Citat:
Ursprungligen postat av
staffanwestberg
OK. Jag frågar för att jag själv skriver, och har en kvinnlig bekant som läser de där böckerna och tycker mycket om dem. Alltid intressant vad som är bra och mindre bra. Ditt exempel är ju bedrövligt, om man ska vara ärlig. Å andra sidan är väl berättelsen nummer ett i den sortens böcker.
Tänk om någon skrev böcker om spännande relationer, "verkliga", där det fanns ett djup i känslorna, där man blir berörd som läsare under lång tid.
Dock blir jag berörd av dessa böcker. De är skrivna på ett annat sett och dessa böcker är verkligare än andra jag läst. Dessa känns inte lika fantasifulla som andra romaner gör. Denna skulle mycket väl kunna vara verklig, det tvivlar jag inte på. Inte så mycket som inte stämmer överens med verklighet. Böckerna är skrivna riktigt bra och för att ha varit en fanfiction på Twillight är jag mycket imponerad av författaren.
Det exemplet jag kom med kanske var bedrövligt, men när det är en återkommande liknelse i dessa böcker tar det bort mycket av den "verkliga romantiken". Den meningen var vacker i början, man förstod vad det innebar, men efter ha läst samma liknelse 10 tal gånger så blir man trött på det och det känns tryckt och sliskigt efter ett tag.
Jag älskar böckerna och är inne på tredje boken nu, kan inte säga så mycket negativt om dem just nu. Tror jag är lite förälskad i dom för att kunna det. Dyker säkert upp saker senare. Dock andra boken var väldigt intensiv. Mycket hände på bara en bok som utspelade sig på bara en vecka. När man läste den var det bra, men i efterhand tycker jag det borde varit mer utdraget och det känns lite "töntigt" att det blev så mycket.