2013-06-23, 12:53
Medlem
Arlorks avatar
Läste klart På väg av Jack Kerouac för någon vecka sedan och har sedan dess legat i lä. Väldigt betagande bok jag mer eller mindre sträckläste. Håller på med Lord of the Rings The Two Towers just nu men har tappat intresset. The Hobbit är en av min favoritböcker med LoTR har jag aldrig fastnat för.
Citera
2013-06-23, 13:10
Medlem
Mandi74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halsingland
Gav upp efter ett par sidor, vilken oerhörd låg nivå på språket. Typ som man skrev på lågstatiet, klyscha på klyscha hua. Vad tycker du? Ska man bläddra fram till sexscenerna?

Somnade så hann aldrig börja läsa den.
Citera
2013-06-23, 13:35
Medlem
piassavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmeraldC
Dvärgen ska inte ha någon ny chans! Tummen ner för den. Läste den plus en del annat av Pär Lagerkvist som tonåring och kan säga att jag har aldrig känt MINSTA lust att läsa om någon av hans böcker. Tyvärr. Och för mig är det ett kriterium på en bra bok: att man vill läsa om den.

Aj, det där sved i mig som älskar Lagerkvist. Har du läst Barabbas? Ett otroligt rent och vackert språk och många djuplodande funderingar.

Citat:
Ursprungligen postat av Halsingland
Ska man bläddra fram till sexscenerna?
Det tycker jag verkar vara ett generellt bra råd

Här lyssnas det vidare på Keplers Sandmannen i bilen, och där nämns faktiskt 50 shades of grey (som jag inte har läst själv). Mycket spännande bok, bra uppläst av Jonas Malmsjö.

Varvar den med Ann Heberleins "Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva". Har försökt lyssna på den förut men avbröt, men den här gången tycker jag faktiskt att den är lyssningsvärd.

Har även läst Slutstation rättpsyk, och det är mycket skrämmande att unga flickor med självskadebeteende och ätstörningar klumpas ihop med mördare och serievåldtäktsmän på rättspsyk, helt enkelt för att ingen riktigt vet vad de ska göra med tjejerna och för att det inte finns några ekonomiska resurser. Många av de unga kvinnor som beskrivs i boken är nu döda.
Citera
2013-06-23, 13:44
Medlem
pirates avatar
Ace Frehley - No regrets, rock'n'roll memoarer.
Citera
2013-06-23, 14:11
Avslutad
Hadrianus minnen av Marguerite Yourcenar.

Kan inte riktigt bestämma mig för om jag tycker att den är onödigt långrandig och trist, eller mästerligt reflekterande.
Citera
2013-06-25, 17:12
Medlem
Moon The Loons avatar
Darkness at Noon av Arthur Koestler. Känner inte till allt för mycket om vare sig författaren eller boken men ser att den ofta omnämns i positiva ordalag, så vi får väl se.
Citera
2013-06-25, 17:50
Medlem
SuffocatedHealths avatar
Julian Assange: The Unauthorised Autobiography

Köpte den för typ ett halvår sedan på Arlanda men glömde slita ut den. En av få böcker som är värd att läsa där författaren enbart skrivit den för att finansiera sitt liv/något rättsligt och där han öppet skyltar om det? Man får inte ens en avsmak i munnen. Han är så pass arrogant så att han blir respekterad.
Citera
2013-06-25, 19:09
Medlem
Mikojans avatar
Guy Walters Jakten på ondskan. Den handlar om jakten på nazistiska krigsförbrytare.

En bok som tar död på myter. Som den om Simon Wiesenthals förträfflighet och sägenomspunna ”organisationen” Odessa.
Citera
2013-06-25, 19:42
Medlem
Arlorks avatar
Började igår med Tillrättalägganden av Jonathan Franzen. Har verkligen fångat mig så jag kommer nog snart glida in i en intensiv period av läsande. Älskar när jag hittar bra böcker som jag vill läsa och inte bara för förströelse.
Citera
2013-06-25, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mandi74
Somnade så hann aldrig börja läsa den.
Okej :-) återkom gärna om den.
Citera
2013-06-26, 00:00
Medlem
debbens avatar
Just nu läser jag den populärvetenskapliga boken Tänka, snabbt & långsamt av Daniel Kahneman (nobelpristagare i ekonomi). Många intressanta avsnitt men ingenting för den som är ute efter spänning.
Citera
2013-06-26, 12:41
Moderator
Fear2bes avatar
Har precis läst Så talade Zarathustra av Friedrich Nietzsche.

För den som är nyfiken på Nietzsche så skulle jag nog istället rekommendera Den glada vetenskapen som första bok att läsa, för Så talade Zarathustra är en lite tyngre bok, mångtydig, mångfacetterad och den kräver en hel del av läsaren. Helst så ska man först ha läst Bibeln för att förstå de argument och kvickheter Nietzsche kommer med. Om man som jag inte har läst så mycket utav Bibeln, så går man nog tyvärr miste om en stor del utav den här boken.

Om man är kristen så kanske man kan ta anstöt utav boken, då den på sina ställen tycks driva hejdlöst med den heliga skrift. Jag skulle ändå rekommendera kristna att läsa den, då den ger ett annorlunda perspektiv på livet, på tro och på den kristna moraliska värdegrunden.

Boken är som en frisk fläkt, språket är ofta vackert och fullt utav solsken, friska fläktar, rent källvatten, med kontrasten: det fula, sjuka och illaluktande. Texten är ibland så mångtydig att man helt missar poängen och bara njuter av det fina och vackra språket och de kloka orden.

Så talade Zarathustra har gjort ett djupt, bestående intryck på mig och jag är mäkta imponerad av detta Nietzsche's mästerverk. Nietzsche ska enligt efterorden i boken ha levt sin Zarathustra's liv i verkligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in