2018-08-09, 10:16
Medlem
Fladerlappens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamratuppfostran
Ja det är lurigt det där med sådana mediciner. Antingen så kan du be om att få testa melatonin, det har jag hört fungerar bra för många.

När ungefär på dagen tar du din Elvanse och när går den ur kroppen samt när går du och lägger dig?

Om jag har en dag där jag jobbar 8-17 så kanske jag tar min elvanse runt 06 och då går den ur ungefär vid 18-19 tiden och så brukar jag lägga mig runt 22-24.

Däremot så har jag inte haft riktigt sådana problem som du har, däremot så kan man ju få mer ångest av CS-medel och har hört det nämnas att det är bättre att ta hand om ångestbiten separat om man har sådana problem(t.ex antidepp, ssri och liknande... eller bara terapi om det behövs). Vad jag har förstått det som så kan CS-medel maskera eventuella depressioner och därför snarare göra saken värre.
Hej!
Tack för svar, tog upp det med läkaren och fått prova Circadin till kvällen och det fungerade kanon. Sovit som en prins de senaste två nätterna.
Har även fått dosen höjd så jag tar 50mg Elvanse endast på morgonen när jag går upp vid 06, börjar jobbet 08-17 och känner att runt 19-20 börjar effekten klinga av. 22:00 tar jag nu Circadin och 22:45 ligger jag och sussar.

Angående ångest och annat så är det som du säger sekundärt från ADD och medicinerar med Escitalopram 20mg och i framtiden får vi se om annan medicinering behövs.

Tack för hjälpen återigen
Citera
2018-08-22, 14:37
Medlem
Hur påverkades era studier av adhd-medicinen? Blir man mindre trögtänkt och att det ”klickar” snabbare?
Citera
2018-08-25, 12:05
Medlem
Jormapormas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dainton92
Fick min adhd diagnos för ca 3 veckor sedan, fick ritalin utskrivet men redan på lägre doser om 30mg så får jag krampaktiga spänningar i nacken samt att jag blir väldigt trött, hur länge bör jag ge ritalinet en chans innan jag frågor om elvanse ? Alternativt en annan metylfenidat baserad medicin?

Ja, attentin. Det är styp samma som Elvanse bara att det är utan depåeffekt.
Citera
2018-08-25, 12:08
Medlem
Jormapormas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashback-nu
Igår började jag med ADHD medicin för första gången i mitt liv. Jag äter 18 mg Concerta, men jag känner ingenting. Varför?

Det är för att du äter en alldelles för liten startdos.
Citera
2018-08-30, 01:27
Medlem
Hur trovärdigt skulle ni säga att ADHD uttrycks i "South Park"-karaktären Tweek?
Han ska tydligen ha ADHD, och han verkar ofta bli väldigt stressad och frustrerad samt har en tendens att blinka ovanligt mycket med ögonen, och han har också ofta väldigt svårt att sova.
Här är en video med några exempelklipp av honom:

https://www.youtube.com/watch?v=9oiEzmgA5Ek

Ser det här ut som "riktig" ADHD, eller är det mest en stereotyp?
Kanske också är värt att nämnas att han dricker väldigt mycket kaffe.
Senast redigerad av Mikael861 2018-08-30 kl. 01:37.
Citera
2018-08-30, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael861
Hur trovärdigt skulle ni säga att ADHD uttrycks i "South Park"-karaktären Tweek?
Han ska tydligen ha ADHD, och han verkar ofta bli väldigt stressad och frustrerad samt har en tendens att blinka ovanligt mycket med ögonen, och han har också ofta väldigt svårt att sova.
Här är en video med några exempelklipp av honom:

https://www.youtube.com/watch?v=9oiEzmgA5Ek

Ser det här ut som "riktig" ADHD, eller är det mest en stereotyp?
Kanske också är värt att nämnas att han dricker väldigt mycket kaffe.
Inte alls. Kan tyvärr inte komma ihåg mer specifikt avsnitt, men vill dra mig till minnes att i ett avsnitt så tog dom upp detta och då visade det sig att hans föräldrar "överdoserar" honom på kaffe vilket gör att han blir som han blir. Har för mig att han i samma avsnitt slutade dricka kaffe och blev då hur normal som helst.
Citera
2018-08-31, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamratuppfostran
Inte alls. Kan tyvärr inte komma ihåg mer specifikt avsnitt, men vill dra mig till minnes att i ett avsnitt så tog dom upp detta och då visade det sig att hans föräldrar "överdoserar" honom på kaffe vilket gör att han blir som han blir. Har för mig att han i samma avsnitt slutade dricka kaffe och blev då hur normal som helst.
Okej, men vissa likheter finns det väl i alla fall?
Såvitt jag vet så ska i alla fall folk med ADHD ofta vara väldigt impulsiva och ha svårt att kontrollera sina känslor i olika situationer, och de sakerna stämmer ju in rätt bra på honom i alla fall.
Och den där grejen att han verkar ha "ögontics" och ofta blinka med ögonen känns ju också som ett ganska klassiskt symptom, samt hans vana att sitta och dagdrömma när han försöker slappna av.

Jag skulle nog säga att Tweek visar drag av både ADHD och Tourettes syndrom.
Senast redigerad av Mikael861 2018-08-31 kl. 01:58.
Citera
2018-09-18, 23:24
Medlem
Har fått diagnos men har inte fått något medicin än. Det är kö till det. Känner någon till en privat instans man kan gå till för att prova ut medicin? Vad kan det kosta?
Citera
2018-10-15, 15:15
Medlem
Size420s avatar
Håller på att genomgå en ADHD utredning som jag hoppas bör vara klar om någon vecka eller så. Min psykolog som jag har idag är väldigt tyst av sig och vägrar typ svara på dom frågor som jag har. Hoppas ni som har kanske vet lite bättre.

Jag har socialfobi & dystami på pappret idag. Något jag tycker är extremt jobbigt idag då jag knappt umgås med mina vänner och familjemedlemmar.

Är det vanligt att ha en dålig självkänsla/social fobi när man har diagnosen ADHD? Läste någonstans att det ibland kan vara vanligt bland kvinnor.

Kan metylfenidat och andra adhd mediciner hjälpa till med ovan besvär?

Själv är jag man och 26år gammal.
Citera
2018-10-16, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Size420
Håller på att genomgå en ADHD utredning som jag hoppas bör vara klar om någon vecka eller så. Min psykolog som jag har idag är väldigt tyst av sig och vägrar typ svara på dom frågor som jag har. Hoppas ni som har kanske vet lite bättre.

Jag har socialfobi & dystami på pappret idag. Något jag tycker är extremt jobbigt idag då jag knappt umgås med mina vänner och familjemedlemmar.

Är det vanligt att ha en dålig självkänsla/social fobi när man har diagnosen ADHD? Läste någonstans att det ibland kan vara vanligt bland kvinnor.

Kan metylfenidat och andra adhd mediciner hjälpa till med ovan besvär?

Själv är jag man och 26år gammal.

Det är vanligt vid mer inaktiv adhd (add). Stimulanter kan hjälpa att spräcka bubblan så man blir mer framåt ja. Det kan även om man har otur, generera i mer ångest och få motsatt effekt.
Har själv ADD på papper och märker en liten förbättring på concerta men inget drastiskt.
Citera
2018-10-16, 15:41
Medlem
Size420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Det är vanligt vid mer inaktiv adhd (add). Stimulanter kan hjälpa att spräcka bubblan så man blir mer framåt ja. Det kan även om man har otur, generera i mer ångest och få motsatt effekt.
Har själv ADD på papper och märker en liten förbättring på concerta men inget drastiskt.

Tack för svaret! Hur är det med toleransökningen, behöver man gå upp i dos hela tiden för att man ska känna effekt? Och hur lång tid brukar det ta för att/om man känner en tydlig effekt?
Citera
2018-10-16, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Size420
Tack för svaret! Hur är det med toleransökningen, behöver man gå upp i dos hela tiden för att man ska känna effekt? Och hur lång tid brukar det ta för att/om man känner en tydlig effekt?

Tolerans får man av allt och det är lite individuellt. Jag har inte kört tillräckligt länge själv för att ha märkt tolerans. Kör 36-54 mg concerta. Grejen med metylfenidat är att det funkar direkt och man uppnår ingen sk. Steady state nivå som med andra läkemedel pga den korta halveringstiden om man nu inte tar utspritt jämnt över hela dygnet.
Jag började märka effekt på 36 mg och som sagt ganska direkt. Mer motivation, lite bättre mående, pigghet, mer framåt.
Många med adhd gillar annars voxra. Kan vara något att prova innan. Går även att kombinera med lägre dos metylfenidat om det behövs.
Jag själv fick tinnitus av den men ska eventuellt göra ett nytt försök snart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in