Hej hej.
Ahh, det här känns ju lite som att sätta sig på ett AA möte.
Hej jag heter **** och jag har adhd.. Jo jag är alkolist och narkoman, nykter och drogfri sen två år. Något inte en människa tror om de inte vetat hur jag levt tidigare. Jag är välsignad med yttre som inte skvallrar om det liv jag levt. Om man bortser från ticksen förstås som jag alltid skyllt på amfetaminet. Men efter noggran fundering så fick jag erkänna för läkare att jag haft dem jämt till och från. Flaxar med näsan och helvete, fast duktig(trodde jag) på att dölja.
Jag fick upp en misstanke om att jag har adhd när jag av en slump läste lite om det, inte till en början men när jag fördjupade mig i ämnet(som jag har en tendens till att göra när något är intressant) så började jag se saker. Nu ett par veckor senare så har jag lyckats med konsten att både få igång en inledning till en adhd utredning på öppenpsyk och ett nära klargörande hos en privat läkare.
Efter att jag fyllt i div screening test och vart på ett möte med läkare och beteende vetare så sa läkaren ungefär som att, j
a, jag har inga tvivel om att du har adhd men du måste få en uredning innan diagnos.
Jag hade scorat 136 där gränsen gick vid 83(tror jag) och de trodde jag skulle scora högre längre fram i utredningen. Jag fick höra att det förmodligen skulle gå fort att sätta diagnos då jag inte var något "gränsfall". Tack vare mitt eget intresse så serverade jag dem också ganska snabbt det de ville veta ang vilken problematik jag har och upplever.
Imorgon bär det av för start av utredning och jag vet inte riktigt vad jag har att vänta mig förutom det jag har lyckats läsa mig till då, och det är väl förvisso en del
Just nu är jag i en helt ny värld, jag gråter åt mig själv och jag skrattar. Alla år av utanför känsla, vetskapen om att jag inte är som andra är bekräftad. Jag är inte dum i huvudet och även fast jag vet så djupt i min själ att det här är sant så hade jag så svårt att fatta.
Det som gör mest ont är att alla i min närhet på många vis har påpekat mina svagheter men aldrig ifrågasatt dem. Va fan har de trott om mig. Inne i mitt huvud finns en oändlig värld med landskap i olika dimensioner, allt jag alltid velat få fram, har krystat trillat ur min mun som lumpna dumheter, korta fraser i osäkerhet. Fan säger jag.
Min psykolog på öppenpsyk sa en fin sak till mig och hon sa,
men ****, du är trött för att du inte förstår att du inte orkar. Helt plötsligt så slog det mig att ja, det är ju så det är. Det är inte lathet eller depression, jag är trött. Fan inte ens min mamma har någonsin sagt något så fint.
Jag har svackor som lägger krokben när jag minst anar, ett helvete. Jag har vart depprimerad, det ska gudarna veta, så in i helvete nere att jag velat dö fast jag inte vågat, eller som någon så fint har uttryckt det,
jag vill inte leva men jag vill inte dö.
Det finns människor där ute, läkare och psykologer som vet mer om mig än jag själv, för första gången i mitt vuxna liv så har jag träffat människor som känner till mig, som vet och som kan hjälpa.
Den största hjälpen är att veta att jag finns, min person.
Jag har fått veta att om det behövs så kommer jag att få medicinera, metylfenidat och då Ritalin.
Jag vet inte jag, jag har några frågor till er.
1, Finns det medicin som bara tar bort svackorna? Typ ssri? Jag får så klart veta detta om bara någon vecka men mm, är inte känd för ett stort tålamod
2, Ser ni ett problem i att jag går dubbelt på både öppenpsyk och privat? Kan de på öppenpsyk få reda på att jag går privat? Det på privat vet att jag går på öppenpsyk dock.
Varför går jag dubbelt då? Jo jag har ett enormt kontrollbehov och vill verkligen vara säker. Inget trams. Dessutom bekostar jag min adhd utredning själv, i runda svängar kommer det gå loss på mellan 17-22.000sek och utöver det är jag i behov av terapi och det har jag fan inte råd att punga ut mellan 600-1800 för per gång.
Eller som de sa på psyk,
det kan vara bra att ha något att falla tillbaks på när det går utför.
Något motsägelsefullt i det hela och som jag också undrar över är mitt städande och kontrollbehov. Jag städar varje dag och när jag mår dåligt så växer skiten i hörnen. Läkaren mumlade något om extrem noggranhet och det får jag väl också veta mer om men jag vill gärna höra era reflektioner och eller om någon annan också har det så.
Jag har problem med folk och fixar inte sociala och privata relationer men jag grejar det. Försvinner bort ibland, undviker saker. Har underliga perioder när jag inte fixar att gå in på en mack tex.
Jag har aldrig haft något självskade beteende(om man bortser från drogandet då

)
Mvh