Citat:
Ursprungligen postat av
SebbeStockholm
Du kan uppenbarligen det där långt bättre än jag. Men jag pratar inte om finsk brytning på något sätt. Någon som är född i Finland och kommit till Sverige i exempelvis tonåren senare hade inte låtit sådär. Jag pratar om personer som är födda och uppvuxna i Sverige, gått i Svensk klass, umgåtts med svenskar (och invandrare för all del) men som har en eller två finska föräldrar. Har gått om sådana bekanta då jag är uppvuxen i en betongförort där det kryllar av dem. Det är precis så där de låter. Den killen som ringer är uppvuxen i en Stockholmsförort och jag är till 80 % säker på att det finns någon form av finsk bakgrund. Du har säkert rätt i det du säger, och jag är inte säker på vad exakt det är. Men finsk påbrå finns hos uppringaren.
Du menar alltså att finskkättade i Sverige skulle välja specifika sociolekter som avviker från omgivningens, fast dessa sociolekter inte på minsta sätt är påverkade av något finskt språksubstrat?
Det skulle vara extremt svårförklarat ur ett språksociologiskt perspektiv, och jag köper det inte utan vidare från en icke-språkvetare, givet hur mycket synnerligen egendomliga föreställningar om språk det finns bland "vanligt folk". Det rimliga är isåfall att finnar i stockholmstrakten i stor utsträckning har hamnat i vissa sociala skikt i vissa förorter, och att finskättade som vuxit upp i dessa sociala skikt har blivit en tillräckligt stor del av dem för att närboende utomstående skulle associera deras sociolekt med just finnar.
Citat:
Edit: När jag tänker efter så tycker jag att de ibland pratar överdrivet Svenskt/stockholmskt om du förstår vad jag menar. Det är något som skiljer dem åt. Vad det än är så är det det jag känner igen hos uppringaren. Har hela tiden tyckt att han låter så bekant, och det är just det som är bekant. Att han låter som de personer med finskt påbrå som jag känner.
Här kan du dock bli lurad. Om du associerar "överdriven" stockholmska med finnar, så beakta då att det är stor sannolikhet att "uppringaren" försöker dölja sitt ursprung. Det du hör kanske bara är någon som försöker låta som något annat än vad han är i båda fallen.