Citat:
Ursprungligen postat av
costa-mop
En medial självrannsakan var något jag saknade efter den, visserligen snabbt övergående, debatten efter dokumentärserien. Jag minns att jag kommenterade något magsurt om Victor Malms, kulturchef på Expressen, krönika där han konstaterade att det skett ett rättsövergrepp mot läkarna och menade att dokumentärserien handlade om "ett problem som plågar varje samhälle och tid: Du kan inte se sakerna som du står mitt i". Detta är så klart oerhört ironiskt eftersom Malm inte nämner mediernas i allmänhet och Expressens i synnerhet skuld i just detta rättsövergrepp. Ett hyckleri som saknar motstycke.
Självrannsakan?
Finns inte på kartan.
Inte för dem som använder fallet politiskt.
Domen i skadeståndsmålet var också uppåt väggarna. Inte bara tingsrättsdomen (domskäl får inte ha rättsverkan och återkallandet av legitimationerna var en rättsverkan) och kammarrättsdomen (kammarrätten ska inte döma i brottmål och fotohandlarparet var stödbevis till barnets berättelse och borde inte godkännas när barnets berättelse underkändes). Rättsrötan förnekade sig inte i skadeståndsmålet heller.
Domen i skadeståndsmålet räknade upp 27 fel i rättsprocesserna. Samtidigt som domen slog fast att läkarna inte led skada. Åtalet vållade läkarna skada. Det medgav även staten (läkarna fick ersättning för häktningstiden). Minst ett av felen som räknades upp var skäl för åtalet. Enligt åklagaren själv. Åtalet tog inte hänsyn till vittnesuppgifter som visade att Catrine levde efter den 11 juni 1984.
Två lovande unga läkare har i nästan 40 års tid utsatts för en serie övergrepp av staten. Inte ett övergrepp. En serie övergrepp. Fallet saknar motstycke i Europa. Även i andra länder har fallet väckt mycket intresse. Det kommer inte att minska. Rättsväsendet och regeringen har ett val. Skam för Sverige eller upprättelse åt läkarna.