2014-01-22, 23:05
Medlem
om a=a+bi och a-konjugat=a-bi och gcd(a,a-konjugat)=1 samt att a*a-konjugat=c^2 ( dvs en jämn kvadrat), hur kan jag då veta att a+bi och a-bi är jämna kvadrater?
Citera
2014-01-22, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av voun
om a=a+bi och a-konjugat=a-bi och gcd(a,a-konjugat)=1 samt att a*a-konjugat=c^2 ( dvs en jämn kvadrat), hur kan jag då veta att a+bi och a-bi är jämna kvadrater?
a=a+bi medför att b=0

då är också a=a-konjugat

Om gcd(a,a-konjugat)=1 så måste a=1 eller a=-1

Då kan a skrivas a=1^2 eller a=i^2

Eftersom a+bi = a-bi = a är de jämna kvadrater.
Citera
2014-01-23, 00:02
Medlem
Joakwims avatar
Precis dragit igång med Linjär Algebra.

Givet är två enhetsvektorer u och v. Vinkeln emellan u och v är pi/6
Uttryck (3u−4v) x (u+5v) som en multipel av u x v?

Jag vill alltså kunna skriva (3u−4v) x (u+5v) på formen a(u x v), så långt är jag med.

Därefter har jag i stort sett ingen aning om hur jag ska gå tillväga på ett vettigt sätt... Det kör ihop sig när jag tänker och läroboken har inte gjort någon nytta efter att ha försökt förstå grekiskan i 3h... Kan någon vänlig förklara lite snabbt hur man bör gå tillväga?
Citera
2014-01-23, 06:45
Medlem
dxdps avatar
Eftersom du precis börjat med linjär algebra undrar jag om x är kryssprodukt eller skalärprodukt? Jag utgår från att det är kryssprodukt.

(3u-4v) x (u+5v)

Nu gäller det att (a+b) x (c+d) = a x c + a x d +b x c + b x d. Därför:

3u x u + 3u x 5v - 4 v x u - 20 v x v. Notera nu att för vektorer J gäller att J x J = 0 därför förenklas uttrycket till:

0 + 15 u x v - 4 v x u - 0. Vi ville nu uttrycka det som a(u x v). Notera nu att:
v x u = -(u x v). Därför är 4 v x u = -4 u x v vilket ger:
15 u x v - (-4 u x v) = 19 u x v. Menar du skalärprodukt så blir resultatet liknande, förutom att termerna 3 u x u och -20 v x v d blir 3 respektive -20 eftersom u*u=|u|²=1 och liknande för v.

Citat:
Ursprungligen postat av Joakwim
Precis dragit igång med Linjär Algebra.

Givet är två enhetsvektorer u och v. Vinkeln emellan u och v är pi/6
Uttryck (3u−4v) x (u+5v) som en multipel av u x v?

Jag vill alltså kunna skriva (3u−4v) x (u+5v) på formen a(u x v), så långt är jag med.

Därefter har jag i stort sett ingen aning om hur jag ska gå tillväga på ett vettigt sätt... Det kör ihop sig när jag tänker och läroboken har inte gjort någon nytta efter att ha försökt förstå grekiskan i 3h... Kan någon vänlig förklara lite snabbt hur man bör gå tillväga?
Citera
2014-01-23, 06:47
Medlem
dxdps avatar
Skriv uppgiften rätt. Nu står det att temperaturen är en konstant och då kan man inte lösa uppgiften. Troligtvis menar du y =0.2x-18, men jag hjälper inte folk som inte skriver av rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av kkurrukk
Finns det någon vänlig säl som kan hjälpa mig att förstå den här uppgiften? Har försökt själv men för mig tycks det som om det saknas någon information för att man ska kunna lösa uppgiften.

När en frysbox stängs av stiger temperaturen. Följande formel kan användas för att beräkna temperaturen (y) i grader Celsius då en frysbox har varit avstängd i x timmar.
y = 0,2 - 18
a) Vilken är frysboxens temperatur då den varit avstängd två timmar?
b) Hur länge har frysboxen varit avstängd då temperaturen är 0 °C?
c) Förklara med egna ord vad formeln innebär.
Citera
2014-01-23, 08:38
Medlem
kkurrukks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dxdp
Skriv uppgiften rätt. Nu står det att temperaturen är en konstant och då kan man inte lösa uppgiften. Troligtvis menar du y =0.2x-18, men jag hjälper inte folk som inte skriver av rätt.

Uppgiften är exakt som jag fick den (Har inte skrivit av en bok utan fick uppgiften på mail och har copy/paste:at den rakt av) så mitt fel är det då inte om uppgiften är olöslig.
Men då är det alltså som jag misstänkte att någonting saknades i uppgiften.

Finns det någon som kan hjälpa till nu när uppgiften är korrigerad?

När en frysbox stängs av stiger temperaturen. Följande formel kan användas för att beräkna temperaturen (y) i grader Celsius då en frysbox har varit avstängd i x timmar.
y = 0,2x - 18
Citera
2014-01-23, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kkurrukk
Uppgiften är exakt som jag fick den (Har inte skrivit av en bok utan fick uppgiften på mail och har copy/paste:at den rakt av) så mitt fel är det då inte om uppgiften är olöslig.
Men då är det alltså som jag misstänkte att någonting saknades i uppgiften.

Finns det någon som kan hjälpa till nu när uppgiften är korrigerad?

y = 0,2x - 18

Skulle n lärare skicka mig den så skulle jag vägra att komplettera HANS uppgift. Skandal.

a) 0,2*2 - 18 = -17,6 *C
b) 0,2x - 18 =0, 0,2x=18. x=18/0,2.= 90. Svar: 90 timmar.
c) får du göra själv. Så svår är den inte.
Citera
2014-01-23, 13:29
Medlem
Tjena, har stött på en massa problem när det gäller att skissa mängder.

Ex: skissera mängden: x^2+y^2+4z^2 <=1

Jag vet att det ska bilda en ellpisoid, men hur ska man tänka? Här är det ju 4z som förstör, hur ska man gå tillväga?
Citera
2014-01-23, 14:05
Medlem
borojs avatar
http://puu.sh/6v9m4.png

Hur går detta till?

Som jag ser det så har de två bråken nämnarna x-1/x respektive x-1, dvs inte ekvivalenta.
Senast redigerad av boroj 2014-01-23 kl. 14:08.
Citera
2014-01-23, 14:20
Medlem
Förklara varför generaliserade distributiva lag gäller :
A∪(B∩C∩D) = (A∪B) ∩ (A∪C) ∩ (A∪D)

Det finns två fall för ett element i vänstra mängden: antingen tillhör det A eller så tillhör det samtidigt både B, C och D. Vi börjar med fallet att elementet ligger i A och undersöker att det i så fall måste tillhöra även den högra mängden. Det vi måste visa då är att elementet samtidigt tillhör både A∪B och A∪C och A∪D. Och givet att elementet ligger i A så tillhör det förstås alla dessa tre mängder.

Så vad är andra fallet ? utför sedan resonemanget även i andra riktning (att ett element som tillhör högra mängden också måste tillhöra vänstra mängden).

kunnat skriva så:
om ett element ligger i vänstra mängder så ligger det antingen i A eller i alla tre B, C och D. om det ligger i A så ligger det i alla tre mängderna till höger därmed i deras skärning, den högra mängden.
om elementet ligger i alla 3 B, C och D så ligger det i skärningen av mängderna till höger. Så den vänstra mängden är en delmängd av den högra. Och sedan ett liknande argument för att högra mängden är en delmängd av den vänstra

Är det rätt ?
Citera
2014-01-23, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuppenGusav
Arbetar lite med en introduktions del till MATLAB och stötte på en fråga som fick mig att bli lite fundersam. Uppgiften gick ut på att vi skulle räkna ut fasvinkeln på det komplexa talet z=a+bi.

I uppgiften stod det att vi skulle till en början använda papper, penna och miniräknare för att sedan kontrollera svaret i MATLAB. Jag började och fick för mig att jag kunde räkna ut fasvinkeln på uppgiften z=3+5i genom att bara ta arctan(5/3) dvs ≈ 1 rad. Nu när jag kontrollerade i MATLAB fick jag inte fram svaret ≈ 1 rad.

Tänkte jag fel som trodde att jag räknade ut fasvinkeln genom arctan(5/3) eller gjorde jag fel i MATLAB?

Fasvinkeln är arctan(5/3). Fel i Matlab.
Citera
2014-01-23, 15:10
Medlem
om a=bq+r har jag sett att vissa böcker och skriver att -|b|/2<r<=|b|/2 men tex så kan ju 8 skrivas som 8=1*5+3 och där är ju r=3>|5|/2=2,5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in