Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-07-24, 14:36
Bannlyst
Kris! Ska laga middag till min flickvän men har ingen pasta här, hinner inte gå ut och köpa, men hon har tagliatelle i skafferiet. Hur många såna bollar ska man använda per person? Är helt efterbliven när det gäller tagliatelle, första gången jag ska koka det

hjälp uppskattas!
Citera
2013-07-24, 16:31
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av URBANARTS89
Kris! Ska laga middag till min flickvän men har ingen pasta här, hinner inte gå ut och köpa, men hon har tagliatelle i skafferiet. Hur många såna bollar ska man använda per person? Är helt efterbliven när det gäller tagliatelle, första gången jag ska koka det

hjälp uppskattas!

Kostar ju inte mycket, ta två fågelbon per person... Jag kör med det ungefär - men jag är inte så stor i maten heller. Står det inte nåt på förpackningen, sånt brukar dom väl ange.

Nu är ju storleken inte normerad så mina fågelbon kanske inte är lika stora/små som dom du har. Därför är det vettigt att kika på förpackningen.

Har du en våg så ligger det väl på ca 75-115g torr pasta/person.
Citera
2013-07-24, 17:24
Medlem
Sereenas avatar
Bättre att koka ett par extra "bollar" än att det blir för lite.
Citera
2013-07-25, 17:54
Medlem
willas avatar
Ska tillaga lax i ugnen, men vet inte vad för sås jag kan göra. Är nämligen begränsad med ingredienserna..
Jag har: kokosmjölk, krossade tomater, sambal oelek, röd currypasta, ägg, kesella, thai sweet chili, senap, kikärter, vitvinsvinäger och kryddor..

Skall serveras med potatis i någon form.

??
Citera
2013-08-02, 08:38
Medlem
irrblosss avatar
Hittade ett recept på "äkta" pizzadeg där det skulle vara italienskt 00-mjöl. Finns det något i svenska butiker som motsvarar detta? Det verkar som att det skulle vara extra finmalet? Det finns ju fint mjöl för kakbak osv, men det innehåller väl även bakpulver eller liknande, och det vill man ju inte ha...
Citera
2013-08-02, 12:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Hittade ett recept på "äkta" pizzadeg där det skulle vara italienskt 00-mjöl. Finns det något i svenska butiker som motsvarar detta? Det verkar som att det skulle vara extra finmalet? Det finns ju fint mjöl för kakbak osv, men det innehåller väl även bakpulver eller liknande, och det vill man ju inte ha...
Nordmills fina durimvetemjöl är bra!
Citera
2013-08-02, 12:33
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Nordmills fina durimvetemjöl är bra!
Jag läste att 00-mjöl tydligen inte är samma sak som durummjöl. Durummjöl innehåller tydligen mer protein än 00-mjöl. Som jag förstått så har 00-mjöl "normal" proteinnivå, bara att det är extra finmalt. Jag har testat att baka pizza på rent durumvete en gång. Blev inget bra, stenhård pizza blev det . Däremot funkar det riktigt bra att blanda i lite durum i vanligt vetemjöl...
Citera
2013-08-02, 16:33
Medlem
irrblosss avatar
Ny fråga!
Tänkte testa göra jalapeñoketchup efter "recept" från Flippin' Burgers. Nu är det inget avancerat då det består av köpt ketchup som man mixar med inlagd jalapeño och lite äppelcidervinäger. Funderar på att göra tillräckligt mycket för att fylla en 500 g-flaska. Har en oöppnad Heinz på strax över 500 g och tänkte alltså mixa denna med inlagd jalapeño och äppelcidervinäger och sedan hälla tillbaka i flaskan. Kan man förvänta sig försämrad hållbarhet på detta? Typ veckor/månader istället för ett år som ketchupen påstås hålla?

Detta är något jag för övrigt undrar generellt över, om man blandar två ingredienser med känt bäst före-datum, kan man då förvänta sig att det åtminstone kommer hålla så länge som den ingrediens med kortast bäst före-datum?
Citera
2013-08-02, 17:31
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ny fråga!
Tänkte testa göra jalapeñoketchup efter "recept" från Flippin' Burgers. Nu är det inget avancerat då det består av köpt ketchup som man mixar med inlagd jalapeño och lite äppelcidervinäger. Funderar på att göra tillräckligt mycket för att fylla en 500 g-flaska. Har en oöppnad Heinz på strax över 500 g och tänkte alltså mixa denna med inlagd jalapeño och äppelcidervinäger och sedan hälla tillbaka i flaskan. Kan man förvänta sig försämrad hållbarhet på detta? Typ veckor/månader istället för ett år som ketchupen påstås hålla?

Detta är något jag för övrigt undrar generellt över, om man blandar två ingredienser med känt bäst före-datum, kan man då förvänta sig att det åtminstone kommer hålla så länge som den ingrediens med kortast bäst före-datum?
det kommer hålla lika bra så länge inte sockerhalten blir för liten. men du ersätter det ju i princip med vinäger, som knappast gör hållbarheten sämre, snarare tvärt om.
Citera
2013-08-02, 17:43
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
det kommer hålla lika bra så länge inte sockerhalten blir för liten. men du ersätter det ju i princip med vinäger, som knappast gör hållbarheten sämre, snarare tvärt om.
Så socker konserverar? Bakterier odlas väl i sockerlösning, trodde snarare socker var en nackdel och att det var ättika/vinäger/salt som hade konserverande egenskaper?
Citera
2013-08-02, 17:43
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ny fråga!

Det borde bli lång hållbarhet - alla ingredienserna innehåller vinäger och chili har bra hållbarhet i sig. Den enda risken som jag ser det är att du "smutsar ner" ketchupen när du blandar - ska den värmas eller är det kallblandning?

Jag tror inte att man kan använda någon generell regel när man blandar. Ta t ex vatten och vetemjöl: båda har obegränsad hållbarhet, men blandar du dem blir hållbarheten kort.
Citera
2013-08-02, 17:45
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Så socker konserverar? Bakterier odlas väl i sockerlösning, trodde snarare socker var en nackdel och att det var ättika/vinäger/salt som hade konserverande egenskaper?

Sylt och gravlax bygger på att socker konserverar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in