Citat:
Ursprungligen postat av
pelvis
Gjorde en stek på picnicbog häromdan, lät den gå till ca 75 grader. Den lades helt enkelt i en gryta med morötter, lök, vitlök, buljong, öl och vin och diverse kryddor. Hade vätska upp till hälften av steken och kokade inte spadet utan jämn låg temp.
Det hela blev mycket gott men jag tycker att köttet blev strax under det torra hållet. Hade det avhjälpts genom att låta den gå ytterligare tre timmar á la lite åt pulled porkstuket eller hade den blivit ännu torrare av det? Jag vet att jag kunde tagit av den vid 65 grader också men tänkte att ju längre den går ju mörare men icke.
Nån som vet hur det funkar så är jag tacksam för ett svar.
Mvh Pelvis
Till att börja med så kan du inte begära det omöjliga av den simpla picnicbogen. Den innehåller en del muskelsäckar, senor och ganska lite fett och bindväv. Det betyder att du inte får fram samma saftighet som exempelvis ur karrén eller läggen.
Din misstanke om att du borde ha gått lite längre i tillagningen är korrekt. Min metod hade varit: Binda ihop köttet, salta och ge det fin yta i en smör/oljeblandning i panna eller stekgryta.
Därefter så pepprar jag, beströr köttet med lämpliga kryddor och eventuellt sticker in halva vitlöksklyftor i klumpen med hjälp av ett knivstål. Sedan hade jag kört grytsteken i ugn till ca 85°C med åtföljande vila.
Jag är medveten om att många kommer att protestera och säga att det räcker med ca 65°C

. Du bör dock veta att det har gått hysteri i att köra på ytterligheter. Antingen gräddas det mesta blodigt, oavsett styckningsdetalj eller så kör man på "pulled". Det verkar inte existera något annat nu för tiden

.
~Paul~