• 1
  • 2
2007-08-21, 18:41
Medlem
von_Smartasss avatar
Hur tillagar ni helst oxfilé? Och vilka tillbehör är lämpligast? Vilket vin passar bäst?
Själv föredrar jag tjocka skivor snabbt vända i smör i het gjutjärnspanna följt av några minuter i supervarmt halsterjärn. Det blir ett vackert rutmönster med smak. Givetvis blodig mitt i.
Citera
2007-08-21, 19:27
Medlem
Videotens avatar
Jag gör precis som du fast avslutar med att lägga tillbaks den i en het panna, hälla på cognac och flambera för att innan serveringen lägga på en klick med hemmagjort vitlökssmör, till detta brukar jag servera en krämig potatisgratäng samt friterad camembert ost.
Och dricker BIN555
Citera
2007-08-21, 19:47
Medlem
cobrs avatar
Vänd i svartpeppar, stekt medium-rare och med en pepparsås som består av vitt vin, buljong, grönpeppar alt. rödpeppar och grädde.
Blir det något kvar av oxfilen är det inte dumt att göra biff rydberg på resten.

Men det ska vara en hängmörad oxfile annars får det vara
Citera
2007-08-21, 19:49
Medlem
von_Smartasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Videoten
Jag gör precis som du fast avslutar med att lägga tillbaks den i en het panna, hälla på cognac och flambera för att innan serveringen lägga på en klick med hemmagjort vitlökssmör, till detta brukar jag servera en krämig potatisgratäng samt friterad camembert ost.
Och dricker BIN555

Låter gott. Den svåra frågan är ofta sås eller inte? Man vill ju inte dränka en välsmakande filé. Men en vällagad vinsås är ju sällan fel. Det tar bara så lång tid att göra bra.
Citera
2007-08-21, 19:52
Medlem
Videotens avatar
Annars är det inte fy skam att hälla lite grädde i den flamberingssky som blivit kvar.
Citera
2007-08-21, 19:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Videoten
Och dricker BIN555

Bjuda hem mig kanske? låter riktigt gott.
Citera
2007-08-21, 20:00
Bannlyst
Testa något gott Ripasso vin funkar alltid, kan tipsa om en som heter, Campolieti Ripasso Valpolicella 2005, kostar ca 90kr om jag inte minns fel, mycket god.
Citera
2007-08-21, 20:07
Medlem
von_Smartasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cobr
Vänd i svartpeppar, stekt medium-rare och med en pepparsås som består av vitt vin, buljong, grönpeppar alt. rödpeppar och grädde.
Blir det något kvar av oxfilen är det inte dumt att göra biff rydberg på resten.

Tyvärr blir det aldrig någon oxfilé över.
Citera
2007-08-21, 20:10
Medlem
von_Smartasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cobr

Jag lärde mig av en kock att man inte skulle använda annat än vitpeppar under stekningen, så jag är lite försiktig med andra kryddor.
Citera
2007-08-21, 20:12
Medlem
Videotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von_Smartass
Jag lärde mig av en kock att man inte skulle använda annat än vitpeppar under stekningen, så jag är lite försiktig med andra kryddor.
Svartpeppar går bra men passar enligt mig bäst om man rullar kanterna i den innan stekning (som på en pepparstek).
Citera
2007-08-21, 20:36
Medlem
cobrs avatar
Vissa kockar är väldigt förtjusta i vitpeppar, men en klassisk pepparstek ska rullas i grovmalen svartpeppar. Jag brukar dock inte flambera, men man borde köpa hem konjak och prova det för det ger pepparsåsen ytterligare en dimension.

En pepparsås går relativt snabbt att göra,
Efter man har stekt och ev flamberat oxfilen flyttar man den från pannan och i pannan häller man lite vitt vin, kalvfond, och rosepeppar. Sen kokar man ner och smakar av schyn med salt och peppar. Till sist tillsätter man grädde och kokar ner såsen till den blir så tjock som man vill. Vill man ha en krämig sås får man räkna med att nästan all grädde försvinner och det blir en liten mängd sås kvar.
Citera
2009-01-17, 16:51
Medlem
Någon som lagat oxfilé på detta sätt: http://menyse.com/action/recipe?recipeid=16674 Blir lite sugen på att pröva på det.....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in