Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-09, 12:11
  #3949
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisgeten8
Säger de till att det är årskontroll? Eller du har haft medicin så länge att du slipper kontroller i mellan?

Gick en gång i månaden och kollade blodtryck men nu har det varit 2,5 månad mellan det senaste.
Medicinen började jag med i Februari/Mars så det har inte gått 1 år än.
Dom säger det och dessutom så brukar jag få hem lapp med bokad tid 3-6 månader innan. Träffar sjuksjöterska en gång i halvåret med där vi bara diskuterar om det fungerar bra, kollar blodtryck, puls m.m samt att denne skickar meddelande till läkaren att jag vill förnya recept. Får mina recept med 6 uttag(1 i månaden). Behöver jag höja dosen eller något sådant kan jag bara ringa mottagningen och boka en ny tid själv.

Har inte haft min medicin länge, bara cirka 2 år.
Citera
2018-11-09, 12:35
  #3950
Medlem
Grisgeten8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamratuppfostran
Dom säger det och dessutom så brukar jag få hem lapp med bokad tid 3-6 månader innan. Träffar sjuksjöterska en gång i halvåret med där vi bara diskuterar om det fungerar bra, kollar blodtryck, puls m.m samt att denne skickar meddelande till läkaren att jag vill förnya recept. Får mina recept med 6 uttag(1 i månaden). Behöver jag höja dosen eller något sådant kan jag bara ringa mottagningen och boka en ny tid själv.

Har inte haft min medicin länge, bara cirka 2 år.

Okej, tack för infon.

Fungerar elvansen bra för dig? Vilken dos ligger du på?
Citera
2018-11-09, 12:46
  #3951
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisgeten8
Okej, tack för infon.

Fungerar elvansen bra för dig? Vilken dos ligger du på?
Bra faktiskt och ännu bättre sedan jag höjde till 50mg. Lustigt det där hur biverkningar kan minska när man höjer en dos. Först dröjde jag mig med att höja från 30mg då jag var rädd för mer/värre biverkningar men det visade sig i mitt fall vara tvärtom.
Citera
2018-11-09, 12:58
  #3952
Medlem
Grisgeten8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamratuppfostran
Bra faktiskt och ännu bättre sedan jag höjde till 50mg. Lustigt det där hur biverkningar kan minska när man höjer en dos. Först dröjde jag mig med att höja från 30mg då jag var rädd för mer/värre biverkningar men det visade sig i mitt fall vara tvärtom.

Okej. Jag tycker att det är riktigt svårt att hitta rätt dos med bra effekt. Ibland känns det skit bra och ibland ingenting. Men det är svårt att veta vad som sitter i huvudet och inte också.
Däremot har jag nästan inte haft några biverkningar vilket är skönt.

Klarar du dig på 50mg hela dagen?
Citera
2018-11-09, 14:29
  #3953
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisgeten8
Okej. Jag tycker att det är riktigt svårt att hitta rätt dos med bra effekt. Ibland känns det skit bra och ibland ingenting. Men det är svårt att veta vad som sitter i huvudet och inte också.
Däremot har jag nästan inte haft några biverkningar vilket är skönt.

Klarar du dig på 50mg hela dagen?
Till och från om jag får säga det själv. Oftast sitter den i cirka 9-12 timmar och det brukar ju räcka ganska gott.
Citera
2018-11-09, 15:10
  #3954
Medlem
Grisgeten8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamratuppfostran
Till och från om jag får säga det själv. Oftast sitter den i cirka 9-12 timmar och det brukar ju räcka ganska gott.

Ja det låter ju nästan helt optimalt. Tycker du att det är jämnt över alla timmarna eller får du också ett lite extra påslag precis i början?

Jag kör just nu 50+30
Tycker att det känns som att jag behöver fylla på efter 4 timmar.
Men har börjat fundera på om det egentligen handlar om ren uttråkning.
Har ett väldigt ostimulerande arbete med mycket sittande och lite hjärnaktivitet.
Har för mycket tid att tänka på allt och inget.

Lite svårt att avgöra skärpan då efter någon timma. Blir inte lika lätt arg och irriterad iallafall.
__________________
Senast redigerad av Grisgeten8 2018-11-09 kl. 15:13.
Citera
2018-11-09, 17:44
  #3955
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisgeten8
Ja det låter ju nästan helt optimalt. Tycker du att det är jämnt över alla timmarna eller får du också ett lite extra påslag precis i början?

Jag kör just nu 50+30
Tycker att det känns som att jag behöver fylla på efter 4 timmar.
Men har börjat fundera på om det egentligen handlar om ren uttråkning.
Har ett väldigt ostimulerande arbete med mycket sittande och lite hjärnaktivitet.
Har för mycket tid att tänka på allt och inget.

Lite svårt att avgöra skärpan då efter någon timma. Blir inte lika lätt arg och irriterad iallafall.
Haha samma här faktiskt, kan ju vara arbetet som spelar in också.

Jo de första timmarna känner jag ju av det lite extra och sedan lägger det sig jämnare för att sedan sakta sakta gå neråt de sista 2-3 timmarna. Dock så har jag tur att jag inte känner av någon "krasch" som många säger att dom upplever.

Kolla och se om du kan fylla på med rent dexamfetamin(attentin) om du inte upplever att elvanse räcker hela vägen så att säga.
Citera
2018-11-12, 12:59
  #3956
Medlem
Size420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisgeten8
Ungefär samma för mig.
Fast jag har haft så mycket ångest att jag har fastnat i samma skit jobb alldeles för länge, fått social fobi osv. Trots att jag innerst inne vet att jag kan så mycket mer och egentligen är jätte social. Skammen och känslan av att vara misslyckad har varit total.

Tack! 😃 Fick diagnos för ganska exakt ett år sedan och började med elvanse i mars.

Snackar gärna på PM sen.

Det som du beskriver stämmer exakt överens med hur jag känt sista åren. Från att varit en utåtriktad social person som alltid haft lätt för att träffa folk i grupp till att utveckla en djup depression. Den sociala fobin som jag aldrig har haft är det som är det största problemet idag.

Har försökt söka överallt efter ett samband med ADHD + Social fobi och har inte hittat någon information gällande detta.

När du börjat medicinera, kände du att den sociala biten kom tillbaka? Hur lång tid tog det tills att dosen kände rätt och du märkte av en förändring? Jag har nyligen blivit diagnotiserad med ADHD, dystami och social fobi.... Och jag hoppas kunna komma igång med medicin den här veckan eller nästa... Jag har verkligen tappat hoppet på allt då jag har fått massa SSRI som inte har fungerat och ångesten/depressionen har blivit värre än någonsin sista året. Benzo är inte ens på tal med tanke på min historia av missbruk och självskadebeetende.

Skulle gärna vilja höra lite mer om dina erfarenheter och om du har några tips att dela med dig av.
Citera
2018-11-13, 13:22
  #3957
Medlem
Voglys avatar
Blivit beviljad förtur. Ska enligt min läkares utsago få kallelse till remitterad mottagning inom ett par veckor. Skönt.
Citera
2018-11-13, 13:39
  #3958
Medlem
Grisgeten8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Size420
Det som du beskriver stämmer exakt överens med hur jag känt sista åren. Från att varit en utåtriktad social person som alltid haft lätt för att träffa folk i grupp till att utveckla en djup depression. Den sociala fobin som jag aldrig har haft är det som är det största problemet idag.

Har försökt söka överallt efter ett samband med ADHD + Social fobi och har inte hittat någon information gällande detta.

När du börjat medicinera, kände du att den sociala biten kom tillbaka? Hur lång tid tog det tills att dosen kände rätt och du märkte av en förändring? Jag har nyligen blivit diagnotiserad med ADHD, dystami och social fobi.... Och jag hoppas kunna komma igång med medicin den här veckan eller nästa... Jag har verkligen tappat hoppet på allt då jag har fått massa SSRI som inte har fungerat och ångesten/depressionen har blivit värre än någonsin sista året. Benzo är inte ens på tal med tanke på min historia av missbruk och självskadebeetende.

Skulle gärna vilja höra lite mer om dina erfarenheter och om du har några tips att dela med dig av.

Ångest och känslan av att vara sämst skapar social fobi för mig.
Ångest är vanligt vid adhd.

Återkommer med ett längre svar ikväll eller imorgon.

Ha det så länge.
Citera
2018-11-14, 00:22
  #3959
Medlem
Grisgeten8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Size420
Det som du beskriver stämmer exakt överens med hur jag känt sista åren. Från att varit en utåtriktad social person som alltid haft lätt för att träffa folk i grupp till att utveckla en djup depression. Den sociala fobin som jag aldrig har haft är det som är det största problemet idag.

Har försökt söka överallt efter ett samband med ADHD + Social fobi och har inte hittat någon information gällande detta.

När du börjat medicinera, kände du att den sociala biten kom tillbaka? Hur lång tid tog det tills att dosen kände rätt och du märkte av en förändring? Jag har nyligen blivit diagnotiserad med ADHD, dystami och social fobi.... Och jag hoppas kunna komma igång med medicin den här veckan eller nästa... Jag har verkligen tappat hoppet på allt då jag har fått massa SSRI som inte har fungerat och ångesten/depressionen har blivit värre än någonsin sista året. Benzo är inte ens på tal med tanke på min historia av missbruk och självskadebeetende.

Skulle gärna vilja höra lite mer om dina erfarenheter och om du har några tips att dela med dig av.

När jag började med medicinen fick jag eufori av den och mådde kanon. Det går dock över efter ett tag. Mitt tips är att passa på att starta nya bra rutiner då och bara njut så länge det varar.

Jag kom igång och började träna som en galning tex. Blev väldigt social, skaffade nya rutiner osv. Jag behövde det för att komma ur min negativa bubbla känns det som.

Nu när det där har lagt sig mår jag fortfarande bra men inser hur viktigt det är att bara fortsätta hålla rutinerna. Belöningen kommer liksom efteråt vilket är svårt att förstå/känna när man har hamnat för djupt ner.

För mig balanserar medicinen upp humöret, topparna och dalarna blir mindre gör det lättare att hålla rutiner, tänka mera logiskt och rationellt utan att sväva iväg‭. Vilket leder till mindre ångest och stress och däremed mindre social fobi osv.

Jag har fortfarande inte hittat rätt dos vilket jag delvis tror beror på min livssituation just nu. Tror att det blir lättare att märka fokus om jag börjar plugga eller startar på ett nytt jobb.
Har en väldigt ostimulerande jobbsituation just nu. Men skillnaden nu jämfört med innan är att jag verkligen vill och känner att jag kan påverka det hela även om det är en del att hämta upp.

Märker en stor skillnad på motivation och humör.

Snackar gärna med dig på PM när jag har fått ihopa 50 inlägg. 😃
Citera
2018-11-14, 17:02
  #3960
Medlem
Size420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisgeten8
När jag började med medicinen fick jag eufori av den och mådde kanon. Det går dock över efter ett tag. Mitt tips är att passa på att starta nya bra rutiner då och bara njut så länge det varar.

Jag kom igång och började träna som en galning tex. Blev väldigt social, skaffade nya rutiner osv. Jag behövde det för att komma ur min negativa bubbla känns det som.

Nu när det där har lagt sig mår jag fortfarande bra men inser hur viktigt det är att bara fortsätta hålla rutinerna. Belöningen kommer liksom efteråt vilket är svårt att förstå/känna när man har hamnat för djupt ner.

För mig balanserar medicinen upp humöret, topparna och dalarna blir mindre gör det lättare att hålla rutiner, tänka mera logiskt och rationellt utan att sväva iväg‭. Vilket leder till mindre ångest och stress och däremed mindre social fobi osv.

Jag har fortfarande inte hittat rätt dos vilket jag delvis tror beror på min livssituation just nu. Tror att det blir lättare att märka fokus om jag börjar plugga eller startar på ett nytt jobb.
Har en väldigt ostimulerande jobbsituation just nu. Men skillnaden nu jämfört med innan är att jag verkligen vill och känner att jag kan påverka det hela även om det är en del att hämta upp.

Märker en stor skillnad på motivation och humör.

Snackar gärna med dig på PM när jag har fått ihopa 50 inlägg. 😃


Låter som en bra idé att komma igång med ens rutiner när man väl har euforin. Vet du varför man får det i början och varför det inte håller i sig sen? Mitt problem är just att jag gått upp +20kg dom sista 2 åren just pga av min depression då intresset av att laga mat har varit lika med 0...

När jag var yngre så var jag "känslolös" hade inget som helst konsekvens tänk, inte så postivt alla gånger då jag hamnat i jobbiga situationer. Men nu är jag 26år och önskar att jag var lika känslokall som förr.. Hade inga problem med att prata med tjejer och umgås i stora grupper... Sjukt jävla tråkigt och sorgligt att det behövt gå såhär långt.

Jag har varit lite små nojig hela tiden att den sociala fobin kan bero på något helt annat. Men utifrån din erfarenhet så har jag fått ett litet sken i tunneln att CS medicin kan bli min räddning - förhoppningsvis.

Ekonomin är också en stor bidragande faktor till mitt mående PGA av min impulsivitet så sa jag upp mig från mitt jobb för en månad sen..... Hur löser du den ekonomiska biten? Förstod det på dig som att du inte själv har jobb idag? Har fasta kostnader på 12 000kr/mån med lån och boendekostnader.. Svårt att se hur a-kassa/FK kan hjälpa mig att överleva.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback