Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-09-09, 13:01
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Men varför väljer du 34% creme fraishe istället för 10% yoghurt? Inte nog mat att det har fel smak, det måste ju även bli äckligt fett med tanke på hur mycket man vill äta av tsatsiki.

För att yogurten blir ju så förbannat blaski och. Cremefraishen bli alldeles perfekt.
Kör du lätt/minimjölk iställer för standard också? Mejeriprodukter ska vara feta för att komma till sin rätt.
Citera
2014-09-09, 13:06
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
För att yogurten blir ju så förbannat blaski och. Cremefraishen bli alldeles perfekt.
Kör du lätt/minimjölk iställer för standard också? Mejeriprodukter ska vara feta för att komma till sin rätt.
Får du din tsatsiki blaskig med 10% yoghurt, så gör du något fel.
Eller menar du att grekerna och turkarna har tillagat tsatsikin på fel sätt de senaste årtusendena?
Citera
2014-09-09, 14:36
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Jag brukar hänga både yoghurt och gurka så den får rinna av över natten. Yoghurten blir fastare och godare och gurkan pressar jag sen ur vattnet från för att slippa blaskigheten.
Citera
2014-09-09, 14:50
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Jag brukar hänga både yoghurt och gurka så den får rinna av över natten. Yoghurten blir fastare och godare och gurkan pressar jag sen ur vattnet från för att slippa blaskigheten.
Jag brukade också hänga yoghurten förr i tiden, men sedan den här typen av turkisk 10% yoghurt började dyka upp i butikerna, så behövs det inte längre. Om något, så blir tsatsikin för tjock ibland, speciellt om den får stå. Jag skopar dock alltid ur fröna i gurkan, river den sedan, saltar och lägger i press mellan två fat med en stor pet-flaska eller mjölpaket som vikt. Det brukar räcka med att gurkan pressas på detta sätt i en kvart, sedan är det bara att montera ihop med vitlök, citron, honung, olivolja och salt och peppar... http://i.imgur.com/op3aQbm.jpg

(Ibland har jag även mynta i tsatsikin. Om ni inte provat det, gör det, men bara om ni har färsk fin mynta.)

Den håller utan problem en vecka i kylskåp, men brukar ta slut långt innan dess.
Citera
2014-09-09, 14:51
Medlem
LuktSuddiGums avatar
Hur gör man ostsås som faktiskt smakar ost?
Har försökt göra det flera gånger men det smakar aldrig någonting, på sin höjd kan det smaka mjöl :/
Citera
2014-09-09, 14:58
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktSuddiGum
Hur gör man ostsås som faktiskt smakar ost?
Har försökt göra det flera gånger men det smakar aldrig någonting, på sin höjd kan det smaka mjöl :/
Gör först bechamelsåsen och se till att den får koka ihop rejält så att mjölsmaken försvinner. Sedan blandas 1 del bechamel med 1-1½ del riven ost. Välj en blandning av ostar. Tex en bit cheddar för krämighet och syra, en bit riven parmesan eller västerbotten för sälta och styrka, och en bit lagrad grevé för mognad och nötighet. Späd eventuellt med lite mjölk/grädde/vitt vin. En nypa cayennepulver är alltid mycket gott i ostsås och förhöjer ostsmaken. Kom ihåg att såsen inte får koka efter att du tillsatt osten, utan den skall bara försiktigt värmas upp efter detta.

Edit: Ville bara tillägga, att jag gör alltid bechamelsåsen väldigt rinnig när den skall användas som bas för ostsås. Osten i sig reder ju såsen rejält och man vill inte ha ostsås mer som en stuvning än en sås. I alla fall vill inte jag det.
Senast redigerad av Byline 2014-09-09 kl. 15:07.
Citera
2014-09-09, 15:11
Medlem
LuktSuddiGums avatar
Citat:
Gör först bechamelsåsen och se till att den får koka ihop rejält så att mjölsmaken försvinner. Sedan blandas 1 del bechamel med 1-1½ del riven ost. Välj en blandning av ostar. Tex en bit cheddar för krämighet och syra, en bit riven parmesan eller västerbotten för sälta och styrka, och en bit lagrad grevé för mognad och nötighet. Späd eventuellt med lite mjölk/grädde/vitt vin. En nypa cayennepulver är alltid mycket gott i ostsås och förhöjer ostsmaken. Kom ihåg att såsen inte får koka efter att du tillsatt osten, utan den skall bara försiktigt värmas upp efter detta.

Edit: Ville bara tillägga, att jag gör alltid bechamelsåsen väldigt rinnig när den skall användas som bas för ostsås. Osten i sig reder ju såsen rejält och man vill inte ha ostsås mer som en stuvning än en sås. I alla fall vill inte jag det.
Krångligt värre :/ Äger ingen av dessa ostar. Vet att mamma enbart använde hushållsost och den såsen smakade en massa ost.
Får börja öva
Citera
2014-09-09, 15:15
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktSuddiGum
Krångligt värre :/ Äger ingen av dessa ostar. Vet att mamma enbart använde hushållsost och den såsen smakade en massa ost.
Får börja öva
Grädde + riven Västerbottens + salt & peppar, går inte att misslyckas.
Citera
2014-09-09, 15:20
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Grädde + riven Västerbottens + salt & peppar, går inte att misslyckas.
Haha... Tänkte just till att föreslå detta efter hans svar på mitt svar. Great minds think alike. Glöm dock inte knivsudden cayenne, den gör en himmelsvid skillnad. Lovar.
Citera
2014-09-09, 15:20
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Du kan väl inte mena att Turkisk är blaskig?
Den kan du ju nästan skära med kniv.
Använder jag den brukar jag tom dutta i lite extra grädde för att få en lösare konsistens.
Citera
2014-09-09, 15:26
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Haha... Tänkte just till att föreslå detta efter hans svar på mitt svar. Great minds think alike. Glöm dock inte knivsudden cayenne, den gör en himmelsvid skillnad. Lovar.
Jaa det är en riktigt god ostsås.
Västerbottens gör sig som hand i handsken i goa ostsåser.
Brukar ofta fylla på med en rejäl dos stekta murklor med på slutet i såsen.
Smarrit värre till tex fläskfilé...
Citera
2014-09-11, 07:36
Medlem
Hur finhackar man lök? Har aldrig hackat lök tidigare. Tänkte göra köttfärsås såhär. Stek köttfärs så den får lite färg, i med konserverade tomater, lite vatten, 2 vitlöksklyftor, lite gul lök. Sen kryddor så klart och låt stå en stund.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in