2013-11-26, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Mycket spekulationer nu så jag gjorde en ny karta med vad vi vet.

LGWP verkar säker (2011-03-01) på att det är ett "diverse element" som rånmördat honom, detta stämmer inte med PO. Såklart har LGWP tittat i statistiken och hittat att det för det mesta är "diverse element" som utför handlingar som dessa, rent statistiskt alltså.

Han har även sagt något i stil med:
Tjackpåtänd
Småkriminell
Har en historik av blandmissbruk
Bor i området kring Karlaplan
Är känd av polisen sedan tidigare

GW hävdar att det är SOS-ringaren som är gärningsmannen.

– Detta ärende är jävligt illa skött från början, men det är han som gjort det. Det gäller bara att hitta bevis, säger han.

Och nu säger han att "Det trevligt att vederbörande är anhållen/häktad eftersom det är rätt person, nu ska bara bevisen falla på plats".

Men jag kan iaf inte få ihop att uppringaren och PO är samma person. Tror LGWP får göra en pudel just i den delen.

Ja just det här kommer kartan: http://goo.gl/De8P1B

/Provokatör

"PS" En egen reflektion jag gjort är att jag konsekvent skrivit Vallhallavägen precis som det uttalas, fast det ska stavas Valhallavägen har jag lärt mig i denna tråd, jag är född på Östermalm. "DS"

LGWPs uttalanden kan förklaras med att antigen var det "rent statistiskt alltså" eller så var ett medvetet villospår. Det vore ju eventuellt dumt att avslöja att deras huvudmisstänkta är MGM, då MGM verkar vara en försiktig och begåvad filur. Ett villospår kan släppa på en 17 årig ångest och trigga något, särskilt hos någon som i bland borstar på lite för mycket.

Jag har sett vb-inslaget många gånger. LGWP är inte lika sävlig och eftertänksam som vanligt utan fladdrar på nästan lite teatraliskt. Villospår.
Senast redigerad av Stokson 2013-11-26 kl. 20:13.
Citera
2013-11-26, 20:20
Medlem
Jag gjorde en sökning på RO på google och fick fram att han jobbar på ett företag beläget på denna adress: Sibyllegatan 49 3TR 114 42 Stockholm, troligtvis en slump men kanske har mgm länge haft någon anknytning till Sibyllegatan. Ringaren råkar ju nästan säga Sibyllegatan i larmsamtalet. mgm var väl även skriven på en adress på Östermalm ett par år efter mordet. Jag kommer dock inte ihåg vilken gata.
Citera
2013-11-26, 20:20
Medlem
om han nu hade varit oskyldig så borde han ha försökt att hjälpa per. per va var ju ganska stor vad jag förstår, så 2 mot en .men vad vet jag
Citera
2013-11-26, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag har lyssnat med mina hyfsat tränade fonetiköron, och hittar absolut inget finskt. Vad du menar med väldigt hårt k vet jag inte riktigt - det är ingen väldefinierad fonetisk term. Men det sätt som finska kan påverka svenska k:n på är att minska aspirationen, alltså det luftblås som kommer efter k, t och p på svenska, och som finska, och de flesta andra icke-germanska språk, saknar. Men aspirationen i t ex kuta är snarast ovanligt stark, och tyder definitivt inte på minsta finsk påverkan, utan talar tvärtom relativt starkt mot den. De u-ljud du anmärker på har en lätt stockholmsk diftongering, men ligger varken längre fram än vanliga u - vilket de skulle göra om de låg närmre finskans [u] - och de är heller inte det minsta orundade, som finlandssvenska u är.

Kort sagt: Snarast -2 för finsk påverkan på SKL:s skala, i min bok.
Hur är det tysk påverkan?

RO:s mor finns med i hans vänlista på Facebook --> på Stayfriends.se finns hon med sitt flicknamn --> en sökning på namnet på hitta.se ger ett antal personer med uppenbar tysk koppling, men även ett par stycken med finsk koppling.

Edit: Och det finns en anledning till att jag inte skriver ut några namn, hans anhöriga har med största sannolikhet ingenting med mordet att göra och mår säkert tillräckligt dåligt utan att bli uthängda här.
Senast redigerad av Piggros 2013-11-26 kl. 20:25.
Citera
2013-11-26, 20:25
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stokson
LGWPs uttalanden kan förklaras med att antigen var det "rent statistiskt alltså" eller så var ett medvetet villospår. Det vore ju eventuellt dumt att avslöja att deras huvudmisstänkta är MGM, då MGM verkar vara en försiktig och begåvad filur. Ett villospår kan släppa på en 17 årig ångest och trigga något, särskilt hos någon som i bland borstar på lite för mycket.

Jag har sett vb-inslaget många gånger. LGWP är inte lika sävlig och eftertänksam som vanligt utan fladdrar på nästan lite teatraliskt. Villospår.

Tanken har även slagit mig att det är ett villospår för att hålla den egentlige MGM lugn för att kunna spana på honom i lugn och ro.

/Provokatör
Citera
2013-11-26, 20:26
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggros
Hur är det tysk påverkan?
Det finns ingenting som direkt motsäger det, som den påfallande starka aspirationen gör vad gäller finsk bakgrund, men heller inget som talar för det. U-ljuden är inte det minsta lika tyskars u-ljud på svenska. Jag hör överhuvudtaget ingenting som rimligen kan tolkas som utländska inflytelser i det där talet.
Citera
2013-11-26, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roar321
Jag gjorde en sökning på RO på google och fick fram att han jobbar på ett företag beläget på denna adress: Sibyllegatan 49 3TR 114 42 Stockholm, troligtvis en slump men kanske har mgm länge haft någon anknytning till Sibyllegatan. Ringaren råkar ju nästan säga Sibyllegatan i larmsamtalet. mgm var väl även skriven på en adress på Östermalm ett par år efter mordet. Jag kommer dock inte ihåg vilken gata.

Ja, det är ju verkligen ett lustigt sammanträffande. Mindre lustigt för MGM dock att behöva bli påmind varje måndag morgon, givet att vi har rätt i våra spekulationer så klart.
Men det intressanta är, var bodde han hösten 96? Var gick han efter festen?
Citera
2013-11-26, 20:32
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SebbeStockholm
Du kan uppenbarligen det där långt bättre än jag. Men jag pratar inte om finsk brytning på något sätt. Någon som är född i Finland och kommit till Sverige i exempelvis tonåren senare hade inte låtit sådär. Jag pratar om personer som är födda och uppvuxna i Sverige, gått i Svensk klass, umgåtts med svenskar (och invandrare för all del) men som har en eller två finska föräldrar. Har gått om sådana bekanta då jag är uppvuxen i en betongförort där det kryllar av dem. Det är precis så där de låter. Den killen som ringer är uppvuxen i en Stockholmsförort och jag är till 80 % säker på att det finns någon form av finsk bakgrund. Du har säkert rätt i det du säger, och jag är inte säker på vad exakt det är. Men finsk påbrå finns hos uppringaren.

Edit: När jag tänker efter så tycker jag att de ibland pratar överdrivet Svenskt/stockholmskt om du förstår vad jag menar. Det är något som skiljer dem åt. Vad det än är så är det det jag känner igen hos uppringaren. Har hela tiden tyckt att han låter så bekant, och det är just det som är bekant. Att han låter som de personer med finskt påbrå som jag känner.
Det du beskriver är alltså en motreaktion till det Hamilkar talar om. Man märker uttalsfelen hos föräldrarna och avlägsnar sig så långt därifrån man kan inom det rimligas gränser, men går lite för långt.

Det är begripligt vad du menar även om jag inte kan uttala mig om den här rösten i sammanhanget. Jag kommer att tänka på duktiga unga invandrarkvinnor i karriären, hur de ofta låter nästan som parodier på de väluppfostrade medelklassflickor de kommer i kontakt med på universitetet m.m.

Men hur få in RO i detta?
Senast redigerad av Sven-Gustaf 2013-11-26 kl. 20:34.
Citera
2013-11-26, 20:34
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SebbeStockholm
Du kan uppenbarligen det där långt bättre än jag. Men jag pratar inte om finsk brytning på något sätt. Någon som är född i Finland och kommit till Sverige i exempelvis tonåren senare hade inte låtit sådär. Jag pratar om personer som är födda och uppvuxna i Sverige, gått i Svensk klass, umgåtts med svenskar (och invandrare för all del) men som har en eller två finska föräldrar. Har gått om sådana bekanta då jag är uppvuxen i en betongförort där det kryllar av dem. Det är precis så där de låter. Den killen som ringer är uppvuxen i en Stockholmsförort och jag är till 80 % säker på att det finns någon form av finsk bakgrund. Du har säkert rätt i det du säger, och jag är inte säker på vad exakt det är. Men finsk påbrå finns hos uppringaren.
Du menar alltså att finskkättade i Sverige skulle välja specifika sociolekter som avviker från omgivningens, fast dessa sociolekter inte på minsta sätt är påverkade av något finskt språksubstrat?

Det skulle vara extremt svårförklarat ur ett språksociologiskt perspektiv, och jag köper det inte utan vidare från en icke-språkvetare, givet hur mycket synnerligen egendomliga föreställningar om språk det finns bland "vanligt folk". Det rimliga är isåfall att finnar i stockholmstrakten i stor utsträckning har hamnat i vissa sociala skikt i vissa förorter, och att finskättade som vuxit upp i dessa sociala skikt har blivit en tillräckligt stor del av dem för att närboende utomstående skulle associera deras sociolekt med just finnar.

Citat:
Edit: När jag tänker efter så tycker jag att de ibland pratar överdrivet Svenskt/stockholmskt om du förstår vad jag menar. Det är något som skiljer dem åt. Vad det än är så är det det jag känner igen hos uppringaren. Har hela tiden tyckt att han låter så bekant, och det är just det som är bekant. Att han låter som de personer med finskt påbrå som jag känner.
Här kan du dock bli lurad. Om du associerar "överdriven" stockholmska med finnar, så beakta då att det är stor sannolikhet att "uppringaren" försöker dölja sitt ursprung. Det du hör kanske bara är någon som försöker låta som något annat än vad han är i båda fallen.
Citera
2013-11-26, 20:35
Medlem
En återkommande uppgift, som cirkulerade redan kort efter mordet, är att BO var klubbmästare på sin sektion och hade festkassan med sig hem. Det här är helt taget ur luften. BO var inte klubbmästare eller ansvarig för festen, och han hade inte någon kassa med sig.
Citera
2013-11-26, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det finns ingenting som direkt motsäger det, som den påfallande starka aspirationen gör vad gäller finsk bakgrund, men heller inget som talar för det. U-ljuden är inte det minsta lika tyskars u-ljud på svenska. Jag hör överhuvudtaget ingenting som rimligen kan tolkas som utländska inflytelser i det där talet.

OK, tack för det klargörandet.
Citera
2013-11-26, 20:42
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gunhild-k
Bra!!
Men Varför finne??
Han rok ju niiv!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera