Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Jo, men sedan när atombomberna sprängts började väl, ganska direkt, stalkers att reka/söka efter proviant, material, osv. Kan tänka mig att de i början letade efter djur framförallt. Att grisar finns i tunnelbanan är nog inte det mest orealistiska i de böckerna, i alla fall.
Fast alla människor uppe dog ju, så det borde ju djuren också ha gjort. Om inte, borde de få grisar som eventuellt överlevt (i Moskva, jag vet inte hur den levande gristätheten är där men misstänker att den är gles även utan atombomb) ha varit extremt radioaktiva, oätliga och inte heller ha kunnat fortplanta sig med livsdugliga avkommor. De borde dessutom definitivt inte ha räckt till de tiotusentals människor som befann sig i metron. Och vad äter grisarna för något nere i metron? Champinjoner? Grisar är D-vitaminkrävande djur, precis som vi människor.
Och den första tiden kunde ju stalkrarna inte gå upp alls, för då var strålningen för hög.
Det är ju egentligen bara en detalj. Jag tyckte att Metro 2033 var spännande oavsett grisrealism eller inte, men Metro 2034 börjar kännas lite som en mindre desinficerad variant av Vita serien-böckerna med Hunter som susar runt och räddar 17-åriga Sasja från monster till höger och vänster.