sådana räkningar efter att ha betalt tullavgifter (trängselskatten), så att säga.
Gulligt!
Betalar du inte 5 kronor före ett visst datum så får du en straffavgift på 300 kronor.
Lägg upp det på autogiro så slipper du tänka på det. Avgiften måste ju betalas så det är lika bra att automatisera det.
Citera
2016-11-24, 22:34
  #3813
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Räknat i vad? %, kronor eller något annat? I de siffror jag sett så har priserna i Vasastan och Linné stigit mer än kranskommunerna. Sen är det väl som du vet vanskligt att rakt av jämföra villa vs bostadsrätt.

Utvecklingen har utvecklats precis som jag och andra förutsåg.

Citat:
Efter ett par år av politiskt tutande om rekordbyggande och dataanimationer av skyskrapor som skjuter upp som svampar ur blåleran kom SCB med en kalldusch i förra veckan. Hittills i år utmärker sig Göteborg istället genom att vara rikets enda större stad där byggandet faller. Men siffrorna är ännu mer uppseendeväckande när de inkluderar kranskommunerna, för där pågår verkligen ett rekordbyggande som gör att vi kommer ikapp de andra storstäderna.

Mer än hälften av regionens byggande sker utanför Göteborg, vilket förstärker den Hisingsdominerande trend som sedan länge utmärker staden. Det som händer verkar så obegripligt att många reagerar genom att förneka det: siffrorna är ”fel”, eller bara tillfälliga, för snart ska Skeppsbron eller Heden eller Masthugget eller vad som helst bebyggas. Men det har vi sagt i decennier och det enda som händer är att byggcirkeln skjuts längre och längre ut.

Eftersom utåt-trenden har pågått i tjugo år är det sannolikt ett mer konstruktivt angreppssätt att försöka förstå den. Då kan man konstatera att den sammanfaller med avsubventioneringen av byggandet i början av 1990-talet. Centrala Göteborg låg då bäst till för att starta utvecklimgen, men paradoxalt nog hände det minst där. Analyser av varför vi kört fast urartar sedan ofta i ett freudianskt navelskådande om hur unika vi var i vår fotbollsspelande ungdom. Därför är det bättre att hitta jämförelseobjekt och det SCBs siffror säger är att det är Mölndal som kan lära oss hur man bygger städer.

http://www.gp.se/ledare/n%C3%A4r-f%C...ndal-1.3984465

__________________
Senast redigerad av Rektangel 2016-11-24 kl. 22:44.
Citera
2016-11-24, 22:49
  #3814
Medlem
Rektangels avatar
Mångkulturen och förvandlingen av Nordstan till ett vuxendagis triggade den bilburna medelklassen till "White flight" ...

Nu expanderar storstadsregionen in i kranskommunerna söderut och trängselskatten påskyndar utvecklingen.



När trafikinfakten har lättat efter ombyggnaden av västlänken lär verksamheten i innerstaden kvävts av trafikkaozet. Efter ombyggnade lär enbart mångkultur och tiggeriet utbreda sig där. Har de köpkraft nog att bära upp infrastrukturen?

Göteborg blir som en återupprepning av Detroit?
__________________
Senast redigerad av Rektangel 2016-11-24 kl. 23:33.
Citera
2016-11-25, 07:10
  #3815
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Utvecklingen har utvecklats precis som jag och andra förutsåg.

http://www.gp.se/ledare/n%C3%A4r-f%C...ndal-1.3984465


Vad har det du skriver med mitt inlägg att göra? Vi diskuterade prisförändringar på bostäder, inte var det byggs.

Det Jan så subtilt pekar på är att det är betydligt lättare att förtäta i glesa förstäder (förorter) än att göra något åt strukturella problem i innerstäder. Lex Gärdet eller lex Heden om du så vill prata Göteborgska.

Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Mångkulturen och förvandlingen av Nordstan till ett vuxendagis triggade den bilburna medelklassen till "White flight" ...

Nu expanderar storstadsregionen in i kranskommunerna söderut och trängselskatten påskyndar utvecklingen.



När trafikinfakten har lättat efter ombyggnaden av västlänken lär verksamheten i innerstaden kvävts av trafikkaozet. Efter ombyggnade lär enbart mångkultur och tiggeriet utbreda sig där. Har de köpkraft nog att bära upp infrastrukturen?

Göteborg blir som en återupprepning av Detroit?

Detroits och många andra städer som fått problem har ju precis som Göteborg fokuserat på att "lösa" problem för biltrafik. Det leder till utglesning och butiksdöd och utflyttningar från centrum. Mer förtätning och förenkla att resa som gående/cyklist eller kollektivt så har man inte dessa problem. Men gud nåde den politiker som på något sätt försöker begränsa "rörligheten" för Svensson genom att på något sätt få fordon att betala för de externa kostnader som uppstår genom nyttjandet.

Var ser vi någon som betalar den kostnad som finns för en parkeringsplats? Inte i bostäder i alla fall, den smetas ut på alla bostäder i ett byggprojekt, oavsett om det finns eller inte. Ser vi någon betala 300-600tkr extra för en bostadsrätt där parkeringen "ingår"?
Citera
2016-11-25, 08:45
  #3816
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Vad har det du skriver med mitt inlägg att göra? Vi diskuterade prisförändringar på bostäder, inte var det byggs.

Det Jan så subtilt pekar på är att det är betydligt lättare att förtäta i glesa förstäder (förorter) än att göra något åt strukturella problem i innerstäder. Lex Gärdet eller lex Heden om du så vill prata Göteborgska.



Detroits och många andra städer som fått problem har ju precis som Göteborg fokuserat på att "lösa" problem för biltrafik. Det leder till utglesning och butiksdöd och utflyttningar från centrum. Mer förtätning och förenkla att resa som gående/cyklist eller kollektivt så har man inte dessa problem. Men gud nåde den politiker som på något sätt försöker begränsa "rörligheten" för Svensson genom att på något sätt få fordon att betala för de externa kostnader som uppstår genom nyttjandet.

Var ser vi någon som betalar den kostnad som finns för en parkeringsplats? Inte i bostäder i alla fall, den smetas ut på alla bostäder i ett byggprojekt, oavsett om det finns eller inte. Ser vi någon betala 300-600tkr extra för en bostadsrätt där parkeringen "ingår"?

Samma resonemang som för nåt år sedan alltså. Du anser inte att utvecklingen det senaste året borde få dig att ompröva din inställning? Att driva ut den bilburna medelklassen och dess köpkraft med trängselskatt är ännu målsättningen? Även om innerstaden förvandlas till utbombat mångkulturellt "paradis" dit ingen ansvarsfull förälder vill att deras barn vistas. Narkotikaförsäljningen lär snart ske helt öppet även i Nordstan.

Felet ligger enligt dig och dina gelikar inte i "ideologin" utan hos den bilburna medelklassen med barn som inte begriper sitt eget bästa, tar cykeln till Nordstan och storhandlar utan istället anpassar sitt leverne så att de kan undvika både "mångkulturens" utbredning och trängselskatten samt ändå behålla bilen och ta ansvar för sina egna transporter dit mångkulturen ännu inte når. Allt för att undvika dela transportmedel med de växande "utanförskapsområdena" där snart inte ens polisen vågar vistas.

För dig är det säkert helt obegripligt att missnöjet i hela västvärlden kanaliseras till partier som UKIP, Trump.Snart även val i Frankrike,Österike och Holland. Du håller fortfarande krampaktigt kvar vid gårdagens lösningar där du med en dåres envishet ännu försöker få klotet igenom det fyrkantiga hålet.

Lycka till
__________________
Senast redigerad av Rektangel 2016-11-25 kl. 08:48.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback