2014-01-21, 20:53
Medlem
Bu77ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Det låter rimligare, ja.

Ehh, 29790 km/s är en tiondel av ljushastigheten och det är inte rimligt.
Felet beror på av avståndet som angavs till 1496*10^8 ska vara meter, inte kilometer.

Rätt svar är alltså 1496*10^8/ (365*24*3600) m/s = 29806 m/s eller ca 29,8 km/s.

Om man ska var noggrann ska man inte räkna med 365 utan med 365,25 dygn och då blir hastigheten något lägre, men fortfarande avrundat till 29,8 km/s.
Citera
2014-01-21, 21:37
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bu77en
Ehh, 29790 km/s är en tiondel av ljushastigheten och det är inte rimligt.
Felet beror på av avståndet som angavs till 1496*10^8 ska vara meter, inte kilometer.

Rätt svar är alltså 1496*10^8/ (365*24*3600) m/s = 29806 m/s eller ca 29,8 km/s.

Om man ska var noggrann ska man inte räkna med 365 utan med 365,25 dygn och då blir hastigheten något lägre, men fortfarande avrundat till 29,8 km/s.
Citera
2014-01-21, 22:41
Medlem
A∪(B∩C∩D)=(A∪B)∩(A∪C)∩(A∪D)

jag vet hur man kan beskriva från vänstra delen till högra delen. Men jag undrar hur ska jag beskriva och förklara varför från högra delen till vänstra delen?
Citera
2014-01-21, 22:59
Medlem
phunques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenking10

jag vet hur man kan beskriva från vänstra delen till högra delen. Men jag undrar hur ska jag beskriva och förklara varför från högra delen till vänstra delen?
Jag antar att du menar att du har visat att A∪(B∩C∩D)⊂(A∪B)∩(A∪C)∩(A∪D)?
Citera
2014-01-21, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av phunque
Jag antar att du menar att du har visat att A∪(B∩C∩D)⊂(A∪B)∩(A∪C)∩(A∪D)?

jag har kunnat visa att denna vänstra sida A∪(B∩C∩D) är lik med den högra sidan (A∪B)∩(A∪C)∩(A∪D).
Men jag vet inte hur ska jag beskriva och förklara varför högra sidan (A∪B)∩(A∪C)∩(A∪D) är lik med den vänstra sidan A∪(B∩C∩D)
Citera
2014-01-21, 23:20
Medlem
phunques avatar
Citat:
jag har kunnat visa att denna vänstra sida A∪(B∩C∩D) är lik med den högra sidan (A∪B)∩(A∪C)∩(A∪D).
Men jag vet inte hur ska jag beskriva och förklara varför högra sidan (A∪B)∩(A∪C)∩(A∪D) är lik med den vänstra sidan A∪(B∩C∩D)
Mängdlikhet är när de tvenne mängderna är varandras delmängder. Har du visat likhet är du ju klar?

om A⊂B och B⊂A så är A=B.
Citera
2014-01-21, 23:26
Medlem
phunques avatar
Det jag TROR du frågar är... (Eftersom jag är lat gör jag det bara för tre mängder men det är inte svårt att utvidga resonemanget till 4):

(B∩C)⊂B => A∪(B∩C)⊂A∪B, på samma sätt är A∪(B∩C)⊂A∪C => A∪(B∩C)∩A∪(B∩C)⊂(A∪B)∩(A∪C) => A∪(B∩C)⊂(A∪B)∩(A∪C).

EDIT: andra hållet får bli senare, men det är inte särskilt svårt.
Senast redigerad av phunque 2014-01-21 kl. 23:29.
Citera
2014-01-22, 01:45
Medlem
Citat:

Om ett element ingår i (A∪B)∩(A∪C)∩(A∪D) så ingår det i (A∪B), (A∪C) och (A∪D). Det i sin tur betyder att det ingår dels i antineng A eller B, dels i antingen A eller C, dels i antingen A eller D. Om det ingår i A så ingår det naturligtvis i A∪(B∩C∩D). Om det inte ingår i A ingår det av tidigare i dels B, dels C och dels D. Därför ingår det i (B∩C∩D) och ingår därmed även i A∪(B∩C∩D)
Citera
2014-01-22, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fjallturken
I uppg. #1 kan du skriva om 1/sqrt(x) till x^(-1/2), det är bara en omskrivning men betyder samma sak, och sådana uttryck brukar de flesta kunna finna en primitiv funktion till.

#2. Skrivit fel funktion eller?

#3. Samma här. Skriv om 1/e^(3x) till e^(-3x) och sen kör du på (även denna bör du kunna finna den primitiva funktionen till)

Okej tack så mycket för hjälpen

Fråga 2 blev fel ja, skulle varit x, inte z:

Alltså primitiva funktionen till:

f(x) = sin(pi-x)
Citera
2014-01-22, 11:57
Medlem
phunques avatar
Citat:
Man kan naturligtvis även använda att disjunktion är distrubitiv över konjunktion:

A∪(B∩C∩D)⇔x∈A∨(B∧C∧D) ⇔ (x∈A∨B)∧(x∈A∨C)∧(x∈A∨D) ⇔(A∪B)∩(A∪C)∩(A∪D) vsv

Eftersom det är ekvivalens överallt är satsen visad. Om du använder tekniken att visa U⊂V & V⊂U ⇒ U=V måste du visa både att U⊂V och V⊂U.

Att visa att disjunktion är distrubitiv över konjunktion gör man med en sanningstabell.
Citera
2014-01-22, 15:04
Medlem
TuppenGusavs avatar
Arbetar lite med en introduktions del till MATLAB och stötte på en fråga som fick mig att bli lite fundersam. Uppgiften gick ut på att vi skulle räkna ut fasvinkeln på det komplexa talet z=a+bi.

I uppgiften stod det att vi skulle till en början använda papper, penna och miniräknare för att sedan kontrollera svaret i MATLAB. Jag började och fick för mig att jag kunde räkna ut fasvinkeln på uppgiften z=3+5i genom att bara ta arctan(5/3) dvs ≈ 1 rad. Nu när jag kontrollerade i MATLAB fick jag inte fram svaret ≈ 1 rad.

Tänkte jag fel som trodde att jag räknade ut fasvinkeln genom arctan(5/3) eller gjorde jag fel i MATLAB?
Citera
2014-01-22, 15:22
Medlem
SparTyres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuppenGusav
Arbetar lite med en introduktions del till MATLAB och stötte på en fråga som fick mig att bli lite fundersam. Uppgiften gick ut på att vi skulle räkna ut fasvinkeln på det komplexa talet z=a+bi.

I uppgiften stod det att vi skulle till en början använda papper, penna och miniräknare för att sedan kontrollera svaret i MATLAB. Jag började och fick för mig att jag kunde räkna ut fasvinkeln på uppgiften z=3+5i genom att bara ta arctan(5/3) dvs ≈ 1 rad. Nu när jag kontrollerade i MATLAB fick jag inte fram svaret ≈ 1 rad.

Tänkte jag fel som trodde att jag räknade ut fasvinkeln genom arctan(5/3) eller gjorde jag fel i MATLAB?

Tänk på att i Matlab är det inte arctan(5/3) utan atan(5/3), åtminstone för min version.

Kod:
>> atan(5/3)

ans =

1.0304
Står det för mig vilket är samma som miniräknaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in