2012-09-05, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petter eremiten
Det är en av de allra bästa böcker jag någonsin har läst. Man bör nog ha läst Odysséen först, eftersom Johnsons bok berättat samma historia men på prosa.
En fördel är ju också att känna till antik grekisk mytologi.

Med Vänlig Hälsning

Petter Eremiten
Jag har läst delar av Illiaden och Odysséen. Det är ju lite samma sak att han sätter så mycket epitet på personerna: Penelope: Den medelålders, Väverskan, Den väntande etc... Odysseus: Den bortreste etc.

Det var det att jag läste James Joyces Odyssevs (som den heter i Warburtons gamla översättning) och älskade den, bland det klart bästa jag läst. Så jag trodde jag skulle gilla Strändernas svall också. Men jag har svårt för när det tar två sidor att beskriva en mans ansikte. Joyces roman går ju längre än så, men av nån anledning älskade jag den ändå.

Men jag ska inte ge upp. Sen när det bara är 50 sidor kvar kommer jag väl känna sorg över att det snart är över.
Citera
2012-09-05, 19:30
Medlem
The Conspiracy Against the Human Race (filosofisk verk) - av Thomas Ligotti läser jag för tillfället.

Sällan finns det böcker som förtjänar lika mycket beundran som denna gör. För sin prosa, dess logik, dess intelligens, dess själs-brytande uppenbarelse av verkligheten i universum - en bok som lämnar dig med många vackra tankar. Snarare kommer den inte att lämna dig alls. Den kommer förvandla dig med tiden, och viska i ditt öra att den här världen är, magiskt på sätt och vis, men värdelös på sina vis också.
Citera
2012-09-05, 20:37
Medlem
Shalashaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebax
The Conspiracy Against the Human Race (filosofisk verk) - av Thomas Ligotti läser jag för tillfället.

Sällan finns det böcker som förtjänar lika mycket beundran som denna gör. För sin prosa, dess logik, dess intelligens, dess själs-brytande uppenbarelse av verkligheten i universum - en bok som lämnar dig med många vackra tankar. Snarare kommer den inte att lämna dig alls. Den kommer förvandla dig med tiden, och viska i ditt öra att den här världen är, magiskt på sätt och vis, men värdelös på sina vis också.
Kul, jag köpte nyss den.
Men att kalla det filosofiskt verk är kanske lite att ta i.
Ligotti skriver skräck.

Själv läser jag just nu Genom natten av Stig Sæterbakken.
Citera
2012-09-05, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shalashaska
Kul, jag köpte nyss den.
Men att kalla det filosofiskt verk är kanske lite att ta i.
Ligotti skriver skräck.
Trevligt.

Beror på vad man definierar som 'filosofisk verk'. Ligotti har en bekant historia för att vara skräckförfattare, b.la ''Songs of a Dead Dreamer'', ''Grimscribe'' & Noctuary m.fl härrör från fictions hållet, medan denna boken är baserad på litteraturshistoria, samband mellan litteratur & filosofi (även filmer), filosofi och filosofikritik. En kort citat från boken må ge oss bättre insikt i det hela (sida 129):

Day by day, in every way, we are getting better and better. Vital fictions for vital persons.
They shoot horses, don’t they? But as for shooting ourselves—ask Gloria Beatty, ask
Michelstaedter, ask Mainländer, ask Weininger, ask Hemingway. But do not ask Jean
Améry, who made his exit with a drug overdose. He survived Auschwitz, but he did not
survive his survival. No one does. With our progenitors and the world behind us, we will
never hold this life and its horror to be MALIGNANTLY USELESS. Almost nobody
declares that an ancestral curse contaminates us in utero and pollutes our existence.
Doctors do not weep in the delivery room, or not often. They do not lower their heads
and say, “The stopwatch has started.” The infant may cry, if things went right. But time
will dry its eyes; time will take care of it. Time will take care of everything that is and
everything to come. Then all will be as it was before we took our place in this place.
Human life: it does mean something, but not so that it might as well mean nothing. So be
it.
There will come a day for each of us—and then for all of us—when the future will be
done with. Until then, humanity will acclimate itself to every new horror that comes
knocking, as it has done from the very beginning. It will go on and on until it stops. And
the horror will go on, as day follows day and generations fall into the future like so many
bodies into open graves. The horror handed down to us will be handed down to others
while the clock is still ticking. Could it be possible that we all deserve to die, and to die
out? But our heads are not obsessed by such questions. To ask them is not in our interest .
. . or what we think is our interest, which amounts to the same thing. And to answer them
hand on heart and not with our heads in the sand could put an end to the conspiracy
against the human race. But that will never happen. Ask anybody.
Senast redigerad av Rebax 2012-09-05 kl. 22:33.
Citera
2012-09-05, 22:25
Bannlyst
Avslutade nyss Slakthus fem av Kurt Vonnegut.
Säkerligen många här som har läst den då den tycks vara något av en klassiker.
Det är en bok jag sannerligen kan rekommendera. Allvarsam i sina stunder men genomgående pigg och mycket underhållande. Med sin lättsamma men klipska berättarteknik förgyllde Vonnegut sensommarens tågresor genom södra europa. Att Vonnegut med Slakthus fem inte bara en ville förmedla en bra historia utan också påminna läsaren om det otäcka han på nära håll upplevde under andra världskriget inser man snart och det är det boken kretsar kring. Men det är de övriga inslagen, tidsresorna, utomjordingarna och de mindre anekdoterna som gör boken mångdimensionell och så värd att läsa.
Det är en bok jag är ganska säker på att jag kommer att plocka fram och läsa om någon gång i framtiden.
Citera
2012-09-05, 22:27
Medlem
Panzerbat.s avatar
I Chose the Rails av Bradford Barrington, redditor som tågluffade runt i några månader och dedikerade en bok till oss andra. Överraskande bra.
Citera
2012-09-06, 02:03
Medlem
Lantbruks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bantumi
Avslutade nyss Slakthus fem av Kurt Vonnegut.
Säkerligen många här som har läst den då den tycks vara något av en klassiker.
Det är en bok jag sannerligen kan rekommendera. Allvarsam i sina stunder men genomgående pigg och mycket underhållande. Med sin lättsamma men klipska berättarteknik förgyllde Vonnegut sensommarens tågresor genom södra europa. Att Vonnegut med Slakthus fem inte bara en ville förmedla en bra historia utan också påminna läsaren om det otäcka han på nära håll upplevde under andra världskriget inser man snart och det är det boken kretsar kring. Men det är de övriga inslagen, tidsresorna, utomjordingarna och de mindre anekdoterna som gör boken mångdimensionell och så värd att läsa.
Det är en bok jag är ganska säker på att jag kommer att plocka fram och läsa om någon gång i framtiden.

En av de bästa böckerna som jag har läst.
Citera
2012-09-06, 10:14
Medlem
L.A.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.A.
Jag har bestämt mig för att fördjupa mig inom amerikansk historia och kultur genom att läsa böcker om Amerika. 20-talet och Den store Gatsby är avklarad, igår började jag läsa om 10-talet genom Ett land i gryningen av Dennis Lehane. Hittills har det inte hänt så mycket, i alla fall inte så mycket om vad baksidan säger att boken ska handla om. Dock gillar jag Lehanes språk och han har en riktigt bra förmåga att skildra miljöer på ett sätt som gör att man känner sig närvarande.
Och nu har jag kommit ungefär halvvägs. En fullkomligt fantastisk bok, bland det bästa jag läst.
Citera
2012-09-06, 23:22
Medlem
papa_smurfs avatar
Läste precis ut "Livet deluxe" av Jens Lapidus.

Riktigt bra bok, synd dock att det är avslutning på serien.

Just nu har jag lite slut på idéer om vad som ska komma näst men det lutar åt "Svensk Maffia fortsättningen" av Lasse Wierup, Matti Larsson eller Kokain : drogen som fick medelklassen att börja knarka och länder att falla sammanav Lasse Wierup, Erik De La Reguera.
Citera
2012-09-07, 22:34
Medlem
devilzeuss avatar
Har haft en riktig sträckläsnings dag idag. Har läst ut både Resa med Charlie och Tango för enbenta. Två riktigt bra böcker, om än på olika sätt. Tango var helt hysteriskt underhållande medan Steinbeck som vanligt levererade med Resa med Charlie. Skön inblick i hur USA var för endast några årtionden sedan, speciellt episoden med södern.

Nu blir det förmodligen Hemingways farväl till vapnen som ska försökas läsas ut i helgen.
Citera
2012-09-08, 20:50
Medlem
broskarns avatar
Går lite off topic här, köpte in tre nya böcker till arkivet idag; Min kamp av Karl Ove Knausgård, Lewis resa av Per Olov Enquist och Onyx av Jacqueline Briskin. Kan ni säga något vettigt om böckerna och tipsa mig om vilken jag ska hugga först?

..och för att hålla mig någorlunda till ämnet, läser just nu GWs klassresa, har ca 15 sidor kvar och kan inte säga att jag är speciellt imponerad, ganska medioker bok. Faktiskt. Eller vad tycker ni?
Senast redigerad av broskarn 2012-09-08 kl. 20:56.
Citera
2012-09-08, 22:10
Moderator
Diagorass avatar
Jag är student så jag läser mycket kurslitteratur hela tiden vilket inte är så roligt att lista. EN bok som jag läser för nöjes skull just nu är Svante Nordin - Fyra som förde krig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in