Gammal Solnakarta
http://minfil.org/M8v9edbbba/solnakarta1970.pdf
Denna karta är mkt detaljerad, men tyvärr saknas gatunummer. Området hade nog inte förändrats mkt på 14 år iaf, mellan 1970 och 1984. Stigarna vid Talludden är tydliga. Invid stigkorsningen hittades de första säckarna. Fyndplats 2 låg vid Y-korsningen på Eugenivägen, nära nr 17.
Flyttfirman Billiga Andersson (där vi hittar grava alkoholister, en labil, våldsam missbrukare och den klantiga kriminaldåren och torsken Vincent, som kände Catrine) låg som bekant på nr 25, ung mitt emellan Solnabron och fyndplats 2. Avståndet mellan säckarna och Eugeniavägen 25 var knappast mer än 100 m, om inte mitt ögonmått är helt defekt, och 200 m var det knappast (som jag trott).
Både Ekelundsvägen (vid Talludden) och Eugenivägen var enkelriktade vägar, om jag minns rätt, och man får förmoda att den eller de som lämnade säckarna kände trygghet på båda ställen. Vid Talludden fanns en vägspärr, men denna kunde tydligen forceras ganska lätt. I vilket fall som helst kunde gärningsmannen (eller gärningsmännen) knappast ha total uppsikt när säckarna lämnades, och hanteringen borde gått snabbt.
Fyndplats 1 låg vid en kurva, längst in i en parkeringsficka, så sikten var skymd, den eller de som lämnade säckarna doldes, men hade ju inte heller ngn överblick, och samma problem borde uppstått på Eugenivägen, som började med en brant backe (inkommande bilar syntes nog inte på håll) och slutade vid Norra stationsgatan.
Man får förmoda att gärningsmannen eller gärningsmännen kom med bil, åkte nerför backen och vände. Men hur säkert spärrad E-vägen var vid Norra stationsgatan vet jag inte. Kanske kunde man köra in där också, om man verkligen ville.
Säckarna på E-vägen hittades på samma sida som Vincents firma Billiga Andersson (E-vägen var normalt numrerad, med ojämna adresser på ena sidan), och detta kanske betyder ngt, jag vet inte, och det är eg omöjligt att gissa, jag spånar nu.
Även om E-vägen var enkelriktad så var vägen bred, gjord för arbetstrafik, transporter, lastbilar osv, och man borde såklart ha kunnat köra i båda riktningarna, och jag tänker mig att bilföraren spontant borde hållit till höger, och om bilen kom från rätt håll, från backen där bussen brukade köra ner, då borde säckarna hamnat på norra sidan av vägen.
Äsch, jag kanske drar för snabba och lösa slutsatser nu. Men nu råkade ju säckarna ligga på samma sida av vägen som Billiga Andersson, knappt 100 m därifrån, och detta noteras såklart, med tanke på Vincents sanslösa punktlista, som fyller en hel A4-sida vid det här laget.
När jag får tid ska jag skriva utförligt om Robert också, rena drömobjektet för en spanare. Robert var ung som Vincent, fast ännu klantigare, ännu mer problematisk. Robert var som Vincent, men med extra allt, en vandrande plusmeny kan man säga
Bara listan med Roberts kriminella dumheter kan fylla en A4-sida. Robert hade fö ett syskon som hamnade på fosterhem, vilket inte förvånar, och detta säger såklart ngt om Roberts pappa också, som råkade jobba på Vincents firma 1984.
Både Vincent, Robert och Roberts pappa fanns på E-vägen 25 i början på juni 1984, och Robert var så nerkrökad att pappan tyckte att Robert skulle in på torken.
Genom åren var Robert bla inblandad i knivrån, flera fall av misshandel (2 offer skars i ansiktet av Roberts kvinnliga kumpan), narkotikabrott, skadegörelse och inbrott. Robert misshandlade också en kvinna i mitten på 80-talet.
Denna kvinna misshandlades grovt flera ggr, och troligen var Robert med vid samtliga tillfällen.
To be continued