Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-08-30, 06:31
  #2605
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21

Så, kontentan blir då att handeln går dåligt pga avsaknaden av bilar eller kan det vara ekonomiska läget i stort?

Uppror bland cityhandlarna? Snacka om storm i ett vattenglas.

Handlare överlag är ett intressant släkte, snabba till klagomål om bristande parkeringsplatser, men de flesta används av dem själva. Go figure

De stora butikkedjorna borde rimligen kunna jämföra hur omsättningen mellan olika butikslägen?

Du tror inte de vet vad de talar om...?

Åk till Backaplan och notera hur hur det redan nu finns tomma butikslokaler samt åk till de södra delarna om staden och dess köpcentra. Där det inte finns utbyggd kollektivtrafik och notera hur alltfler bilburna barnfamiljer söker sig dit nu.

Du vet inte vad du talar om din 08....Håll dig till dina teoretiska modeller. Av princip handlar jag inte i centrum eller city sen årskiftet. Inte ens på kvällar eller helger när trängselskatten är borta och jag är inte ensam om denna inställning.

Detta brukar förespråkarna för skatten som argument för att det är andra faktorer som gör att omsättningen faller i city som inte har med skatten att göra samt påpeka att trängselskatt inte tas ut på helger.

De begriper inte att den bilburna allmänheten från kranskommunerna medvetet bojkottar city och finner det olustigt att köra runt i labyrinten till city där man nu fastnar i avspärrningar, flaskhalsar, ljussignaler som prioriterar kollektivtrafik bara för att konfronteras av zigenarpack till tiggare och annat när man vill helghandla. Helg-shoppa i city kommer inte på fråga längre. Inte ens kulturkalaset drog in mig till centrum.

Allt detta slipper man i kranskommunernas köpcentra eller runt Sisjön/Högsbo eller Kungsmässan, där man känner sig varmt välkommen när man vill spendera sina pengar. Särskilt om man ska storhandla eller köpa skrymmande varor. Ingen kollektivtrafik leder dit och där shoppar nu bilburna barnfamiljer hörande till medelklassen och dessutom närmare deras egna bostadsområden söder om Göteborg. Utanförskapsområdena som nu är avspärrade med bomavgifter ligger som bekant främst norr om Göteborg.

Segregeringen accelererar. Vem vill idag bo i Backa..? Samma utveckling som i bilstaden Detroit.
Det finns trådar om den stadens utveckling och varför inte läsa dem ?
__________________
Senast redigerad av Rektangel 2013-08-30 kl. 06:46.
Citera
2013-08-30, 06:43
  #2606
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
De förvarnar om ändringar ... kan det vara nya kameror vid Torslandavägen, Hisingsleden, Kongahällavägen, Munkebäcksgatan, Söderleden, Västerleden, Åbromotet, Säröleden, Sisjömotet, runt Frölunda Torg...?


De kan rimligen inte sätta upp nya stationer i kranskommunerna utan att samtidigt medge dem rätt att säga sitt även de i en folkomröstning, eller hur?

De har att flytta runt stationerna i Göteborgs kommun och vi som bor i kranskommunerna lär i fortsättningen få slippa, såvida de inte även vill medge oss rätt att få säga vårt och ta del i folkomröstningen.
Citera
2013-08-30, 08:13
  #2607
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
De stora butikkedjorna borde rimligen kunna jämföra hur omsättningen mellan olika butikslägen?

Du tror inte de vet vad de talar om...?

Åk till Backaplan och notera hur hur det redan nu finns tomma butikslokaler samt åk till de södra delarna om staden och dess köpcentra. Där det inte finns utbyggd kollektivtrafik och notera hur alltfler bilburna barnfamiljer söker sig dit nu.

Vilket politiskt man än tar så kan man alltid hitta enstaka exempel som hamnar i kläm. Åk gärna till städer runt om i världen med effektiv kollektivtrafik och peka på hur dåligt gynnade innerstadhandeln är jämfört med om alla individer istället skall transportera sig med bil. Upp till bevis nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Du vet inte vad du talar om din 08....Håll dig till dina teoretiska modeller. Av princip handlar jag inte i centrum eller city sen årskiftet. Inte ens på kvällar eller helger när trängselskatten är borta och jag är inte ensam om denna inställning.

Detta brukar förespråkarna för skatten som argument för att det är andra faktorer som gör att omsättningen faller i city som inte har med skatten att göra samt påpeka att trängselskatt inte tas ut på helger.

De begriper inte att den bilburna allmänheten från kranskommunerna medvetet bojkottar city och finner det olustigt att köra runt i labyrinten till city där man nu fastnar i avspärrningar, flaskhalsar, ljussignaler som prioriterar kollektivtrafik bara för att konfronteras av zigenarpack till tiggare och annat när man vill helghandla. Helg-shoppa i city kommer inte på fråga längre. Inte ens kulturkalaset drog in mig till centrum.

Allt detta slipper man i kranskommunernas köpcentra eller runt Sisjön/Högsbo eller Kungsmässan, där man känner sig varmt välkommen när man vill spendera sina pengar. Särskilt om man ska storhandla eller köpa skrymmande varor. Ingen kollektivtrafik leder dit och där shoppar nu bilburna barnfamiljer hörande till medelklassen och dessutom närmare deras egna bostadsområden söder om Göteborg. Utanförskapsområdena som nu är avspärrade med bomavgifter ligger som bekant främst norr om Göteborg.

Har du något belägg för att omsättningen i centrum sjunker bortsett från en vinklad snyftartikel om Bauhaus?
Med tanke på att VSP beräknas skapa 40 000 (om jag minns rätt) nya jobb i göteborg samt förbättra möjligheterna för folk i kranskommunerna att ta sig in till göteborg så lär handeln knappast sakna din konsumtion. Men fortsätt du att envisas med att inte handla i centrum - det kommer bara göra ditt sinne gott.

Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Segregeringen accelererar. Vem vill idag bo i Backa..? Samma utveckling som i bilstaden Detroit.
Det finns trådar om den stadens utveckling och varför inte läsa dem ?

Den stadens utveckling beror på att under finanskrisen så efterfrågade den amerikanska marknaden bränslesnåla bilar, något som den amerikanska bilindustrin inte tillverkar (vilken är stor i Detroit).
En annan faktor är att fackförbunden är starkare i Detroit vilket har drivit upp lönerna och fått företagen att flytta till södra USA.
Du är ute och cyklar.
Citera
2013-08-30, 10:23
  #2608
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla

Den stadens utveckling beror på att under finanskrisen så efterfrågade den amerikanska marknaden bränslesnåla bilar, något som den amerikanska bilindustrin inte tillverkar (vilken är stor i Detroit).
En annan faktor är att fackförbunden är starkare i Detroit vilket har drivit upp lönerna och fått företagen att flytta till södra USA.
Du är ute och cyklar.

Finanskrisen? Den staden varit på nedgång sen 60 -70- talet då medelklassen lämnade stadskärnan och uppvisar idag en skrämmande segregering, liknande den som nu tar fart i Göteborg. Du borde läsa på om Detroit och den stadens öde.
Citera
2013-08-30, 10:39
  #2609
Avstängd
Kalasbyxmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Jag kan svara:

"Vi har sagt att göteborgarna skall få bestämma om vi skall ha trängselskatt, om vi kommer fram till detta på vår årsstämma"

Har du protokoll från årsstämma måhända?

Lyssna på allt i stället jävla pucko! Hon säger ju att "Lars" och andra göteborgare i så fall ska få var med och bestämma detta i en folkomröstning. så det är upp till honom och andra göteborgare att säga vad dom tycker....
Citera
2013-08-30, 20:07
  #2610
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
De stora butikkedjorna borde rimligen kunna jämföra hur omsättningen mellan olika butikslägen?

Du tror inte de vet vad de talar om...?

Åk till Backaplan och notera hur hur det redan nu finns tomma butikslokaler samt åk till de södra delarna om staden och dess köpcentra. Där det inte finns utbyggd kollektivtrafik och notera hur alltfler bilburna barnfamiljer söker sig dit nu.

Du vet inte vad du talar om din 08....Håll dig till dina teoretiska modeller. Av princip handlar jag inte i centrum eller city sen årskiftet. Inte ens på kvällar eller helger när trängselskatten är borta och jag är inte ensam om denna inställning.

Detta brukar förespråkarna för skatten som argument för att det är andra faktorer som gör att omsättningen faller i city som inte har med skatten att göra samt påpeka att trängselskatt inte tas ut på helger.

De begriper inte att den bilburna allmänheten från kranskommunerna medvetet bojkottar city och finner det olustigt att köra runt i labyrinten till city där man nu fastnar i avspärrningar, flaskhalsar, ljussignaler som prioriterar kollektivtrafik bara för att konfronteras av zigenarpack till tiggare och annat när man vill helghandla. Helg-shoppa i city kommer inte på fråga längre. Inte ens kulturkalaset drog in mig till centrum.

Allt detta slipper man i kranskommunernas köpcentra eller runt Sisjön/Högsbo eller Kungsmässan, där man känner sig varmt välkommen när man vill spendera sina pengar. Särskilt om man ska storhandla eller köpa skrymmande varor. Ingen kollektivtrafik leder dit och där shoppar nu bilburna barnfamiljer hörande till medelklassen och dessutom närmare deras egna bostadsområden söder om Göteborg. Utanförskapsområdena som nu är avspärrade med bomavgifter ligger som bekant främst norr om Göteborg.

Segregeringen accelererar. Vem vill idag bo i Backa..? Samma utveckling som i bilstaden Detroit.
Det finns trådar om den stadens utveckling och varför inte läsa dem ?

Ja man undrar ju vilken planet dessa dårpippin lever på.

De snackar jävla mycket om att trafiken minskat, men vi ser aldrig ngn data på hur mkt den ökat på Hisingsleden. Hmmm. Undrar varför...

Sedan var det förövrigt inte heller meningen att trafiken skulle minska.
Citera
2013-08-30, 20:09
  #2611
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasbyxmannen
Lyssna på allt i stället jävla pucko! Hon säger ju att "Lars" och andra göteborgare i så fall ska få var med och bestämma detta i en folkomröstning. så det är upp till honom och andra göteborgare att säga vad dom tycker....

Jag hörde detta, och att detta skulle vara fallet OM dom kom fram till detta på sin årskonferens. Så frågan är ju vad dom kom fram till på årskonferensen. Att det skulle bli folkomröstning eller inte.
Citera
2013-08-30, 20:13
  #2612
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Så, kontentan blir då att handeln går dåligt pga avsaknaden av bilar eller kan det vara ekonomiska läget i stort?


Handeln i Sverige som helhet har gått upp cirka 1,5% på årsbasis. Källa SCB: http://www.scb.se/Pages/PressRelease____361658.aspx

Nergången i handeln i centrum kan bara förklaras med trängselskatten och de allmänna försämringarna i staden.

Sen ska man ha klart för sig att det inte fanns ett dolt konto i folks ekonomi där man helt plötsligt kunde plocka fram pengar till trängselskatten. De 60 miljoner i månaden som betalas i trängselskatt tas från övrig konsumtion, vilket leder till arbetslöshet regionalt.

Jag rekommenderar dock ingen att minska konsumtionen för att betala trängselskatten. Säg istället upp prenumerationen på trängselskattförespråkande GP istället. Det går jämt upp med trängselskatten per år och drabbar de som förtjänar att drabbas.
Citera
2013-08-30, 21:33
  #2613
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maltemannen
Handeln i Sverige som helhet har gått upp cirka 1,5% på årsbasis. Källa SCB: http://www.scb.se/Pages/PressRelease____361658.aspx

Nergången i handeln i centrum kan bara förklaras med trängselskatten och de allmänna försämringarna i staden.

Jag har frågat tidigare men har du någon källa på att handeln har gått ner. Med eller utan källa. Låt oss nu anta att handeln i centrum har påverkats negativt. Är det relevant att lyfta fram detta som exempel på att VSP med nya jobb och möjligheter för fler människor att ta sig in till centrum för inte skall genomföras? Något som TS är en förutsättning för.

Citat:
Ursprungligen postat av Maltemannen
Sen ska man ha klart för sig att det inte fanns ett dolt konto i folks ekonomi där man helt plötsligt kunde plocka fram pengar till trängselskatten. De 60 miljoner i månaden som betalas i trängselskatt tas från övrig konsumtion, vilket leder till arbetslöshet regionalt.

De människor som nu åker mindre bil genom att de t.ex. planerar sina resor bättre, samåker, eller väljer att åka kollektivt. Är denna grupp med i din kalkyl? Likaså arbetstillfällen som kommer uppkomma i regionen till följd av den förbättrade infrastrukturen.
Citera
2013-08-30, 21:39
  #2614
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Jag har frågat tidigare men har du någon källa på att handeln har gått ner. Med eller utan källa. Låt oss nu anta att handeln i centrum har påverkats negativt. Är det relevant att lyfta fram detta som exempel på att VSP med nya jobb och möjligheter för fler människor att ta sig in till centrum för inte skall genomföras? Något som TS är en förutsättning för.

De människor som nu åker mindre bil genom att de t.ex. planerar sina resor bättre, samåker, eller väljer att åka kollektivt. Är denna grupp med i din kalkyl? Likaså arbetstillfällen som kommer uppkomma i regionen till följd av den förbättrade infrastrukturen.

Du menar att cityhandlarna är så obildade att de inte kan läsa sin egen bokföring...?


Det finns naturligvis ingen statistik men om vi för fram ett påstående från cityhandlarna och de bekräftar vår bild av läget borde det rimligen vara du som har bevisbördan att kunna övertyga oss andra om att förhållandet är tvärtom...?
__________________
Senast redigerad av Rektangel 2013-08-30 kl. 22:07.
Citera
2013-08-30, 21:57
  #2615
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Du menar att cityhandlarna är så obildade att de inte kan läsa sin egen bokföring...?


Att handlarna det vill säga en majoritet av handlarna har förmåga att dra någon statistisk slutsats är jag frågande till. Sedan undrar jag var du får detta påstående från. Jag gissar att du antingen hämtar informationen från din fantasi eller så pekar du på artikeln om Bauhaus

Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Det finns naturligvis ingen statistik men om vi för fram ett påstående från cityhandlarna och de bekräftar vår bild av läget borde det rimligen vara du som att bevisbördan att kunna övertyga oss andra om att förhållandet är tvärtom...?

Hypotetiskt så är det väl bara för mig att statuera ett exempel på cityhandlare som lovprisar TS vilket vänder bevisbördan till dig.

Hela diskussionen om VSP vilket inkluderar TS är en satsning för framtiden. Bevisbördan du har är isåfall att cityhandlarna kommer att drabbas negativt i framtiden, inte bara i övergångsperioden fram tills VSP är etablerad.
Citera
2013-08-30, 22:03
  #2616
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Att handlarna det vill säga en majoritet av handlarna har förmåga att dra någon statistisk slutsats är jag frågande till. Sedan undrar jag var du får detta påstående från. Jag gissar att du antingen hämtar informationen från din fantasi eller så pekar du på artikeln om Bauhaus


Hypotetiskt så är det väl bara för mig att statuera ett exempel på cityhandlare som lovprisar TS vilket vänder bevisbördan till dig.

Hela diskussionen om VSP vilket inkluderar TS är en satsning för framtiden. Bevisbördan du har är isåfall att cityhandlarna kommer att drabbas negativt i framtiden, inte bara i övergångsperioden fram tills VSP är etablerad.


Du lever i en bubbla.... Hitta du istället den cityhandlare som lovprisar trängselskatten.
__________________
Senast redigerad av Rektangel 2013-08-30 kl. 22:19.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback