Citat:
Ursprungligen postat av
SebbeStockholm
Som jag ser det finns det följande möjliga alternativ baserat på att den infon som finns i Aftonbladets artiklar stämmer:
Erkännandet om uppringningen
1. RO:s initiala erkännande är korrekt. Det senare är oriktigt.
2. RO:s initiala erkännande är inkorrekt. Framkallat av psykisk störning eller hot/tvång.
Jag tycker att vi skiljer på:
2. RO:s initiala erkännande är inkorrekt och framkallat av hot/tvång
3. RO:s initiala erkännande är inkorrekt och framkallat av psykisk störning
När det gäller hypotes 2 har den två svagheter. Den första är att komma på en rimlig och sannolik hotsituation. Det är extremt ovanligt i Sverige att det uppdagas att folk har erkänt allvarliga brott som de inte har begått pga hot. Han erkänner ju någonting som han rimligen måste inse gör honom starkt misstänkt för mordet. Den andra svagheten är återtagandet av erkännandet. Om han har hotats till att erkänna sig vara uppringaren, borde då inte livet vara skitfarligt för honom om han blir släppt ur häktet eller friad i rättegång? I vilken situation är det rimligt att man först erkänner pga hot, och därefter tar tillbaka erkännandet?
Hypotes 3 är i sig osannolik. Jag har aldrig hört talas om att någon person falskeligen erkänt ett brott till följd av en akut psykos som råkat inträffa just precis den dag personen skulle förhöras av helt andra skäl. Men den är naturligtvis inte omöjligt på basen av vad vi än så länge vet. Rimligen bör den rättspsykiatriska undersökningen ge vid handen om det finns någon möjlighet för detta eller ej.
Citat:
Fantasibeskrivningarna av mordet
A. RO spelar medvetet en roll för att minska trovärdigheten hos det första erkännandet.
B. RO är psykiskt sjuk och kör en "Quick"
Om 1 OCH A är sant gäller följande: Att RO först är såpass "osmart" att han erkänner sig som uppringare och sedan är så "smart" att han berättar fantasiversioner för att minska trovärdigheten känns inte trovärdigt.
I jämförelse med de andra scenarierna som är tänkbara, tycker jag att detta förefaller i hög grad rimligt. Du slipper laborera med folk som har hotat RO ā la Mats Alms friterade kineser, och du slipper förutsätta att en akut psykos slår ner i huvet på RO just när han ändå ska förhöras. Vad är det för konstigt att tänka sig att RO, om det nu är han som är uppringaren, har känt en kraftig ångest inför att gå omkring och bära på den där hemligheten, att hans ångest stegras av att inse att det nog är klippt nu när han gör röstprovet, och att det enda sättet att bli av med denna kraftigt stegrade ångest är att så fort som möjligt erkänna att det är han. Och till en början funkar det ju. Vad skönt! Han har inte längre någon gammal otäck hemlighet som det blir katastrof om någon får reda på.
Men när
den ångesten har lagt sig, kommer verkligheten ju ikapp med ny ångest:
Vad har jag gjort? Kommer jag att få sitta i fängelse i en förskräcklig massa år för det här? Vilken jävla idiot jag var som babblade ur mig att det var jag! Hur fan ska jag ta mig ur det här?
Och så börjar man att fabla, och försöker framställa sig själv som så galen och otrovärdg som möjligt, för att det ursprungliga erkännandet ska bli så lite värt som möjligt.
Citat:
Det enda som kan förklara detta är att hans advokat gett honom rådet att berätta dessa fantasiversioner. Detta känns dock också osannolikt eftersom det känns etiskt tveksamt för en advokat (men inte omöjligt).
Riktigt så enkelt är det alltså inte. En intressant grej är ju om de här fabelbeskrivningarna inte bara är väldigt långt från vad som är offentligt bekant om fallet, eller om de är lika långt från det som polisen har hållit på. För att konsekvent kunna vara det senare, underlättar det ju starkt om RO faktiskt vet hur brottet gick till.
En ytterligare aspekt är att röstanalysen blir rätt intressant i det här läget. Om röstanalysen säger att det är RO med en +2:a eller bättre, då leder det, ihop med hans oprovocerade erkännande, till att RO är uppringaren
bortom rimligt tvivel - för mig, men också med all sannolikhet också för rättsväsendet. Om röstanalysen säger +/0, eller att mer talar för att det inte är RO - dvs ett minusvärde - bör erkännandet betraktas som otillförlitligt. Och om röstanalysen säger +1, ja då blir det riktigt kul...