2013-12-17, 00:20
Medlem
gulligumsans avatar
Hänger anpassningsstörning ihop med adhd?
Citera
2013-12-19, 23:48
Medlem
http://tv.greenmedinfo.com/selling-adhd-diagnoses-prescriptions-soar-20-year-effort-big-pharma/
Citera
2013-12-20, 23:17
Medlem
BlueBeetles avatar
Jag fick medicin mot ADHD (fast det har inte gjorts nån full utredning och det är inte helt omöjligt att jag snarare har ADD) för första gången i år (27 år gammal). Jag började först med 10 mg ritalin och det var som natt och dag. Helt plötsligt så kunde jag koncentrera mig, ta saker med ro, inte jaga upp mig över småsaker eller fastna i negativa tankespiraler, jag fick inte längre frustrationsutbrott eller glömde bort vad jag höll på med mitt i det. Jag fick också enormt förbättrad aktivitetsreglering.

Den här effekten avtog dock så småningom, varpå dosen höjdes till 20 mg ritalin. Sen hände samma sak igen och dosen höjdes till 30 mg, sen till 40 mg, sen till 40 mg + 10 mg på lunchen och sen till 40+20 mg. Varje gång dosen höjdes så fick jag t.ex. trötthet och huvudvärk som bieffekter men dessa gick över på någon vecka.

I och med den sista doshöjningen fick jag efter två veckor yrsel och trötthet, som sedan gick över. Fast efter två månader så började jag få plötslig yrsel, plötsligt illamående, konstant trötthet och ångest och återkommande hjärtklappning. Allt var ofta synkat med vardagen på så vis att t.ex. arbete eller jobbiga situationer gjorde saken värre. Jag sjukskrevs för utmattningssyndrom/utbrändhet, fick hjärtat kollat med EKG (normalt, men hög puls 100+), och det tog ett tag innan jag på allvar misstänkte medicinen. Efter samtal med läkare så sänktes dosen åter till 30+20 mg ritalin. Hjärtklappningarna blev genast oerhört reducerade och alla ångestattacker försvann (även om tröttheten bestod och jag knappast var helt återställd). Dock så kom alla ADHD-problem tillbaka med full kraft och gjorde vardagen totalt omöjlig.

Således prövar vi nu en blandning: ritalin 20 mg och concerta 18 mg på morgonen + ritalin 20 mg på lunchen. Jag äter även atarax (typ lugnande, mot ångest) på morgon och kväll och har fått inderal (betablockerare) mot hjärtklappning/ångestattacker.

Första två dagarna med concerta så var jag helt frälst. Jag slapp all ADHD-problematik men hade inga bieffekter mer än lite hjärtklappning framåt eftermiddag/tidig kväll (vilket jag misstänker lunchritalinet för). Tredje dagen och idag, fjärde dagen, är jag inte lika optimistisk. Från och med tredje dagen så har jag fått oerhört besvärande bröstsmärtor, i princip under hela dagen. Jag kan få kramp i bröstkorgen, främst på vänster sida, så att det ibland hugger till och känns jätteobehagligt. Jag kan även få lite svårare att andas och ibland känna som en tyngd på bröstet. Jag har under dessa episoder även förhöjd puls, runt 110, och upplever såklart en del oro/ångest, även om jag inte har samma sorts panikångest som jag hade på högsta ritalindosen. Inderal ska hjälpa mot både hög puls och bröstsmärtor men jag har inte tagit någon idag då jag haft väldigt kalla händer och fötter de senaste dagarna, vilket är en känd bieffekt, och jag vill se vad som händer med/utan den. Jag har även frekventa avdomningar i armarna, fast jag vet inte om detta beror på bröstkrampen eller inderal... Till saken hör att jag går på kryckor vilket såklart inte heller är så lysande för bröstmusklerna.

Så, just nu är jag rätt säker på att jag behöver ungefär nuvarande dos medicin för att klara min ADHD, men ritalin ger mig hjärtklappning och ångestattacker och jag har nu bröstsmärtor/bröstkramp, förmodligen av concertan... De här bröstsmärtorna är inte hållbara i längden och om de inte går över så måste jag försöka någon annan medicin...

Är det någon som prövat concerta och drabbats av bröstsmärtor/bröstkramp? Och var dessa bieffekter bestående eller övergående?

(Skrev detta inlägg i ADD-tråden också då jag ärligt talat inte riktigt vet vad som är vad och hoppades få svar från olika håll.)
Citera
2013-12-21, 11:41
Medlem
Benso1990s avatar
Äter Conerta mot ADHD. Har ätit i 3 veckor snart och äter nu 54mg på morgonen. Märker att jag inte tänker på 1000 saker samtidigt längre, kan sitta still, min inre stress är nästan borta. Det negativa är huvudvärk och illamående samt på kvällen (cirka 10 timmar efter intag) då jag får en "avtändning" blir deprimerad, självmordsbenägen och allmänt ångestfylld. Någon som känner igen sig? Finns det en lösning på problemet eller bör jag härda ut?
Ska prata med läkaren efter nyår om att eventuellt höja till 54 mg på morgonen och fylla på med 18 mg på lunch men rädd för att jag inte ska kunna sova på kvällen samt få kass aptit. Äter lite på dagen nu och äter ifatt på kvällen så jag orkar med min träning.
För/nackdelar med detta?
Citera
2013-12-21, 12:43
Medlem
Edrics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueBeetle
Är det någon som prövat concerta och drabbats av bröstsmärtor/bröstkramp? Och var dessa bieffekter bestående eller övergående?

(Skrev detta inlägg i ADD-tråden också då jag ärligt talat inte riktigt vet vad som är vad och hoppades få svar från olika håll.)
Medicinsk sett så behandlas bägge på samma sätt.

Kanske dags att testa en annan medicin om du känner att det är så obehagligt. Det finns Elvanse som innehåller lisdexamfetamin som kanske passar dig bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av Benso1990
Äter Conerta mot ADHD. Har ätit i 3 veckor snart och äter nu 54mg på morgonen. Märker att jag inte tänker på 1000 saker samtidigt längre, kan sitta still, min inre stress är nästan borta. Det negativa är huvudvärk och illamående samt på kvällen (cirka 10 timmar efter intag) då jag får en "avtändning" blir deprimerad, självmordsbenägen och allmänt ångestfylld. Någon som känner igen sig? Finns det en lösning på problemet eller bör jag härda ut?
Ska prata med läkaren efter nyår om att eventuellt höja till 54 mg på morgonen och fylla på med 18 mg på lunch men rädd för att jag inte ska kunna sova på kvällen samt få kass aptit. Äter lite på dagen nu och äter ifatt på kvällen så jag orkar med min träning.
För/nackdelar med detta?
Strunta i att ta Concerta 18 mg vid lunch, be om att få 10 mg snabbverkande Ritalin istället så borde det inte påverka sömnen lika mycket som om du skulle ta en Concerta.
Avtändningen är lite svårare, för mig fungerar det att ta lite extra magnesium typ en timme innan avtändningen så känns det lite mer uthärdligt.
Citera
2013-12-22, 11:45
Avslutad
Fick ingen diagnos efter timmar av tester osv. Enligt psykologen är mitt liv alldeles för städat (har lägenhet och fast anställning) så det finns inga indikationer på att jag behöver en diagnos och eventuellt medicin för jag klarar mig på egen hand. Vet inte om det är rätt eller fel, en koncentrationsstörning har ju inget med hur städat livet är utan mer att man skapat rutiner för att få allt att falla på plats. Har provat medicin tidigare och det var som natt och dag.
Citera
2013-12-22, 15:56
Medlem
Raventears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tony_Tedeschi
Fick ingen diagnos efter timmar av tester osv. Enligt psykologen är mitt liv alldeles för städat (har lägenhet och fast anställning) så det finns inga indikationer på att jag behöver en diagnos och eventuellt medicin för jag klarar mig på egen hand. Vet inte om det är rätt eller fel, en koncentrationsstörning har ju inget med hur städat livet är utan mer att man skapat rutiner för att få allt att falla på plats. Har provat medicin tidigare och det var som natt och dag.

GRATTIS! Om det är så att du klarar av att skapa rutiner för att få livet att funka så är väl det fantastiskt?
Jag älskade det året när jag hade lyckats ruta in dagarna så tight att jag inte behövde fundera över vad jag skulle göra härnäst, det var bara att hasta vidare.
Fan vad bra jag mådde då.

Skulle byta förmågan att skapa och följa rutiner mot mina mediciner utan att tveka! Livet blir mycket tråkigare (lugnare) med medicin.

Fast du vet väl att man kan ha koncentrationsproblem utan att ha ADHD?
Jag hade också fast anställning och lägenhet under utredningen, det är inte nödvändigtvis att ha ett städat liv.

Om det är specifika delar av vardagen som inte riktigt funkar kan du ta kontakt med arbetsterapeut så kan den kanske hjälpa dig.
Citera
2013-12-22, 16:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Raventear

Fast du vet väl att man kan ha koncentrationsproblem utan att ha ADHD?
Jag hade också fast anställning och lägenhet under utredningen, det är inte nödvändigtvis att ha ett städat liv.

Om det är specifika delar av vardagen som inte riktigt funkar kan du ta kontakt med arbetsterapeut så kan den kanske hjälpa dig.

Mina rutiner består av att sitta framför datorn, styrketräna och arbeta. Inte så att det krävs mycket struktur för att det ska fungera. Har redan pratat med arbetsterapeut och det gav ingenting. Jag har omöjligt för att studera och läsa litteratur, faktaböcker m.m så studier fungerar inte. Fick prova en tablett dmaa och helt plötsligt kunde jag sitta i timmar och läsa utan att bli distraherad...säger inte att jag har ADHD men att utesluta allt pga en fungerande vardag känns aningen tamt men det är väl så sjukvården fungerar idag...störst problematik får hjälpen när pengarna inte räcker till.
Citera
2013-12-22, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benso1990
För/nackdelar med detta?

Får precis samma jävliga avtändning av concerta. Hade concerta i 2 år och hittade aldrig nån lösning på detta. Testade igen för nåt år sen - fortfarande samma. Möjligtvis att när jag lade till voxra, så dämpades avtändningen lite. Om avtändningen/biverkningarna blir för outhärdliga finns annan medicin att testa, vilket jag själv gör nu.

Är detta första gången du har ADHD-medicin, eller vad har du testat innan?

Huvudvärken och illamåendet är typiska insättningssymptom - de går förmodligen över inom ett par veckor efter doshöjning.

Vad gäller maten så är det ingen fara med att äta ikapp på kvällen, så länge du själv känner att du inte mår dåligt av det fysiskt eller psykiskt. (Är utbildad inom friskvård inkl näringslära.)
Citera
2013-12-23, 14:27
Medlem
Benso1990s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuromal
Får precis samma jävliga avtändning av concerta. Hade concerta i 2 år och hittade aldrig nån lösning på detta. Testade igen för nåt år sen - fortfarande samma. Möjligtvis att när jag lade till voxra, så dämpades avtändningen lite. Om avtändningen/biverkningarna blir för outhärdliga finns annan medicin att testa, vilket jag själv gör nu.

Är detta första gången du har ADHD-medicin, eller vad har du testat innan?

Huvudvärken och illamåendet är typiska insättningssymptom - de går förmodligen över inom ett par veckor efter doshöjning.

Vad gäller maten så är det ingen fara med att äta ikapp på kvällen, så länge du själv känner att du inte mår dåligt av det fysiskt eller psykiskt. (Är utbildad inom friskvård inkl näringslära.)

Åt Voxra innan jag fick min ADHD diagnos. Slutade med Voxra samma dag som jag började med Concerta för första gången, orkar inte äta den och Concertan för gillar inte tanken på att kombinera mediciner.
Vilken medicin äter du nu?
Har bara ätit Concerta i 3 veckor så tänker ge det lite tid. 54mg har jag ätit 1 vecka. Tycker medicinen är bra och står ut med alla biverkningar förutom avtändningen på kvällen när den går ut. Funderar om jag ska följa rådet att prata med läkaren om att lägga till snabbverkande Ritalin vid behov på kvällen.
Citera
2013-12-24, 22:20
Medlem
Hegamons avatar
Är det ett krav att man har en diagnos för Concerta, Strattera eller Metamina?
Citera
2013-12-24, 22:29
Moderator
Arne.Ankas avatar
Strattera är enklast att få ut, påminner om antidepressiva och har 0 missbrukspotential.
Concerta kräver oftast en diagnos men en del får det utskrivet redan under utredningen, metamina däremot är det mycket höga krav för att man ska få ut och kräver licensansökan till läkemedelsverket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in