Citat:
Ursprungligen postat av asdf1
Minns inte ens vad jag sa, tyvärr trodde hon inte att det skulle bli någon utredning eftersom jag "aldrig hade hafg problem i skolan" bortsett från att jag hoppade av under mitt 2a gymnasieår
Väldigt många klarar av skolan genom att ta i mer än andra, så det är i sig inget giltigt argument. Att du inte gick ur gymnasiet är ett stort motargument. Många med ADHD problematik presterar bra så länge det finns struktur. Grundskola, lagidrott och värnplikten är exempel på områden som är strukturerade och passar personer med ADHD bra. Det är först när man måste "stå på egna ben" som det brukar fallera, exempelvis i gymnasiet eller i arbetslivet.
Citat:
Vad tror ni om en "lätt" ADHD som ev. skulle ha kunnat ha förvärrats med åren?
Inte själva ADHD problematiken. Eftersom du i vuxna livet måste stå på egna ben kommer du att märka av din ADHD problematik mer. Därmed löper du risk att bränna ut dig i dina försök att anpassa dig till samhället. Det kan leda till andra besvär, som ångest, depression och sömnsvårigheter.
Citat:
Skulle få svar om det blir utredning eller ej på tors. Vad tycker ni jag borde göra om det inte blir någon utredning? Har jag ADHD? Eller något annat?
Har du varit på samtal inför beslutet? Har personen som utfört samtalet kunnande inom NPF diagnoser? Om inte ska du kräva att få göra en kort samtalsutredning med en kunnig psykolog/psykiatriker som helst jobbar inom NPF.
Det är bara att stå på dig tills du får en utredning. Själv kan jag inte göra mycket mer än att välkomna dig till svensk sjukvård.