Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-15, 18:54
Medlem
Lite allmän info, kort om Eugeniavägen ...

Enligt taxikartan från 1967 låg Eugenivägen nr 17 på vägens södra sida, mot järnvägen.

Nr 25 låg också mot järnvägen, men närmare Solnabron.

Det fanns större stenhus på E-vägen, bla en restaurang (där Café Bernhard borde funnits 1984).

Boken "Stockholms järnvägar del 3" (Trafiknostalgiska Förlaget) har flera flygbilder över det aktuella området.
Citera
2014-01-15, 21:56
Medlem
_Jago_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Men finns det några bevis för att Tryggers utpekande och anmälan nu skulle varit falsk och vad skulle i så fall uppsåtet vara ?
Finns det ens någon tillstymmelse till bevis för uppsåt i någon form överhuvudtaget????

Att rätten i sin tur ogillade åtalet kan ju ha berott på många saker som tex att alltför lång tid hade gått sen själva händelsen (-83), det första utpekandet (-84) och åtalet och rättegången (-88) ?
Det hela var väl också en ord mot ord historia där man hellre friar än fäller när det saknas teknisk bevisning ?
Man behöver inte ha "bevis för uppsåt" för att kunna konstatera att någon ljugit.

Ta bara Marianne Seppälä som exempel. Där kunde man i polisutredningen om grov mened man öppnade mot henne, fastställa att hon i Kammarrätten medvetet ljög för att hjälpa till att deslegitimera Thomas Allgén och Teet Härm.

Se mina inlägg om Marianne Seppälä här:

Samt:
Citera
2014-01-15, 21:57
Medlem
_Jago_s avatar

Samt:

Bertil Salin skrev alltså i sin promemoria att "Det får anses klarlagt att Seppäläs uppgifter framstår som rena falsariet.". Att Marianne Seppälä ljög finns det alltså inte några som helst tvivel om. Uppsåtet däremot, ja utredningen om grov mened lades ner av Bjarne Rosèn, på grund av att brott ej kunde styrkas. Rättare sagt ville alltså inte Rosèn ta reda på uppsåtet bakom Seppäläs falska vittnesmål. Återigen finns det en gemensam nämnare; Hanna Olsson. Hon ringde upp och vädjade till Bjarne Rosèn att inte åtala Seppälä. Kanske kände hon att det började "brinna i knutarna".
Citera
2014-01-15, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Att ta sig till fyndplats 2 från KS var mycket enkelt på den tiden. Man kunde ta plastsäckarna på en sparkcykel via kulvertsystemet till Nya hemmet eller Norrbackainstitutet. Sedan hissen upp, dörren ut och backen ner. Enkelt. Det var gjort på några minuter.

Att ta sig vart som helst i Stockholm är hur lätt som helst. Du kan gå om du inte har bil och cykel eller åkkort. På vilket sätt är detta relevant? KS är inte brottsplatsen.
Citera
2014-01-16, 01:24
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Att ta sig till fyndplats 2 från KS var mycket enkelt på den tiden. Man kunde ta plastsäckarna på en sparkcykel via kulvertsystemet till Nya hemmet eller Norrbackainstitutet. Sedan hissen upp, dörren ut och backen ner. Enkelt. Det var gjort på några minuter.

Ja du borde känna till hur kulvertsystemet fungerade eftersom du är en fd anställd på KS, om vi utgår ifrån att den eller de som dumpade säckarna på FP2 kom från KS sjukhusområde, hur såg det ut sena kvällar och nätter, var det lätt att undgå upptäckt om någon var ute i skumma ärenden ?
Tänkte mest på om det i princip var folktomt i kulvertsystemet vid dessa sena tidpunkter ?
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2014-01-16 kl. 01:37.
Citera
2014-01-16, 01:31
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Bra karta måste jag säga. Mycket tydlig. Vad vore livet utan bra kartor?

Lite historik:

Intill Eugeniahemmet (Blindhemmet) låg Norrbackainstitutet, tidigare kallat Vanföreanstalten. I folkmun kallades Vanföreanstalten också "Haltan" eftersom man där hjälpte vanföra (alltså vad man nu benämner handikappade eller snarare fysiskt funktionshindrade) barn och ungdomar.

År 1949 bytte Vanföreanstalten namn till Norrbackainstitutet.

Eugeniavägen trafikerades från 1935-11-24 av buss 58 tillhörande Huvudsta Omnibus AB och från 1938 av Stockholms Spårvägar, SS, senare omdöpt till Storstockholms Lokaltrafik, SL. Busslinjen utgick från Norra Bantorget och hade sin slutstation vid Vanföreanstalten.

1961 drog man om linjen så att den gick Norrbacka - Odenplan - Roslagstulls sjukhus, tidigare kallat Epidemisjukhuset. (Numera kallas den hållplatsen Ruddammen.)

Slutstationen ändrades till Dalagatan 1988, antagligen därför att det inte bedrevs så mycket skolverksamhet längre på Norrbackainstitutet, men framför allt på grund av att man skulle bygga Norra länken.

Från Eugeniavägen in till Eugeniahemmet, som låg inne på KS-området, fanns en vanlig järngrind med ett hänglås. Att forcera denna grind var enkelt eftersom den ofta stod öppen.

Jag minns mycket väl hur det såg ut och tog denna genväg från Norra stationområdet och Eugeniavägen många gånger, eftersom jag ofta handlade mat i affären vid Norra station och ofta tog bussen till Norrbacka. Jag arbetade på KS 1985-86 och bodde i det numera rivna Hus Z6. (Byggnaden revs vid årskiftet 1997-98. Där är nu en parkeringsplats som tillhör Astrid Lindgrens barnsjukhus.)

Poängen är alltså att det inte var några bekymmer att ta sig från KS-området och ut till Eugeniavägen eller för all del tvärt om, och det var inga problem att ta sig med bil från Solnavägen till Norrbacka eller Eugeniahemmet.

Tack för att du postar dessa mycket intressanta uppgifter, ingen fd. KS-anställd har postat inlägg tidgare i denna tråd, ingen har i vart fall nämnt detta.
Min frågor är följande, fördes det diskussioner bland KS-personalen om vem gärningsmannen/männen kunde vara, var det någon som reflekterade över den uppenbara närheten till KS sjukhusområde sett från FP2 ?
Obducenten blev som bekant anhållen i december -84, pratades det mycket om detta gripande bland de anställda på KS ?
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2014-01-16 kl. 01:38.
Citera
2014-01-16, 01:40
Medlem
Citat:
Intressant, du arbetade alltså på KS i mitten av 80-talet ?
Ja då borde du känna till hur kulvertsystemet fungerade, om vi utgår ifrån att den eller de som dumpade säckarna kom från KS sjukhusområde, hur såg det ut sena kvällar och nätter, var det lätt att undgå upptäckt ?
Tänkte mest på om det i princip var folktomt i kulvertsystemet vid dessa tidpunkter.
Naturligtvis var det enkelt. Själv hade jag nyckel till alla portar och hissar till exempel. Däremot var det svårare att komma in på avdelningarna, av säkerhetsskäl så klart.

Kulvertsystemen på jättesjukhus som KS och SöS är enorma. (Dock jag har inte själv sett hur det ser ut under SöS, men det är lika stort som KS motsvarighet.) De täcker hela området, alla viktiga byggnader. Det var minimalt med folk i kulvertarna under sena kvällar och på nätterna, men det är oerhört kusligt där nere, så det är inget för den med svaga nerver. Jag ryser fortfarande av obehag när jag tänker på det. För en ung och lättskrämd spoling som jag var det hemskt.

Och visst hade de ett alldeles för underdimensionerat likrum borta vid patologen. Det var inte märkt på något sätt. Det stod inte LIKRUM på en skylt och det var en chock att se hur litet det var. Jag kanske inte ska nämna hur man gjorde med kropparna under långhelger.

Även något mindre sjukhus som S:t Göran och Danderyd har kulvertsystem, fast inte alls lika stora. Jag har sett dem. På den tiden var det fri tillgång till kulverterna på KS, så det kunde dyka upp vad som helst där nere. Det var inte så mysigt borta vid Magnus Huss eller psykiatrin heller.

Att dumpa två säckar med någonting hade varit hur lätt som helst, så det är en möjlighet. Det finns många lämpliga rum på KS där de skulle ha kunnat skära en kropp i bitar och sedan spola bort eventuellt spill. Vilket rum som helst som har en golvbrunn skulle ha fungerat.
Senast redigerad av Putsch 2014-01-16 kl. 02:14.
Citera
2014-01-16, 02:24
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Naturligtvis var det enkelt. Själv hade jag nyckel till alla portar och hissar till exempel. Däremot var det svårare att komma in på avdelningarna.

Kulvertsystemen på jättesjukhus som KS och SöS är enorma. (Dock jag har inte själv sett hur det ser ut under SöS.) De täcker hela området, alla viktiga byggnader. Det var minimalt med folk i kulvertarna under sena kvällar och på nätterna, men det är oerhört kusligt där nere, så det är inget för den med svaga nerver. Jag ryser fortfarande av obehag när jag tänker på det. För en ung spoling som jag var det hemskt.

Även något mindre sjukhus som S:t Göran och Danderyds har kulvetssystem, fast inte alls lika stora. På den tiden, och även i dag på många sjukhus, var det fri tillgång till kulveterna, så det kunde dyka upp vad som helst där nere.

Att dumpa två säckar med någonting hade varit hur lätt som helst, så det är en möjlighet. Det finns många lämpliga rum på KS där de skulle ha kunnat skära en kropp i bitar och sedan spola bort eventuellt spill.

Så det fanns alltså en möjlighet att den eller de som dumpade säckarna på FP2 kan ha kommit via kulvertsystemet ?
Intressant må jag säga
Det hela låter som ett ganska smart val speciellt med tanke på den minimala risken att bli upptäckt sena kvällar och nätter.
Ingen bil behövdes i såna fall för transporten av säckarna om det nu var kulvertarna som användes för vidare transport till FP2
Kvarlevorna på FP2 var väl dessutom i ungefär samma skick när de hittades som kvarlevorna på FP1 men med en viktig tidsskillnad, dom hade legat i tre veckor till.
Ett kylrum på KS kanske ?
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2014-01-16 kl. 02:38.
Citera
2014-01-16, 02:28
Medlem
Citat:
Så det finns alltså en möjlighet att den eller de som dumpade säckarna på FP2 kan ha kommit via kulvertsystemet ?
Det hela låter som ett ganska smart val speciellt med tanke på den minimala risken att bli upptäckt sena kvällar och nätter.
Ingen bil behövdes i såna fall för transporten av säckarna om det nu var kulvertarna som utnyttjades
Och hur var det med kulvertsystemet från karro o ut mot Hufvudsta till?
Gick det kanske förbi Karlberg, samt ekelundsvägen??
Citera
2014-01-16, 02:46
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Och hur var det med kulvertsystemet från karro o ut mot Hufvudsta till?
Gick det kanske förbi Karlberg, samt ekelundsvägen??

Du glömmer bort en viktig detalj, kvarlevorna var i ungefär samma skick när dom hittades men tidskillnaden mellan FP1 och FP2 var tre veckor, kvarlevorna på fyndplats två har troligtvis förvarats i ett kylrum, KS har sådana kylutrymmen och KS har också kulvertar som sträcker sig genom hela sjukhusområdet och FP2 låg i nära anslutning till KS.
Allt är självklart bara teorier men någonstans måste ju kvarlevorna från FP2 ha förvarats.

Citat:
Ursprungligen postat av Eremona
Alla likdelar var i ung samma förruttnelsestadium, trots en tidsskillnad på 3 veckor, och dessutom förstördes inte fåglar och råttor säckarna och kvarlevorna, och det är uppenbarligen ngt som inte stämmer.
Citera
2014-01-16, 02:50
Medlem
Citat:
Så det fanns alltså en möjlighet att den eller de som dumpade säckarna på FP2 kan ha kommit via kulvertsystemet ?
Intressant må jag säga
Ingen bil behövdes i såna fall för transporten av säckarna om det nu var kulvertarna som användes för vidare transport till FP2
Kvarlevorna på FP2 var väl dessutom i ungefär samma skick när de hittades som kvarlevorna på FP1 men med en viktig tidsskillnad, dom hade legat i tre veckor till.
Ett kylrum på KS kanske ?
Om de tog upp säckarna från kulverten till Eugeniahemmet eller Norrbacka handlade det om 100 till 150 m ner till fyndplats 2.

Kulvertsystemet går inte över till KI under Solnavägen från Thorax eller Hus L7. Inte vad jag vet i alla fall. (Däremot ska det byggas en sån kulvert nu, har jag läst.)
Senast redigerad av Putsch 2014-01-16 kl. 02:55.
Citera
2014-01-16, 10:45
Medlem
Citat:
Du glömmer bort en viktig detalj, kvarlevorna var i ungefär samma skick när dom hittades men tidskillnaden mellan FP1 och FP2 var tre veckor, kvarlevorna på fyndplats två har troligtvis förvarats i ett kylrum, KS har sådana kylutrymmen och KS har också kulvertar som sträcker sig genom hela sjukhusområdet och FP2 låg i nära anslutning till KS.
Allt är självklart bara teorier men någonstans måste ju kvarlevorna från FP2 ha förvarats.

Stor Humor! Så till FP1 så promenerade alltså tvenne bög-bibb-sexande doktorer, med barnvagn, plastsäckar mm, hela 2-3 km från ett kylrum vid kulvertarna under KS, i juni 1984? För att i juli 1984
göra en betydligt kortare promenad, från samma kulvertar och till Eugeniavägen?
Finns det några fler innovativa "möjligheter"? Har ex.vis GM kanske grävt ner huvudet nära Hufvudsta slott, inte så långt från FP1?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in