Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-15, 03:00
Medlem
Citat:
Och följande tål att upprepas: jag är inte ute efter att namnge en gärningsman, för det går inte.
Samtidigt nämner Eremona namnet Vincent två gånger i samma inlägg.
Citera
2014-01-15, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Samtidigt nämner Eremona namnet Vincent två gånger i samma inlägg.

Jag har flera ggr förklarat mina syften, och jag har tom skrivit att jag inte tror att Vincent är den skyldige, så jag fattar inte vad du pratar om. Vincent & Co borde ha utretts ordentligt, det är min centrala poäng. Bilar, telefontrafik och lokaler borde ha kollats. På våren 1984 påstod ngn att Vincent ringt från E-vägen 25 och mordhotat, men detta faktum verkade inte finnas i polisens minne i aug 1984. Det är mkt man kan fundera över. Vincent var dessutom välkänd, kriminell sedan 20 år tillbaka, och hans firma hade till och med varit i teve, i ett mkt populärt program (1981).
Citera
2014-01-15, 11:29
Medlem
Gammal Solnakarta

http://minfil.org/M8v9edbbba/solnakarta1970.pdf

Denna karta är mkt detaljerad, men tyvärr saknas gatunummer. Området hade nog inte förändrats mkt på 14 år iaf, mellan 1970 och 1984. Stigarna vid Talludden är tydliga. Invid stigkorsningen hittades de första säckarna. Fyndplats 2 låg vid Y-korsningen på Eugenivägen, nära nr 17.

Flyttfirman Billiga Andersson (där vi hittar grava alkoholister, en labil, våldsam missbrukare och den klantiga kriminaldåren och torsken Vincent, som kände Catrine) låg som bekant på nr 25, ung mitt emellan Solnabron och fyndplats 2. Avståndet mellan säckarna och Eugeniavägen 25 var knappast mer än 100 m, om inte mitt ögonmått är helt defekt, och 200 m var det knappast (som jag trott).

Både Ekelundsvägen (vid Talludden) och Eugenivägen var enkelriktade vägar, om jag minns rätt, och man får förmoda att den eller de som lämnade säckarna kände trygghet på båda ställen. Vid Talludden fanns en vägspärr, men denna kunde tydligen forceras ganska lätt. I vilket fall som helst kunde gärningsmannen (eller gärningsmännen) knappast ha total uppsikt när säckarna lämnades, och hanteringen borde gått snabbt.

Fyndplats 1 låg vid en kurva, längst in i en parkeringsficka, så sikten var skymd, den eller de som lämnade säckarna doldes, men hade ju inte heller ngn överblick, och samma problem borde uppstått på Eugenivägen, som började med en brant backe (inkommande bilar syntes nog inte på håll) och slutade vid Norra stationsgatan.

Man får förmoda att gärningsmannen eller gärningsmännen kom med bil, åkte nerför backen och vände. Men hur säkert spärrad E-vägen var vid Norra stationsgatan vet jag inte. Kanske kunde man köra in där också, om man verkligen ville.

Säckarna på E-vägen hittades på samma sida som Vincents firma Billiga Andersson (E-vägen var normalt numrerad, med ojämna adresser på ena sidan), och detta kanske betyder ngt, jag vet inte, och det är eg omöjligt att gissa, jag spånar nu.

Även om E-vägen var enkelriktad så var vägen bred, gjord för arbetstrafik, transporter, lastbilar osv, och man borde såklart ha kunnat köra i båda riktningarna, och jag tänker mig att bilföraren spontant borde hållit till höger, och om bilen kom från rätt håll, från backen där bussen brukade köra ner, då borde säckarna hamnat på norra sidan av vägen.

Äsch, jag kanske drar för snabba och lösa slutsatser nu. Men nu råkade ju säckarna ligga på samma sida av vägen som Billiga Andersson, knappt 100 m därifrån, och detta noteras såklart, med tanke på Vincents sanslösa punktlista, som fyller en hel A4-sida vid det här laget.

När jag får tid ska jag skriva utförligt om Robert också, rena drömobjektet för en spanare. Robert var ung som Vincent, fast ännu klantigare, ännu mer problematisk. Robert var som Vincent, men med extra allt, en vandrande plusmeny kan man säga

Bara listan med Roberts kriminella dumheter kan fylla en A4-sida. Robert hade fö ett syskon som hamnade på fosterhem, vilket inte förvånar, och detta säger såklart ngt om Roberts pappa också, som råkade jobba på Vincents firma 1984.

Både Vincent, Robert och Roberts pappa fanns på E-vägen 25 i början på juni 1984, och Robert var så nerkrökad att pappan tyckte att Robert skulle in på torken.

Genom åren var Robert bla inblandad i knivrån, flera fall av misshandel (2 offer skars i ansiktet av Roberts kvinnliga kumpan), narkotikabrott, skadegörelse och inbrott. Robert misshandlade också en kvinna i mitten på 80-talet.

Denna kvinna misshandlades grovt flera ggr, och troligen var Robert med vid samtliga tillfällen.

To be continued
Citera
2014-01-15, 16:40
Medlem
Bra karta måste jag säga. Mycket tydlig. Vad vore livet utan bra kartor?

Lite historik:

Intill Eugeniahemmet (Blindhemmet) låg Norrbackainstitutet, tidigare kallat Vanföreanstalten. I folkmun kallades Vanföreanstalten också "Haltan" eftersom man där hjälpte vanföra (alltså vad man nu benämner handikappade eller snarare fysiskt funktionshindrade) barn och ungdomar.

År 1949 bytte Vanföreanstalten namn till Norrbackainstitutet.

Eugeniavägen trafikerades från 1935-11-24 av buss 58 tillhörande Huvudsta Omnibus AB och från 1938 av Stockholms Spårvägar, SS, senare omdöpt till Storstockholms Lokaltrafik, SL. Busslinjen utgick från Norra Bantorget och hade sin slutstation vid Vanföreanstalten.

1961 drog man om linjen så att den gick Norrbacka - Odenplan - Roslagstulls sjukhus, tidigare kallat Epidemisjukhuset. (Numera kallas den hållplatsen Ruddammen.)

Slutstationen ändrades till Dalagatan 1988, antagligen därför att det inte bedrevs så mycket skolverksamhet längre på Norrbackainstitutet, men framför allt på grund av att man skulle bygga Norra länken.

Från Eugeniavägen in till Eugeniahemmet, som låg inne på KS-området, fanns en vanlig järngrind med ett hänglås. Att forcera denna grind var enkelt eftersom den ofta stod öppen.

Jag minns mycket väl hur det såg ut och tog denna genväg från Norra stationområdet och Eugeniavägen många gånger, eftersom jag ofta handlade mat i affären vid Norra station och ofta tog bussen till Norrbacka. Jag arbetade på KS 1985-86 och bodde i det numera rivna Hus Z6. (Byggnaden revs vid årskiftet 1997-98. Där är nu en parkeringsplats som tillhör Astrid Lindgrens barnsjukhus.)

Poängen är alltså att det inte var några bekymmer att ta sig från KS-området och ut till Eugeniavägen eller för all del tvärt om, och det var inga problem att ta sig med bil från Solnavägen till Norrbacka eller Eugeniahemmet.
Senast redigerad av Putsch 2014-01-15 kl. 16:54.
Citera
2014-01-15, 17:44
Medlem
Var befann du dig under juni och juli 1984?

Det är också fullt möjligt att valfri bilist som passerat området slängt säckarna där. Eller valfri busschaufför. Eller valfri busspassagerare.

En sak är klar: Teet Härm har inte gått med några säckar i någon riktning.

Med tanke på de andra säckarnas placering och det faktum att ett antal bilburna bilbundna bilister med skrot, styckhall, baracker, knark, sprit, Vinof som kände Da Costa, Vinfos bil+ lastbil som försvann på mycket intressanta datum, Robert och allt va de heter - samtliga kriminella råbusar - så är det självklara polisarbetet detta klientel och det är de som borde testats och förhörts osv.
Det Eremona presenterat här.
Och så gjorde man till en början. Tyvärr följde man inte upp och tyvärr började man efter att polis och Expressen visat upp Teet Härm på stritan, ägna sig åt allt mer utflippade populärkulturella objektrelationsteoretiska extrempolitiska tokidelogiska funderingar istället. Och då blev det ju som det blev. GM gick fri och TH och TA fick sina liv förstörda.

http://www.mrg1.de/images/2588.JPG
http://www.mrg1.de/images/2479.JPG
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=41377.0
Citera
2014-01-15, 18:02
Medlem
Tillägg till mitt senaste inlägg: hela området (Eugenivägen med omnjed) var intressant, och Norra stationsgatan var inte helt fräsch, och som framgår av kartan jag postade så slutade E-vägen precis vid Norra stationsgatan, där det fanns ett stökigt ungkarshotell

Och på 80-talet fanns också en bordell på Norra stationsgatan, men jag vet inte när den bommade igen. Det är såklart mkt viktigt att kolla vilka verksamheter som fanns på Norra stationsgatan 1984. Det kanske Echoes eller Niklas P kan kolla Jag är inte bra på adresskoll, men jag vet att andra är det.

Eugenivägen hade som helhet inget vidare rykte, och detta var helt enkelt ett slumområde, och enligt en person som arbetade i närheten (en byggjobbare) så förekom spritfester med prostituerade på Eugeniavägen, vilket inte förvånar, och Vincent & Co var nog inte de ensamma om att leva rövare på E-vägen.
Citera
2014-01-15, 18:11
Medlem
Ettuttres avatar
Eremona, ditt arbete är beundransvärt. Jag har lite hjälp att erbjuda:

En betydligt bättre karta, med vissa husnummer:

https://www.solna.se/Global/Stadsbyggnad%20och%20trafik/Gamla%20kartor/10000-109%20Turistkarta%201979_.pdf

Ett flygfoto (visserligen från 1964 men det gör inte så stor skillnad):

http://www.backen.se/w/s/s183.jpg

Uppgift för Eremona: Ladda ner detta (så att det inte "försvinner"), markera Eugeniavägen 25 på flygfotot, ladda upp på en lämplig plats och länka dit i ett nytt inlägg.

Jag tror inte det har framkommit, varken här eller någon annanstans, hur kort avståndet till fyndplats 2 i själva verket var.
Citera
2014-01-15, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer

Med tanke på de andra säckarnas placering och det faktum att ett antal bilburna bilbundna bilister med skrot, styckhall, baracker, knark, sprit, Vinof som kände Da Costa, Vinfos bil+ lastbil som försvann på mycket intressanta datum, Robert och allt va de heter - samtliga kriminella råbusar - så är det självklara polisarbetet detta klientel och det är de som borde testats och förhörts osv.

http://www.mrg1.de/images/2588.JPG
http://www.mrg1.de/images/2479.JPG
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=41377.0

Det fanns ingen styckhall på Eugenivägen (jag har kollat), och det var 2 bilar som försvann, ja, men också en släpvagn, men resten är korrekt

Enligt Vinof/Vincent försvann en lastbil på sommaren 1984 (skrotad), och en personbil försvann i oktober 1984 (skrotad), och släpvagnen återgick till uthyraren i oktober 1984. Tänkvärda tidpunkter, onekligen.

Oktober var samma månad som polisen började markspana på Vinof/Vincent, och man pratade då med en storväxt man (Robert var kroppsarbetare, 2 m lång och vägde 90 kg) på E-vägen 25, men man tog inte mannens namn och man gick inte in i lokalerna.

Man kan förresten fundera på dumparens rörelsemönster, om han nu kom med bil.

E-vägens mynnings verkar slutta kraftigt, det är en backe som jag fattat det, och om dumparen körde nerför backen borde väl säckarna spontant ha hamnat till höger, om föraren nu ville köra ordentligt (och oavsett när han var på plats så kunde han ju möte ngn bil på E-vägen) och göra saker snabbt.

Nu hamnade säckarna till vänster om vägen (vid nr 17), om man har ryggen mot backen, och detta kan ju betyda att föraren kom från andra hållet och spontan stannade vid sin högra vägkant, och kanske forcerade han ngn vägspärr vid Norra stationsgatan, kanske körde han in där.

E-vägen var enkelriktad, men ibland kan man ju krångla sig in från fel håll när man kör på enkelriktad gata, men det verkar ju inte så smart att komma in från fel håll om man vill smygköra och se ordentlig ut ...
Citera
2014-01-15, 18:25
Medlem
Här är fågelfotot uppladdat med en pil på fyndplatsen(?) Eugeniavägen 17 http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/593/ubnv.jpg
Senast redigerad av echoesofglory 2014-01-15 kl. 18:32.
Citera
2014-01-15, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettuttre
Eremona, ditt arbete är beundransvärt. Jag har lite hjälp att erbjuda:

En betydligt bättre karta, med vissa husnummer:

https://www.solna.se/Global/Stadsbyggnad%20och%20trafik/Gamla%20kartor/10000-109%20Turistkarta%201979_.pdf

Ett flygfoto (visserligen från 1964 men det gör inte så stor skillnad):

http://www.backen.se/w/s/s183.jpg

Uppgift för Eremona: Ladda ner detta (så att det inte "försvinner"), markera Eugeniavägen 25 på flygfotot, ladda upp på en lämplig plats och länka dit i ett nytt inlägg.

Jag tror inte det har framkommit, varken här eller någon annanstans, hur kort avståndet till fyndplats 2 i själva verket var.

Tack för respons Och tack för bilder! Suveränt.

Nej, inte långt alls, det är helt sjukt. Säckarna verkar ha hamnat runt knuten, bara ett stenkast från nr 25, och polisens prioriteringar framstår som konstigare och konstigare. Och jag börjar allvarligt tro att Vincent hade hållhake på polisen, för detta är ju inte seriöst jobbat.

Kartan med husnummer är problematisk för mig, jag kan tyvärr inte se den alls, går inte att ladda

Jag återkommer, gör ett nytt försök ngn annan dag.
Senast redigerad av Eremona 2014-01-15 kl. 19:11.
Citera
2014-01-15, 18:26
Medlem
Att ta sig till fyndplats 2 från KS var mycket enkelt på den tiden. Man kunde ta plastsäckarna på en sparkcykel via kulvertsystemet till Nya hemmet eller Norrbackainstitutet. Sedan hissen upp, dörren ut och backen ner. Enkelt. Det var gjort på några minuter.
Senast redigerad av Putsch 2014-01-15 kl. 18:47.
Citera
2014-01-15, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Här är fågelfotot uppladdat med en pil på fyndplatsen(?) Eugeniavägen 17 http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/593/ubnv.jpg

Det där ska vara korrekt. Den som lämnade säckarna bör ha kommit med bil på vägen till vänster om pilen, som jag fattat det. Du postade också svartvita markbilder i oktober minns jag, bilder tagna av polisen, tidigt i utredningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in