2013-12-15, 19:00
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeBoeuf
Ja, han är en typisk nörd. Snäll och blyg till vardags, men blir konstig när han dricker sprit. Första gången jag presenterade min fru för Oxen var han Christer-Pettersson-full när alla andra var lätt salongsberusade på ett socialt acceptabelt sätt. Han pratade osammanhängande, hade svårt att sitta upprätt och skulle tigga till sig en kram av alla tjejer i sällskapet, min fru inkluderat som han precis introducerats för. Hon tyckte att han var läskig och frågade mig efteråt om det var något fel på honom. Minns att jag avfärdade det med orden: "-äh, han är alltid sådär när vi är ute".

Men motiv? Har funderat på det mycket den senaste tiden. Jag ska vara ärlig - det kan vara vad som helst. Dock inte droger. Såvitt jag vet (miss)brukade han inget annat än alkohol. Det kanske är så enkelt att han såg att Per hade mycket pengar när han betalade nattamaten på Valhallagrillen och RO, "full som ett svin" med undantryckta hämningar, kom på den briljanta idén att råna honom. Behöver inte vara krångligare än så. Speciellt med tanke på att han blir väldigt personlighetsförändrad när han dricker.
Denna personlighetsförändring vid alkoholintag kan ju vara hela förklaringen om den är så kraftig som du beskriver den.

Jag har själv sett en ganska ung person (22-23 år) , som i vanliga fall var blyg, fåordig och tillbakadragen, tillskanska sig ett jaktgevär och ge sig ut på gatorna och hota och skjuta mot både folk och föremål. Han kan närmast beskrivas som överkaxig och hyperaktiv och rörde sig över ganska stora områden under den korta tid detta pågick.

Som väl var träffade han inga människor. När polisen väl var på plats hade han somnat och sade sig inte ha några som helst minnen av vad han gjort.
Citera
2013-12-15, 19:17
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Denna personlighetsförändring vid alkoholintag kan ju vara hela förklaringen om den är så kraftig som du beskriver den.

Jag har själv sett en ganska ung person (22-23 år) , som i vanliga fall var blyg, fåordig och tillbakadragen, tillskanska sig ett jaktgevär och ge sig ut på gatorna och hota och skjuta mot både folk och föremål. Han kan närmast beskrivas som överkaxig och hyperaktiv och rörde sig över ganska stora områden under den korta tid detta pågick.

Som väl var träffade han inga människor. När polisen väl var på plats hade han somnat och sade sig inte ha några som helst minnen av vad han gjort.
Jag har också stött på det degenererade ölsinnet. Värt att framhålla är att det kan vara applicerbart på såväl GM som vittne.
Citera
2013-12-15, 19:21
Medlem
Motalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
Jag har också stött på det degenererade ölsinnet. Värt att framhålla är att det kan vara applicerbart på såväl GM som vittne.

Utveckla gärna om möjligt utan att smutskasta mgm
Citera
2013-12-15, 19:25
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motala
Utveckla gärna om möjligt utan att smutskasta mgm
Jag hänvisar till mitt tidigare inlägg.
Citera
2013-12-15, 19:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LeBoeuf
Ja, han är en typisk nörd. Snäll och blyg till vardags, men blir konstig när han dricker sprit
Hur lång skulle du säga att han är? 165cm?
Citera
2013-12-15, 19:40
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Om han - vid mordet - var i sällskap med någon som var med i ett gäng från de trakterna, och denna person också var en person han kände sedan tidigare - kanske från gymnasietiden - så var han så att säga redan inom miljön.
Då, möjligen. Men inte nu. Och det är nu han enligt hypotesen sitter och kniper av rädsla för hot.

Citat:
Det skulle alltså kunna vara fråga om människor han känt ett antal år före mordet, människor som han redan hade stor respekt för.

Sen tycker jag inte att man kan säga att han flyttat från området. För med området avser jag inte Vaxholm utan förortskommuner närmare Stockholm, och personer från dessa områden rör sig såväl i Täby (där RO bor nu) som i närheten av Östra Station och ner mot stan.
För att det du skriver egentligen ska kunna vara tillämpligt på någon hypotes att RO skulle knipa för att han är hotad, måste hela de nordöstra förorterna - Åkersberga, Täby, Danderyd, Vallentuna etc - utgöra mer eller mindre laglöst land, där kriminella gäng ostört kan operera utan att löpa nämnvärd risk att lagföras också vid mycket grova brott. Tycker du att det verkligen är en rättvisande beskrivning av områdena i fråga?
Citera
2013-12-15, 19:44
Medlem
Motalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Då, möjligen. Men inte nu. Och det är nu han enligt hypotesen sitter och kniper av rädsla för hot.

För att det du skriver egentligen ska kunna vara tillämpligt på någon hypotes att RO skulle knipa för att han är hotad, måste hela de nordöstra förorterna - Åkersberga, Täby, Danderyd, Vallentuna etc - utgöra mer eller mindre laglöst land, där kriminella gäng ostört kan operera utan att löpa nämnvärd risk att lagföras också vid mycket grova brott. Tycker du att det verkligen är en rättvisande beskrivning av områdena i fråga?

Hur kan det ha undgått dig att så kan var om inte är fallet!

Vet man vad som binder OXEN till gärningen mer än ett ev falskt erkännande
Citera
2013-12-15, 20:21
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Nu hänger jag inte alls med i din logik:

Om det är så att han känner sig hotad, inte bara av en eventuell GM, utan även av personer runt denne, så borde det vara så, att det sista han vill göra är att gola ner GM och sedan släppas fri. Visst åker GM in, men de andra är kvar därute.

Citat:
Du kan inte mena allvar; 99,9% av invånarna kan vara mönstermedborgare och likväl kan han känna sig hotad av några enstaka individer bland de resterande 0,1 procenten.

Och vem har sagt att man kan begå mycket grova brott i dessa områden utan att lagföras? Edit: ja, det skulle väl vara alla skattesmitare i Danderyd, i så fall.
Senast redigerad av SibirienKalle 2013-12-15 kl. 20:28.
Citera
2013-12-15, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yellowboxfish
Motivet vore ju jäkligt intressant att få reda på. I övrigt känner jag mig nu också övertygad om att det är "polisiärt uppklarat"som nämndes ovan. Finns säkert mer skit att gräva fram om Oxen. Nu är jag ingen psykdoktor men någon form av personlighetsstörning av allvarlig art ligger väl nära till hands att misstänka. Sätter en hundring på att han har ett sjukligt kontrollbehov...men hur och varför BO kom i vägen för Oxens raseri vore ju ohyggligt intressant att få höra.
Motivet är rån. Häggström tog ut pengar i en bankomat, 2000 kr vet man att han hade i plånboken som var länsad. GM brukade bevaka denna bankomat nar teknisterna hade fest. Om någon berusad tog ut pengar gick han fram och begärde att få pengarna. Oftast lyckades det, var det mindre summor brydde sig offren inte om det. BO vägrade men blev förföljd av GM. Korvköpet var en avledande manöver han ville bli av med förföljaren. När han sedan går Valhallavägen för att ta av till sin bostad har han fortfarande GM bakom sig. Han genar men blir då instängd på mordplatsen, han går till motangrepp och försöker vrida kniven ur handen på GM men denne skadar BO och får ett övertag, många hugg ges som han säger. GM hade inte tänkt att det skulle gå så, han bestämmer sig för att larma SOS. Detta säger ju att de inte var bekanta då skulle han han inte gjort det.
Citera
2013-12-15, 20:45
Medlem
HerrVesslas avatar
Det tråkiga är att om nu RO bestämt sig för att köra med en taktik med väldigt många utsagor om händelseförloppet så kanske vi aldrig får veta motivet. Och uppriktigt sagt är motivet det mest intressanta i den här soppan. Jag tror nämligen inte på att det som föranledde konfrontationen var ett rånförsök. RO passar inte som personrånare, ajg får inte ihop det helt enkelt.
Citera
2013-12-15, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Watsonrepublikan
Motivet är rån. Häggström tog ut pengar i en bankomat, 2000 kr vet man att han hade i plånboken som var länsad. GM brukade bevaka denna bankomat nar teknisterna hade fest. Om någon berusad tog ut pengar gick han fram och begärde att få pengarna. Oftast lyckades det, var det mindre summor brydde sig offren inte om det. BO vägrade men blev förföljd av GM. Korvköpet var en avledande manöver han ville bli av med förföljaren. När han sedan går Valhallavägen för att ta av till sin bostad har han fortfarande GM bakom sig. Han genar men blir då instängd på mordplatsen, han går till motangrepp och försöker vrida kniven ur handen på GM men denne skadar BO och får ett övertag, många hugg ges som han säger. GM hade inte tänkt att det skulle gå så, han bestämmer sig för att larma SOS. Detta säger ju att de inte var bekanta då skulle han han inte gjort det.

Sitter du på inside information eller har du undgått att de 2000 kronorna skulle härröra ifrån någon form av studentkassa och inte alls ifrån ett bakomatuttag?
Citera
2013-12-15, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrVessla
Det tråkiga är att om nu RO bestämt sig för att köra med en taktik med väldigt många utsagor om händelseförloppet så kanske vi aldrig får veta motivet. Och uppriktigt sagt är motivet det mest intressanta i den här soppan. Jag tror nämligen inte på att det som föranledde konfrontationen var ett rånförsök. RO passar inte som personrånare, ajg får inte ihop det helt enkelt.

Jag tror det är lite svårt att veta om han "passar som rånare" när man aldrig har träffat honom. Men han verkar inte "passa som mördare" heller...och ändå verkar han vara en mördare....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in