2013-05-26, 16:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Raventear
Hur ser din kontakt med läkare/ssk ut? Jag fick gå på koller en gång i veckan för att kolla hur medicinen fungerade och om blodtryck och vikt påverkades för mycket.
Nu går jag var tredje vecka och de frågar mig själva om jag vill höja/sänka dosen.
Om du inte har någon uppföljning inplanerad så ring doktorn och fråga hur ni ska gå tillväga med att ställa in dosen och att den du har nu är för låg.

Det är inte säkert att du får öka till 36 på en gång, det finns 27mg:are också. Men visst kan man göra så att tar två 18 istället för en 36a.
Hur som helst, vänta till din doktor gett klartecken innan du ökar.

Medicinen är svindyr, ja. Men den kommer bli billigare efterhand, till slut betalar du inte alls på ett par månader. Googla "högkostnadsskydd medicin" så får du veta de exakta summorna. Tror det är sammanlagt 2200 kronor per år man behöver betala för receptbelagda läkemedel.

Tacksam för svar.

Jag kommer, precis som du säger, träffa en sjuksköterska en gång i veckan nu i början för att kolla det du nämnde. Så jag kommer fortsätta köra på 18 tills jag får klartecken att ev. höja dosen. Antar att sjuksköterskan kommer agera mellanhand och medla mellan mig och läkaren.

Trevligt angående högkostnadsskyddet. Vet att min läkare eller om det var sjuksköterskan som gafflade om det tidigare men fick rätt mycket info på samma gång när det blev klart med medicineringen så jag snappade nog inte upp det.

Då gör det m.a.o. inget om jag blir tvungen att lösa ut ännu burk alltså. Får hoppas att jag hittar rätt dos så småningom. Men 18 mg känns väldigt lite. Det verkar som dom flesta käkar 54, om inte mer.

Concerta är väl främst avsedd för barn? Men jag antar att det finns en fullgod anledning till mjukstart.

Mvh

Citat:
Ursprungligen postat av bom
18mg är ju väldigt liten dos. Jag tror att dina egna tankar känslor och funderingar kring medicinen påverkar dig lika mycket som 18mg concerta iallafall första dagarna. Så första dagarna är det nog omöjligt och dra någon slutsats egentligen.

Av egen erfarenhet 18mg det kändes som det var rätt medicin för mig. 36mg nu började jag märka skillnad kände mig lugnare och mer koncentrerad. Nu har jag 54mg +18mg.
När det gäller konversera så för mig vart jag mer lugn och höjd koncentration gjorde att:
jag kunde faktiskt koncentrera mig på vad som sägs
följa den röda tråden i ett samtal alltså komma ihåg vad samtalet egentligen handlar om och inte sväva iväg okontrollerat på helt irrelevanta saker.
hålla igång ett samtal eller en konversation jag egentligen finner väldigt ointressant utan någon större ansträngning.

Så för mig vart det mycket lättare på alla sätt. Men det här är det som blivit mycket bättre för mig med medicin den blir ju säkert olika effekt för alla. Be läkaren höja dosen onödigt och göra det själv

Oj, hade visst fått två svar. Tack för din input.

Men om 18 mg kändes rätt för dig, hur kommer det sig att du höjde? Avtog effekten efter en tid eller hur gick det till?
Senast redigerad av Kokosbollar 2013-05-26 kl. 16:10.
Citera
2013-05-26, 16:28
Medlem
Raventears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokosbollar
Tacksam för svar.

Jag kommer, precis som du säger, träffa en sjuksköterska en gång i veckan nu i början för att kolla det du nämnde. Så jag kommer fortsätta köra på 18 tills jag får klartecken att ev. höja dosen. Antar att sjuksköterskan kommer agera mellanhand och medla mellan mig och läkaren.

Trevligt angående högkostnadsskyddet. Vet att min läkare eller om det var sjuksköterskan som gafflade om det tidigare men fick rätt mycket info på samma gång när det blev klart med medicineringen så jag snappade nog inte upp det.

Då gör det m.a.o. inget om jag blir tvungen att lösa ut ännu burk alltså. Får hoppas att jag hittar rätt dos så småningom. Men 18 mg känns väldigt lite. Det verkar som dom flesta käkar 54, om inte mer.

Concerta är väl främst avsedd för barn? Men jag antar att det finns en fullgod anledning till mjukstart.

Mvh

Ah, då låter det som att du har liknande uppföljning som mig!

Min sjuksköterska agerar mellanhand mellan mig och läkaren. Det funkade inte alls i början, men då hade jag nya sjuksköterskor nästan varje gång.
Till slut ställde jag till med ett jävla liv, vilket i och för sig gjorde att jag blev av med medicinen nån månad, men sen fick jag "min" sjuksköterska (som faktiskt själv erbjöd sig att bli "min" och dessutom verkar väldigt smickrad av att jag bara vill träffa henne ^^).

Hur mycket medicin man behöver är väldigt individuellt, så häng inte upp dig på hur mycket andra käkar. Concerta är till för dem som mår bra av det, barn som vuxna.
Förut skrev man ju inte ut ADHD-medicin till vuxna, så det är väl därför man betraktar concerta och ritalin som barnmedicin.
Att amfetamin har en mer vuxen "klang" har nog att göra med att det tidigare förskrivits till vuxna i alla möjliga sammanhang.
Citera
2013-05-26, 16:42
Bannlyst
Citat:
Ah, då låter det som att du har liknande uppföljning som mig!

Min sjuksköterska agerar mellanhand mellan mig och läkaren. Det funkade inte alls i början, men då hade jag nya sjuksköterskor nästan varje gång.
Till slut ställde jag till med ett jävla liv, vilket i och för sig gjorde att jag blev av med medicinen nån månad, men sen fick jag "min" sjuksköterska (som faktiskt själv erbjöd sig att bli "min" och dessutom verkar väldigt smickrad av att jag bara vill träffa henne ^^).

Hur mycket medicin man behöver är väldigt individuellt, så häng inte upp dig på hur mycket andra käkar. Concerta är till för dem som mår bra av det, barn som vuxna.
Förut skrev man ju inte ut ADHD-medicin till vuxna, så det är väl därför man betraktar concerta och ritalin som barnmedicin.
Att amfetamin har en mer vuxen "klang" har nog att göra med att det tidigare förskrivits till vuxna i alla möjliga sammanhang.

Okey okey.

Jag kommer förmodligen ha samma sköterska hela tiden eftersom det varit samma person varje gång jag varit dit. Även samma person som ringde mig och bokade tid. Tror nog vi kommer kunna ha en bra kontakt.

Får man fråga hur det blev så abrupt att du blev av med din medicin en månad?

Angående doseringen så lät det nästan självklart, på min läkare, att den kommer höjas. Och detta var innan jag ens hade påbörjat medicineringen. Det var väl en liten anledning till varför jag misstänkte att 18 mg var lågt (+ de doserna som, vad jag läst, att andra äter). Men jag vill ändå vara försiktig med att hålla på att justera dosen själv eftersom burken kommer ta slut snabbare då. Vet ju som sagt inte när, eller om jag får nytt recept med högre dos. Men förmodligen.

Får helt enkelt fortsätta köra vidare på detta och sätta mig ned med min sköterska och utvärdera framåt veckan. Bieffekterna som de pratade om har jag dock inte märkt av alls, aptit etc. Det känns ganska normalt.
Citera
2013-05-26, 16:51
Medlem
boms avatar
Citat:
Men om 18 mg kändes rätt för dig, hur kommer det sig att du höjde? Avtog effekten efter en tid eller hur gick det till?

Det var för liten dos 18mg det var knappt så att jag märkte av medicinen eller om det var placebo. Men det kändes efter några dagar som medicinen fungerade ungefär som jag hade förväntat mig och så när jag höjde till 36 och sen 54 vart det bara bättre.

Jag har haft medicinen snart ett halvår och det har inte avtagit för mig.

Jag önskar jag hade fått medicinen tidigare men jag tänkte aldrig i banorna att jag skulle ha adhd... Det viktiga för mig är iallafall att medicinen fungerar som den gör för mig hoppas du får känna samma sak fast att den fungerar för dig.
Citera
2013-05-26, 21:14
Medlem
Raventears avatar
Citat:
Okey okey.

Jag kommer förmodligen ha samma sköterska hela tiden eftersom det varit samma person varje gång jag varit dit. Även samma person som ringde mig och bokade tid. Tror nog vi kommer kunna ha en bra kontakt.

Får man fråga hur det blev så abrupt att du blev av med din medicin en månad?

Haha, hur jag blev av med medicinen var en lustig historia. Tydligen blev jag "aggressiv" av den.

För det kunde absolut inte bero på att vissa av sjuksköterskorna vägrade att acceptera att jag har nattjobb och dygnsrytmen är därefter. Jag tar min morgondos klockan 15:00. Detta gjorde att de gärna delade för några piller åt mig.
Fick jag alldeles för få så protesterade jag alltmer högljutt tills sköterskan till slut gick och kollade i pappren och såg att jag hade rätt. Nån ursäkt fick jag aldrig.
På den tiden fick jag lämna burkarna på mottagningen och så dela sjuksköterskorna en veckas förbrukning åt mig varje gång jag var dit och kollade blodtryck och sånt.

De frågade mig också nästan varje gång jag var dit om det inte var dags att höja dosen.
Javisst, sa jag. Då sprang de iväg och pratade med läkaren och kom sen tillbaka och sa att det inte blev någon. Varför inte, undrade jag? Jag fick aldrig något svar, utan de bara började fråga om vilken tid som skulle passa för nästa besök.

Detta med att de delade för lite medicin gjorde ju egentligen att det var onödigt att kolla blodtryck och puls, eftersom de kan inte mäta hur mitt blodtryck reagerar på en medicin jag inte tagit. Något jag lugnt och sansat påpekade varje gång jag kom dit.
Jag blev antingen ignorerad, eller så sa de att "du har visst tagit din medicin idag." Började jag förklara eller protestera möttes jag antingen av tystnad eller så sa de "det är bra att du säger till så vi vet vad vi kan göra bättre." Tomma ord.

Till slut så brast det för mig och jag talade om (läs nästan skrek) att behandlingen får mig att må sämre än jag nånsin gjort innan och att om det inte blir nån ordning på torpet så finns det ingen anledning för mig att komma dit.
Sen började jag att (fortfarande halvskrikande i frustration) rabbla upp hur de sa på första mötet hur uppföljningen skulle gå till och hur det faktiskt gått till och undrade varför jag inte kunde få ha det så som det sagts?

Som svar på allt det fick jag, efter en liten stunds tystnad, "så du vill alltså sluta med medicinen?"
Nej, jag vill att ni ska börja göra ert jobb korrekt, men om det är så jävla svårt så är det väl så det får bli!

Förbannat dumt sagt och gjort av mig, jag vet.
Men jag var frustrerad och INGEN ville lyssna på vad jag sa eller svara på mina frågor.

Jag hade i alla fall fått min medicin delad redan, så jag drog därifrån eftersom jag kände att jag höll på att tappa kontrollen helt. När den var slut ringde jag och frågade hur det skulle bli i fortsättningen och då fick jag veta att de skulle höra av sig när jag fått lite tid på mig att lugna ner mig.

Så så gick det till.

Citat:
Angående doseringen så lät det nästan självklart, på min läkare, att den kommer höjas. Och detta var innan jag ens hade påbörjat medicineringen. Det var väl en liten anledning till varför jag misstänkte att 18 mg var lågt (+ de doserna som, vad jag läst, att andra äter). Men jag vill ändå vara försiktig med att hålla på att justera dosen själv eftersom burken kommer ta slut snabbare då. Vet ju som sagt inte när, eller om jag får nytt recept med högre dos. Men förmodligen.

Får helt enkelt fortsätta köra vidare på detta och sätta mig ned med min sköterska och utvärdera framåt veckan. Bieffekterna som de pratade om har jag dock inte märkt av alls, aptit etc. Det känns ganska normalt.

Jo, det är väldigt få som stannar på 18mg så antagligen kommer du få lov att höja.
Ett tips; om du kan så är det en bra idé att anteckna lite. Typ, om du upptäcker att du klarar saker som tidigare känts svårt, om du upplever någon "svacka" i effekten under dagen, eventuella biverkningar, osv. Det är lite lättare att komma ihåg om man har det nedskrivet.

Må väl!
Citera
2013-05-26, 22:25
Bannlyst
Citat:
Så så gick det till.

Jo, det är väldigt få som stannar på 18mg så antagligen kommer du få lov att höja.
Ett tips; om du kan så är det en bra idé att anteckna lite. Typ, om du upptäcker att du klarar saker som tidigare känts svårt, om du upplever någon "svacka" i effekten under dagen, eventuella biverkningar, osv. Det är lite lättare att komma ihåg om man har det nedskrivet.

Må väl!

Vilka tomtar. Vilken tur att allt löste sig tillslut. Får hoppas att jag slipper det strulet, men med min erfarenhet så verkar hela psykvården gå på kräftgång. Allting tar sån fruktansvärd tiiiiiiid.

Ja, tack för tipset.

Frågor som man tidigare har suttit och klurat på innan man begett sig till kliniken brukar man sällan komma ihåg att ta upp, blir allt för oftast bara ett fåtal saker man minns, sen när man går därifrån så kommer man självklart på att man glömt ställa massa väsentliga frågor. Och det kan vara åt båda hållen, både funderingar och all information man blivit matad med. Så en anteckning kanske vore något!
Citera
2013-05-29, 15:19
Medlem
Raventears avatar
Citat:
Vilka tomtar. Vilken tur att allt löste sig tillslut. Får hoppas att jag slipper det strulet, men med min erfarenhet så verkar hela psykvården gå på kräftgång. Allting tar sån fruktansvärd tiiiiiiid.

Ja, tack för tipset.

Frågor som man tidigare har suttit och klurat på innan man begett sig till kliniken brukar man sällan komma ihåg att ta upp, blir allt för oftast bara ett fåtal saker man minns, sen när man går därifrån så kommer man självklart på att man glömt ställa massa väsentliga frågor. Och det kan vara åt båda hållen, både funderingar och all information man blivit matad med. Så en anteckning kanske vore något!

Ja, när de till slut hörde av sig igen så fick jag "en egen" sjuksköterska, uppföljningen med dokumentation funkade som den skulle, medicinen fick jag ha hemma så jag behövde inte oroa mig för att behöva tjafsa med sköterskan om det, osv. Tokbra!

Allt inom psyk verkar ta en jävla tid. Hade jag inga gråa hår innan jag sökte mig dit så har jag det definitivt nu.

Haha, känner igen det där! Man blir så underbart frustrerad när man sitter där och kämpar för att försöka minnas vad det var man tänkte fråga.
Oftast kommer jag jag faktiskt på vad det var - precis när jag kliver över tröskeln hemma.
Citera
2013-05-29, 21:45
Medlem
graffdatshits avatar
Tjenare! Jag har adhd och har varit diagnostiserad sedan ett år tillbaka snart.
Jag fick kriga som en galning för att få concerta som jag då fick för ett par månader sedan snart.
Jag hadde strattera innan men den känndes det som att hjärtat skulle explodera utav med mera.

Till frågan: concertan fungerade jätte bra i början men effekten har avtagit med tiden och jag skall höjja om en och en halv vecka typ, men grejen som jag funderar över är att jag får käk-spänningar redan på dosen som jag har just nu, och att säga till läkaren att jag har det känns inte så bekvämt i och med att det kan vara ett tecken på att dosen är för hög vilket den inte är och jag vill inte förlora medicinen. Finns det något botemedel mot käk-spänningarna? Tuggumi underlättar ju men finns det något annat?

Tack på förhand för svar, mvh graffdatshit!

Edit:Sorry för stavfel, nu när effekten ifrån medicinen har avtagit så stavar jag som en kratta
Citera
2013-05-30, 01:03
Medlem
Raventears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av graffdatshit
Till frågan: concertan fungerade jätte bra i början men effekten har avtagit med tiden och jag skall höjja om en och en halv vecka typ, men grejen som jag funderar över är att jag får käk-spänningar redan på dosen som jag har just nu, och att säga till läkaren att jag har det känns inte så bekvämt i och med att det kan vara ett tecken på att dosen är för hög vilket den inte är och jag vill inte förlora medicinen. Finns det något botemedel mot käk-spänningarna? Tuggumi underlättar ju men finns det något annat?

Tack på förhand för svar, mvh graffdatshit!

Edit:Sorry för stavfel, nu när effekten ifrån medicinen har avtagit så stavar jag som en kratta

Käkspänningar behöver inte bero på att dosen är för hög. Det kan vara så att medicinen ändrar metabolismen i din kropp så att du inte längre får i dig tillräckligt med magnesium genom den kost du har nu.

Prova att ta magnesium som kosttillskott, kan hjälpa.
Citera
2013-06-02, 17:10
Medlem
SwirlyShirleys avatar
Har inte läst igenom hela tråden: men hur upplever ni Metylfenidat i medicinskt syfte? Jag ska få Concerta i början av augusti, och vill veta vad jag kan förvänta mig (har ADD).

Edit: Om ni kan, kan ni beskriva dosskillnad samt effekt med respektive dos.
Citera
2013-06-03, 09:36
Medlem
Bruna Baronens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwirlyShirley
Har inte läst igenom hela tråden: men hur upplever ni Metylfenidat i medicinskt syfte? Jag ska få Concerta i början av augusti, och vill veta vad jag kan förvänta mig (har ADD).

Edit: Om ni kan, kan ni beskriva dosskillnad samt effekt med respektive dos.

Ta inte mig för något proffs nu för jag började med Ritalin i veckan. Men jag är mycket positiv överlag.

På mig fungerar den så att jag blir inte trött på eftermiddagen, förut gick jag och la mig och sov 1-3 timmar vid typ 17 eller något för att jag var helt slut i skallen. Den dämpar/tar bort min rastlöshet väldigt bra också. Har inga problem alls att ta det lugnt och bara sitta stilla. Jag har även blivit väldigt avslappnad tycker jag. Koncentrera mig hade jag inte så jätte stora problem med innan förutom att jag blev trött och om det var något tråkigt så gjorde jag det inte alls.
Sen så sover jag också mycket bättre, nu är jag faktiskt utvilad när jag vaknar. Har inte varit det på jag vet inte hur länge och då spelade det ingen roll om jag sov 15 timmar, huvudet var alltid på högvarv även när jag sov typ :/

Jag har som sagt precis börjat att käka det och äter 20 mg när jag vaknar och 10 mg på kvällen. Sen så känns det som jag har en väldigt liberal läkare som egentligen inte sa något om hur jag skulle dosera utan att jag skulle prova mig fram själv så idag har jag tagit 2 x 20 mg nu på morgonen. Detta samtidigt som jag tar bort/trappar ner massa andra mediciner.

Kan tillägga att jag vet inte om jag har fått ADHD diagnos redan Snackat med psykolog 3 gånger och sen vart det läkare när sjukskrivningen var på väg att gå ut och in med Ritalin då psykologen tyckte jag passade perfekt in på ADHD Har i för sig haft psykolog kontakt sedan Nov också men det var någon genom VC och det var ju en riktigt pajas
Sen så har jag varit sjukskriven sen i November och även varit inlagd i 18 dagar så har gått igenom en jävla massa mediciner och detta är inte första gången dem är inne på ADHD och detta är den första medicin som faktiskt har gjort någon skillnad på mig. Tagit bort ångest och hela paketet
Senast redigerad av Bruna Baronen 2013-06-03 kl. 09:41.
Citera
2013-06-03, 10:41
Medlem
SwirlyShirleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruna Baronen
Ta inte mig för något proffs nu för jag började med Ritalin i veckan. Men jag är mycket positiv överlag.

På mig fungerar den så att jag blir inte trött på eftermiddagen, förut gick jag och la mig och sov 1-3 timmar vid typ 17 eller något för att jag var helt slut i skallen. Den dämpar/tar bort min rastlöshet väldigt bra också. Har inga problem alls att ta det lugnt och bara sitta stilla. Jag har även blivit väldigt avslappnad tycker jag. Koncentrera mig hade jag inte så jätte stora problem med innan förutom att jag blev trött och om det var något tråkigt så gjorde jag det inte alls.
Sen så sover jag också mycket bättre, nu är jag faktiskt utvilad när jag vaknar. Har inte varit det på jag vet inte hur länge och då spelade det ingen roll om jag sov 15 timmar, huvudet var alltid på högvarv även när jag sov typ :/

Jag har som sagt precis börjat att käka det och äter 20 mg när jag vaknar och 10 mg på kvällen. Sen så känns det som jag har en väldigt liberal läkare som egentligen inte sa något om hur jag skulle dosera utan att jag skulle prova mig fram själv så idag har jag tagit 2 x 20 mg nu på morgonen. Detta samtidigt som jag tar bort/trappar ner massa andra mediciner.

Kan tillägga att jag vet inte om jag har fått ADHD diagnos redan Snackat med psykolog 3 gånger och sen vart det läkare när sjukskrivningen var på väg att gå ut och in med Ritalin då psykologen tyckte jag passade perfekt in på ADHD Har i för sig haft psykolog kontakt sedan Nov också men det var någon genom VC och det var ju en riktigt pajas
Sen så har jag varit sjukskriven sen i November och även varit inlagd i 18 dagar så har gått igenom en jävla massa mediciner och detta är inte första gången dem är inne på ADHD och detta är den första medicin som faktiskt har gjort någon skillnad på mig. Tagit bort ångest och hela paketet

Började du med ritalin i veckan?? Jag fick förklarat att jag inte fick börja min medicinering innan semestertiderna var slut, för jag behövde nära kontakt med en sjuksköterska under medicineringens början... Nej, vafan vad taskigt...

Min läkare ville absolut inte ge mig ritalin dock, eftersom hon hävdade att Concerta var bäst... Jag fattar inte kriterierna alls... Känns som en fråga om läkare till läkare.

Ok! Låter som önskvärda effekter alltså. Jag har aldrig haft problem med insomningen, men jag vaknar aldrig utvilad, aldrig någonsin. Så det är en effekt jag hoppas på, verkligen... Sedan det eviga problemet med att TA TAG I SAKER... Så enkla som att posta ett brev, eller ringa det där samtalet som jag egentligen måste, men som jag alltid struntar i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in