Jag fick medicin mot ADHD (fast det har inte gjorts nån full utredning och det är inte helt omöjligt att jag snarare har ADD) för första gången i år (27 år gammal). Jag började först med 10 mg ritalin och det var som natt och dag. Helt plötsligt så kunde jag koncentrera mig, ta saker med ro, inte jaga upp mig över småsaker eller fastna i negativa tankespiraler, jag fick inte längre frustrationsutbrott eller glömde bort vad jag höll på med mitt i det. Jag fick också enormt förbättrad aktivitetsreglering.
Den här effekten avtog dock så småningom, varpå dosen höjdes till 20 mg ritalin. Sen hände samma sak igen och dosen höjdes till 30 mg, sen till 40 mg, sen till 40 mg + 10 mg på lunchen och sen till 40+20 mg. Varje gång dosen höjdes så fick jag t.ex. trötthet och huvudvärk som bieffekter men dessa gick över på någon vecka.
I och med den sista doshöjningen fick jag efter två veckor yrsel och trötthet, som sedan gick över. Fast efter två månader så började jag få plötslig yrsel, plötsligt illamående, konstant trötthet och ångest och återkommande hjärtklappning. Allt var ofta synkat med vardagen på så vis att t.ex. arbete eller jobbiga situationer gjorde saken värre. Jag sjukskrevs för utmattningssyndrom/utbrändhet, fick hjärtat kollat med EKG (normalt, men hög puls 100+), och det tog ett tag innan jag på allvar misstänkte medicinen. Efter samtal med läkare så sänktes dosen åter till 30+20 mg ritalin. Hjärtklappningarna blev genast oerhört reducerade och alla ångestattacker försvann (även om tröttheten bestod och jag knappast var helt återställd). Dock så kom alla ADHD-problem tillbaka med full kraft och gjorde vardagen totalt omöjlig.
Således prövar vi nu en blandning: ritalin 20 mg och concerta 18 mg på morgonen + ritalin 20 mg på lunchen. Jag äter även atarax (typ lugnande, mot ångest) på morgon och kväll och har fått inderal (betablockerare) mot hjärtklappning/ångestattacker.
Första två dagarna med concerta så var jag helt frälst. Jag slapp all ADHD-problematik men hade inga bieffekter mer än lite hjärtklappning framåt eftermiddag/tidig kväll (vilket jag misstänker lunchritalinet för). Tredje dagen och idag, fjärde dagen, är jag inte lika optimistisk. Från och med tredje dagen så har jag fått oerhört besvärande bröstsmärtor, i princip under hela dagen. Jag kan få kramp i bröstkorgen, främst på vänster sida, så att det ibland hugger till och känns jätteobehagligt. Jag kan även få lite svårare att andas och ibland känna som en tyngd på bröstet. Jag har under dessa episoder även förhöjd puls, runt 110, och upplever såklart en del oro/ångest, även om jag inte har samma sorts panikångest som jag hade på högsta ritalindosen. Inderal ska hjälpa mot både hög puls och bröstsmärtor men jag har inte tagit någon idag då jag haft väldigt kalla händer och fötter de senaste dagarna, vilket är en känd bieffekt, och jag vill se vad som händer med/utan den. Jag har även frekventa avdomningar i armarna, fast jag vet inte om detta beror på bröstkrampen eller inderal... Till saken hör att jag går på kryckor vilket såklart inte heller är så lysande för bröstmusklerna.
Så, just nu är jag rätt säker på att jag behöver ungefär nuvarande dos medicin för att klara min ADHD, men ritalin ger mig hjärtklappning och ångestattacker och jag har nu bröstsmärtor/bröstkramp, förmodligen av concertan... De här bröstsmärtorna är inte hållbara i längden och om de inte går över så måste jag försöka någon annan medicin...
Är det någon som prövat concerta och drabbats av bröstsmärtor/bröstkramp? Och var dessa bieffekter bestående eller övergående?
(Skrev detta inlägg i ADD-tråden också då jag ärligt talat inte riktigt vet vad som är vad och hoppades få svar från olika håll.)