Citat:
Ursprungligen postat av
Lawnmoverman2011
Intressant, du arbetade alltså på KS i mitten av 80-talet ?
Ja då borde du känna till hur kulvertsystemet fungerade, om vi utgår ifrån att den eller de som dumpade säckarna kom från KS sjukhusområde, hur såg det ut sena kvällar och nätter, var det lätt att undgå upptäckt ?
Tänkte mest på om det i princip var folktomt i kulvertsystemet vid dessa tidpunkter.
Naturligtvis var det enkelt. Själv hade jag nyckel till alla portar och hissar till exempel. Däremot var det svårare att komma in på avdelningarna, av säkerhetsskäl så klart.
Kulvertsystemen på jättesjukhus som KS och SöS är enorma. (Dock jag har inte själv sett hur det ser ut under SöS, men det är lika stort som KS motsvarighet.) De täcker hela området, alla viktiga byggnader. Det var minimalt med folk i kulvertarna under sena kvällar och på nätterna, men det är oerhört kusligt där nere, så det är inget för den med svaga nerver. Jag ryser fortfarande av obehag när jag tänker på det. För en ung och lättskrämd spoling som jag var det hemskt.
Och visst hade de ett alldeles för underdimensionerat likrum borta vid patologen. Det var inte märkt på något sätt. Det stod inte LIKRUM på en skylt och det var en chock att se hur litet det var. Jag kanske inte ska nämna hur man gjorde med kropparna under långhelger.
Även något mindre sjukhus som S:t Göran och Danderyd har kulvertsystem, fast inte alls lika stora. Jag har sett dem. På den tiden var det fri tillgång till kulverterna på KS, så det kunde dyka upp vad som helst där nere. Det var inte så mysigt borta vid Magnus Huss eller psykiatrin heller.
Att dumpa två säckar med någonting hade varit hur lätt som helst, så det är en möjlighet. Det finns många lämpliga rum på KS där de skulle ha kunnat skära en kropp i bitar och sedan spola bort eventuellt spill. Vilket rum som helst som har en golvbrunn skulle ha fungerat.