2011-09-26, 02:54
Medlem
Kan hjälpa dig en bit på väg i alla fall.

Du kan göra en adressändring direkt hos vårdcentralen så hamnar posten där du vill ha den.

Nej du kommer inte att få någon medicin på en gång.

Precis som med andra saker som man får medicin för så måste man först ta reda på vad som är "fel".

Det betyder att du får vänta på utredning om läkaren håller med dig och skriver en remiss. Det är inte vårdcentralen som gör den utredningen. Det beror på var du bor om den görs av psykiatrin eller av någon annan specialenhet.

Väntetiden för utredning varierar dessutom beroende på var du bor.

Blev du klokare?
Citera
2011-09-30, 12:48
Medlem
SuperSilverHazes avatar
Snackade om metamina med min sjuksköterska, så hon skulle ta upp det tillsammans med min läkare, så får hoppas att jag får det!
Citera
2011-10-02, 03:40
Medlem
ssri är lätt att få, men adhd-medicinering behöver man en diagnos för att få.

ssri fungerar väldigt bra det med, men det är ingen stimulerande medicin. det ger ändå en stimulerande verkan då man känner sig glad och fylld av hopp.
i mitt fall så vart det lite snett eftersom jag tyckte att "allt ordnar sig" och så sket jag i skolan.

en adhd-diagnos kan ta uppåt ett år att få, men om du mår dåligt så är ssri ett väldigt bra alternativ.
Citera
2011-10-02, 12:36
Medlem
Lys avatar
Det är oftast långa köer till utredningar om Adhd och andra neuropsykiatriska diagnoser. Att vänta ett till två år på en sån utredning är inte ovanligt. Jag har väntat på det i ca ett år, får tid om kanske en månad. Eventuell medicinering för det tar man upp om det är så att du har diagnosen och själv vill ha medicin. Dina föräldrar behöver inte få veta något. Kallelse till utredning kan de skicka till den adress där du bor nu.
Citera
2011-10-04, 05:27
Medlem
Medvallss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DIde
...och med det menar jag att föräldrarnas sätt att uppföra sig och bete sig förklarar varför ungen inte är som det skall.

Haha, jaa, här är ett levande exempel på just det:

http://www.familjeliv.se/Forum-26-434/m61360658-2.html%3Fsearch%3Dfinskaflikkan%26searchRange%3D5% 26searchField%3D3

Här är tråden i sin helhet, välkommen in och skriv
http://www.familjeliv.se/Forum-26-434/m61360658.html
Citera
2011-10-04, 05:39
Medlem
HappyHandsomes avatar
"ADHD" fanns inte förr i tiden när aga tillämpades. Nu får föräldrar finna sig i att bli anmälda till polisen om de uppfostrar sina barn, och det är ju inte ett alternativ. Så föräldrarna har slutat uppfostra sina barn, då "argument" inte funkar på dem. Detta för att föräldrarna är dumma i huvudet och inte kan argumentera med sitt barn på ett korrekt sätt. De flesta svenskar kan inte ens ha pli på sin egen hund, eller hålla liv i en blomma...

Resultatet är ADHD-ungar, ungdomsbrottslingar och en ökad respeklöshet som i sin tur orsakar ett vidrigt samhälle där svinen tar sig fram på de svagas bekostnad...

Rent teoretiskt, om en ADHD-unge fick en örfil varje gång han flippade, skulle han garanterat flippa mera sällan.

Själv har jag ADD, min farsa slog bort "H":et ur mig, så jag vet vad jag snackar om...
Citera
2011-10-11, 02:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lapptopp
jag gjorde ett nättest för 2 år sen nu och har samma symptom som dig.. xakt det där med tiderna som jag alltid passar..(helst på plats en 10 minuter före) å det stämmer med mig med att det har med uppfostran att göra. man SKA passa tider är jag upplärd till... det man gör (vi med adhd) är att man fokuserar såinnihelvete på vissa saker så, typ tidpassning, så då gör man inget annat än tänker på det å kollar klockan heeela tiden... jag tycker du ska ringa din lokala psykiatri och berätta dina proble/symptom, då gör dom en första bedömning och du kommer garanterat få gå på besök... lycka till å trevlig helg

Haha, har samma "symptom" -- ska faktiskt göra en utredning nu eftersom jag är relativt säker på att jag har ADHD.
Citera
2011-10-11, 15:02
Medlem
ADHD test som stora nät som fångar massor av människor som är normala. Stora läkemedelsföretag göra en förmögenhet off av detta.
Citera
2011-10-11, 15:32
Medlem
Olle.Claessons avatar
Skaffa inte diagnosen, ni kommer få problem med ert körkort.
Blir ni av med det och har adhd lär ni få svårt att få särskild svårt att få tillbaka det .
Citera
2011-10-11, 16:39
Bannlyst
Jävla skit -- dom ringde upp mig i morse efter ha sovit kasst -- var helt nyvaken.

Minns inte ens vad jag sa, tyvärr trodde hon inte att det skulle bli någon utredning eftersom jag "aldrig hade hafg problem i skolan" bortsett från att jag hoppade av under mitt 2a gymnasieår -- för att jag inte klarade av i princip nånting som hade med skolarbeta att göra. Slutade helt enkelt att gå dit. Men detta verkade hon ignorera? Som jag förstod henne så menade hon på att någon borde ha upptäckt min ADHD mycket tidigare -- inget som bara "kommer" från ingenstans.

Vad tror ni om en "lätt" ADHD som ev. skulle ha kunnat ha förvärrats med åren?

Har även alltid varit extremt lättirriterad, även i grundskolan. Känns som det bara har eskalerat på senare tid, kan inte slutföra någonting, svårt att läsa texter och tycker det mesta är sjukt ointressant. Men sjukt duktig på att hålla tider -- som jag läste att någon annan med adhd-diagnos var duktig på.

Skulle få svar om det blir utredning eller ej på tors. Vad tycker ni jag borde göra om det inte blir någon utredning? Har jag ADHD? Eller något annat?
Citera
2011-10-11, 16:53
Medlem
Olle.Claessons avatar
ADHD försämras vad jag förstått inte med åldern snarare så att symptomen förbättras för många eller ligger på samma nivå! I ditt fall är det kanske stress och dylikt som ökat på dina symptom!
Citera
2011-10-11, 16:56
Medlem
Fittahoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdf1
Minns inte ens vad jag sa, tyvärr trodde hon inte att det skulle bli någon utredning eftersom jag "aldrig hade hafg problem i skolan" bortsett från att jag hoppade av under mitt 2a gymnasieår
Väldigt många klarar av skolan genom att ta i mer än andra, så det är i sig inget giltigt argument. Att du inte gick ur gymnasiet är ett stort motargument. Många med ADHD problematik presterar bra så länge det finns struktur. Grundskola, lagidrott och värnplikten är exempel på områden som är strukturerade och passar personer med ADHD bra. Det är först när man måste "stå på egna ben" som det brukar fallera, exempelvis i gymnasiet eller i arbetslivet.

Citat:
Vad tror ni om en "lätt" ADHD som ev. skulle ha kunnat ha förvärrats med åren?
Inte själva ADHD problematiken. Eftersom du i vuxna livet måste stå på egna ben kommer du att märka av din ADHD problematik mer. Därmed löper du risk att bränna ut dig i dina försök att anpassa dig till samhället. Det kan leda till andra besvär, som ångest, depression och sömnsvårigheter.

Citat:
Skulle få svar om det blir utredning eller ej på tors. Vad tycker ni jag borde göra om det inte blir någon utredning? Har jag ADHD? Eller något annat?
Har du varit på samtal inför beslutet? Har personen som utfört samtalet kunnande inom NPF diagnoser? Om inte ska du kräva att få göra en kort samtalsutredning med en kunnig psykolog/psykiatriker som helst jobbar inom NPF.

Det är bara att stå på dig tills du får en utredning. Själv kan jag inte göra mycket mer än att välkomna dig till svensk sjukvård.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in