Citat:
Citat:
Citat:
Detta är ett intressant fenomen, men jag tror ni gör fel analys varför folk "väljer mångkultur"; jag är av uppfattningen att nyliberalismens intåg i vänsterkretsar och vänsterns felaktiga analys att många i traditionell svensk arbetarklass gjort en klassresa ligger till grund för att många känner sig vilsna.
Många personer i innerstadsvänstern är de facto inflyttade lantisar. Jag är en sådan person, som också beskyllts för att ha gjort en klassresa. Jag ser mig fortfarande som svensk arbetarklass - mer ekonomiskt välbeställd - men arbetarklass likförbannat. Svensk arbetarklass ses felaktigt som medelklass i vänsterns traditionella klassindelning, nu när en importerad underklass utgör de som har det sämst i samhället.
Det tror jag får många ur traditionell svensk arbetarklass att känna sig vilsna, och därför blir många öppna för ett "greater good" att ansluta sig till. Det skulle kunnat vara vilken PK-ideologi som helst, nu råkade det bli mångkultur - men det är inget som kommer nerifrån, från de vilsna klassresenärer som utgör gatekeepers.
Titta på twittervänstermaffian som gnäller om allt från negerbollar till rasistchocker. Inte sällan utgörs dessa av inflyttad "innerstadsvänster" som drivs av att göra upp med sitt förflutna i Flen eller Katrineholm. Det bygger inte på religion (eller bristen av religion eller andlighet) utan att man söndrat samhörigheten i den etniskt svenska arbetarklassen genom att envist hävda att var och varannan jävel som nu jobbar som tjänstemän gjort en klassresa. Den vilsenheten tror jag är det som ligger till grund för att många ansluter sig till det som är i ropet. För att skaffa sig ett "vi" istället för det ensamma globaliserade jaget i nyliberalismens tidevarv.
Genom att S skulle göra en kraftig vänstersväng skulle många fler hitta tillbaka till "vi" igen, av dom här vilsna, hypernervösa PK-förespråkarna, och skulle dom hitta ett annat "vi" - så skulle behovet av att skrika rasist över tid försvinna, även om S valde att införa en ansvarsfull invandringspolitik igen.
Nu är nyliberalismfalangen i S dock stark, så då får SD ta på sig den rollen - och det gör dom ju med bravur - det är ju bara följa opinionsutvecklingen så ser man vartåt det barkar. SD har också en fördel över den traditionella vänstern då vänsterns "vi"-byggande byggt på klass - medan SD bygger sitt "vi" på nationalistisk grund, och därmed kan överbrygga traditionella samhällsklasser.
Det visar sig också i opinionsströmmarna då vi ser att tappet till SD från S och från M är ungefär lika stort. Det visar att SD spänner över traditionell svensk vänsterklassindelning.
PS
Jag skrev lite om dessa tankar borta i den här tråden för den som är intresserad.
Senast redigerad av Nostradumbass 2013-08-10 kl. 10:13.
Senast redigerad av Nostradumbass 2013-08-10 kl. 10:13.