2013-07-18, 18:06
Medlem
nnnipzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aurumeye
Gör ont å läsa det här. Tyvärr så är detta ignoranta beteende ofta förekommande inom sjukvården/psykiatrin. Ja, jag vet att det handlar om pengar och resurser men bör man inte se till folkets bästa innan man skördar personal hej-vilt? Jag lider själv av psykiska besvär och jag blir inte heller hjälpt. Håll ut kamrat, vi får hoppas att det vänder snart och att sjuk- och psykiatripatienter prioriteras högre i framtiden.

Ja vi får hoppas det blir bättre

Känns lite som att man ska vara självmordsbenägen för att bli tagen på allvar. Och tar man droger/självmedicinerar så går man bara dit för att få det utskrivet på recept i deras ögon.
Citera
2013-07-22, 07:55
Medlem
ADHD77Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruna Baronen
Just nu har jag bara fått en "start dos" typ eller vad man ska kalla det. 1 recept på 30 tabletter som borde hålla i 15-30 dagar typ Läkaren sa att vi skulle försöka utvärdera det efter ca 3 veckor. Eftersom jag ska testa mig fram till vad för dos jag behöver och hur de funkar på mig typ.

30st 20mg Ritalin tabletter kostade mig 448 kr och 30st 10mg kosta 247kr, men som någon sa tidigare så kommer man fort upp i högkostnadsskyddet och får det gratis.

Oj Jag har nog hafft tur, Jag går till pshykriatikern var 3 månad. Och Jag får Ritalin 40mg depå och Ritalin 10mg. 100st. 3 recept, Så att det skall räcka tills nästa besök. Jag trode att det var så för de flästa. En burk Ritaln 40mg. 30st tabb. kostade 637.50. och Ritalin 10mg 100fp kostade 286.50. Skulle det kostat för mig. Så det är tur att jag har högkostnadsskyddet. Men jag tycker det är konstigt att dina 30st tior kostade nästan samma..
Citera
2013-07-23, 17:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ADHD77G
Oj Jag har nog hafft tur, Jag går till pshykriatikern var 3 månad. Och Jag får Ritalin 40mg depå och Ritalin 10mg. 100st. 3 recept, Så att det skall räcka tills nästa besök. Jag trode att det var så för de flästa. En burk Ritaln 40mg. 30st tabb. kostade 637.50. och Ritalin 10mg 100fp kostade 286.50. Skulle det kostat för mig. Så det är tur att jag har högkostnadsskyddet. Men jag tycker det är konstigt att dina 30st tior kostade nästan samma..

Hur länge har du fått medicin då? I början var jag tvungen att gå dit för att kolla blodtryck och vikt en gång i veckan. Nu är det typ 1 gång per månad.

Gotta love högkostnadsskyddet =) Fick ut 3 burkar Concerta 54 millisar för lite över 500 sist. Man skulle bli ruinerad om man var tvungen att betala fullpris varje gång. Fy fan.
Citera
2013-07-30, 23:02
Medlem
oryxocrakes avatar
Hur har det gått till för er som har ett ringa narkotikabrott i ryggen (åkte dit samtidigt som jag egentligen skulle få medicin vilket slöade ner processen NÅGOT ) att få metylfenidat utskrivet?
Har de då föreslagit strattera först? jag vägrar äta strattera, jag vill ha metylfenidat och slippa bli självmordsbenägen. Jag har snart 3 mån dokumenterad drogfrihet(som de krävde för att ge mig medicin), tror ni de ger mig concerta då eller kommer de ÄNDÅ ge mig röv-strattera?
Citera
2013-07-31, 09:24
Medlem
This_is_me_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oryxocrake
Hur har det gått till för er som har ett ringa narkotikabrott i ryggen (åkte dit samtidigt som jag egentligen skulle få medicin vilket slöade ner processen NÅGOT ) att få metylfenidat utskrivet?
Har de då föreslagit strattera först? jag vägrar äta strattera, jag vill ha metylfenidat och slippa bli självmordsbenägen. Jag har snart 3 mån dokumenterad drogfrihet(som de krävde för att ge mig medicin), tror ni de ger mig concerta då eller kommer de ÄNDÅ ge mig röv-strattera?

Jag hade många ringa narkotikabrott och annat skräp när jag påbörjade min ADHD-utredning.
Det verkade inte ha någon betydelse.
När jag var klar med utredningen fick jag Ritalin. Ligger nu på en dos på 160mg/dygn.

Men det verkar vara olika mellan alla landsting. Tråkigt, om man faktiskt är i behov av en medicin som fungerar.
Citera
2013-07-31, 09:29
Medlem
This_is_me_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokosbollar
Hur länge har du fått medicin då? I början var jag tvungen att gå dit för att kolla blodtryck och vikt en gång i veckan. Nu är det typ 1 gång per månad.

Gotta love högkostnadsskyddet =) Fick ut 3 burkar Concerta 54 millisar för lite över 500 sist. Man skulle bli ruinerad om man var tvungen att betala fullpris varje gång. Fy fan.

En gång i månaden? Jag behöver endast göra detta en gång om året. Ja, det är konstigt hur olika det är mellan alla landsting.
Citera
2013-07-31, 12:18
Medlem
Tarvas avatar
Citat:
Hur har det gått till för er som har ett ringa narkotikabrott i ryggen (åkte dit samtidigt som jag egentligen skulle få medicin vilket slöade ner processen NÅGOT :whoco5: ) att få metylfenidat utskrivet?

Har du provat Strattera eller duger den inte av den enda anledning att den inte kan missbrukas? När ska ni pundarflummare lära er att bara för att somliga preparat medför en missbruksrisk betyder det inte att de per automatik är bättre. Många är behjälpta av Strattera och haft bättre effekt av den än metylfenidat.

Vad gäller ditt ringa narkotikabrott så ska det inte utgöra något hinder för att få den medicinering du önskar. Detta emellertid förutsatt att du sköter medicineringen och inte avslöjas med ett sidomissbruk. Förvänta dig att du inledningsvis kan komma att drogscreenas med täta mellanrum.
Citera
2013-07-31, 12:30
Medlem
This_is_me_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarva
Har du provat Strattera eller duger den inte av den enda anledning att den inte kan missbrukas? När ska ni pundarflummare lära er att bara för att somliga preparat medför en missbruksrisk betyder det inte att de per automatik är bättre. Många är behjälpta av Strattera och haft bättre effekt av den än metylfenidat.

Vad gäller ditt ringa narkotikabrott så ska det inte utgöra något hinder för att få den medicinering du önskar. Detta emellertid förutsatt att du sköter medicineringen och inte avslöjas med ett sidomissbruk. Förvänta dig att du inledningsvis kan komma att drogscreenas med täta mellanrum.

Jag gissar att du har stratera? På vilket sätt anser du att stratera hjälper bättre än metylfenidat?

Jag medicinerar med metylfenidat trots drogmissbruk i bakgrunden.

Men står man inte ut med sina ADHD-besvär, så ser man till att bruka sin medcin som den är ordinerad att tas. Om man missbrukar sin ADHD-medicin lider man antagligen inte så mycket av sin diagnos.
Citera
2013-07-31, 12:53
Medlem
oryxocrakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av This_is_me_
Jag hade många ringa narkotikabrott och annat skräp när jag påbörjade min ADHD-utredning.
När jag var klar med utredningen fick jag Ritalin. Ligger nu på en dos på 160mg/dygn.

Men det verkar vara olika mellan alla landsting. Tråkigt, om man faktiskt är i behov av en medicin som fungerar.

Tack för ditt svar! Får hoppas att de ändå ger mig den medicinen jag behöver och jag tror funkar bäst, olyckligt att jag åkte dit mitt i/vid avslutad utredning bara.

Citat:
Ursprungligen postat av Tarva

Jag har inget intresse i att pundarflumma på metylfenidat eller över huvud taget egentligen..
Däremot är strattera en medicin som är KÄND för att ge biverkningar i form av depression, nedstämdhet, självmordstankar o fullbordat självmord!
Jag har även fått erfara en del utav dessa biverkningar på nära håll hos personer i min omgivning. Medan tvärtom concerta och ritalin verkar hjälpa folk i större utsträckning och vara mer effektivt. Jag är rädd för att ta strattera för jag har sett vad det gjort med folk, jag tvivlar inte på att metylfenidat också kan ge biverkningar men jag har inte fått uppleva dem och därför vill jag hellre ha den medicinen.
Citera
2013-07-31, 13:45
Medlem
anyonetheres avatar
Citat:

160 mg? Det måste vara ovanligt mycket, eller? Är 10 mg ritalin samma sak som 10 mg concerta? Det borde det väl såklart vara, men jag vet att ritalin finns som 10 mg minst, men concerta finns som 18 minst.

Hade några av er ångest under den första perioden med medicinering? Jag har fan det, och det suger. Försvinner det, eller är det bara att byta preparat?
Citera
2013-07-31, 18:57
Bannlyst
Citat:
En gång i månaden? Jag behöver endast göra detta en gång om året. Ja, det är konstigt hur olika det är mellan alla landsting.

Till en början fick jag t.o.m. gå dit veckovis. Hyfsat segt. Men besöken går ju ganska snabbt och smärtfritt. Men har du alltid bara haft 1 besök per år eller har det blivit mer utdraget med tiden?

Citat:
Tack för ditt svar! Får hoppas att de ändå ger mig den medicinen jag behöver och jag tror funkar bäst, olyckligt att jag åkte dit mitt i/vid avslutad utredning bara.

Du fick väl det svaret du ville, men du bör nog ta det med en nypa salt. Om ni nu inte sitter i samma landsting, eller snarare har samma läkare. Eftersom personen i fråga bara behöver visa upp sig en gång per år. Om det inte har blivit mer och mer utdraget mellan kontrollerna. Men som till råga på allt sitter med en dagsdos på 160 mg. Ritalin förvisso, men det kändes som det var i högsta laget.

För jag tror knappast att det är något dom skiter i. Du kommer säkert inte ha några problem med att få ut din medicin, men jag misstänker att du kommer få lämna piss oftare. Eftersom dom med all sannolikt kommer tro att det finns en chans att du missbrukar. Men så länge du är ren så ska det nog inte vara några problem =)

Ville bara ge dig en annan infallsvinkel då det skiljer sig fruktansvärt mycket beroende på läkare, landsting etc. Men det kommer gå bra

Lycka till.
Citera
2013-07-31, 19:07
Medlem
oryxocrakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokosbollar

Du fick väl det svaret du ville, men du bör nog ta det med en nypa salt. Om ni nu inte sitter i samma landsting, eller snarare har samma läkare. Eftersom personen i fråga bara behöver visa upp sig en gång per år. Om det inte har blivit mer och mer utdraget mellan kontrollerna. Men som till råga på allt sitter med en dagsdos på 160 mg. Ritalin förvisso, men det kändes som det var i högsta laget.

För jag tror knappast att det är något dom skiter i. Du kommer säkert inte ha några problem med att få ut din medicin, men jag misstänker att du kommer få lämna piss oftare. Eftersom dom med all sannolikt kommer tro att det finns en chans att du missbrukar. Men så länge du är ren så ska det nog inte vara några problem =)

Ville bara ge dig en annan infallsvinkel då det skiljer sig fruktansvärt mycket beroende på läkare, landsting etc. Men det kommer gå bra

Lycka till.

Ja, jag kommer ju självklart vara ren, så att lämna piss oftare är inga problem. Det viktigaste är frågan om jag kommer få ut medicinen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in