2013-12-15, 21:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av aranea2
Jag har lyssnat på en del av inspelningen från larmsamtalet. Jag kan nästan helt garantera att det inte är den häktade. Jag kan också helt säkert säga att han inte är kriminell. Vad har ni för teorier då?

Citat:
Ursprungligen postat av aranea2
Vill bara klargöra några saker då det spekuleras ganska mycket om att RO skulle vara kriminell, våldsam mm. Jag känner honom och umgicks med honom under hans skoltid på högskola. Jag har aldrig sett honom arg eller våldsam. Han passar mycket dåligt in på en obalanserad kille som vill råna någon eller som skulle vilja skada någon oavsett eventuella förolämpningar eller andra provokationer. Han var knappast i behov av att råna någon för att få pengar. Han har alltid haft gott om pengar. Så bara tanken på att han skulle få för sig att råna någon känns helt absurd.

Han har aldrig burit kniv och jag kan inte ens se det framför mig att han skulle gå runt med en morakniv. De vänner han var ute med den kvällen borde dessutom ha registrerat att han bar omkring på en stor kniv, vilket de inte la märke till.

RO är mycket intelligent och spekulationer om att han skulle använda droger eller befatta sig med kriminella är helt felaktiga. Sina studier har han klarat av utan hjälp av droger. Enligt mig är han den där lite nördiga och mycket blyga killen som aldrig skulle få för sig att skada någon annan.

RO har en förmåga att bli ganska rejält berusad när han väl dricker vilket gör honom mer eller mindre osammanhängande innan han slutligen ger upp och tar sig hem. Han är otvivelaktigt INTE ringaren. Hans röst matchar inte alls. Vid den tiden på morgonen borde han ha haft större svårigheter med att ens lyckas ringa 112. Att han dessutom efter en natts festande skulle ha varit kapabel att hugga ner någon finner jag högst osannolikt, det mest troliga är att han själv skulle få kniven i sig.

RO blir dessutom mycket glad och uppspelt av alkohol och tar mycket lite på seriöst allvar. Att han skulle få för sig att följa efter någon, vilket skäl den än må vara, känns också helt absurt.

Nu är jag partisk och tillhör de där vännerna som bara inte kan tänka mig att han skulle kunna begå ett våldsdåd. Det erkänner jag. Tanken att han skulle ha kunnat utföra dådet är mycket svårt att ta till sig och det går inte att göra annat än att utgå ifrån att polisen har gjort ett misstag.

Anledningen till att några har tagit bort honom som vän på sin Facebook är inte för att de tar avstånd från honom. Några har blivit uppringda av pressen och några har blivit uthängda som ridskolemördarens vänner. De har tagit bort honom som vän för att pressen inte ska ringa och för att slippa bli uthängda då vi alla mår mycket dåligt av detta. Ingen av oss tror att han är eller var kapabel att utföra dådet. Det rimmar mycket illa med hans personlighet.

Citat:
Ursprungligen postat av HerrVessla
Det tråkiga är att om nu RO bestämt sig för att köra med en taktik med väldigt många utsagor om händelseförloppet så kanske vi aldrig får veta motivet. Och uppriktigt sagt är motivet det mest intressanta i den här soppan. Jag tror nämligen inte på att det som föranledde konfrontationen var ett rånförsök. RO passar inte som personrånare, ajg får inte ihop det helt enkelt.

Finner tveklöst aranea2 trovärdigare än LeBleuf som karaktärsvittne. RO passar verkligen inte in som GM och som aranea2 skriver - "otvivelaktigt INTE ringaren". "Hans röst matchar inte alls".
Citera
2013-12-15, 21:09
Medlem
Motalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tevje
Finner tveklöst aranea2 trovärdigare än LeBleuf som karaktärsvittne. RO passar verkligen inte in som GM och som aranea2 skriver - "otvivelaktigt INTE ringaren". "Hans röst matchar inte alls".
Du är sannolikt inte allena i denna uppfattning.

Vad finns egentligen som binder RO bortsett från ett ev falskt erkännade?
Citera
2013-12-15, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Watsonrepublikan
Motivet är rån. Häggström tog ut pengar i en bankomat, 2000 kr vet man att han hade i plånboken som var länsad. GM brukade bevaka denna bankomat nar teknisterna hade fest. Om någon berusad tog ut pengar gick han fram och begärde att få pengarna. Oftast lyckades det, var det mindre summor brydde sig offren inte om det. BO vägrade men blev förföljd av GM. Korvköpet var en avledande manöver han ville bli av med förföljaren. När han sedan går Valhallavägen för att ta av till sin bostad har han fortfarande GM bakom sig. Han genar men blir då instängd på mordplatsen, han går till motangrepp och försöker vrida kniven ur handen på GM men denne skadar BO och får ett övertag, många hugg ges som han säger. GM hade inte tänkt att det skulle gå så, han bestämmer sig för att larma SOS. Detta säger ju att de inte var bekanta då skulle han han inte gjort det.

Låter ju inte som ett omöjligt skeende men hur ser du på RO:s roll i detta; är RO GM? Är han vittne/ringaren?
Citera
2013-12-15, 21:13
Medlem
anuspontens avatar
Citat:
Lik förbannat ringde han snuten och erkände att han var ringaren några timmar efter att han lämnat röstprovet? Det finns saker hos människor man inte vet om även om man tror att man känner dem väl.
Citera
2013-12-15, 21:19
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrVessla
Det ska bli skönt när förundersökningen släpps i det här målet och alla inlägg av C-uppsats typ med kryptiska påståenden, konspirationsteorier och inlägg som verkar komma från synska spåtanter upphör.

Du har inte läst Vatchareeya Bangsuan-tråden märker jag. Där blev det snarast VÄRRE när förundersökningen blev offentlig då en mängd postare tyckte att en person som figurerat i utredningen hade ett bättre "motiv" än den åtalade och sen dess suttit och uppfunnit den ena mer långsökta och orimliga "förklaringen" än den andre till varför denna person är skyldig. Plus att det finns folk som tror på konspirationer med flera inblandade (utan bevis förstås - bara deras överlägsna intuition och insikter i det kriminella psyket).

Så hoppas inte för mycket... Å andra sidan håller det ju diskussionen i tråden igång.
Citera
2013-12-15, 21:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Motala
Du är sannolikt inte allena i denna uppfattning.

Vad finns egentligen som binder RO bortsett från ett ev falskt erkännade?

Absolut inget som framkommit här på FB mer än fantasifulla spekulationer.
"You have to look at the context and circumstances"
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=5606555
Senast redigerad av Tevje 2013-12-15 kl. 21:29.
Citera
2013-12-15, 21:33
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Det må så vara. Jag finner dock inte dig trovärdig som karaktärsvittne, bedömare av karaktärsvittnen eller röstbedömare. Du har i hela tråden uteslutande drivit agendan Bort med ljuset från RO - det är inte han från alla upptänkliga olika synvinklar, och allt vad du skriver måste naturligtvis bedömas i det ljuset.

Vad gäller huruvida RO verkligen är uppringaren får vi avvakta röstanalysen. Men det måste, som har påpekats tidigare i tråden, till ganska vridna resonemang för att man ska kunna anta att RO falskeligen har erkänt sig för att vara uppringaren. Falangen RO har inget med saken att göra fick en betydande uppförsbacke när det framkom att RO spontant angivit sig själv som uppringaren.
Citera
2013-12-15, 21:41
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Sitter du på inside information eller har du undgått att de 2000 kronorna skulle härröra ifrån någon form av studentkassa och inte alls ifrån ett bakomatuttag?
För helvete, Wildis! Två maligna trådsanningspridanden samma dag! Dags för en timeout?

Som framgår av nedan var PH inte klubbmästare på festen och hade ingen studentkassa med sig. Med tanke på att han kom resandes direkt till festen, hade det ju också varit synnerligen egendomligt om han hade haft med dess arrangerande att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av Piggros
En återkommande uppgift, som cirkulerade redan kort efter mordet, är att BO var klubbmästare på sin sektion och hade festkassan med sig hem. Det här är helt taget ur luften. BO var inte klubbmästare eller ansvarig för festen, och han hade inte någon kassa med sig.
Citera
2013-12-15, 21:46
Medlem
Motalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det må så vara. Jag finner dock inte dig trovärdig som karaktärsvittne, bedömare av karaktärsvittnen eller röstbedömare. Du har i hela tråden uteslutande drivit agendan Bort med ljuset från RO - det är inte han från alla upptänkliga olika synvinklar, och allt vad du skriver måste naturligtvis bedömas i det ljuset.

Vad gäller huruvida RO verkligen är uppringaren får vi avvakta röstanalysen. Men det måste, som har påpekats tidigare i tråden, till ganska vridna resonemang för att man ska kunna anta att RO falskeligen har erkänt sig för att vara uppringaren. Falangen RO har inget med saken att göra fick en betydande uppförsbacke när det framkom att RO spontant angivit sig själv som uppringaren.
Jag ser dig som som en klok skribent. Du väljer/överväger din ord väl för att bringa klarhet. Tycker dock SPONTANT inte är ett adekvat ord i detta sammanhang pga vi inte vet omständigheterna till varför RO har erkänt/medgivit öht. Finns någon källa utöver gammelmedia?
Citera
2013-12-15, 21:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar

Jag är inget karaktärsvittne alls gällande RO. Jag driver heller inte agendan, "bort med ljuset från RO". Jag har läst alla inlägg i tråden + en hel del annat gällande fallet PH.

Jag driver agendan att rikta uppmärksamhet mot MS, eftersom jag är mer än övertygad om att han är rätt GM, detta hindrar inte att RO skall synas i alla sömmar, det har jag heller inte på något vis försökt förhindra!
Citera
2013-12-15, 22:05
Medlem
SebbeStockholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeBoeuf
Jag tycker att du ska ringa och fråga aranea2 (ja, ni känner varandra) om vad hen har för åsikt nu när det framkommit att RO ringt polisen och berättat att det var han som ringde SOS-samtalet. Det känns obegripligt varför du och aranea2 så intensivt försöker få bort RO från strålkastarljuset. Kan du förklara det på något vettigt sätt?

För det första ogillar jag att du vill påskina att Arenae2 och Tevje känner varandra. Det är gränsfall där tycker jag. Känner dom varandra får dom nog själva säga detta här om dom vill göra det.

För det andra så tycker jag inte att det är något problem att användare är övertygad om något och går in hårt för att argumentera för sin sak så länge man är tydlig med vad ens övertygelse består i. Tevje har hela tiden varit supertydlig med vad han tror och med den kunskapen kan man sedan värdera hans argument och slutsatser. Värre är om man låtsas vara objektiv och har en dold agenda.

För det tredje tycker jag inte att Aranea2 på något vis intensivt försökt få bort RO från strålkastarljuset. Hen var tydlig med att hen kände RO och därmed kanske inte kan anses vara objektiv. Jag tyckte att det var ett förhållandevis sakligt inslag från någon som inte är opartisk utan som känner RO. Sådana "vittnesmål" tycker jag ger ett stort mervärde till tråden. Precis som ditt "karaktärsvittne" åt andra hållet gjorde. Sedan får man värdera dessa "vittnesmål" som man vill. Ska jag jämföra ditt och Arenae2 så är dina utsagor mer kategoriska än vad Arenae2 är. Ändå har ingen (såvida jag inte missat något) försökt implicera att du skulle ha en dold agenda av att "sätta dit" RO exempelvis pga att du möjligen ogillar honom rejält.

Förstår att du känner vind i ryggen nu när det "bevisats" att du hade rätt med din 100%-iga identifiering av RO. Men det har ännu inte bevisats att RO är uppringaren. Källan att han erkänt (även om jag personligen tror att det stämmer) är inte säker och bekräftad, och det finns alternativa (om än osannolika) förklaringar till ett erkännande. Först efter en sinnesundersökning+SKL-röstprov kan vi med bättre säkerhet säga huruvida det är bevisat att RO är uppringaren eller ej.
Senast redigerad av SebbeStockholm 2013-12-15 kl. 23:00.
Citera
2013-12-15, 22:32
Medlem
MrBlakeneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SebbeStockholm
10. Uppringaren har en utpräglad ”söder om söder”-dialekt. Jag tycker mig också höra ett mycket svagt spår av finsk bakgrund hos uppringaren. Något man kan höra hos någon som är uppväxt i Sverige, men som antingen kommit till Sverige som litet barn eller som helt enkelt fått höra/prata finska hemma med minst en förälder. Jag har hört det flera gånger. Dock är det svårt att höra då det i övrigt låter som en typisk Stockholmare uppväxt söder om söder. Jag är dock inte helt 100 %. Uppväxten söder om söder är dock en betydligt säkrare

Var kan man höra bandet? Jag har redan hört det fem-sex gånger vid det här laget, men ditt påstående får mig som stockholmare med finskt påbrå att reagera. Inget av de dialektala kännetecken du tror dig ha identifierat kan betraktas som säkra. Jag känner Täbybor med "söderaktig" dialekt och vice versa, dessutom är stockholmskan betydligt mer svårdefinierad än många andra dialekter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in