2013-09-13, 11:14
Medlem
Vad jag har förstått så är det många som får en högre dos metylfenidat när toleransen ökat för mycket (efter t.ex. fyra veckor), för att återfå god effekt.

Finns det någon här som har erfarenhet av att en högre dos funkar månad efter månad (ingen toleransökning), när den förra bara funkade x antal veckor? Alltså att t.ex. 54 mg fungerade utmärkt i två månader, men 72mg har fortsatt fungera mycket längre?

Har startat en liknande tråd där jag även söker en förklaring till varför det skulle fungera, men nu undrar jag helt sonika om någon har god erfarenhet av att kontra höjd tolerans med ökad dos.
Citera
2013-09-14, 12:36
Medlem
boms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjollasse
Finns det någon här som har erfarenhet av att en högre dos funkar månad efter månad (ingen toleransökning), när den förra bara funkade x antal veckor? Alltså att t.ex. 54 mg fungerade utmärkt i två månader, men 72mg har fortsatt fungera mycket längre?

Ja 72mg har fungerat för mig i 3 månader och det känns likadant nu som det gjorde första månaden. Jag tycker inte att 72mg skulle ha blivit som jag kände på 54mg på grund av en toleransökning än...

Jag tror också att jag inte behöver gå högre än 72mg jag upplever att istället för att kunna vara koncentrerad/fokuserad så kommer jag börja att bli "stirrig".
Citera
2013-09-14, 19:28
Medlem
Stilnoctpeniss avatar
Någon här som äter concerta och får sjukt mkt ångest framåt eftermiddagen/kvällen? Får ni benso eller något utskrivet för att ta på kvällen? Jag står inte ut med att må skit halva dagen bara för att känna mig okej halva första.
Citera
2013-09-14, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stilnoctpenis
Någon här som äter concerta och får sjukt mkt ångest framåt eftermiddagen/kvällen? Får ni benso eller något utskrivet för att ta på kvällen? Jag står inte ut med att må skit halva dagen bara för att känna mig okej halva första.

Vanligt problem. Kommer då metylfenidat/concertanivåerna minskar i blodet/hjärnan. Kan pröva tillägg av små doser rent metylfenidat på eftermiddagen då man vet dippen kommer. Många får tyvärr sömnproblem och man kan då pröva ångestlindrande SSRI eller minska dosen Concerta. Sen finns Strattera som är ett alternativ till Concerta och som brukar minska ångest.
Senast redigerad av op9618 2013-09-14 kl. 19:44.
Citera
2013-09-14, 20:00
Medlem
Stilnoctpeniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av op9618
Vanligt problem. Kommer då metylfenidat/concertanivåerna minskar i blodet/hjärnan. Kan pröva tillägg av små doser rent metylfenidat på eftermiddagen då man vet dippen kommer. Många får tyvärr sömnproblem och man kan då pröva ångestlindrande SSRI eller minska dosen Concerta. Sen finns Strattera som är ett alternativ till Concerta och som brukar minska ångest.

Tänkte kontakta min läkare och höra om jag kan få något ångestdämpande framåt kvällen. Äter redan xanor depot men det känns onödigt då jag redan mår kanon på dagen. Har sådan fruktansvärd ångest nu att jag inte vet vart jag ska ta vägen.
Citera
2013-09-14, 20:25
Medlem
Citat:
Tänkte kontakta min läkare och höra om jag kan få något ångestdämpande framåt kvällen. Äter redan xanor depot men det känns onödigt då jag redan mår kanon på dagen. Har sådan fruktansvärd ångest nu att jag inte vet vart jag ska ta vägen.
Låg dos Cipralex (escitalopram) kan funka. Tar dock någon vecka för effekt i vanliga fall.
Citera
2013-09-14, 20:32
Medlem
Stilnoctpeniss avatar
Citat:
Låg dos Cipralex (escitalopram) kan funka. Tar dock någon vecka för effekt i vanliga fall.

Tar redan 20mg cipralex,20mg stilnoct,400 mg seroquel och ändå mår jag skit.
Citera
2013-09-14, 20:41
Medlem
Citat:
Varför Seroquel?
Du kanske skall ta några veckor utan Concerta om du ha stora sömnproblem och ångest.
Har du provat Strattera?
Citera
2013-09-14, 20:53
Medlem
Stilnoctpeniss avatar
Citat:
Varför Seroquel?
Du kanske skall ta några veckor utan Concerta om du ha stora sömnproblem och ångest.
Har du provat Strattera?

Inget riktigt bra svar på varför jag tar seroquel, det ska vara mot sömn och min stämning. Jag fick börja direkt med concerta så har inte testat strattera.
Citera
2013-09-14, 21:18
Medlem
Citat:
Inget riktigt bra svar på varför jag tar seroquel, det ska vara mot sömn och min stämning. Jag fick börja direkt med concerta så har inte testat strattera.

Vid ångestproblem kan faktiskt Strattera vara ett bättre alternativ än Concerta. Då kanske du kan trappa ned på antalet läkemedel också.
Citera
2013-09-15, 11:00
Medlem
boms avatar
Citat:

Känns lite OT men jag tror det är xanoren dom är boven i dramat.

xanor är riktigt stark medicin. När den medicinen slutar verka då kommer du åka på fet ångest! oavsett. och dom där andra medicinerna kommer inte ta bort den ångesten(avtändning) du får när du är utan xanoren. Så ta xanoren på kvällen och ta den verkligen inte i onödan på dagen!
Citera
2013-09-15, 11:08
Medlem
boms avatar
OT:

Citat:
Har sådan fruktansvärd ångest nu att jag inte vet vart jag ska ta vägen.

Jag förstår det vara utan utan xanor ångest är sju resor värre ångest eller kallat för avtändning...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in