2013-12-08, 14:13
  #10573
Medlem
0ldMans avatar
Pulp av Charles Bukowski. Har läst Postverket tidigare och tycker denna är bättre än så länge.
Citera
2013-12-09, 06:56
  #10574
Medlem
Magee89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Vad är det för uttryck du stör dig på i boken som återkommer?

Är väl bara en jag kan komma på nu men "Ikaros som flyger för nära solen." Den återkommer ett 10 tal gånger i första och andra. Känns som hon inte kom på bättre liknelser och drar till med det.
Citera
2013-12-09, 07:22
  #10575
Medlem
Punklivs avatar
Just nu läser jag Fallet Thomas Quick - Att skapa en seriemördare av Hannes Råstam, jag har läst den en gång tidigare men jag kände att jag hade glömt en del så jag har nyss påbörjat den igen.

Den är väldigt intressant och det är nästan omöjligt att slita sig ifrån läsningen, den visar hur rättssystemet kan gå totalt åt helvete ibland och hur vissa poliser, åklagare och advokater går hela vägen för att bli mer framgångsrika. Vi får lära känna Sture Bergwall, mer känd som Thomas Quick, som är en sjuk och fascinerande man som faktiskt är riktigt smart. Just nu är jag på sida 211.

Hannes Råstam var verkligen en fantastiskt bra grävande journalist!
Citera
2013-12-09, 09:36
  #10576
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magee89
Är väl bara en jag kan komma på nu men "Ikaros som flyger för nära solen." Den återkommer ett 10 tal gånger i första och andra. Känns som hon inte kom på bättre liknelser och drar till med det.


OK. Jag frågar för att jag själv skriver, och har en kvinnlig bekant som läser de där böckerna och tycker mycket om dem. Alltid intressant vad som är bra och mindre bra. Ditt exempel är ju bedrövligt, om man ska vara ärlig. Å andra sidan är väl berättelsen nummer ett i den sortens böcker.

Tänk om någon skrev böcker om spännande relationer, "verkliga", där det fanns ett djup i känslorna, där man blir berörd som läsare under lång tid.
Citera
2013-12-09, 10:40
  #10577
Medlem
Magee89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
OK. Jag frågar för att jag själv skriver, och har en kvinnlig bekant som läser de där böckerna och tycker mycket om dem. Alltid intressant vad som är bra och mindre bra. Ditt exempel är ju bedrövligt, om man ska vara ärlig. Å andra sidan är väl berättelsen nummer ett i den sortens böcker.

Tänk om någon skrev böcker om spännande relationer, "verkliga", där det fanns ett djup i känslorna, där man blir berörd som läsare under lång tid.

Dock blir jag berörd av dessa böcker. De är skrivna på ett annat sett och dessa böcker är verkligare än andra jag läst. Dessa känns inte lika fantasifulla som andra romaner gör. Denna skulle mycket väl kunna vara verklig, det tvivlar jag inte på. Inte så mycket som inte stämmer överens med verklighet. Böckerna är skrivna riktigt bra och för att ha varit en fanfiction på Twillight är jag mycket imponerad av författaren.

Det exemplet jag kom med kanske var bedrövligt, men när det är en återkommande liknelse i dessa böcker tar det bort mycket av den "verkliga romantiken". Den meningen var vacker i början, man förstod vad det innebar, men efter ha läst samma liknelse 10 tal gånger så blir man trött på det och det känns tryckt och sliskigt efter ett tag.

Jag älskar böckerna och är inne på tredje boken nu, kan inte säga så mycket negativt om dem just nu. Tror jag är lite förälskad i dom för att kunna det. Dyker säkert upp saker senare. Dock andra boken var väldigt intensiv. Mycket hände på bara en bok som utspelade sig på bara en vecka. När man läste den var det bra, men i efterhand tycker jag det borde varit mer utdraget och det känns lite "töntigt" att det blev så mycket.
Citera
2013-12-09, 10:46
  #10578
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magee89
Dock blir jag berörd av dessa böcker. De är skrivna på ett annat sett och dessa böcker är verkligare än andra jag läst. Dessa känns inte lika fantasifulla som andra romaner gör. Denna skulle mycket väl kunna vara verklig, det tvivlar jag inte på. Inte så mycket som inte stämmer överens med verklighet. Böckerna är skrivna riktigt bra och för att ha varit en fanfiction på Twillight är jag mycket imponerad av författaren.

Det exemplet jag kom med kanske var bedrövligt, men när det är en återkommande liknelse i dessa böcker tar det bort mycket av den "verkliga romantiken". Den meningen var vacker i början, man förstod vad det innebar, men efter ha läst samma liknelse 10 tal gånger så blir man trött på det och det känns tryckt och sliskigt efter ett tag.

Jag älskar böckerna och är inne på tredje boken nu, kan inte säga så mycket negativt om dem just nu. Tror jag är lite förälskad i dom för att kunna det. Dyker säkert upp saker senare. Dock andra boken var väldigt intensiv. Mycket hände på bara en bok som utspelade sig på bara en vecka. När man läste den var det bra, men i efterhand tycker jag det borde varit mer utdraget och det känns lite "töntigt" att det blev så mycket.


"Berörd" var ett dåligt ordval. Hmmm, man kanske kan bli berörd på flera sätt, på flera plan. Jag ser ju att allting finns i våra dagliga liv, även när allting är tråkigt. All drama, alla känslor finns där. Det försöker jag beskriva. Men svårt som fan emellanåt. Jag är en jävla lyxkonstnär. Haha.

Vad är "Fan fiction twilight?"

Hur är dialogerna i boken? Jag älskar välskriven dialog, där det verkligen är som att lyssna på ett samtal, nästan som en hemlig avlyssnare.
Citera
2013-12-09, 11:13
  #10579
Medlem
Magee89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
"Berörd" var ett dåligt ordval. Hmmm, man kanske kan bli berörd på flera sätt, på flera plan. Jag ser ju att allting finns i våra dagliga liv, även när allting är tråkigt. All drama, alla känslor finns där. Det försöker jag beskriva. Men svårt som fan emellanåt. Jag är en jävla lyxkonstnär. Haha.

Vad är "Fan fiction twilight?"

Hur är dialogerna i boken? Jag älskar välskriven dialog, där det verkligen är som att lyssna på ett samtal, nästan som en hemlig avlyssnare.

Jag tycker hon har lyckats bra med att beskriva. Man får verkligen en känsla av allt och man kan se allt framför sig. Hon har lyckats fånga sinnesstämningen bra och man lever sig in i den.

Fanfiction är en berättelse som man skriver om befintliga karaktärer och i E.L's fall så baserade hon sin berättelse på Twilligt. Dom bad henne plocka bort den från sidan när den innehöll såpass detaljerat snusk och hon skrev en bok istället och ändrade om lite. Sök på fanfiction så hittar du massa berättelser.

Det är det vanliga typ "Han säger så med den tonen och hon svarar tillbaka så här". Men det är välskrivet och det är bättre skrivet än när man skrev berättelser i skolan. Jag kan kopiera en sida mitt i boken så du får se dialogen så får du de på PM

Jag har jätte svårt att förklara, jag har aldrig tänk på sådant här förr och kan inte sätta orden ordentligt. Jag vet inte vad det är som gör att jag älskar böckerna utan vet bara att jag gör det.
Citera
2013-12-09, 12:36
  #10580
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0ldMan
Pulp av Charles Bukowski. Har läst Postverket tidigare och tycker denna är bättre än så länge.

Är det något att ha? Stod och höll i Bukowski häromdagen, men köpte en annan bok istället.

Jag har precis börjat läsa Franz Kafkas Processen. Inte kommit mer än en dryga 20 sidor så kan inte uttala mig mer än jag tycker om frågeställningen som har lagts fram än så länge. Fint skrivet om hur han inte bryr sig om att han är häktad, utan snarare vem det är som häktat honom.

Köpte en riktigt fin gammal version från 1963 med! Känns dock som folk tror att man försöker hävda sig när man läser den på t.ex. bussen.
Citera
2013-12-09, 13:20
  #10581
Medlem
Mikojans avatar
Vilken tajming! Just när tokvänstern och andra liberaler attackerar deras DN-annons har jag köpt och börjat läsa Gunnar Sandelins och Karl Arnstbergs Invandring och mörkläggning.

Känns bra att vara med och stödja författare som censurivrarna i medievänstern vill tysta:

http://www.adlibris.com/se/bok/invandring-och-morklaggning-en-saklig-rapport-fran-en-forryckt-tid-9789198004229
Citera
2013-12-09, 13:46
  #10582
Medlem
jimmyfingerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikojan
Vilken tajming! Just när tokvänstern och andra liberaler attackerar deras DN-annons har jag köpt och börjat läsa Gunnar Sandelins och Karl Arnstbergs Invandring och mörkläggning.

Känns bra att vara med och stödja författare som censurivrarna i medievänstern vill tysta:

http://www.adlibris.com/se/bok/invandring-och-morklaggning-en-saklig-rapport-fran-en-forryckt-tid-9789198004229

Berätta gärna vad du tycker! Har fullt upp med annan läsning men det vore intressant med en inblick.
Citera
2013-12-09, 16:23
  #10583
Medlem
Läser Lars Kepler, Paganinikontraktet.

Härligt spännande, inte en lugn minut! En sak som jag älskar är när kapitlen har namn, vilket de har i den här boken, och inte bara nummer, ex: 17 En mycket farlig man, 18 Branden. Och så vidare.

Boken är nr 2 i en serie på tre som jag omedelbart måste skaffa mig. Är kriminalromaner med polis som huvudperson. Lars Kepler är pseudonym för författarparet Alexander Ahndoril och Alexandra Coelho Ahndoril. Skickliga!!!
Citera
2013-12-09, 16:51
  #10584
Medlem
nagelbands avatar
Påbörjade A Game of Thrones av George RR Martin igår, har läst cirka 70 sidor. Det var en väldigt dålig idé eftersom jag behöver plugga men nu vill jag bara läsa vidare. Jag har sett tv-adaptionen men är ändå extremt fängslad av boken. Eller, ja, det är på grund av tv-serien som jag fastnade från början men boken är hittills fantastisk.

Vågar mig för övrig inte in i den officiella A song of ice and fire-tråden, är jätterädd för spoilers. Bara i mitt sökande av vem som spelar en viss karaktär i tv-serien råkade jag bli spoilad när hen dör. Bu.
__________________
Senast redigerad av nagelband 2013-12-09 kl. 16:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in