Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-12-30, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av veritas2010
Tusen tack för snabbt svar! Anledningen till att jag vill köra så mycket som möjligt idag är att jag på grund av nytillskott i familjen vill dela upp så mycket som möjligt av tillagningen på två dagar och därmed få mer kvalitetstid med familjen.

Att maillardsmakerna avtar med tiden och värmen vet jag, det jag är orolig över är snarare relaterat till hållbarhet. Tror inte heller "skorpan" kommer bli något problem då den sortens textur kommer komma från smördegen.

Okej jag förstår men de fem minutrarna du tjänar på att steka köttet idag känns ändå inte värda kan jag tycka men det kanske de är för dig.
Citera
2013-12-30, 17:53
Bannlyst
Har införskaffat Älg Entrecote!

BÄsta tipset för o få det o gå igenom önskas.. Tillagas som vanlig Oxe eller finns det något mer passande
Citera
2013-12-30, 17:57
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishberman
Har införskaffat Älg Entrecote!

BÄsta tipset för o få det o gå igenom önskas.. Tillagas som vanlig Oxe eller finns det något mer passande

Hanteras i stort sett som nötkött, men skulle köra mildare kryddning som höjer viltsmaken, enbär, örter och vildsvamp.
Citera
2013-12-30, 18:47
Medlem
A.Apanssons avatar
Jag har köpt högrev som jag hade tänkt låta stå i ugnen över natten. Vill ha den riktigt mör och fin. Vilken temperatur ska man ha för att få bästa resultat och hur länge är bäst?
Fungerar det bäst på plåt eller i en keramikgryta? Med lock eller utan i sådana fall?
Kan man servera det som kallskuret?
Citera
2013-12-31, 13:49
Medlem
Muppenarjags avatar
Hej!
Jag pluggar till kock, och sitter just nu med ett frågehäfte som jag behöver lite hjälp med.
Har fastnat på en fråga som lyder "Hur skall vissa organvaror förberedas innan vidare tillagning?".
Jag tippar på att det har någonting med borttagning av eventuella bakterier att göra, men är osäker.

Har försökt att leta på internet, och i den bok som jag fått med, men utan resultat.

Tack på förhand.
Citera
2013-12-31, 13:55
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppenarjag
Hej!
Jag pluggar till kock, och sitter just nu med ett frågehäfte som jag behöver lite hjälp med.
Har fastnat på en fråga som lyder "Hur skall vissa organvaror förberedas innan vidare tillagning?".
Jag tippar på att det har någonting med borttagning av eventuella bakterier att göra, men är osäker.

Har försökt att leta på internet, och i den bok som jag fått med, men utan resultat.

Tack på förhand.
Tja, på sätt och vis så har det med bakterier att göra men det är inte den primära orsaken till den ställda frågan.

Många organ-råvaror läggs i filmjölk/mjölk för att få bort den ganska ofta oangenäma arom som dessa har. Det gäller framför allt njure men också andra innerorgan.

Så som svar på din fråga så handlar det om att ta bort en del oönskade aromer/lukter.

~Paul~
Citera
2013-12-31, 13:57
Medlem
Muppenarjags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Tja, på sätt och vis så har det med bakterier att göra men det är inte den primära orsaken till den ställda frågan.

Många organ-råvaror läggs i filmjölk/mjölk för att få bort den ganska ofta oangenäma arom som dessa har. Det gäller framför allt njure men också andra innerorgan.

Så som svar på din fråga så handlar det om att ta bort en del oönskade aromer/lukter.

~Paul~
Oerhört snabbt och bra svar!
Det tackar vi för!
Citera
2014-01-01, 16:59
Medlem
När man stekar köttfärsbiffar/hamburgare i stekpanna, ska man då röra vid biffarna under stekningen eller ska de ligga helt stilla? Jag tycker det är väldigt svårt att få de väl genomstekta utan att de blir brända på ytan.
Citera
2014-01-01, 17:03
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppenarjag
Oerhört snabbt och bra svar!
Det tackar vi för!
Ingen orsak, bara kul .

~Paul~
Citera
2014-01-01, 17:05
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cealus
När man stekar köttfärsbiffar/hamburgare i stekpanna, ska man då röra vid biffarna under stekningen eller ska de ligga helt stilla? Jag tycker det är väldigt svårt att få de väl genomstekta utan att de blir brända på ytan.
Sänk värmen och vänd ofta, eventuellt ge biffarna en fin yta runtom och fortsätt sedan i ugn på moderat värme.

~Paul~
Citera
2014-01-01, 17:07
Medlem
Emerains avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Sänk värmen och vänd ofta, eventuellt ge biffarna en fin yta runtom och fortsätt sedan i ugn på moderat värme.

~Paul~
Jag brukar steka i rejält med smör, samt bara 1 vändning faktiskt.

Medelhög värme, och smöret rejält smält (har testat olja också, men det gav mer att städa på spisen). Jag kör på tanken att när det börjar se fuktigt ut på ytan, då ska jag vända dem.
Citera
2014-01-01, 17:07
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Låter som att du behöver sänka tempraturen när du steker. Och man behöver oftast inte göra dom "väl genomstekta" då brukar dom bara bli torra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in