Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-24, 14:49
  #8905
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rob.Mooney
Har ganska mycket färsk persilja hemma som jag behöver göra något med. Skulle tippa på över 500 gram iaf, vad kan man göra med det förutom att smaksätta saker med? Finns det något smarrigt? Eller är det bättre att frysa ner allt och ta fram när jag behöver. Om jag gör det, ska jag skära upp örterna innan eller bara plocka dom och frysa och hacka upp när jag ska anävnda dom. Tänker på smak och näringsinnehåll.
Frysa går ju, antingen i hel bit eller separerad i blad och stjälkar.

Om du vill bli av med större mängder på en och samma gång så kan du laga persiljesoppa. Lagas på i princip samma sätt som nässelsoppa eller spenatsoppa.

http://allrecipes.co.uk/recipe/25485/parsley-soup.aspx

~Paul~
Citera
2014-04-24, 15:39
  #8906
Medlem
Mr.Cookiepantss avatar
Hej på er! (Detta är visserligen ett bak-/dessertproblem, men bör kunna behandlas även i den här tråden då det har med recepttolkning att göra)

Jag tänkte testa mig på att göra en Dulce de Leche crème brulee, men snubblar lite på receptet:

http://bakingbites.com/2014/04/dulce...-creme-brulee/

Mitt problem(och jag har aldrig gjort crème brulee, eller dulce de leche) är att det står en burk dulce de leche i receptet. Det är någonting som jag inte hittade på ICA't som jag besökte. Däremot hittade jag ett recept på hur man gör Dulce de leche med kondenserad mjölk.

Min fråga är således...
Ska jag köpa kondenserad mjölk, göra dulce de leche på den och sen följa receptet? Eller bör jag kunna hitta Dulce de leche i någon annan butik?

Tack för svar!
Citera
2014-04-25, 09:37
  #8907
Medlem
Pattcancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clifford
Det går utmärkt att tillaga potatis i mikro. Den blir hyfsat lik ugnsbakad potatis.

EDIT: Skala inte, men gör några hål i skalet med gaffel.

Va, är det sant? Kan jag slänga in en rå potatis i mikrovågsugnen, utan att ha den i en skål med vatten eller dylikt, och på så sätt få mig en trevlig "ugnsbakad" potatis? Hur länge ska potatisen mikras och på vilken effekt?

-

Jag har några fler funderingar:

Eftersom jag lever under mycket knappa ekonomiska omständigheter så undrar jag vad det finns för BILLIG och NYTTIG mat/dryck/bröd/frukt man kan köpa på tillexempel ICA.

I och med att frukt ofta innehåller skitämnen i följd av att de blivit besprutade med diverse bekämpningsmedel, är det då så jävla nyttigt att äta det? Det är väl bättre att käka exempelvis en banan än ingen alls? Finns det några fruktmärken man bör undvika?

Bröd. All jävla bröd i livsmedelsbutikerna innehåller ju i princip bara luft och socker numera, vilket bröd bör man köpa för att få mest "bröd" för pengarna?

Sen undrar jag om det verkligen finns någon juice eller dryck som är nyttig inne på ICA. Apelsinjuicen av märket "Bravo" är väl inte mer nyttig än CocaCola? Är Brämhults färskpressade apelsinjuice okej? Har ni några andra rekommendationer?

Mat. Ja, vad finns det för billig och nyttig mat man kan köpa och tillaga snabbt och enkelt? Finns det nyttig halvfabrikat?

Jag har ingen vanlig ugn, endast mikrovågsugn. Så kom med alla tips ni kan komma på!
Citera
2014-04-25, 10:04
  #8908
Medlem
Cliffords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pattcancer
Va, är det sant? Kan jag slänga in en rå potatis i mikrovågsugnen, utan att ha den i en skål med vatten eller dylikt, och på så sätt få mig en trevlig "ugnsbakad" potatis? Hur länge ska potatisen mikras och på vilken effekt?
Det blir ju inte exakt som ugnsbakad, men funkar rätt bra.

Tilllagning
1. skölj av potatisarna och torka dom.

2. picka potatisarna med en gaffel runt om hela potatisen (nästan hela vägen in med gaffeln).

3. Lägg lite hushållspapper på en tallrik och lägg på potatisarna.

4. Micra på full effekt i ca 4min (30sek / 100g potatis) och vänd sedan potatisen (upp blir ner) och kör i 4min till. Fortsätt sedan att vända potatisen men kör bara i 2min och återupprepa detta till potatisen känns klar.
Citera
2014-04-25, 10:44
  #8909
Medlem
CsSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Cookiepants
Hej på er! (Detta är visserligen ett bak-/dessertproblem, men bör kunna behandlas även i den här tråden då det har med recepttolkning att göra)

Jag tänkte testa mig på att göra en Dulce de Leche crème brulee, men snubblar lite på receptet:

http://bakingbites.com/2014/04/dulce...-creme-brulee/

Mitt problem(och jag har aldrig gjort crème brulee, eller dulce de leche) är att det står en burk dulce de leche i receptet. Det är någonting som jag inte hittade på ICA't som jag besökte. Däremot hittade jag ett recept på hur man gör Dulce de leche med kondenserad mjölk.

Min fråga är således...
Ska jag köpa kondenserad mjölk, göra dulce de leche på den och sen följa receptet? Eller bör jag kunna hitta Dulce de leche i någon annan butik?

Tack för svar!

Hej,
Hittade en sajt där man kan se återförsäljare, http://www.pampasdeli.se/cms.php?id_cms=8
Hoppas du hittar någon i närheten!
Citera
2014-04-25, 13:09
  #8910
Medlem
Mr.Cookiepantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CsS
Hej,
Hittade en sajt där man kan se återförsäljare, http://www.pampasdeli.se/cms.php?id_cms=8
Hoppas du hittar någon i närheten!

Hej!

Ett enormt tack till dig! Det hjälper mig mängder(Hittade flera återförsäljare i närheten, förhoppningsvis finns det i lager också).

Tack igen!
Citera
2014-04-25, 16:45
  #8911
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pattcancer
Va, är det sant? Kan jag slänga in en rå potatis i mikrovågsugnen, utan att ha den i en skål med vatten eller dylikt, och på så sätt få mig en trevlig "ugnsbakad" potatis? Hur länge ska potatisen mikras och på vilken effekt?
Man kan faktiskt göra potatisgratäng snabbt och lätt i micron också. Visst det blir inte exakt som en som fått stå och dra sig i ugnen i 2 timmar men för att vara klar på 20 minuter så är den riktigt bra.

Man gör det i portionsstorlek så gör man bara till sig själv så tar man en liten soppskål eller liknande (https://www.cervera.se/Media/963/4963.jpg).
Skiva ner 2-3 potatisar i tunna skivor (så tunna du bara kan).
Skiva en halv lök i tunna skivor.
Riv ner en halv deciliter ost

Varva med potatis, lök och ost i skålen tills du tycker att det räcker, krydda mellan varje lager med salt och svartpeppar. Häll på lite grädde, typ en halv deciliter (beroende på storlek på skålen)

Sen täcker du över skålen och kör på full effekt i 10 minuter, vrid sen på skålen och kör utan lock i 10 minuter till. Sen är det bara låta den vila några minuter så är den klar.

Om man vill kan man ha i vitlökssalt, pressad vitlök eller liknande för att få mer smak, kanske smälta lite smör och blanda ut i grädden, går att variera som man vill.

Blir jättegott och man får potatisgratäng i portionsstorlek!
Citera
2014-04-26, 20:34
  #8912
Medlem
Elementarts avatar
Hallå.

Alltid när jag vispar grädde så brukar jag lägga tillbaka det som blir över i kylen, men efter någon dag bara så blir det en del missfärgningar i grädden som är lite "klumpigare" än resten av grädden. Vad är detta? Det ser inte riktigt ut som mögel, och övriga grädden smakar ju bra o ser okej ut.
Citera
2014-04-26, 21:16
  #8913
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elementart
Hallå.

Alltid när jag vispar grädde så brukar jag lägga tillbaka det som blir över i kylen, men efter någon dag bara så blir det en del missfärgningar i grädden som är lite "klumpigare" än resten av grädden. Vad är detta? Det ser inte riktigt ut som mögel, och övriga grädden smakar ju bra o ser okej ut.

Antagligen oxidering pga kontakten med luft.
Citera
2014-04-27, 13:42
  #8914
Medlem
christerys avatar
Nån som testat göra en Shakshuka med köttfärs åxå?

Känns lite fattigt om man nu skulle svänga ihop nåt sånt till middag. lök, tomat och ägg.
Det är iofs en frukosträtt, men kanske skulle passa till middag med lite färs i.
Citera
2014-04-27, 14:22
  #8915
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Nån som testat göra en Shakshuka med köttfärs åxå?

Känns lite fattigt om man nu skulle svänga ihop nåt sånt till middag. lök, tomat och ägg.
Det är iofs en frukosträtt, men kanske skulle passa till middag med lite färs i.
har inte provat, men känns som det skulle funka bra ihop med köttbullar.
Citera
2014-04-27, 14:32
  #8916
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
har inte provat, men känns som det skulle funka bra ihop med köttbullar.

Ja, det var inte så dumt tänkt. Såg gott ut men lite sådär halv veggo.

Fick bara iden med färs när jag tänkte på att man stekt löken med färsen och får den grå, sen på med tomatkrosset, kör nästan färdigt och pluppa i äggen.

Kanske skiva ner korv åxå skulle fungera för att få upp matigheten.

När jag gör soppa i stugan med en sån påse händer alltid detta, i med en påse i vatten och sen lite korv, och kanske mera nudlar och... tillslut är det en gryta nästan, påsen ger mer av en buljong och slutresultatet blir aldrig nån minestrone eller vad jag nu började med.

Men det var ju billiga råvaror att leka med, så det måste testas fast med nån typ av kött i.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback