Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-03-08, 23:41
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Om du har den i kastrull nu, häll över den i nått vidare kokkärl, som en stek- eller traktörpanna och koka in vätskan. Om du använder dig av ett vitt kärl så tar det inte mer än några minuter att koka bort överflödig vätska. Om du häller bort den, så häller du även bort smak, och redning har ingen plats i en chili till tacos.

Jag har chilin i en liknande gjutjärnsgryta just nu: http://ev3.blocket.com/product_page_product_image_b/a2/88/a2889b3e7927a578d1607b39a67626e2.jpg?2

Får se om jag får plats med chilin i någon av mina stekpannor, annars får jag väl dela upp den i två stekpannor eller något. Borde väl kunna vänta tills imorgon med att göra detta? Tänkte nämligen hoppa i säng vilken minut som helst.
Citera
2013-03-08, 23:42
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moll-E
Jag har chilin i en liknande gjutjärnsgryta just nu: http://ev3.blocket.com/product_page_product_image_b/a2/88/a2889b3e7927a578d1607b39a67626e2.jpg?2

Får se om jag får plats med chilin i någon av mina stekpannor, annars får jag väl dela upp den i två stekpannor eller något. Borde väl kunna vänta tills imorgon med att göra detta? Tänkte nämligen hoppa i säng vilken minut som helst.
Det kan vänta tills imorgon utan problem.
Citera
2013-03-08, 23:55
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Det kan vänta tills imorgon utan problem.

Jättebra. Tusen tack för hjälpen. Då får det stå och koka ner imorn medan jag gör guacamole, pico de gallo och resten av tillbehören.
Citera
2013-03-09, 00:46
Medlem
Jag brukar köra lax på 11 minuter och tycker att de då blir perfekta. Detta i ugn och på bakplåtspapper.

Nu har jag lagt dem i ugnsfast glasform bredvid varandra med sweet chili-täcke över och receptet vill ha 25 minuter i ugnen! Vad talar för att jag inte kommer att ta ut en snustorr lax om jag följer dessa instruktioner, anser ni?
Citera
2013-03-09, 01:02
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av javenne
Jag brukar köra lax på 11 minuter och tycker att de då blir perfekta. Detta i ugn och på bakplåtspapper.

Nu har jag lagt dem i ugnsfast glasform bredvid varandra med sweet chili-täcke över och receptet vill ha 25 minuter i ugnen! Vad talar för att jag inte kommer att ta ut en snustorr lax om jag följer dessa instruktioner, anser ni?
Lax blir ju snabbt snustorrt som sagt var. Jag har ju gärna min lax lite i underkant.
Jag antar att det är laxkotletter vi snackar om här, och då tycker även jag att 25 minuter låter väldigt länge. Nu vet jag inte vad det är för temperatur vi snackar om men vid 200 grader så borde det inte ta längre än högst en kvart, beroende på hur mycket lax det är.
Mitt råd är att du bevakar dem som en hök med en gaffel i högsta hugg. Så fort de släpper från ryggbenet är de klara.
Citera
2013-03-09, 08:38
Medlem
Alltså en av de bästa investeringarna i köket är en liten penntermometer. De kostar inte många spänn och sen behöver man aldrig oroa sig över laxen. Innertemperatur på 45 °C är perfekt för lax, oavsett om den är gjord i ugn eller stekt på spisen.
Citera
2013-03-09, 09:34
Medlem
Dejads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Alltså en av de bästa investeringarna i köket är en liten penntermometer. De kostar inte många spänn och sen behöver man aldrig oroa sig över laxen. Innertemperatur på 45 °C är perfekt för lax, oavsett om den är gjord i ugn eller stekt på spisen.

I'll drink to that!! (så länge den är digital och kalibrerad)

Det är inte dumt alls med en bra termometer, kul att folk hemma börjar införskaffa dem också. Bäst för ugnstillagning är ändå en intern termometer där ugnen larmar när man når rätt kärntemperatur. Slipper man öppna och tempa stup i kvarten...
Citera
2013-03-13, 00:16
Medlem
Pulver-Henkes avatar
Vilken växtolja lämpar sig bäst för matlagning? Jag har hört att jordnötsolja ska vara relativ värmetålig, någon som använder denna för stekning?

Har dePaul eller någon annan matexpert något smarrigt tips på tillagning av potatisklyftor i ugn? Är det bara att slänga in dom i ugnen en stund och köra eller skulle man istället kunna skiva potatisarna till stripes och fritera dom i panna med jordnötsolja?
Citera
2013-03-13, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pulver-Henke
Vilken växtolja lämpar sig bäst för matlagning? Jag har hört att jordnötsolja ska vara relativ värmetålig, någon som använder denna för stekning?

Har dePaul eller någon annan matexpert något smarrigt tips på tillagning av potatisklyftor i ugn? Är det bara att slänga in dom i ugnen en stund och köra eller skulle man istället kunna skiva potatisarna till stripes och fritera dom i panna med jordnötsolja?

Jag gör såhär för att få väldigt frasig klyftpotatis

Klyfta potatisen, behåll ev skalet på. Låt den INTE ligga och vila i vatten.
Sätt ugnen på 250 °C
Ös på med massor av olja på potatisen
salta, peppra och hälls sedan också på vitlökspulver och lökpulver
Kör i mitten av ugnen tills det är riktigt krispiga. Rör ofta omkring potatisen

Nej pulvret går inte att ersätta med färska kryddor, det är två olika saker. Lök- och vitlökspulver har fått dåligt rykte på 80-talet men det är fin smak på det frystorkade. Går ej att ersätta de färska råvarorna med det eller tvärtom utan ska användas till oliak saker.
Citera
2013-03-13, 08:44
Medlem
Om du ska använda hackad lök i t ex en sallad, blötlägg först 20 minuter i vinäger, det går bra med vilken vinäger som helst. Kör man äppelcidervinäger, är man ju dessutom väldigt nyttig. Löken blir mild och syrlig, det gäller både gul och röd lök.
Citera
2013-03-13, 09:16
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulver-Henke

Jag kör uteslutande på rapsolja och jordnötsolja. Rapsoljan använder jag till den vanliga matlagningen och jordnötsoljan till asiatiskt, samt fritering.

Klyftisarna blir bra om man blancherar dem i saltat vatten med några nypor socker i. De behöver inte vara helt genomkokta. Det räcker att ca 2-3 mm av ytan blir mjuk så att de lättare kan suga åt sig av fettet. Fettet jag använder är antingen ister, gåsfett, ankfett eller en blandning av jordnötsolja och smör.

Efter att blancheringen är färdig så placerar jag klyftisarna på en ugnsplåt med nonstick-ark under, samt penslar och saltar dem. I själva fettet kan man ha vad som helst för att höja smaken till ytterligare nivåer. T ex vitlökspulver, olika typer att grillkrydda, sumak, citronolja, chermoula osv. Dessa smaker funkar väl med passande maträtter. T ex kör jag chermoula med klyftisar och lammstek för att ge rätten en marockansk touch.

Så hela proceduren ser ut så här:

1. Skär potatisen i klyftor, antingen med- eller utan skal på.
2. Blanchera dem i rikligt saltat vatten med lite socker i.
3. Ta upp dem och låt svalna något. Under tiden hettar du upp ugnen till 225°C.
4. Placera dem på ett nonstick-underlag och smörj med passande fett.
5. Salta lätt.
6. Kör dem gyllenbruna, vänd, smörj och salta igen.
7. Vänd sista gången och uppreppa proceduren som under förra punkten.
8. Ta upp dem, låt svalna en aning och salta för sista gången. Överdriv dock inte! Ifall man använder sås så behöver man inte eftersalta.
9. Toppa eventuellt med färsk persilja och några skvättar citronsaft.

~Paul~
Citera
2013-03-13, 09:17
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nickleby
Om du ska använda hackad lök i t ex en sallad, blötlägg först 20 minuter i vinäger, det går bra med vilken vinäger som helst. Kör man äppelcidervinäger, är man ju dessutom väldigt nyttig. Löken blir mild och syrlig, det gäller både gul och röd lök.
Om man vill undvika den syrliga eftersmaken så går det också bra att skölja den hackade löken i ljummet vatten. Resultatet blir det samma, dvs en mildare smak.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in