Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-03, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona
På resande fot, sammandrag, Ragnars uppgifter

I utredningsmaterialet finns ett sammandrag, utskrivet på dator av en advokatfirma den 11/9 1984, och överskriften är "U: Lindgren Ragnar" Advokatfirmans sammanställning av RL:s uppgifter ser ordagrant ut så här:

Efter sin födelsedag 10/6 fått två samtal från Catrine. Åberg och Möller lämnat Ösmo natten 10/6. Hjulfors stannat till 5/7 och erhållit 3.500 kr för utfört arbete. 13/6 Catrine ringt till Ösmo. Anledningen hon ville hyra lilla stugan. Hört telefonsamtal från Lissabon först bestämdes träff i Paris sedan Amsterdam till sist i Köpenhamn. Den enda plats Catrin nämnt i Solna är adressen till modern. Åberg någon gång nämnt man i city som kontaktat Catrin. Denne skall ha två schäferhundar. Har aldrig sett Catrin med större radio som Åberg talat om och som inlämnats på CST.

Catrine växlade pengar i början av juni, förberedde uppenbarligen en resa, och hon var ju ofta i Portugal, och uppgiften om resplaner är mkt intressant, och självklart kan Catrine ha begett sig just till Köpenhamn och kommit tillbaka till Stockholm kort före sin död, vilket kan förklara hennes försvinnande (hade hon rest till Portugal eller Frankrike hade det synts i register) och bristen på sammanhängande uppgifter om vad Catrine gjorde i city sista tiden, en infobrist som iofs kan bero på polarnas oförmåga eller ovilja att prata med polisen på ett vettigt sätt.

De två hundarna kan möjligen kopplas ihop med misshandelsincidenten i början på juni, som jag skrivit om i detta inlägg: https://www.flashback.org/sp44100679 Ett vittne (MO) sa att Catrine pratade om en hund, och TÅ har också sagt att Catrine hotades i Kungsträdgården, av en man med hundar. Vad jag vet är TÅ och MO de enda vittnen som pratat om hundar i samband med Catrine.

Mammans lägenhet i Solna: bodde mamman i Solna eller stod hon bara på kontraktet?
Citera
2013-10-03, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
Intressant Eremona och inte ett dugg förvånande. Det är precis som jag föreställde mig att hon levde, en person som i första hand vill försörja sig genom bedrägerier, stöld och knarklangning (snabba cash) och försätter sig i livsfara genom att provocera farliga typer.
Det är verkligen sjukt att Hanna Olsson har fått föra hennes anhörigas talan. CdC är unik i den meningen att hon helgonförklarats post mortem trots att allt pekar på att hade hon (råkat) överleva och "hittat en snäll gubbe" med jämna mellanrum så hade hennes barn sannolikt hatat henne och distanserat sig. "Saba" befann sig på något rehab i Portugal under en period. Det låter inte otroligt att CdC övervägde smuggling från Portugal.

Nej, inte förvånande alls. Catrine var ju anmärkningsvärd pga en dålig självbevarelsedrift (en väninnan upplevde Catrine som naiv och mjukare än henne själv), men i övrigt var hon genomsnittlig, lik sina vänner. Hon levde som pundare och langare förväntas leva, och det är allmänt känt att kvinnor lever farligt i pundarvärlden, de behandlas som skit, våldtas, misshandlas, mördas osv.

Jo, Olsson hade monopol på Catrine en gång i tiden, när en enda person kunde hårdstyra hela mediaflödet, och man undrar om Olsson fattade någonting alls, hon arbetade ju med prostituerade, hon jobbade på gatunivå, men verkar inte ha fattat särskilt mkt alls av pundarvärldens logik och strukturer. Hon skrev på sin bok i ett helt år, enligt egen utsago, men hade inte ens koll på grundfakta. Den lilla detaljen att Catrine var langare missade hon helt, trots att utredningen läckte som ett såll och civilpersoner diskuterades utredningsdetaljerna direkt efter Catrines död, på hösten 1984.

Jo, detta fall torde vara unikt, och jag kan absolut inte komma på en enda svensk knarklangare som blivit så posthumt omkramad och begråten som Catrine. Det är helt enkelt olika faktorer som samverkar, skapar sensation. Hade hon inte blivit styckad, hade hon lämnats hel i ett dike hade hon varit glömd för länge sedan, och hade gärningsmannen hittats och fällts och visat sig vara en alkad rörmokare hade Catrine också varit glömd idag. Och hade offret i denna historia varit man hade denne man också varit glömd nu Och det finns ju knappt några styckmordsoffer vars namn överlever i 30 år, det skulle vara Rajala då, men inte ens hans kan ju matcha Catrines tragiska berömmelse, han är inte ens i närheten.

Alltså, langande, heroinförsäljning, det är bland det smutsigaste man kan syssla med, det gränsar ju till mord, vållande till annans död osv, och är det en man som langar är det självklart att alla fördömer och gapar, men Catrine omges av ngn sorts magisk skyddsbubbla, det är helt absurt ta mig fan.

Och jag är förvånad över - som jag nämnt tidigare - att ingen föreslagit att Catrine agerat "åsna", att hon svalt narkotika, smugglat. Gjorde hon det och blev osams med fel personer kommer ju mord, urtagning och styckning automatiskt, och frånvaron av magsäck och alla inälvor, inklusive ändtarmen, kanske kan förklaras ...
Citera
2013-10-03, 11:48
Medlem
Citat:
Mammans lägenhet i Solna: bodde mamman i Solna eller stod hon bara på kontraktet?

Hon bodde i Solna vad jag vet.
Citera
2013-10-03, 12:31
Medlem
Citat:
Otroligt. Rimligtvis borde polisen ha undersökt denna lokal. Och granskat botanikan vid fyndplatserna. Men icke.

Botaniken granskades, men inte så noggrant, och kända förruttnelsefakta ska också vägas in i bedömningen. Botanikern som kollade på fyndplats 2 sa att likdelarna kunde ha legat sedan början av juni, men likdelarnas skick säger ngt helt annat. Säckarna fördröjde förruttnelsen ngt, men det är helt uteslutet att likdelarna dumpades färska i början av juni eller kring pingsten. Det är medicinskt orimligt. Antingen kylförvarades likdelarna eller så dog Catrine mkt senare än man antagit, och dödsdatumet fastställdes ju också på helt flummiga grunder. Det fanns från början ingen vettig grund för att anta att Catrine "försvann" kring pingsten och att hon dog ung samtidigt.

Först antar man att Catrine "försvinner" kring pingsten, trots att centrala vittnen säger saker som klart visar att Catrine inte "försvann" kring pingsten, och även om hon "försvann" så är hon ju inte död, för h-e. Hon kan gömma sig i en lägenhet, med Ragnars piller som knarkproviant, kanske tänder hon av på egen hand, kanske är hon i Köpenhamn, kanske hyrde hon en stuga, men inte i Ösmo osv.

Marken under säckarna på fyndplats 2 var iofs svart, och säckarna verkade ha legat länge, men säckarna var inte hela, och likvätska dödar växtlighet, men om man tog hänsyn till detta vet vi inte idag.

Det är helt otroligt att ingen kunde påpeka det uppenbara, att tidsschemat var gravt felaktigt att likdelarna på Eugeniavägen var i ett mittenstadium, de var inte helt upplösta, trots att de skulle ha dumpats ca 2 månader tidigare.
Citera
2013-10-03, 13:05
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Botaniken granskades, men inte så noggrant, och kända förruttnelsefakta ska också vägas in i bedömningen. Botanikern som kollade på fyndplats 2 sa att likdelarna kunde ha legat sedan början av juni, men likdelarnas skick säger ngt helt annat. Säckarna fördröjde förruttnelsen ngt, men det är helt uteslutet att likdelarna dumpades färska i början av juni eller kring pingsten. Det är medicinskt orimligt. Antingen kylförvarades likdelarna eller så dog Catrine mkt senare än man antagit, och dödsdatumet fastställdes ju också på helt flummiga grunder. Det fanns från början ingen vettig grund för att anta att Catrine "försvann" kring pingsten och att hon dog ung samtidigt.

Först antar man att Catrine "försvinner" kring pingsten, trots att centrala vittnen säger saker som klart visar att Catrine inte "försvann" kring pingsten, och även om hon "försvann" så är hon ju inte död, för h-e. Hon kan gömma sig i en lägenhet, med Ragnars piller som knarkproviant, kanske tänder hon av på egen hand, kanske är hon i Köpenhamn, kanske hyrde hon en stuga, men inte i Ösmo osv.

Marken under säckarna på fyndplats 2 var iofs svart, och säckarna verkade ha legat länge, men säckarna var inte hela, och likvätska dödar växtlighet, men om man tog hänsyn till detta vet vi inte idag.

Det är helt otroligt att ingen kunde påpeka det uppenbara, att tidsschemat var gravt felaktigt att likdelarna på Eugeniavägen var i ett mittenstadium, de var inte helt upplösta, trots att de skulle ha dumpats ca 2 månader tidigare.

Är det helt orimligt att anta att kroppsdelarna från fyndplats två förvarades i ett kylrum ?
Citera
2013-10-03, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Är det helt orimligt att anta att kroppsdelarna från fyndplats två förvarades i ett kylrum ?
På Beckis menar du? stället med de två nitiska vaktmästarna - som skulle ha upptäckt stycksakerna på fem röda......
Citera
2013-10-03, 13:13
Medlem
Citat:

Jag föreslår ju i mitt inlägg ATT likdelarna kan ha kylförvarats, så din fråga är helt obegriplig. Det är helt oklart varför frågan ställs och varför den ställs till just mig.
Citera
2013-10-03, 13:25
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Catrines brottslighet, resor och risktagande

Nu har jag äntligen fått tag i klara, godkända uppgifter om Catrines brottslighet, som nämns snabbt i början av boken Döden är en man. Allt som kan komplettera den stora bilden är lämpligt att gräva fram, så känner jag.

Jag gillar också att försöka nyansera bilden av Catrine da Costa, och sanningen om Catrine har inget att göra med den sentimentala klippdocka som lanserades på 80-talet, självklart inte.

Och sade man tagit in och accepterat den komplexa, mänskliga, realistiska, ibland osympatiska bilden av Catrine hade man kanske fått en bättre ingång också, en bättre början på spaningsarbetet.

Jag har nu tillgång till gamla uppgifter, info om incidenter som skedde i början på 80-talet, och Catrine hade verkligen mkt för sig, hon var handlingskraftig, hon var inget passivt offer, och jag har också fått veta att Catrine kände Annica Nordberg, det var nytt för mig. Kuriosa iofs ...

Catrine sålde knark, som vi vet, både cannabis och heroin, och hon stal från sina vänner, och Ragnar L påstod i förhör att Catrine stulit hans smärtmedicin, ca 100 tabletter. Om detta är sant kanske medicinerna hjälpte Catrine att avstå från heroin ett tag, och kanske var hon inte så beroende av langare och MS-gatan och cityklientelet under sin sista tid. Ragnars smärtmedicin borde innehållit morfin, om den nu var värd att stjäla, och borde alltså varit attraktiv för Catrine.

Ett par år före sin död blåste Catrine ett hotell i S-holm och underlät att betala 3700 kr, ca 7400 kr idag, vilket hon erkände, och Catrine utreddes då för bedrägeri.

Strax efteråt (allt skedde på våren 1982) utreddes hon på nytt, för försök till grovt bedrägeri, urkundsförfalskning, stöld och häleri. Hotellet Catrine blåste låg centralt, på Södermalm. Under denna period fick Catrine sova hos en släkting i Johanneshov, men bara om hon skötte sig.

Catrine verkar ha varit utstuderad och planerande, hon jobbade ibland i grupp, men hon var knappast ngn superbra fifflare heller, och det är inte konstigt om hon retade upp folk med tiden, och hon måste ju varit utsatt också, spensligt byggd, ca 170 cm lång, heroinberoende.

Det finns också förhör från 1984 där ett vittne berättar om en risakabel knarkaffär, och vittnet sa att Catrine tänkte blåsa en otrevlig och högljudd man, hon ville sälja fultjack, och vittnet tyckte att detta var klart olämpligt, med tanke på mannens "läggning", men jag vet inte vad som menas med det exakt, men mannen var känd för att ha ngt fel i huvudet helt enkelt, och Catrine sa själv att mannen var totalt knäpp.

Enligt vittnet erbjöd sig Catrine att sälja cannabis för 1000 kr till den högljudda mannen och hans kompis, men hon ville blåsa männen, och det var alltså en ganska rejäl summa det handlade om. Detta ska ha skett i början på juni 1984, den 8:e om jag minns rätt. Huruvida blåsningen avstyrdes eller om de båda männen blev blåsta och om de ville hämnas, det har jag ingen aning om ...

Man kan förresten undra över hur ofta Catrine var i S-holm de sista åren. Våren 1982 uppgav hon att hon varit 4 år i Portugal, och mellan sommaren 1983 och början på 1984 var hon också i Portugal, ett halvår alltså.

Ska man tro det Catrine själv säger så var hon alltså i Portugal from våren 1978 till våren 1982, och sedan stannade hon ett år kanske (om hon reste då också vet jag inte) fram till hösten 1983, drog till Portugal, kom tillbaka till Stockholm 1984, och levde efter det i ett halvår. Det betyder att Catrine som mest tillbringade 1,5 år i Stockholm under sina sista sex levnadsår, och Stockholmsvistelsen var då uppdelad på två korta perioder.

Det är kanske inte så konstigt att Catrine inte var så känd för polisen när hon dog. Och man kan notera att Catrine inte kallas prostituerade (prost.) i polisens papper, hon kallades barnsköterska, och kanske var Catrines sexsäljande ett sent inslag i hennes liv, det får vi aldrig veta säkert ...

Och man kan också fundera över resorna till Portugal, som är känt för billigt heroin. Catrines man åkte dit för narkotikabrott, liksom Catrine själv, som ju langade, och det är fan så konstigt att ingen utredare slogs av den uppenbara möjligheten att Catrines resor till Portugal hade med langande att göra.

En väninna sa till Polisen att Catrine mådde bra när hon kom från Portugal, att hon var ren, men så fort hon kom hem så började Catrine missbruka igen. Denna väninna var samma person som sa att Catrine var stor i heroin.

Om dom här tidsuppgifterna stämmer så var Catrine i Stockholm då två kvinnliga poliser säger sig ha sett henne i sällskap med en viss herre.
Poliskvinnan Lindberg ska tydligen ha sett Catrine i Gamla stan i december 1982 och tunnelbanepolisen Råden säger sig ha sett Catrine vid Mariatorget i början av 1984.
Citera
2013-10-03, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
På Beckis menar du? stället med de två nitiska vaktmästarna - som skulle ha upptäckt stycksakerna på fem röda......

Nej, likdelarna har antagligen inte kylförvarats, med tanke på ur styckmord/likstyckningar brukar hanteras. Har man resurser och is i magen (eller helt enkelt en grav störning), och kan/orkar/vågar man kylförvara likdelarna, då har man kontroll, man har inte så bråttom, och då försvinner ju det klassiska motivet för styckningen, att snabbforsla kroppen, städa snabbt som fan. Och är man både likstyckare och likdelsfrysare, då ökar ju riskerna markant, då har man två jättemoment att sköta och mörka. Likstyckare finns det inte gott om, och likstyckare som kylförvarar (var i h-e då måste man undra) likdelar finns nog knappt alls.

Det finns dock ett irriterande problem, för det var hela 3 veckor mellan fynden, och på 3 veckor borde likdelarna på Eugeniavägen ha ruttnat betydligt mer än de vid Karlberg, och detta kan tyda på ett det skedde 2 dumpningar. På båda ställena fanns också fluglarver, och livscykeln är ca 2 veckor, efter 2 veckor lämnar flugorna ruttnande kött, har jag läst iaf.

Alla likdelar var i ung samma förruttnelsestadium, trots en tidsskillnad på 3 veckor, och dessutom förstördes inte fåglar och råttor säckarna och kvarlevorna, och det är uppenbarligen ngt som inte stämmer.

Och Gubben GL sa att säckarna vid Talludden ignorerades av massor med människor, och man undrar ju om han inte ljög helt enkelt. Och han sa att säckarna låg ca en månad, men varför sa han det, varför brydde han sig om säckarna om de inte stank? Området var skräpigt, och en sopsäck eller två borde inte stört GL, om det inte luktade, och det luktar ju inte omedelbart.

En annan sak man kan grubbla lite på är GL:s aktiviteter på Upplandsgatan. Han och några andra baxade möbler, fixade med en container tydligen, och polisen trodde att inbrott skedde, och GL passade på att tipsa om säckarna, och det är väl inte omöjligt att GL kände till en eller annan flyttgubbe, fastighetsskötare som han var. Jag tänker självklart på Vinof och hans polare.
Citera
2013-10-03, 13:34
Medlem
Citat:
Poliskvinnan Lindberg ska tydligen ha sett Catrine i Gamla stan i december 1982

Som framgår av mitt inlägg är det inte säkert vad Catrine gjorde mellan våren 1982 och hösten 1983. Hon kan mkt väl ha rest utomlands, och utlandsresor registreras ju. Vore ju underbart om Catrine var i Portugal vintern 1982, men skitsamma. Ett 6 år gammalt vittnesmål är bara skit värt, särskilt om det gäller ett ögonblick, en glimt på gatan, och att Catrine var i S-holm i början på 1984 visste ju hela Sveriges befolkning när Rådén började svamla, så det är ointressant.
Citera
2013-10-03, 13:43
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Som framgår av mitt inlägg är det inte säkert vad Catrine gjorde mellan våren 1982 och hösten 1983. Hon kan mkt väl ha rest utomlands, och utlandsresor registreras ju. Vore ju underbart om Catrine var i Portugal vintern 1982, men skitsamma. Ett 6 år gammalt vittnesmål är bara skit värt, särskilt om det gäller ett ögonblick, en glimt på gatan, och att Catrine var i S-holm i början på 1984 visste ju hela Sveriges befolkning när Rådén började svamla, så det är ointressant.

Lindberg säger sig ha sett henne i Gamla stan i december 1982, av tidsuppgifterna att döma som du postade tidigare så var hon i Sverige då.

Tänk om vi kunde få klarhet i allt detta en gång för alla, Lindbergs och Rådens påstådda observationer är så vitt jag kan förstå väldigt besvärande för somliga
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2013-10-03 kl. 13:53.
Citera
2013-10-03, 13:52
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Jag föreslår ju i mitt inlägg ATT likdelarna kan ha kylförvarats, så din fråga är helt obegriplig. Det är helt oklart varför frågan ställs och varför den ställs till just mig.

Lugn i stormen nu min vän, likdelarna från fyndplats två har med viss sannolikhet förvarats i ett kylutrymme eftersom dom tydligen var i samma stadium av förruttnelse som likdelarna från fyndplats ett som hittades ca 3 veckor tidigare.

Närheten till KS sett från fyndplats två får en att fundera lite
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in