2014-01-08, 10:53
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knight22
hur översätter man lagnamn? ex "patriot act" eller "Affordable Care Act". Eller är det som med namn, d v s man översätter dem inte?

Jag gör båda delarna oftast, först namnet på engelska sen översatt, om det översatta namnet förklarar vad det är, annars lägger jag till en liten förklaring på svenska vad det är(om det behövs dvs).
Citera
2014-01-08, 11:20
Medlem
tack! nu har jag en ny fråga:

vad är en trustee i samband med arv? är det som en god man i sverige som bevakar omyndiga arvingars andel tills de blivit vuxna?
Citera
2014-01-08, 13:04
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
... vad är en trustee i samband med arv? är det som en god man i sverige som bevakar omyndiga arvingars andel tills de blivit vuxna?
Komplettera med land och ställ frågan på forum Juridik. Redan på svenska är det rätt intrikata skillnader mellan förmyndare, överförmydare, förvaltare och god man. Det är inte säkert att allmänspråket och juridiken är helt avstämda.
Citera
2014-01-08, 13:23
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

vad är en trustee i samband med arv? är det som en god man i sverige som bevakar omyndiga arvingars andel tills de blivit vuxna?

Trustee är en god man, men vederbörande har inte till uppgift att bevaka omyndigas arv. Det gör en förmyndare (a legal guardian). En god man har till uppgift att vara biträde för en hjälpbehövande, oftast för att hantera ekonomiska förehavanden. Överförmyndaren har till uppgift att utöva tillsyn över gode mäns arbete.
Citera
2014-01-08, 13:45
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:

En trustee i samband med arv i anglosaxisk common law är någon som ansvarar för en trust som stipulerats i ett testamente - en testamentary trust. (Begreppet finns både i engelsk och amerikansk rätt, vad som skiljer är mest hur trusteens rättsliga ansvar regleras.) Om arvet till exempel går till omyndiga - eller för den delen till myndiga vars förmåga att hantera pengar testator misstror - kan testator stipulera att de pengar som ska gå till de omyndiga ska läggas i en trust, som sköts i enlighet med villkoren i testamentet av en person som utses i detta. En sådan trust kan upphöra efter viss tid, när förmånstagarna för arvet har vuxit upp, eller vara evig - till exempel om förmånstagarna är småfåglar, herrelösa hundar eller någon annan kategori som aldrig själv kan förväntas kunna hantera pengar.

Överfört till svenska förhållanden är en trustee i en testamentary trust inte någon god man, utan en av testator utsedd förvaltare, som är rättsligt ansvarig för att trusten sköts i enlighet med testators vilja.
Citera
2014-01-08, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
En trustee i samband med arv i anglosaxisk common law är någon som ansvarar för en trust som stipulerats i ett testamente - en testamentary trust. (Begreppet finns både i engelsk och amerikansk rätt, vad som skiljer är mest hur trusteens rättsliga ansvar regleras.) Om arvet till exempel går till omyndiga - eller för den delen till myndiga vars förmåga att hantera pengar testator misstror - kan testator stipulera att de pengar som ska gå till de omyndiga ska läggas i en trust, som sköts i enlighet med villkoren i testamentet av en person som utses i detta. En sådan trust kan upphöra efter viss tid, när förmånstagarna för arvet har vuxit upp, eller vara evig - till exempel om förmånstagarna är småfåglar, herrelösa hundar eller någon annan kategori som aldrig själv kan förväntas kunna hantera pengar.

Överfört till svenska förhållanden är en trustee i en testamentary trust inte någon god man, utan en av testator utsedd förvaltare, som är rättsligt ansvarig för att trusten sköts i enlighet med testators vilja.
tackar och bugar för ett synnerligen bra svar
Citera
2014-01-11, 17:19
Medlem
TRADINGs avatar
Vad betyder detta? Google translate översätter som vanligt helt åt skogen.

Unfolding the dynamics of emotions: how emotion
drives or counteracts strategising

Abstract: This article sets out to unfold the dynamics of emotions in
strategising. Drawing on evidence from two in-depth field studies, each of
which followed the work of a strategist over a period of 20 months, we
illustrate the decisive role of the display and interpretation of emotions in
strategising. We conclude that depending on the way they are experienced,
displayed and interpreted, emotions act as a driving or restraining force
engendering a low or high level of emotional energy. This in turn either drives
or counteracts strategising. The article contributes by conceptualising the
dynamics of emotions in strategising, whereby strategising is regarded as an
ongoing stream of emotional activity related to strategic outcome.

Främst detta här: This article sets out to unfold the dynamics of emotions in
strategising. Drawing on evidence from two in-depth field studies, each of
which followed the work of a strategist over a period of 20 months, we
illustrate the decisive role of the display and interpretation of emotions in
strategising.
Citera
2014-01-11, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TRADING
Vad betyder detta? Google translate översätter som vanligt helt åt skogen.

Varför inte fråga de svenska författarna? Man hoppas ju att de kan göra en kort sammanfattning på svenska.
Citera
2014-01-11, 18:52
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TRADING
...

Unfolding the dynamics of emotions: how emotion
drives or counteracts strategising ...
Kort svar: Ett skrymmande sätt att säga Jaså! New-age management om jag får ha ett säg.

Skämtsam översättning: --- självcensur tills vidare ---

Försök till svenska:
Kartläggning av känslornas dynamik -- hur känslor gasar och bromsar i strategisk planering

Sammanfattning: Denna artikel tar sig an en kartläggning av känslornas dynamik i strategisk planering. På basis av belägg från två djupgående fältstudier, varav båda följde en viss strategs arbete under 20 månader, ger vi exempel på den avgörande roll som [strategens] uppvisning och [omgivningens?] tolkning av känslor spelar i strategisk planering. Vi kommer fram till att beroende på hur känslorna upplevs, manifesteras och tolkas, så gasar respektive bromsar känslorna när de ger upphov till låg respektive hög emotionell energi. Detta i sin tur antingen driver på eller motverkar den strategiska planeringen. Artikeln ger bidrag i fråga om begreppsbildning kring känslornas roll i långsiktig planering. Därvid betraktas strategisk planering som en fortlöpande ström av emotionell aktivitet som är kopplad till det strategiska utfallet.
Citera
2014-01-11, 20:35
Medlem
egon2bs avatar
Man kan hoppas att artikeln innehåller mera substans än sammanfattningen gör. Det är känt från psykologisk miljö att föregivet rationella val till stor del görs på subjektiva grunder. Beslut tas nästan alltid på ofullständigt underlag. Fingertoppskänsla och magkänsla är metaforer för sådana överväganden. Ofta är det viktigare att staka ut en väg än att det blir den absolut kortaste eller mest lönsamma. Verkligheten erbjuder ofta möjlighet till justeringar längs vägen.

Detta sagt som motvikt till kritiken av den onekligen frastunga sammanfattningen.
Citera
2014-01-11, 20:53
Medlem
TRADINGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Man kan hoppas att artikeln innehåller mera substans än sammanfattningen gör. Det är känt från psykologisk miljö att föregivet rationella val till stor del görs på subjektiva grunder. Beslut tas nästan alltid på ofullständigt underlag. Fingertoppskänsla och magkänsla är metaforer för sådana överväganden. Ofta är det viktigare att staka ut en väg än att det blir den absolut kortaste eller mest lönsamma. Verkligheten erbjuder ofta möjlighet till justeringar längs vägen.

Detta sagt som motvikt till kritiken av den onekligen frastunga sammanfattningen.

Tack Agon. Det hjälpte! Du har PM!
Citera
2014-01-12, 03:59
Medlem
Summerbirds avatar
Jag söker ett ord som beskriver en plötslig, oväntad reaktion med en liknelse. Denna ska i princip bestå i är att någon går i godan ro på en väg och plötsligt blir träffad av något som kommer från sidan.

Kontexten är att någon säger något oväntat.

Det ska vara ett ord och passa in i en sån här mening:

"Feeling positively ___, the man blinked and did his best to reply, but the words cluttered in his throat."

"Rammed" är det närmaste jag kommer på själv, men jag är inte nöjd med det. Det behöver inte vara fullt så "våldsamt" heller.

Edit: Just som jag trycke iväg frågan insåg jag att "blindsided" kanske är vad jag söker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in