Jag har grävt, och klurat, och grävt litet mer och klurat ännu mer. Här nedan presenterar jag resultatet av detta grävande och klurande.
Mina slutsatser avseende mordet på Per Häggström
Jag har dragit följande slutsatser utifrån mina analyser:
1. Mordet på Per Häggström är troligtvis på det stora hela oplanerat, alternativt planerat mycket kort tid före mordet ägde rum. Det är alltför många osäkra parametrar för att det ska vara troligt att det var planerat en tid innan. GM kunde rimligen inte veta säkert att Häggström skulle komma till festen/puben, vilken tid Häggström skulle lämna festen, om han skulle göra det ensam, vilken väg han skulle ta, eller om han skulle ta en buss. Vidare är inte en morakniv ett idealiskt vapen vid ett planerat mord.
2. GM (eller en av GM för det fall att dessa är flera) och Häggström kände varandra. Det är inte troligt att Häggström skulle ha flytt in i Swartlings Ridskola (vilket var känt som en återvändsgränd) med en förföljare. Det är också sannolikt att människor (taxibilar m.fl.) skulle ha lagt märke till att någon blev jagad. Det är vidare osannolikt att Häggström skulle ha fortsatt bära på väskan om han blev jagad. På bilder från brottsplatsen ser man Häggströms väska relativt prydligt uppställd. Den verkar vara placerad där och inte slängd. Swartlings Ridskola är sannolikt en mötesplats mellan PH och en eller flera GM.
3. Syftet för mötet är en ljusskygg affärstransaktion. Det finns ingen anledning till att genomföra en träff vid den tidpunkten på Swartlings ridskola om det inte är något som är olagligt som ska avhandlas. Att PH hade med sig 2000 kr tyder också på att en transaktion av något slag skulle äga rum.
4. GM eller minst en av GM (om fler än en GM) går på KTH. Att välja just Swartlings Ridskola som mötesplats är endast logiskt om det passar bägge parterna väl. Tidpunkten är också relativt märklig. Troligen har PH och gärningsmannen/gärningsmännen bestämt att träffas på festen/puben för lantmätarna och därefter kommit överens om att genomföra transaktionen på Swartlings ridskola för att undvika vittnen.
5. Det som PH skulle köpa är sannolikt stulna tentor eller dopingpreparat. Möjligtvis kan det tänkas vara någon form av centralstimulerande drog inför tentaperioderna.
6. Under transaktionen ville antagligen gärningsmannen skrämma/varna PH för något. Kan vara en obetald skuld eller att han gått och pratat om deras förehavanden. Varningen bestod i knivsåren i PH:s ansikte. När så skedde gjorde PH motstånd och därefter kunde GM inte behärska sig utan högg PH om och om igen.
7. Gärningsmannen måste vara en man, och en man som i vart fall inte är kortväxt, med hänsyn till Pers storlek.
8. Uppringaren till SOS är antingen gärningsmannen eller en medhjälpare som fanns på plats. Ett vittne hade omöjligen kunnat uppfatta det som uppringaren sade sig ha uppfattat såvida denna inte stod på mordplatsen. Syftet med samtalet till SOS är nog främst att lägga ett villospår. Att få in polisen på ”rånspåret”. Detta innebär att gärningsmannen hade koppling till PH och att uppringaren ville dölja detta faktum samt medföljande motiv till kopplingen. Ett andra syfte kan ha varit att ge sig själv en rimlig utväg för det fall att spår efter uppringaren upphittas på plats. Han kan då säga att han ju var på plats och kollade till Häggström. Därmed kan denna bevisning endast svårligen användas mot uppringaren. Slutligen vill uppringaren vilseleda det faktum att han är mycket väl bekant i närområdet.
9. Det relativa lugn och den snabbtänkthet som uppringaren uppvisar vid samtalet tyder på ett psykopatbeteende. När larmoperatören frågar var uppringaren befinner sig svarar han ”Karlaplan, Karlavägen, vettefan”. Tillräckligt missvisande/vagt för att polisen inte ska hitta honom direkt, men tillräckligt korrekt för att han inte senare ska bli anklagad för att ha ljugit om var han var och därmed bli avslöjad som gärningsman.
10. Uppringaren har en utpräglad ”söder om söder”-dialekt. Jag tycker mig också höra ett mycket svagt spår av finsk bakgrund hos uppringaren. Något man kan höra hos någon som är uppväxt i Sverige, men som antingen kommit till Sverige som litet barn eller som helt enkelt fått höra/prata finska hemma med minst en förälder. Jag har hört det flera gånger. Dock är det svårt att höra då det i övrigt låter som en typisk Stockholmare uppväxt söder om söder. Jag är dock inte helt 100 %. Uppväxten söder om söder är dock en betydligt säkrare iakttagelse.
11. Uppringaren känner uppenbarligen till närområdet.
Ovanstående slutsatser ger mig följande GM-profil:
• Det är en man som är över 170 cm lång samt normalbyggd eller muskulös.
• Han känner Per Häggström
• Han studerade troligtvis på KTH och ännu mer sannolikt på Lantmäteri
• Han säljer otillåtna/olagliga föremål/preparat som extrainkomst eller för att kompensera för indraget studiemedel.
• Han är uppvuxen söder om söder
• Han har möjligtvis finskt påbrå
• Han är intelligent och psykopat
• Han har svårt att besinna sig/behärska sig. Möjligen till följd av intag av dopingpreparat
• Han har ett bra jobb till följd av en bra utbildning
• Han är anonym på Internet eftersom han är rädd för att någon ska lägga ihop saker och avslöja honom.
• Han känner väl till närområdet.
• Han tar möjligen droger av något slag. Mest sannolikt centralstimulerande droger.
• Han har våldsamma tendenser. Kan ha blivit dömd för misshandel eller liknande tidigare.
Har jag hittat en alternativ MGM som passar in på min GM-profil? Ja, det har jag. Jag har hittat en MGM som
bekräftat matchar 11 av 13 ovanstående kriterier. Mycket möjligt att han matchar alla.
Hur kommer då RO in i bilden? Antingen är han medgärningsman. Men troligare har den riktige GM falskeligen pekat ut RO. Efter det att polisen identifierat uppringaren (vilket känns högst troligt) så har denne ensam eller tillsammans med en medgärningsman tagit fram en plan B. Denna plan B var att skylla på en person som inte kan bevisa sin oskuld. En person som de vet var på festen, som de vet var redlöst berusad och som de vet bodde på Valhallavägen och var lite kufig. Denne plan B är RO.
Case Closed. NEXT PLEASE!