2013-01-31, 00:27
  #9373
Medlem
Rakiis avatar
Imperial Bedrooms av Bret Easton Ellis.
Citera
2013-02-01, 09:04
  #9374
Medlem
Genet, Jean - Rosenmiraklet

Gide, André - Pastoralsymfonin
Citera
2013-02-01, 13:16
  #9375
Medlem
TheZoigs avatar
1984 av George Orwell

Lyckad Nedfrysning av Herr Moro
Citera
2013-02-01, 19:04
  #9376
Medlem
"Nextopia: livet, lyckan och pengarna i förväntningssamhället" - Micael Dahlén
Citera
2013-02-01, 20:58
  #9377
Medlem
piassavas avatar
Läser nu Metro 2034 - om någon kan upplysa mig om varifrån grisarna som föds upp i metron kommer från vore det tacknämligt. Eftersom de överlevande människorna var de som befann sig nere i metron vid den stora kärnsmällen, undrar jag varifrån grisarna som de lever på har kommit? De kan ju knappast ha hämtats uppifrån efter stora smällen, och så vanligt är det väl inte med grisar i ryska metron?
Boken verkar dock vara en slarvig uppföljare till Metro 2033.

Har även börjat lyssna på Azincourt och upptäckte till min stora glädje att Torsten Wahlund är uppläsare. En annan bra uppläsare är Tomas Bolme, och jag tyckte även om Annika Östbergs sätt att läsa upp sin bok. En uppläsare kan verkligen stjälpa eller lyfta en ljudbok.

On ni vill plågas både litterärt och ljudmässigt rekommenderar jag Denise Rudberg.
Citera
2013-02-01, 21:06
  #9378
Medlem
Ubayd-Allahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piassava
Läser nu Metro 2034 - om någon kan upplysa mig om varifrån grisarna som föds upp i metron kommer från vore det tacknämligt. Eftersom de överlevande människorna var de som befann sig nere i metron vid den stora kärnsmällen, undrar jag varifrån grisarna som de lever på har kommit? De kan ju knappast ha hämtats uppifrån efter stora smällen, och så vanligt är det väl inte med grisar i ryska metron?
Boken verkar dock vara en slarvig uppföljare till Metro 2033.

Har även börjat lyssna på Azincourt och upptäckte till min stora glädje att Torsten Wahlund är uppläsare. En annan bra uppläsare är Tomas Bolme, och jag tyckte även om Annika Östbergs sätt att läsa upp sin bok. En uppläsare kan verkligen stjälpa eller lyfta en ljudbok.

On ni vill plågas både litterärt och ljudmässigt rekommenderar jag Denise Rudberg.

Kan inte besvara dina frågor. Men då det apokalyptiska temat intresserar mig något hiskligt så undrar jag om Metro 2033 är en läsvärd bok?
Citera
2013-02-01, 21:28
  #9379
Medlem
Sanatoriet timglaset av Bruno Schulz
Citera
2013-02-01, 21:33
  #9380
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av piassava
Läser nu Metro 2034 - om någon kan upplysa mig om varifrån grisarna som föds upp i metron kommer från vore det tacknämligt. Eftersom de överlevande människorna var de som befann sig nere i metron vid den stora kärnsmällen, undrar jag varifrån grisarna som de lever på har kommit? De kan ju knappast ha hämtats uppifrån efter stora smällen, och så vanligt är det väl inte med grisar i ryska metron?
Boken verkar dock vara en slarvig uppföljare till Metro 2033.
Under de första dagarna strömmade ju det in folk i metron. Man kan ju anta att människor och grupperingar gick upp till ytan för att ta med sig djur. 20 år senare lär det vara vanligt med inavel dock...

Citat:
Ursprungligen postat av Ubayd-Allah
Kan inte besvara dina frågor. Men då det apokalyptiska temat intresserar mig något hiskligt så undrar jag om Metro 2033 är en läsvärd bok?
Klart läsvärd.

Jag läser Sålunda talade Zarathustra (Friedrich Nietzsche); har endast hunnit läsa några sidor än så länge.
Citera
2013-02-01, 21:44
  #9381
Medlem
piassavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ubayd-Allah
Kan inte besvara dina frågor. Men då det apokalyptiska temat intresserar mig något hiskligt så undrar jag om Metro 2033 är en läsvärd bok?

Ja, den är mycket spännande och apokalyptisk så det stänker om det
Citera
2013-02-01, 21:49
  #9382
Medlem
piassavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Under de första dagarna strömmade ju det in folk i metron. Man kan ju anta att människor och grupperingar gick upp till ytan för att ta med sig djur. 20 år senare lär det vara vanligt med inavel dock...

Fast i Metro 2034 står det att portarna till metron slogs igen efter sex minuter - och metropersonalen hade order att skjuta ifall någon t.ex. försökte hålla upp en port för att invänta nära och kära.

På sex minuter i en storstad under pågående kärnvapenattack - hur många grisar hinner man egentligen hugga med sig och bära ner till metron?

Ånej, en atombomb - var är grisen?

Citera
2013-02-01, 22:01
  #9383
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av piassava
Fast i Metro 2034 står det att portarna till metron slogs igen efter sex minuter - och metropersonalen hade order att skjuta ifall någon t.ex. försökte hålla upp en port för att invänta nära och kära.

På sex minuter i en storstad under pågående kärnvapenattack - hur många grisar hinner man egentligen hugga med sig och bära ner till metron?

Ånej, en atombomb - var är grisen?

Jo, men sedan när atombomberna sprängts började väl, ganska direkt, stalkers att reka/söka efter proviant, material, osv. Kan tänka mig att de i början letade efter djur framförallt. Att grisar finns i tunnelbanan är nog inte det mest orealistiska i de böckerna, i alla fall.
Citera
2013-02-01, 22:55
  #9384
Medlem
piassavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Jo, men sedan när atombomberna sprängts började väl, ganska direkt, stalkers att reka/söka efter proviant, material, osv. Kan tänka mig att de i början letade efter djur framförallt. Att grisar finns i tunnelbanan är nog inte det mest orealistiska i de böckerna, i alla fall.

Fast alla människor uppe dog ju, så det borde ju djuren också ha gjort. Om inte, borde de få grisar som eventuellt överlevt (i Moskva, jag vet inte hur den levande gristätheten är där men misstänker att den är gles även utan atombomb) ha varit extremt radioaktiva, oätliga och inte heller ha kunnat fortplanta sig med livsdugliga avkommor. De borde dessutom definitivt inte ha räckt till de tiotusentals människor som befann sig i metron. Och vad äter grisarna för något nere i metron? Champinjoner? Grisar är D-vitaminkrävande djur, precis som vi människor.
Och den första tiden kunde ju stalkrarna inte gå upp alls, för då var strålningen för hög.

Det är ju egentligen bara en detalj. Jag tyckte att Metro 2033 var spännande oavsett grisrealism eller inte, men Metro 2034 börjar kännas lite som en mindre desinficerad variant av Vita serien-böckerna med Hunter som susar runt och räddar 17-åriga Sasja från monster till höger och vänster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in