2013-06-19, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torast
Tvingades läsa den på gymnasiet och hatade den. Får ta och ge den en ny chans snart, tror jag kommer gilla den nu.

Har precis börjat på Cirkus av Alistair Maclean, verkar lovande.

Dvärgen ska inte ha någon ny chans! Tummen ner för den. Läste den plus en del annat av Pär Lagerkvist som tonåring och kan säga att jag har aldrig känt MINSTA lust att läsa om någon av hans böcker. Tyvärr. Och för mig är det ett kriterium på en bra bok: att man vill läsa om den.

Läser just nu Fjärilen från Tibet. av C j Håkansson. Tyvärr måste jag säga samma om den boken som om Lagerkvists böcker: Kommer aldrig att läsa om den.

Men alldeles nyligen - i söndags tror jag - så läste jag en konstig bok - Ritual- av Mo Hayder. Den var inte helt dålig. Var tvungen att googla på den för tyckte den var "underlig". Visade sig att Mo Hayder skrivit massor av deckare med huvudperson polisen Jack Caffery. Dock inte riktigt min likör tror jag. Men man vet aldrig.
Citera
2013-06-19, 00:51
Medlem
cuntbags avatar
Läser ingen just nu, men hade gärna fått lite råd om bra psykologi böcker om varför människor beter sig på olika sätt i olika sitsar.
Citera
2013-06-19, 15:58
Medlem
filipjanssons avatar
Ska påbörja Jack av Ulf Lundell - perfekt sommarläsning om ni frågar mig.
Citera
2013-06-19, 16:05
Medlem
donnamanloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Kan rekommendera "Martin Bircks ungdom", om du inte har läst den ännu. Det är nog en av mina favoriter av Söderberg.

Bra att du sa det, var på ett antikvariat idag och hittade den i ett riktigt fint läderinbundet exemplar. Hittade även lite noveller av Söderberg också fick följa med hem. Ser fram emot läsa dem, men det får bli efter Bonjour tristesse som jag läser nu.
Citera
2013-06-19, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shalashaska
Eremiten i Paris: Emil Cioran och pessimismen som levnadskonst av Tobias Dahlkvist
Heter boken Pessimismen som levnadskonst? Känner inte till Tobias Dahlkvist, men nånting rasslar runt i skallen när jag läser titeln.

Om det är så boken heter borde den vara nåt för mig. Skulle du rekommendera den?
Citera
2013-06-19, 19:58
Medlem
Shalashaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eufori9
Heter boken Pessimismen som levnadskonst? Känner inte till Tobias Dahlkvist, men nånting rasslar runt i skallen när jag läser titeln.

Om det är så boken heter borde den vara nåt för mig. Skulle du rekommendera den?
Ja, som jag skriver så är bokens fulla titel Eremiten i Paris: Emil Cioran och pessimismen som levnadskonst. Om du inte känner till Cioran så måste du kolla upp honom han är underbar.
Finns en tråd där jag har postat några av hans godbitar:
https://www.flashback.org/t791222

Tobias Dahlkvist är idéhistoriker och skriver om spännande grejer. Han har tidigare skrivit en studie om en annan dysterkvist, Leopardi, som också den är mycket läsvärd:
http://www.tidningenkulturen.se/artiklar/litteratur/litteraturkritik/8763--litteratur-tobias-dahlkvist-foertvivlans-filosofi-vilhelm-ekelund-och-mottagandet-av-giacomo-l eopardi-i-skandinavien

Båda böckerna är ytterst läsvärda. Fast du kanske i första hans ska läsa något av Cioran själv.
Finns t.ex. en nyutkommen översättning betitlad Sammanfattning av sönderfallet som är översatt från franskan av ingen mindre en Nikanor Teratologen som du kanske kan börja med. Förutom den och en annan bok, På förtvivlans krön, så tenderar de resterande tre titlarna som finns på svenska av Cioran att vara mycket svårfunna antikvariskt.
Citera
2013-06-19, 22:33
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmeraldC
Dvärgen ska inte ha någon ny chans! Tummen ner för den. Läste den plus en del annat av Pär Lagerkvist som tonåring och kan säga att jag har aldrig känt MINSTA lust att läsa om någon av hans böcker. Tyvärr. Och för mig är det ett kriterium på en bra bok: att man vill läsa om den.

Läser just nu Fjärilen från Tibet. av C j Håkansson. Tyvärr måste jag säga samma om den boken som om Lagerkvists böcker: Kommer aldrig att läsa om den.

Men alldeles nyligen - i söndags tror jag - så läste jag en konstig bok - Ritual- av Mo Hayder. Den var inte helt dålig. Var tvungen att googla på den för tyckte den var "underlig". Visade sig att Mo Hayder skrivit massor av deckare med huvudperson polisen Jack Caffery. Dock inte riktigt min likör tror jag. Men man vet aldrig.

Läste du den gamla upplagan med alla fina illustrationer till? Tycker pär lagerkvist dvärgen var jätte bra.

Lite historiska miljöer, slängor mot klyscher, erotisk m.m. En riktigt bra bok faktiskt. Synd att den är svår att hitta i inbunden format. En bok jag gärna skulle äga och läsa om ibland. Framförallt med alla de fina illustrationerna. Bra författare.
Citera
2013-06-20, 01:27
Medlem
Why men don't listen and women can't read maps - Allan + Barbara Pease

Börjar på den imorgon... Kan någon kanske säga om den är värd att ens tända kaminen med?
Citera
2013-06-22, 23:54
Medlem
serotonins avatar
Har läst 30 sidor ur Examen i den högre skolan av Tom Sharpe och det är än så länge en trevlig upplevelse.
Citera
2013-06-23, 07:31
Medlem
Mandi74s avatar
Fifty Shades of Grey - E L James
Citera
2013-06-23, 08:45
Medlem
Trumpeters avatar
Stad i ljus av Eyvind Johnson
Citera
2013-06-23, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mandi74
Fifty Shades of Grey - E L James
Gav upp efter ett par sidor, vilken oerhörd låg nivå på språket. Typ som man skrev på lågstatiet, klyscha på klyscha hua. Vad tycker du? Ska man bläddra fram till sexscenerna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in